Det er en drøss lykter på markedet med forskjellige egenskaper og prislapper, og det hadde vært bra å kunne sammenligne alt det forumfolket sitter på. Absolutt lysstyrke er vanskelig å sammenligne uten at man måler eller tar bilder med samme kamera med samme innstillinger. I min bok som stisyklist er likevel en god lyskjegle med god spredning det viktigste, og det går det an å få et inntrykk av selv om bildene er noe ulike.
Ærlige omtaler av lyktene blir også satt pris på! Spesielt verdifullt er det om du har erfaring med noe du kan sammenligne med.
Full Beam Night-Nemisis X12 fra 2014 på "full" styrke (4200 lumen). Bred og jevn lyskjegle, med subtilt lysere midtparti. Det er veldig mye lys, spredt utover hele området foran deg.
Pluss: +Veldig god lyskjegle for teknisk stisykling! +God byggekvalitet, med godt feste og god knapp. +Ok batterilevetid, målt til ca 3:25t på medium (2950 lumen) og 1:45 på maks (4200 lumen). Anslår at jeg bruker 2/3 medium og 1/3 maks, som burde gi ca 2:50t. +Kan konfigureres opp til 5100 lumen, men da mister man 20 minutter på full styrke (1:45t og 1:25t).
Minus: -Himla dyr! Fullpris på 8000. Jeg kjøpte demobrukt lykt, så jeg slapp helt å miste pusten. -Savner bedre batteriindikator. Lykta makerer likevel forutsigbart ved 20-30%, 10% og "nesten tom". -Lang ledning, med litt simpel batterikontakt
Pirkeminus: -Klønete grensesnitt for konfigurasjon. Dette er mest en faglig klage. Det er ikke spesielt vanskelig å få til, men det kan gjøres så mye bedre enn dette. -Temperaturdimmingen fungerer bra, og lykta skrur bare ned til medium om det blir for varmt. Likevel er det teknisk sett to kretser, og det skjer at bare halvparten av de 12 LEDene dimmer ned automatisk. Da kommer de ut av synk, slik at den ene halvparten går på maks mens den andre går på medium når man trykker på knappen. Resettes ved å gå innom minimum (holde knappen inne). Igjen er det mest faglig irritasjon.
Gemini Olympia 2013 på full styrke (ca 1500 lumen om jeg husker riktig)
Pluss: +God spredning for klassen. Tydelig hotspot i midten. +God byggekvalitet +Gode batterier fra Samsung. Jeg kjøpte 6-celler framfor den vanlige på 4 celler. I følge manualen skal det gi brenntid på 3:50t på full styrke (2:20t med 4 celler)
Minus: -Ekstremt klønete temperaturdimming! Framfor å gradvis dimme ned lysstyrken til temperaturen slutter å stige, så går lykta inn i panikkmodus med minimal lysstyrke. Står du stille i 5 minutter, så dimmer den ned til minimum, og du kan ikke skru den opp igjen selv temperaturen har blitt helt akseptabel og/eller du har begynt å sykle igjen. Du må plugge ut batteriet for å komme igang igjen.
Re: Forumfolkets lykter og lyskjegler
[Re: JonAre]
#201132916/09/201521:03
Kanskje bedre bilde av X12, tatt fra en meter eller to bak bakhjulet. Legg merke til at kjeglen er vid nok til at framhjulet kaster skygge, selv om lykta er vinklet litt oppover. Jeg gjetter på at det kanskje blir litt "nærsynt" om du sykler på raske stier/veier, men det fungerer veldig bra til knot.
Hadde satt pris på å få se tilsvarende fra Betty og Wilma!
Re: Forumfolkets lykter og lyskjegler
[Re: JonAre]
#201133016/09/201521:03
Fruen har en Gemini lykt (1800 lumen), der måtte vi reklamere på 6-celler batteriet etter kort tid, tok ikke til seg strøm og leddet fra batteri til ledning hadde dårlig kontakt. Men etter dette har vi ikke vært plaget med batteriet. Litt dårlig kjøling på den, men veldig godt lys.
Har selv en Arctic light 2000 som jeg har brukt _mye_ de siste 3-4 årene, alt fra hundekjøring til sykling. Vært 100% problemfri, god kjøling, veldig god lyskjegle. Om jeg skulle klagd på noe måtte det være fargen på lyset, mens Gemini har et veldig klart og "kaldt" lys, har denne et litt varmere lys. Ikke at det gjør noe, men man ser ting litt bedre med lystempen fra Gemini lykta.
Arctic light er vel lykta før Moonlights, som nå heter Bright as day.
Skal du ha et virkelig godt oppsett har du en lykt med smal lyskjegle på hjelmen, og en flombelysning på styret. Har en veldig lett Silva lykt på noen få hundre lumen, men den lyser jævlig langt og bruker minimalt med strøm, lett å feste både lykt og batteri på hjelm. Da har du dekket alt.
Redigert av Hoaas; 16/09/201521:06.
You are what you eat...mmm nuts
Re: Forumfolkets lykter og lyskjegler
[Re: Hoaas]
#201133516/09/201521:09
Ja, fargetemperaturen glemte jeg å kommentere. Olympia fra 2013 er nesten litt grønn, mens X12 er "kritthvit". Den er ikke plagsomt blå, som noen kan bli, men heller ikke varm. Jeg har syklet en tur sammen med en Bright as day 6000, og om jeg husker riktig så var den varm nok til at den ga veldig naturlige farger. Det hadde vært interessant å sammenligne, men det er vanskelig å ta bilder av uten samme kamera med manuelle innstillinger.
Re: Forumfolkets lykter og lyskjegler
[Re: JonAre]
#201133916/09/201521:14
Er jeg den eneste her inne med sykkellys og mobilkamera?
Dagene er vel så lange fremdeles at vi ikke har hatt behov for lykter enda. Bare vent noen uker til så skal du få se min 4000-lumens Polaris fra Bikeshop.
Re: Forumfolkets lykter og lyskjegler
[Re: JonAre]
#201261519/09/201519:05
Jeg tok med meg min gamle Lupine Tesla på tur i går, som kostet rundt 4000kr for noen få år siden. Her sammenlignet med Gemini Olympia på venstre side. Utviklingen har så definitivt gått framover på lysstyrken, men jeg foretrekker også lyskjeglen til Olympia. Tesla har veldig begrenset lys i "nærområdene", og en liten relativt sterk spot, som ofte blender mer enn den hjelper.
Jeg syklet en periode med Teslaen på styret og kinakopien MagicShine MJ-808 på hjelmen, og forsøkte å spre lyset mer ved å dekke glasset med matt Scotch-tape. Ikke ideelt.
Re: Forumfolkets lykter og lyskjegler
[Re: JonAre]
#201332821/09/201518:49
Olympiaen feilet forøvrig på en ny, spennende måte. Når temperaturbeskyttelsen slår inn, så går den ned i panikkmodus med 10%(?) lysstyrke du ikke kommer deg ut av uten å dra ut ledninga. Trykker du på knappen, så skjer det ingen ting. I går reagerte den som vanlig på knappetrykk, men den vekslet bare mellom "nesten mørkt", "bittelite lys" og "lite lys". Det tok litt tid før jeg skjønte hvorfor jeg syns det funka så dårlig, og prøvde å resette med å dra ut ledninga.
Ellers klønet jeg maks en av de to gangene jeg møtte fotgjenger med begge lyktene på. Det hadde virkelig gjort seg med fjernstyring på hjelmlykta. Lupine Piko får det nå, men lyskjegla ser ganske trang ut på lyktetestene til mtbr.com.
Re: Forumfolkets lykter og lyskjegler
[Re: JonAre]
#201341121/09/201523:35
Tesla har veldig begrenset lys i "nærområdene", og en liten relativt sterk spot, som ofte blender mer enn den hjelper.
Litt funny - da Tesla kom var det nettopp det at den hadde så mye "strølys" den fikk skryt for, og som ble trukket frem som dens store styrke
Min Tesla fyller sju år i disse dager. Jeg savner i utgangspunktet ikke noe ved selve lysstyrken og kvaliteten på lyskjeglen, og batteriet holder fortsatt koken, men kontakten mellom lampe og batteri er litt dårlig, og når underlaget rister nok slukker lykta. Det er litt kjipt hvis man har bra fart ned en litt rufsete sti i mørket... det er også dårlig kontakt mellom laderen og batteriet, slik at det av og til er en utfordring å få batteriet til å ta lading, så det er tydelig at konnektoren Lupine har brukt er en dårlig patent.
mvh Helge
Re: Forumfolkets lykter og lyskjegler
[Re: ventle]
#201346622/09/201507:24
Tesla har veldig begrenset lys i "nærområdene", og en liten relativt sterk spot, som ofte blender mer enn den hjelper.
Litt funny - da Tesla kom var det nettopp det at den hadde så mye "strølys" den fikk skryt for, og som ble trukket frem som dens store styrke
Ser ikke bort fra at jeg var en av dem. Det kommer vel helt an på hva alternativene på markedet var da. Og hvor mye dårligere nattesynet mitt har blitt siden 2009.
Re: Forumfolkets lykter og lyskjegler
[Re: JonAre]
#201888806/10/201511:19
Var en fin mørketur i Nordmarka nå i kveld. Magicshine MJ-908 på styret og MJ-872 på hjelmen. På vei opp Skådalen tok jeg et iPhone-bilde av hver av intensitetene. Det er merkbart forskjell på dem i "real life", men på bildene ser 50% og 75% likt ut ettersom mobilen valgte forskjellig ISO-verdi. Lukkertid og blenderåpning er identisk for alle bildene. Må si jeg er veldig fornøyd med denne komboen 908/872. Det er mildt sagt mye lys med god spredning. Jeg lå som regel på 20% eller 50% på 908´n og laveste setting på 872´n på hele turen. 50% holdt fint i det jeg opplevde som helt greit tempo ned "E6". Til og fra skævven bruker jeg Blackburn Flea 2.0 foran og bak for ikke å blende folk, fe og bilister. Prøvde meg med 20% på 908´n ned mot Slemdal, men det ble åpenbart for mye for den første bilisten jeg møtte, den frenetiske disco-blinkingen med fjernlysene tatt i betraktning
20% (ISO 2000):
50% (ISO 2000):
75% (ISO 1250):
100% (ISO 1250):
Re: Forumfolkets lykter og lyskjegler
[Re: Opie]
#202075711/10/201520:36
Bright as day 6000 lykt. alle bildene er på full effekt.
BAD6000 er rene kanonen, selv om det er umulig å sammenligne selve lysstyrken på tvers av bilder tatt med forskjellige innstillinger. Hvor mye vil du si du bruker de forskjellige lysnivåene? Og hvor lenge varer batteriet på en tur?
Ser ut som om lykta har knall spredning, selv om jeg ville prøvd å vinkle den litt lenger oppover.
Den lyser riktignok ganske mye mer enn MJ-880 (1600 lumen lykt), men alt lyser er bare rett foran sykkelen.
Rett og slett litt skuffet. Til dere som har gode lykter, hvor mye bedre lyser f.eks Lupine Wilma X7?
Jeg syns lyskjegla så ganske bra ut for stisykling, men det kan være bildet lyver litt. Det er også umulig å si hvor mye mer lys en annen lykt ville hatt ut fra bilder, med mindre de er tatt med helt like innstillinger.
Re: Forumfolkets lykter og lyskjegler
[Re: Opie]
#202202115/10/201506:43
Prøvde meg med 20% på 908´n ned mot Slemdal, men det ble åpenbart for mye for den første bilisten jeg møtte, den frenetiske disco-blinkingen med fjernlysene tatt i betraktning
Et effektivt triks for sykling på vei med "for stor lykt" er å vinkle den ned på eget framhjul, eller rett foran. Det har mer å si for blending enn valgt lysnivå.
Re: Forumfolkets lykter og lyskjegler
[Re: JonAre]
#202203115/10/201507:04
bad 6000 som jeg har på styret og bad 3000 på hjelmen, 5 trinn på begge lampene, som regel har jeg 6000 på trinn 4 og 3000 lykta på trinn 5. syns hjelm lys er viktigere og bedre en styrelyset. fint og ha lys der hvor man vrir hode. så vil heller kun bruke 3000 på hjelmen enn bare 6000 på styret.
Begge lampene på trinn 3 er likevell mer enn nok lys og mye mer enn hva mange sykler med i skogen. har ikke fått så lange turer enda med lykt, 1,5 times tur er vel lengste hittils med varierende lystyrke på lyktene.så kan ikke si noe på batterikapasitet. det fine er at dem er viftekjølt og leder bort varmen bra. disse tåler faktiskt fint og stå på full effekt selv om det blir mye sakte knotsti til tider. fleste andre lykter jeg har hatt går ned et trinn eller to automatiskt pga varmen.
Bildene juger litt, ser veldig intenst ut forran sykkelen. retningen på lykta på bilde er ritkig og ser ikke så intenst ut forran sykkelen i real life. vanskelig og få fram riktig lys på bilder..
Re: Forumfolkets lykter og lyskjegler
[Re: JonAre]
#202207515/10/201507:56
Den lyser riktignok ganske mye mer enn MJ-880 (1600 lumen lykt), men alt lyser er bare rett foran sykkelen.
Rett og slett litt skuffet. Til dere som har gode lykter, hvor mye bedre lyser f.eks Lupine Wilma X7?
Jeg syns lyskjegla så ganske bra ut for stisykling, men det kan være bildet lyver litt. Det er også umulig å si hvor mye mer lys en annen lykt ville hatt ut fra bilder, med mindre de er tatt med helt like innstillinger.
Siden lykta startet å blinke etter ca 40 min i drift på første tur, og den lyst rødt etter den tid (jeg hadde ikke brukt den på full styrke i mange minutter) tok jeg med lykten til XXL i går ettermiddag.
Der fikk jeg kjempegod service, de innrømmet med en gang at det hadde vært ganske så mange problemer med batteriet på disse White lyktene. Resultatet ble at de byttet lykta til en tilsvarende ny lykt fra MagicShine.
Nå må det bli ny tur ut i mørket. Jeg endte opp med MS-616 lykta, 5000 teoretiske lumen. Det virker som batteriløsningen er mer på stell med MagicShine i år, et lengre slankere batteri som kanskje er lettere å feste på ramma.
//Glenn ---------------- Sykler for Aron Sykkelklubb (Aron SK) Instagram @sykkelglenn
Jeg har også kjøpt en BAD 6000. For første gang føler jeg ikke noe behov for å ha ei lykt på hjelmen i tillegg. Det er sjelden jeg bruker full guffe. Nest høyeste nivå holder som regel. Mange ganger tror jeg at den står på full pupp, men oppdager når jeg skal dimme at lyset likevel ikke var på fullt.
Den har en utrolig stor spredning. Jeg var helt nødt til å lage til en antiblendeskjerm av litt plast og gaffa-teip siden jeg ble blendet i klatringer og crux hvor jeg lener meg langt fremover på sykkelen.
Re: Forumfolkets lykter og lyskjegler
[Re: JonAre]
#202306217/10/201516:20
Har innsett at det bare er å finne billige lykter og heller bytte oftere for å holde følge med teknologien. Har dere noe formening om hvilken som gir mest bang for the bucks av nitefighter bt40 - ca 900 kr importert eller magic shine 616c.
For styrebruk ser bt40 bedre ut(?), men det er vanskelig å dømme pga kamera og omgivelser. Hva tror dere?
Håper det blir en bra oppdatering. Skulle gjerne dyttet inn 4 stk istedet for 3 med det samme, men lyktehusene klarer ikke å kvitte seg med mer varme. Kanskje bygge en ny fra bunnen av senere?
Testet billiglykten til bikeshop i går. Trygg polaris 2L. Godt fornøyd med lyset. Spesielt til 549,- Kombinert med fjorårets magic shine (også med 2000 liksom-lumen) på hjelmen ble det mer enn lyst nok for meg. På bildet har jeg skrudd av hjelmlykten altså.
Testet billiglykten til bikeshop i går. Trygg polaris 2L. Godt fornøyd med lyset. Spesielt til 549,- Kombinert med fjorårets magic shine (også med 2000 liksom-lumen) på hjelmen ble det mer enn lyst nok for meg. På bildet har jeg skrudd av hjelmlykten altså.
Nevnte lykt på laveste innstilling for lys tok meg gjennom en løype på sti ca 30-40 sekunder saktere på en 13 minutters sløyfe enn i dagslys (hastigheter opp over 30 km/t). Kjørte kun med lykt på styre så konklusjonen er at den lyser bra.
Redigert av sveinaa; 28/10/201509:49.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Forumfolkets lykter og lyskjegler
[Re: Buoyen]
#202775401/11/201513:01
Nå skal jeg ikke ødelegge tråden så si fra hvis dette ikke er riktig sted for sånt, men her er et forslag til en 10000 lumen lykt uten aktiv kjøling. Effekt 75W, 133 lumen/watt.
Kjernetemperatur grovt estimert ut i fra Nusselt-tall for laminær strømning over en plate til ca 80 grader med 5 grader omgivelsestemperatur og 15km/t fart. LEDn tåler 150 grader, men ytelsen går betraktelig ned da. Må dobbeltsjekkes og gjerne temperaturgradienter fra kjerne og ut til finnene bør simuleres. Finnene er 1mm og avstanden er 2mm som kanskje er for lite til å få effektiv strøm mellom. Rørene er kobber-"heatpipes" som vil ha en ledningsevne i størrelsesorden 10000 W/mK istedet for aluminium sine 200.