Vær og føre blir som det blir. Dette blir hardt og morro. Eneste jeg lurer på er erfaringen med baggy om det blir vått? Er det godt med et lag som beskytter og tar unna litt gjørme og vann, eller blir det bare tungt å drasse på? Tenker da selvsagt på en litt lett variant av en baggy shorts. Sett på Specialized Atlas bla.
Syklet den famøse TSR utgaven i fjor med Norrøna Fjørå shorts i regn og søle hele veien. Det gjør jeg aldri igjen, tror shortsen veide mer enn sykkelen da jeg gikk i mål... Er debutant i UB så aner ikke hvordan stiene blir der i regn, men foreløpig plan er Castelli Nanoflex bib og løse knær.
Vær og føre blir som det blir. Dette blir hardt og morro. Eneste jeg lurer på er erfaringen med baggy om det blir vått? Er det godt med et lag som beskytter og tar unna litt gjørme og vann, eller blir det bare tungt å drasse på? Tenker da selvsagt på en litt lett variant av en baggy shorts. Sett på Specialized Atlas bla.
Syklet den famøse TSR utgaven i fjor med Norrøna Fjørå shorts i regn og søle hele veien. Det gjør jeg aldri igjen, tror shortsen veide mer enn sykkelen da jeg gikk i mål... Er debutant i UB så aner ikke hvordan stiene blir der i regn, men foreløpig plan er Castelli Nanoflex bib og løse knær.
Ha ha, gjorde akkurat det samme. Syklet med Fjøra shorts og Gabba jakke. Sistnevnte fungerte veldig bra, men shortsen var drittung og sagget langt ned på lårene, slik at jeg måtte stoppe og stramme. Blir det vått bruker ALE klimatik bibshorts og trøye (gabba light, med sånn "flapp" bak) i stedet for klubbtrøye (er lov til hvis været tilsier det blir kaldt/vått). Blir det ikke veldig vått så blir det Assos Champ bukse og klubbtrøye (lang) + evt vest.
Ved "medium" vått føre kjører jeg: Ullsokker Assos bib, vurderer en lett shorts over. Har klubbib, men ikke aktuell over 3 timer. Swix undertrøye, klubbtrøye og vest Løse ermer Lange hansker
Om det blir våtere enn medium vått er det regnjakke istedet for vest.
Skotrekk vurderes først om temperaturen går ned. Har brukbar kontroll på hva jeg takler av temp og regn så sånn det er meldt nå så blir dette helt ålreit værmessig, selv om mindre regn er å foretrekke.
Ved "medium" vått føre kjører jeg: Ullsokker Assos bib, vurderer en lett shorts over. Har klubbib, men ikke aktuell over 3 timer. Swix undertrøye, klubbtrøye og vest Løse ermer Lange hansker
Om det blir våtere enn medium vått er det regnjakke istedet for vest.
Skotrekk vurderes først om temperaturen går ned. Har brukbar kontroll på hva jeg takler av temp og regn så sånn det er meldt nå så blir dette helt ålreit værmessig, selv om mindre regn er å foretrekke.
Her blir det faktisk lang sykkelbukse ved regn. Men liker ha det ganske varmt hele veien, og synes den buksa ikke sagger veldig mye. Som sokker blir det neopren padlesokker, av den litt tjukkere typen.
(...) Skotrekk vurderes først om temperaturen går ned. (...)
Skotrekk i skikkelig terreng... Mitt råd er: dropp det. - du tråkker de i filler første turen av pedalene - skotrekket ligger på vrista før du vet ordet av det, og vil ikke ligge på plass fordi du har tråkket det i stykker - hvis mye gjørme så kan du faktisk ende opp med å få et lag med dritt mellom skotrekket og skoen. Møkkvann kommer inn, "rent" vann kommer ut, jorda akumulerer i mellomsjiktet.
Ullsokker er mitt tips, og sko som IKKE er tette. Vannet kommer alltid inn, så du må sørge for at det kommer ut igjen også.
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Ull er tingen,tynne ullsokker kan brukes omtrent på alle dager untatt de virkelig varme dagene. Selv har jeg god erfaring med endura sine tynne merinoullsokker- selger de på bikeshop i 2 pack til kr169,- i tillegg har jeg et par tynne sokker fra assos, disse har windstopper over tær og fotblad og da blir det ikke en tett pose som samler vannet. Disse tar jeg utenpå ullsokkene de dagene det regner. Er det skikkelig grisete og kaldt så smører jeg inn føttene med varmekrem. Dette fungerer veldig bra og du får det så komfortabelt som det er mulig under kalde og våte forhold
Et par rutinerte UBere som kan ramse opp en fornuftig pakkeliste for sekken? Har ikke allverdens plass så må pakke deretter. Bortsett fra de klær som er påbudt tenkte jeg noe ala:
3 patroner 2-3 slanger Lapper/plugger/lim for quickfix av dekk Strips Sportstape Girøre Kjedelås Multiverktøy Drikkeblære, barer, gel(selvfølgelig) Mobil
Noe vesentlig jeg har glemt i farta? (det regner jeg med)
Gleder meg som en unge uansett vær!
Scott Spark 900 2017/Merida Reacto DA LTD 2016/Merida Big Nine Team 2016/ Medlem av NOTS
(...) Skotrekk vurderes først om temperaturen går ned. (...)
Skotrekk i skikkelig terreng... Mitt råd er: dropp det. - du tråkker de i filler første turen av pedalene - skotrekket ligger på vrista før du vet ordet av det, og vil ikke ligge på plass fordi du har tråkket det i stykker - hvis mye gjørme så kan du faktisk ende opp med å få et lag med dritt mellom skotrekket og skoen. Møkkvann kommer inn, "rent" vann kommer ut, jorda akumulerer i mellomsjiktet.
Ullsokker er mitt tips, og sko som IKKE er tette. Vannet kommer alltid inn, så du må sørge for at det kommer ut igjen også.
Aldri egentlig et reelt alternativ, men har et par allerede fillete om det skulle vært meldt typ 5 grader og regn. Men selv da ville jeg vurdert vintersko.
Ull er selvsagt gull. Tipset om ikke tette sko er smart =)
Noe vesentlig jeg har glemt i farta? (det regner jeg med)
Hvor vesentlig der er må hver enkelt avgjøre, men jeg kommer i tillegg til å ta med - Ekstra girwire - Reservebolt til demper - Ekstra slangeløsventil - Kanskje et ekstra kjede
Blir det grisevær vurderer jeg ullsokk - plastpose - ullsokk på føttene. Blir klamt/svett, men ikke kaldt.
Det er gjort en kjempejobb med dugnad på løypene, og det blir gøy med mye nytt "terreng". Har sett litt på løypa, og har vel syklet alt med unntak av 7 km de siste årene. Jeg sitter med en følelse av at årets ultrabirk kommer til å minne mer om 2 runder i Bukkerittløypa enn tidligere Ultrabirkløyper. Tar forbehold ift 7 km jeg ikke har syklet, og 7 km jeg bare syklet en gang i 2012/13. 14 km med knot kan jo endre inntrykket ;-)
79 av 117 km er grus, svært lettsyklet kjerrevei eller asfalt. Underlag hvor en ritthardtail er vel så rask som en ritt-fulldemper. Det er bare å parkere triggeren, @Oddefa ;-) Det vil være omkring 3 km litt mere krevende kjerrevei (funker dårlig med by-suv), 2 km svært lettsyklet sti og 27 km middels krevende sti (hitfjell, svartåsen o.l). Med unntak av noen svært få meter, er terreng ala Nevelfjell, Lunkefjell og Melsjøhøgda helt borte. Greit å vite før dere velger sykkel og dekk. Løypa kommer til å bli morsom og rask, og det vil bli mange store smil, men samtidig kommer jeg nok til å savne det gode gamle tekniske terrenget som i UB som satte rytteren (og utstyret) på en ekstra prøve. Nå kan det se ut som om det bare er Terrengsykkelrittet igjen i den klassen.
Det er gjort en kjempejobb med dugnad på løypene, og det blir gøy med mye nytt "terreng". Har sett litt på løypa, og har vel syklet alt med unntak av 7 km de siste årene. Jeg sitter med en følelse av at årets ultrabirk kommer til å minne mer om 2 runder i Bukkerittløypa enn tidligere Ultrabirkløyper. Tar forbehold ift 7 km jeg ikke har syklet, og 7 km jeg bare syklet en gang i 2012/13. 14 km med knot kan jo endre inntrykket ;-)
79 av 117 km er grus, svært lettsyklet kjerrevei eller asfalt. Underlag hvor en ritthardtail er vel så rask som en ritt-fulldemper. Det er bare å parkere triggeren, @Oddefa ;-) Det vil være omkring 3 km litt mere krevende kjerrevei (funker dårlig med by-suv), 2 km svært lettsyklet sti og 27 km middels krevende sti (hitfjell, svartåsen o.l). Med unntak av noen svært få meter, er terreng ala Nevelfjell, Lunkefjell og Melsjøhøgda helt borte. Greit å vite før dere velger sykkel og dekk. Løypa kommer til å bli morsom og rask, og det vil bli mange store smil, men samtidig kommer jeg nok til å savne det gode gamle tekniske terrenget som i UB som satte rytteren (og utstyret) på en ekstra prøve. Nå kan det se ut som om det bare er Terrengsykkelrittet igjen i den klassen.
Høres mye ut, med grus/asfalt, når man ser oversikten. Fint da å huske på at 11km går med i starten og ca 30km fra Elgåsen. Innmellom der ca 70 km med mye sti og noe transportstrekker. Blir fantastisk "åkke som". Og hardt =)
Søren da Tord, jeg som satte på grusdekk på halvdemperen i går (LB) og gjorde Triggeren klar for UB he he. Men har vel bestemt meg for at det blir Trigger, dekkmessig hadde det blitt samme, men klart jeg får mer fart på halvdemper på grus en på en stisykkel som ikke låser dempere. Men tar en runde med meg selv, for tar ikke så lang tid å sette opp igjen halvdemper med de andre dekka. Blir det vått så er valget for stisykkelen lettere. Er også enig i at selv om det blir kult å sykle denne løypa, så er de høyfjellstiene høydepunkter, og håper en kan ta med flere av de neste år. Men gleder meg til å teste masse nye stier lenge nord.
Det er gjort en kjempejobb med dugnad på løypene, og det blir gøy med mye nytt "terreng". Har sett litt på løypa, og har vel syklet alt med unntak av 7 km de siste årene. Jeg sitter med en følelse av at årets ultrabirk kommer til å minne mer om 2 runder i Bukkerittløypa enn tidligere Ultrabirkløyper. Tar forbehold ift 7 km jeg ikke har syklet, og 7 km jeg bare syklet en gang i 2012/13. 14 km med knot kan jo endre inntrykket ;-)
79 av 117 km er grus, svært lettsyklet kjerrevei eller asfalt. Underlag hvor en ritthardtail er vel så rask som en ritt-fulldemper. Det er bare å parkere triggeren, @Oddefa ;-) Det vil være omkring 3 km litt mere krevende kjerrevei (funker dårlig med by-suv), 2 km svært lettsyklet sti og 27 km middels krevende sti (hitfjell, svartåsen o.l). Med unntak av noen svært få meter, er terreng ala Nevelfjell, Lunkefjell og Melsjøhøgda helt borte. Greit å vite før dere velger sykkel og dekk. Løypa kommer til å bli morsom og rask, og det vil bli mange store smil, men samtidig kommer jeg nok til å savne det gode gamle tekniske terrenget som i UB som satte rytteren (og utstyret) på en ekstra prøve. Nå kan det se ut som om det bare er Terrengsykkelrittet igjen i den klassen.
De partiene som du ikke har syklet og/eller det var lengesiden du syklet er nok blå/grønne med glød så ingen stor overraskelser der. Kan tildels være enig med Tord og Odd at de grove stiene savnes (for meg personlig så er de jo krise med tanke på plassering i klassen, old and slow ) samtidig er det noe av de unike med Ultrabirken at det er lov å gjøre store endringer på løypa og utvikle et ritt som tar tilbakemeldingene fra deltagerne på alvor.
Vær og føre blir som det blir. Dette blir hardt og morro. Eneste jeg lurer på er erfaringen med baggy om det blir vått? Er det godt med et lag som beskytter og tar unna litt gjørme og vann, eller blir det bare tungt å drasse på? Tenker da selvsagt på en litt lett variant av en baggy shorts. Sett på Specialized Atlas bla.
Syklet den famøse TSR utgaven i fjor med Norrøna Fjørå shorts i regn og søle hele veien. Det gjør jeg aldri igjen, tror shortsen veide mer enn sykkelen da jeg gikk i mål... Er debutant i UB så aner ikke hvordan stiene blir der i regn, men foreløpig plan er Castelli Nanoflex bib og løse knær.
Ha ha, gjorde akkurat det samme. Syklet med Fjøra shorts og Gabba jakke. Sistnevnte fungerte veldig bra, men shortsen var drittung og sagget langt ned på lårene, slik at jeg måtte stoppe og stramme. Blir det vått bruker ALE klimatik bibshorts og trøye (gabba light, med sånn "flapp" bak) i stedet for klubbtrøye (er lov til hvis været tilsier det blir kaldt/vått). Blir det ikke veldig vått så blir det Assos Champ bukse og klubbtrøye (lang) + evt vest.
Kjørte TLD Ace shorts på det sagnomsuste TSR, og det gikk helt greit. Tynn og lett, selv full av gjørme. Men den har ingen lommer, så det blir ikke til annet enn ritt den brukes. På UB stiller jeg med hjemmeklippet regnshorts over bib. Kjøpte en Diadora regnbukse på XXL for noen år siden som jeg aldri brukte, dermed tok jeg saksa fatt og lagde cabriolet. Den funker, og kan pakkes veldig liten om da det blir sol.
Ironisk nok så mangler jeg nå en lang regnbukse sml. obligatorisk utstyr i sekken.
79 av 117 km er grus, svært lettsyklet kjerrevei eller asfalt. Underlag hvor en ritthardtail er vel så rask som en ritt-fulldemper. Det er bare å parkere triggeren, @Oddefa ;-) Det vil være omkring 3 km litt mere krevende kjerrevei (funker dårlig med by-suv), 2 km svært lettsyklet sti og 27 km middels krevende sti (hitfjell, svartåsen o.l). Med unntak av noen svært få meter, er terreng ala Nevelfjell, Lunkefjell og Melsjøhøgda helt borte. Greit å vite før dere velger sykkel og dekk. Løypa kommer til å bli morsom og rask, og det vil bli mange store smil, men samtidig kommer jeg nok til å savne det gode gamle tekniske terrenget som i UB som satte rytteren (og utstyret) på en ekstra prøve. Nå kan det se ut som om det bare er Terrengsykkelrittet igjen i den klassen.
Hm, og jeg som var på vippen til å velge stisykkelen etter gårsdagens tur, spesielt om det blir vått. Når det gjelder savn av Terreng - om de ikke gjør om mye på løypa til Offroad Valdres så er det overraskende teknisk i partier - etter min mening på høyde med TSR. Der savnet jeg stisykkelen, og ikke minst jukkepinne. Bortsett fra den første oppover-mila på serpentin-grus....
Det er gjort en kjempejobb med dugnad på løypene, og det blir gøy med mye nytt "terreng". Har sett litt på løypa, og har vel syklet alt med unntak av 7 km de siste årene. Jeg sitter med en følelse av at årets ultrabirk kommer til å minne mer om 2 runder i Bukkerittløypa enn tidligere Ultrabirkløyper. Tar forbehold ift 7 km jeg ikke har syklet, og 7 km jeg bare syklet en gang i 2012/13. 14 km med knot kan jo endre inntrykket ;-)
79 av 117 km er grus, svært lettsyklet kjerrevei eller asfalt. Underlag hvor en ritthardtail er vel så rask som en ritt-fulldemper. Det er bare å parkere triggeren, @Oddefa ;-) Det vil være omkring 3 km litt mere krevende kjerrevei (funker dårlig med by-suv), 2 km svært lettsyklet sti og 27 km middels krevende sti (hitfjell, svartåsen o.l). Med unntak av noen svært få meter, er terreng ala Nevelfjell, Lunkefjell og Melsjøhøgda helt borte. Greit å vite før dere velger sykkel og dekk. Løypa kommer til å bli morsom og rask, og det vil bli mange store smil, men samtidig kommer jeg nok til å savne det gode gamle tekniske terrenget som i UB som satte rytteren (og utstyret) på en ekstra prøve. Nå kan det se ut som om det bare er Terrengsykkelrittet igjen i den klassen.
De partiene som du ikke har syklet og/eller det var lengesiden du syklet er nok blå/grønne med glød så ingen stor overraskelser der. Kan tildels være enig med Tord og Odd at de grove stiene savnes (for meg personlig så er de jo krise med tanke på plassering i klassen, old and slow ) samtidig er det noe av de unike med Ultrabirken at det er lov å gjøre store endringer på løypa og utvikle et ritt som tar tilbakemeldingene fra deltagerne på alvor.
Kommer til å ta tilbakemeldinger på alvor, men her inne på forumet er det vell sånn ca 0,5 % av deltakerene som sier at det er for lett og lite terreng;) Har mer trua på at mengden av deltakerne kommer til å like den nye løypa bedre enn de forrige UB-rittene. Jeg skulle stått på Sjusjøen å spurt dere om dere synes det har vært for lite sti og for enkelt. Jeg tror jeg vet hva svaret blir da;) Trå på mer så blir også flytstiene tekniske:)
Blir mye flotte opplevelser i år; stiene vi skal sykle i området mellom Hornsjøveien og Djupen er jo helt nydelige! Blir spennende å se hvordan folk kjører i starten med den nye puljeinndelingen. Oppfordrer til lave skuldre og god stemning!
Planen var å kjøre 27,5+ hvis det ble vått og 29" ved tørt. Men med såpass mye grus (spesielt siste 30km) så blir det 29" uansett tror jeg. FastTrak Control 2.2 bak og Barzo TNT foran.
Er alltid overoptimistisk med tanke på været, så dette tror jeg blir bra :-)
Jeg skulle stått på Sjusjøen å spurt dere om dere synes det har vært for lite sti og for enkelt. Jeg tror jeg vet hva svaret blir da;) Trå på mer så blir også flytstiene tekniske:)
Du rekker fint å ta turen til fjells etter endt ritt og intervjue oss som bruker heele dagen. Ta gjerne med no' fersk gjærbakst oppatt!
Dette blir bra - spesielt hvis regnet holder seg borte. Er mest glad for at vi slipper den ura før Birkebeinerbakken. Den har vært kjip mot meg hvert år.
Interessant å lese kommentarer om løypa gitt av de som har sykla utenforvei-partiene 0 til 1 gang. Det jeg generelt oftest hører og leser om hva angår stisykling er graden av «flyt» et utenforvei-parti har. Flyt for noen kan være å beherske knotete partier, glede ved mestringsfølelsen. For de fleste er det stor fart og action gjennom svinger, osv som gjelder. Noen ganger kan en gammel kjerrevei gi super flytglede, hvis en har trøkk til å holde god fart. Når dere tar av fra vei og sykler over til Åstdalssætra, er dere på kjerrevei/sætervei. Men spar på beina opp siste meterne på grusen og bruk heller trøkket over til Åstdalssætra. Stor fart der er flyt. Hvor mange mestrer å sykle alle plankene i myra opp fra Djupen? Klarer dere å komme over steinen midt mellom kloppene uten å sette fot nedi? Har du «flyten»? Kjærringknappstien over til Vedemslia er gressdekt, nesten ingen steiner, men den er smal, svingete, kupert. Fra Vedemslia og videre kan flyt- og actionfølelsen økes betraktelig hvis en tråkker på innimellom. Løypa har ikke lange seige motbakker som bare utfordrer låra, ikke de lange stupbratte utforpartiene hvor en «står på bremsene», ingen steder du nødvendigvis må av sykkelen. Løypa må tråkkes og gir masse flyt.  Jeg tror de fleste er særdeles godt fornøyd når de kommer inn på Grusbirken.
Til slutt en oppfordring til alle utenforvei-syklister: stiene bør forbli som de er, for dere vil vel beholde utfordringene og ha i bakhodet at andre brukere liker det best når stiene ikke forandrer seg (bredere og brunere, bløtere..). Sykle over «crux» og vannpytter og ikke lag ny sti rundt. Sykle gjennom svingene og ikke kutt dem.
Lykke til alle sammen :-)
Pedal, damn it. Men skal du ha Super flyt i 100, velg riktig storhjuling. Scale og Spark PRO, f. eks :-)
Det er gjort en kjempejobb med dugnad på løypene, og det blir gøy med mye nytt "terreng". Har sett litt på løypa, og har vel syklet alt med unntak av 7 km de siste årene. Jeg sitter med en følelse av at årets ultrabirk kommer til å minne mer om 2 runder i Bukkerittløypa enn tidligere Ultrabirkløyper. Tar forbehold ift 7 km jeg ikke har syklet, og 7 km jeg bare syklet en gang i 2012/13. 14 km med knot kan jo endre inntrykket ;-)
79 av 117 km er grus, svært lettsyklet kjerrevei eller asfalt. Underlag hvor en ritthardtail er vel så rask som en ritt-fulldemper. Det er bare å parkere triggeren, @Oddefa ;-) Det vil være omkring 3 km litt mere krevende kjerrevei (funker dårlig med by-suv), 2 km svært lettsyklet sti og 27 km middels krevende sti (hitfjell, svartåsen o.l). Med unntak av noen svært få meter, er terreng ala Nevelfjell, Lunkefjell og Melsjøhøgda helt borte. Greit å vite før dere velger sykkel og dekk. Løypa kommer til å bli morsom og rask, og det vil bli mange store smil, men samtidig kommer jeg nok til å savne det gode gamle tekniske terrenget som i UB som satte rytteren (og utstyret) på en ekstra prøve. Nå kan det se ut som om det bare er Terrengsykkelrittet igjen i den klassen.
De partiene som du ikke har syklet og/eller det var lengesiden du syklet er nok blå/grønne med glød så ingen stor overraskelser der. Kan tildels være enig med Tord og Odd at de grove stiene savnes (for meg personlig så er de jo krise med tanke på plassering i klassen, old and slow ) samtidig er det noe av de unike med Ultrabirken at det er lov å gjøre store endringer på løypa og utvikle et ritt som tar tilbakemeldingene fra deltagerne på alvor.
Kommer til å ta tilbakemeldinger på alvor, men her inne på forumet er det vell sånn ca 0,5 % av deltakerene som sier at det er for lett og lite terreng;) Har mer trua på at mengden av deltakerne kommer til å like den nye løypa bedre enn de forrige UB-rittene. Jeg skulle stått på Sjusjøen å spurt dere om dere synes det har vært for lite sti og for enkelt. Jeg tror jeg vet hva svaret blir da;) Trå på mer så blir også flytstiene tekniske:)
Ja det var det som var poenget mitt at dere har hørt på de mange og ikke de få. Derfor er løypa som den er i år og det blir garanter både gøy og tungt.. nå må du bare fikse vær... mann;)
Finnes det en oversikt over hvor mange "gjengangere" det er i årets UB? Kunne vært interessant å se hvor mange som var førstereis i 2015 og hvor mange av dem igjen som kommer igjen i år.
Så med tanke på løype, hvilken dekk bør jeg gå for? Det står mellom Ground Controll foran og Rocket Ron bak, eller Rocket Ron foran og Racing Ralph bak.
Jeg har aldri syklet UB før, men dette er jeg sikker på blir moro OV150 var i overkant knotete for meg enkelte steder så, ja takk til flyt!