Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 5 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Kampen om treningstid!

Re: Kampen om treningstid! [Re: Brusdalen] #2014915 25/09/2015 08:47
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Brusdalen
Sitat: Hoaas
[Nei det er jeg klar over, og jeg tror nok manges "mangel på tid" bunner ut i at partneren kanskje ikke er overbegeistra for at man bruker tid på trening. Og da er jeg litt usikker på hvem som er egoisten.

Med fare for å fremstå som en tøffel, så er min erfaring at damene i større grad har fokus på aktiviteter som omhandler hele familien og huset, og da er det forståelig at de ikke er ovebegeistra når partneren prioriterer "egentid".

Jeg synes personlig at det er greit å ha i bakhaudet ICON_WINK

Hehe, kjenner meg igjen i den, derfor prioriterer vi ofte minst èn utflukt i helgene, hvor vi bruker dagen sammen. Det være seg sykkeltur, badeland, tur i skogen eller til et fiskevann.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Kampen om treningstid! [Re: jan erik] #2014916 25/09/2015 08:48
R
Rexenes Offline
Avhengig
Avhengig
R
Min uke. Og her lyver jeg vel på meg litt tid når det kommer til enkelte plikter.

1 uke:168t
sove: 46t
jobb: 38
trene, dusje, skifte: 20
lage mat: 5
legge barn: 5
rydde, vaske: 5
vedlikehold : 2
klippe plen, vaske klær, vaske bil: 2
handle (hushold) : 2
shoppe (sykkel, klær) : 1
hente / levere barn: 3,5

Fortsatt har jeg igjen 39 timer i uka til den viktige kvalitetstiden..

Jeg kan skvise inn ca 2 timer lek med barn etter middag på hverdager + 2 x 4 timer i helga = 18 timer leking i uka. Det burde holde.

Da har jeg igjen 21 timer. Hva pokker skal jeg bruke tiden til? Prate med dama? Vi ser jo på tv for å slippe å prate. Jeg burde trene mer og ta på meg ekstrajobb. Og div verv rundt om.

jeg vil bli som jesus, gå i hvite klær.
Re: Kampen om treningstid! [Re: Rexenes] #2014917 25/09/2015 08:50
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Rexenes
Min uke. Og her lyver jeg vel på meg litt tid når det kommer til enkelte plikter.

Jeg kan skvise inn ca 2 timer lek med barn etter middag på hverdager + 2 x 4 timer i helga = 18 timer leking i uka. Det burde holde.

Da har jeg igjen 21 timer. Hva pokker skal jeg bruke tiden til? Prate med dama? Vi ser jo på tv for å slippe å prate. Jeg burde trene mer og ta på meg ekstrajobb. Og div verv rundt om.

Hva gjør du med maten du lager? Og hvordan kommer du deg til jobb? Jeg bruker sikkert en halvtime per dag til måltider, og en drøy time i transport til og fra jobb.

Redigert av Brusdalen; 25/09/2015 08:51.
Re: Kampen om treningstid! [Re: Rexenes] #2014918 25/09/2015 08:51
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A

Du jobber hjemme?

Anonym5
Re: Kampen om treningstid! [Re: jan erik] #2014923 25/09/2015 08:54
R
Rexenes Offline
Avhengig
Avhengig
R
jeg sykler til/fra jobb (inngår i treningstiden)
spiser lunsj på jobb og middag med barna (og av og til dama): 3,5t kan trekkes fra da - men er vel strengt tatt kvalitetstid?

Redigert av Rexenes; 25/09/2015 08:56.

Re: Kampen om treningstid! [Re: GeirK] #2014925 25/09/2015 08:55
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: GeirK
Sitat: sveinaa
Sitat: Rønnern

Kjenner igjen argumentene når jeg predikerer sykkel for å pendle. Det er liksom ikke måte på hvor vanskelig det er for folk å la bilen stå. Og det skyldes aldri latskap! Alltid skal barn hentes i barnehagen, selv etter at de begynt å skolen. Og skal både mor og far hente? Hver eneste dag?

Jeg kan ta meg personlig. Jeg lever jr. på skolen hver dag og mor henter. Vi sykler alltid da det er eneste måten jeg rekker å komme meg til togstasjonen i tide. Jeg har 50 min reisetid med tog og gange til jobb etter at jeg parkerer sykkelen på togstasjonen. Jeg kunne selvfølgelig syklet 6 mil til jobb og kommet lang utpå dagen, men det funker ikke helt for de jeg jobber sammen med. Det er heller ikke så veldig aktuelt å stå opp klokka 5 for å presse inn trening før dagen begynner for de andre da jeg sjelden er i seng for etter kl 23.00. Jeg får til 3-4 treningsdager i uka av ca 1 time, men om jeg skal trene noe særlig mer enn det så må jeg insistere på det, og da blir det dårlig klima...

Det at noe funker for deg betyr ikke at det vil funke for alle andre...

En periode stod jeg opp klokka 5 hver onsdag og syklet en omvei på 8 mil før jobb. Da la jeg meg klokka 23 dagen før. Det går fint så lenge det bare er en dag i uka.

Alt går så lenge man vil, og jeg og kan sikkert trene så mye jeg vil om jeg legger opp trening før eller etter at andre sover, men der er jeg ikke akkurat nå (jeg er snart 40 og jeg sykler for å ha det moro.).

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Kampen om treningstid! [Re: Rexenes] #2014928 25/09/2015 08:57
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Quote:

+ 2 x 4 timer i helga = 18 timer leking i uka.

Så du är med barnen 4 timmar varje dag i helgerna och mamman är med dem alena de resterande 8-9 vakna timmarna?

Re: Kampen om treningstid! [Re: sveinaa] #2014929 25/09/2015 08:57
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Nei det er jeg klar over, og jeg tror nok manges "mangel på tid" bunner ut i at partneren kanskje ikke er overbegeistra for at man bruker tid på trening. Og da er jeg litt usikker på hvem som er egoisten.

Tja, det er en interessekonflikt der ja. Men hva er rimelig å bruke av tid på egen hobby da? Tror mange hadde stusset ganske mye om noen hadde vært 8 timer borte fra hjemmet i uka grunnet andre hobbyer (feks tv spill hos naboen eller noe)?

Trener man mer enn et par dager i uka så holder ikke helse argumentet heller. Vær nå heller ærlige med dere selv og innrøm at dette ikke handler om annet egoistisk selvrealisering i form av tidene dere får i ymse konkurranser ICON_WINK

Heheh! Hadde nok fått mer aksept for 8 timer trening enn 8 timer tv-spill ICON_WINK Folk er nok forskjellig og har forskjellige livssituasjoner ja, slik jeg ser det i ditt tilfelle er det kun morgentrening som kan øke volumet i dagens situasjon.
Jeg er litt heldig, siden kjerringa også har en hobby som tar mye tid, hundekjøring. Jeg viker ofte utetrening til fordel for at hun skal kunne utøve sin hobby, så får jeg sykle på rulla. Men da får vi begge "egentid", vi gjør det samtidig og får tid sammen etterpå, alle er happy og det går ikke utover tid med barna.

Misforstå meg rett her, jeg er klar over at det er tilnærmet umulig å sette seg inn i andre folks livssituasjon. MEN, jeg tror mange kunne fått til mer, uten at det går utover stemninga i hjemme, bare man prioriterer riktig og planlegger litt. Men man må ha et ønske om det og andre goder man kanskje setter pris på må vike, som for min del var fisketurer og fotografering. Alt går ikke alltid på skinner og ofte viker treninga da, sånn er det bare.

Sendte melding til kjerringa i sted og sa at jeg og søstra mi skal på testlab på kvelden neste onsdag, fikk til svar "Den er god, godt du sier i fra 1 HEL uke i forveien, haha!"

Re: Kampen om treningstid! [Re: jan erik] #2014939 25/09/2015 09:07
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Nå har jo diskusjonen gått på trening vs sitte i sofaen med kona/kjøre bil til jobb. Men når får dere tid til de andre hobbyene?

Kose seg med en fin plate på stereoanlegget?
Drikke en god kopp kaffe i fred og ro?
Makramè?
Lese seg opp på terrengsykkel.no?
Gå på konserter/kino?

Tror jeg skal fortsette å trene 3-4 timer i uka, og så heller prioritere andre fritidssysler enda mere ICON_SMILE

Re: Kampen om treningstid! [Re: fredriks] #2014940 25/09/2015 09:07
R
Rexenes Offline
Avhengig
Avhengig
R
Sitat: fredriks
Quote:

+ 2 x 4 timer i helga = 18 timer leking i uka.

Så du är med barnen 4 timmar varje dag i helgerna och mamman är med dem alena de resterande 8-9 vakna timmarna?

Dette var mest satt opp som hva jeg har mulighet til å bruke på leking med barna.

Moren jobber kveld, jeg jobber dag. Det begrenser hverdagene. Jeg har barna ca fra 1500 i snitt. Da spiser vi, leker og roter. Ca 1815 starter kveldsstell og legging.

I helgene er vi stort sett sammen når moren ikke jobber (lørdager). Det blir gjerne sykkeltur i bymarka eller landeveien med henger. Badebasseng. Lek i hagen.. Forskjellig ustrukturert. Med struktur kunne jeg skviset ut mer timer til hva jeg vil. Men det er det ikke behov for.

Re: Kampen om treningstid! [Re: Brusdalen] #2014942 25/09/2015 09:09
R
Rexenes Offline
Avhengig
Avhengig
R
Nå har jo diskusjonen gått på trening vs sitte i sofaen med kona/kjøre bil til jobb. Men når får dere tid til de andre hobbyene?

Makramè?
Gå på konserter/kino?

Tror jeg skal fortsette å trene 3-4 timer i uka, og så heller prioritere andre fritidssysler enda mere ICON_SMILE

Jepp.. som sagt handler det om prioriteringer. Jeg har prioritert bort mye av egentid (før så jeg veldig mye sport på tv bla).

Re: Kampen om treningstid! [Re: Brusdalen] #2014946 25/09/2015 09:20
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Makramè?
Gå på konserter/kino?

Vi går på kino 2 ganger i året

Kaffen drikker jeg etter middag

Bruker ikke så mye tid på nett når barna er våkne, så det blir etter ungene er i seng og etter trening.

Det er vel det dette bunner ut i, prioritering. Ønsker man å trene mer, må andre hobbyer vike, spesielt makramè ICON_WINK

Re: Kampen om treningstid! [Re: Rexenes] #2014950 25/09/2015 09:24
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Ok,

jag tycker väl att fölgande "beräkning" är rätt relevant.

Vardagar: 23-19.30/20.00, familj och jobb (och kanske träning från till jobb)
Helger mer osäker men det kan vara samma tall där eftersom en del aktiviter man gör med hela familjen tar tid.

Jag har iallafall svårt att helt se relevansen av att räkna timmar eftersom någon alltid måste vara med barnen och tider som blir över kan vara för korta eller inte passa för träning.

Självklart kan man ändra på detta med planering men jag ser inte helt poängen med att för ofta försöka få till att bara en förälder är med barnen.

Att stressa på träning varje kväll efter läggetid tror jag både blir jobbigt både för den som tränar och för partnern.

Re: Kampen om treningstid! [Re: fredriks] #2014958 25/09/2015 09:45
R
Rexenes Offline
Avhengig
Avhengig
R
Ok,

jag tycker väl att fölgande "beräkning" är rätt relevant.

Vardagar: 23-19.30/20.00, familj och jobb (och kanske träning från till jobb)
Helger mer osäker men det kan vara samma tall där eftersom en del aktiviter man gör med hela familjen tar tid.

Jag har iallafall svårt att helt se relevansen av att räkna timmar eftersom någon alltid måste vara med barnen och tider som blir över kan vara för korta eller inte passa för träning.

Självklart kan man ändra på detta med planering men jag ser inte helt poängen med att för ofta försöka få till att bara en förälder är med barnen.

Att stressa på träning varje kväll efter läggetid tror jag både blir jobbigt både för den som tränar och för partnern.

Jada. Jeg sier heller ikke at jeg er noe ideal når det gjelder verken det ene eller andre. Jeg bruker meg selv som eksempel på at man helt klart kan klare å trene mye, selv med familie. Og grepene man kan ta er mange (listet opp flere ganger tidligere). Her prøvde jeg å vise hvilket potensiale man har i å planlegge godt. Det er mange timer i en uke, og mange kastes bort på "det andre".

Mine viktigste grep er: sykler til jobb, sykler med barna i henger, sykler når vi skal på langtur, bruker rulle på loftet når barna sover.

Dette her gjelder da for de som ønsker det. De som vil prioritere andre interesser må jo så klart gjøre det.

Redigert av Rexenes; 25/09/2015 09:46.

Re: Kampen om treningstid! [Re: jan erik] #2014961 25/09/2015 09:50
maghva Offline
Ringrev
Ringrev
Den største kampen for mange er å komme seg ut på setet, nok av unnskyldninger for å ikke gjøre det
- barn, jobb, sliten, dårlig vær, listen er lang.

11 567,3 km siden 1. januar, sykling ute, rulle driver jeg ikke med
394 timer
1,48 time per dag.

Min YTD er lett å kopiere, da jeg også har barn, kone, arbeid og hus.
Det handler bare om å orke å komme seg ut og planlegge litt ordentlig. 1,48 time per dag har alle tid til.

Ingen har spurt om min mening, men jeg ønsket likevel å formidle mitt budskap:)

PS jeg har ikke lest alle innleggene og kan da muligens ha gått glipp av vesentlig informasjon

Redigert av maghva; 25/09/2015 09:59.
Re: Kampen om treningstid! [Re: jan erik] #2014971 25/09/2015 10:14
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Mulig jegh har gått glipp av det, men har det på noe tidspunkti diskusjonen blitt medberegnet de timene partner/kone skal trene eller drive med sine hobbyer (...for de er garantert ikke barnapass og matlaging)??

Så når man da kommer hjem fra jobb klokken 16. Så skal det lages mat og spises. Da er klokka 17.
Så skal barna følges opp fram til leggetid i 7-8 tiden.
Så skal det evt trenes litt. Tiden fram til leggetid skal deles mellom trening, hobby, ryfdding, regningsbetaling og den gode samtalen.
Har man overskudd, skal det jo i følge bladene koses litt etter leggetid.
Helgene er fellestid. Her kan man selvsagt avtale og ta en tur hver på ulike tider. Men ofte er man jo ute på farten også i helgene.

Og nei, for de aller fleste så er det ikke gangbart å trene mellom 16 og 19. De fleste koner sier nei til slikt.
Sier de ikke nei, så tenker de nei, og demmer det opp til en megadiskusjon på et senere tidspunkt.

Så for de aller fleste vil det ikke være SÅ mange timer i uka det kan klemmes inn trening.
Man kan selvsagt kalle det prioritering, men vær ærlige nå og si egoisme. Trener man mer enn ti timer i uka er det noe(n) det går utover.

De aller raskeste av oss er single, på vei til å bli single eller egoister :-D
Vi andre bør kunne være fornøyd med å holde vekta på et nogenlunde akseptabelt nivå.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Kampen om treningstid! [Re: Knirkekne] #2014976 25/09/2015 10:25
HCO Offline
Entusiast
Entusiast
Sjelden jeg heier på innlegg, men dette er det beste i denne debatten så langt.

+1

Re: Kampen om treningstid! [Re: Knirkekne] #2014979 25/09/2015 10:31
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er mulig jeg har en svært enkel kone, men spør jeg om det er greit at jeg trener før eller etter middag en søndag og hun sier ja, så mener hun ja. Dette går begge veier, hun får trene/kjøre hund på disse tidspunktene hun også. F.eks etter felles frokost. Ingen av oss ser helt poenget med at vi skal være sammen absolutt hele tiden.

Som jeg nevnte i et tidligere innlegg trener vi ofte samtidig også, men da bruker jeg rulla. Tidligere denne uka hadde jeg på forhånd avtalt at jeg skulle sykle 130km tempo på mandag, da hoppa jeg på sykkelen klokka 17 og var ferdig rundt 21, hun var på venninne/kafè/barnetreff.

Mange legger nok alt for mange planer for både det ene og det andre, etter vi fikk barn orker vi ikke planlegge alt mulig annet enn det som er viktig for oss.

Re: Kampen om treningstid! [Re: Hoaas] #2014981 25/09/2015 10:38
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Det er mulig jeg har en svært enkel kone, men spør jeg om det er greit at jeg trener før eller etter middag en søndag og hun sier ja, så mener hun ja. Dette går begge veier

Det enkle er ofte det beste ;-)

Det er en god nøkkel til godt samarbeid og godt samliv at "ja" og "nei" betyr "ja" og "nei" og ikke må tolkes i alle mulige andre retninger.

Re: Kampen om treningstid! [Re: Hoaas] #2014984 25/09/2015 10:44
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Du är ju ett exempel på en som har en kone som vill samma sak som dig (träna för sig själv). Som någon har tagit opp tidigare i tråden så tror jag att det ofta medför att man klarar att planera och kompromissa enklara i sådana förhold än när partnern inte vill samma sak som en själv.

Knirkekne snakkar ju också om 16-19 på vardagar och jag är enig med han att det är en tid när det inte finns så många möjligheter för egentid för rätt många.

Re: Kampen om treningstid! [Re: Knirkekne] #2014986 25/09/2015 10:51
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: Knirkekne
Mulig jegh har gått glipp av det, men har det på noe tidspunkti diskusjonen blitt medberegnet de timene partner/kone skal trene eller drive med sine hobbyer (...for de er garantert ikke barnapass og matlaging)??

Kona har samme treningshobby som meg - sykkel. Jeg "får lov" man + ons, hun "tirs + tors" pr nå. Helgene litt ettersom hvordan det passer.
Vi har 3 unger, og de vil mer enn gjerne ha en time-out fra oss foreldre, og i barne-tv kjernetid er de booket foran en eller annen skjerm uansett. At det bare er én tilgjengelig i de to timene (minus skjermtimen, dvs 1 time) den andre trener er heller ikke noe problem. Treningstiden er stort sett 18-20, så aleneforelderen får kun "belastningen" med å orge kveldsmat og pakke skolesekk. Både mamma og pappa er på plass ca leggetid.

Er man litt systematisk står både hoj og utstyr klart og krever ikke mer enn et par min forberedelse før økta er et faktum. Vel hjemme er det parkering & kjapp dusj. Sykkel & klesvask fikses etter at ungene er i seng.

Re: Kampen om treningstid! [Re: Rexenes] #2014988 25/09/2015 10:53
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Det er mange timer i en uke, og mange kastes bort på "det andre".

Och min poäng var att jag inte är så säker på att det handlar om att "kastes bort på "det andre"" utan att iallafall endel av de fria timmarna inte nödvändigtsvis är spesiellt fria eftersom man glömt bort dem i beräkningen eller inte kan använda dem.

Quote:

Mine viktigste grep er: sykler til jobb, sykler med barna i henger, sykler når vi skal på langtur, bruker rulle på loftet når barna sover.

Dette her gjelder da for de som ønsker det. De som vil prioritere andre interesser må jo så klart gjøre det.

Ja, det är bra grep men de fungerar faktiskt inte för alla av olika orsaker.

Re: Kampen om treningstid! [Re: fredriks] #2014990 25/09/2015 10:59
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A

Ja, det är bra grep men de fungerar faktiskt inte för alla av olika orsaker.

Nei, det er jo opplagt at de - og mange andre grep - ikke fungerer for alle. Hvis ikke hadde jo ikke en stor del av befolkningen vært i relativt dårlig form.

Å droppe å spise snop er et grep som langt på vei hindrer all sykelig overvekt. Det fungerer heller ikke for alle. Men allikevel er det jo det beste av alle grep?

Re: Kampen om treningstid! [Re: Knirkekne] #2014991 25/09/2015 11:02
maghva Offline
Ringrev
Ringrev

Man kan selvsagt kalle det prioritering, men vær ærlige nå og si egoisme. Trener man mer enn ti timer i uka er det noe(n) det går utover.

Vi andre bør kunne være fornøyd med å holde vekta på et nogenlunde akseptabelt nivå.

Hvorfor må det gå ut over noe(n) ved utøvelse av lettere moderate treningsmengder?

For noen kan det faktisk være slik at familielivet og hverdagen forløper bedre hvis far får trimmet.

Re: Kampen om treningstid! [Re: anonym22] #2014992 25/09/2015 11:04
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Nu tänkte jag väl mer på orsaker som att barnen inte vill sitta i sykkelhängare eller att veien till jobb antingen är for kort eller för lång för att vara spesiellt praktiskt som träning än att det inte fungerar för att folk inte gidder.

Re: Kampen om treningstid! [Re: maghva] #2014994 25/09/2015 11:07
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: maghva

Hvorfor må det gå ut over noe(n) ved utøvelse av lettere moderate treningsmengder?

For noen kan det faktisk være slik at familielivet og hverdagen forløper bedre hvis far får trimmet.

Tja, om far trimme (ha egen tid utenfor familien) for at ting skal gli godt, da er det kanskje noe som ikke funker så godt.....

Re: Kampen om treningstid! [Re: sveinaa] #2014997 25/09/2015 11:12
maghva Offline
Ringrev
Ringrev

Tja, om far trimme (ha egen tid utenfor familien) for at ting skal gli godt, da er det kanskje noe som ikke funker så godt.....

Det gjelder selvsagt begge veier og tid alene kan (for noen) være viktig og riktig.

Re: Kampen om treningstid! [Re: sveinaa] #2014998 25/09/2015 11:12
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Næsj, er mange som må ha et lite avbrekk fra tjas og mas for å fungere optimalt. Trenger ikke være noe trøbbel av den grunn. Jeg er en sånn som trenger litt egentid, og bruker den tida på trening. Ikke så mye akkurat, men nok til at jeg får vært for meg selv, blåst ut, tenkt gode tanker, kjent på det å være borte fra de jeg er glad i (en god følelse å savne noen og komme hjem til dem).

Re: Kampen om treningstid! [Re: maghva] #2015002 25/09/2015 11:16
sveinaa Offline
More than words
More than words

Det gjelder selvsagt begge veier og tid alene kan (for noen) være viktig og riktig.

Selvsagt. Men når 2 stykker skal ha 10 timer hver så blir det mye ICON_WINK

Re: Kampen om treningstid! [Re: Øyvind V] #2015005 25/09/2015 11:17
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Øyvind V
Næsj, er mange som må ha et lite avbrekk fra tjas og mas for å fungere optimalt. Trenger ikke være noe trøbbel av den grunn. Jeg er en sånn som trenger litt egentid, og bruker den tida på trening. Ikke så mye akkurat, men nok til at jeg får vært for meg selv, blåst ut, tenkt gode tanker, kjent på det å være borte fra de jeg er glad i (en god følelse å savne noen og komme hjem til dem).

Ja da. Noen timer i uka får jo alle til. Var mer ift. 10 timer som er ganske mye.

Side 5 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Moderator  support