Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kranglete skulder

Kranglete skulder #2008133 09/09/2015 11:22
M
Marøder Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
M
Nå nærmer skisesongen seg, og jeg har dristet meg ut på rulleski. Noen forumister som har slitt med skuldrene?

Jula for nesten 2 år siden gikk jeg på en smell i skuldre pga. mye staking på hardt underlag (hard, isete snø). Fikk betennelse, kortison (1 behandling) og lang hviletid. Trente lett på ski denne vinteren. Sommeren etter begynte jeg å trene opp skuldra med styrketrening (stabiliserende øvelser + generell trening). Smertene ga seg utpå høsten, da kunne jeg trene skuldra med mye vekter og full bevegelighet uten smerter. På vinteren året etter var jeg veldig forsiktig og trente få rene stakeøkter. Og fortsatte med styrke. Men likevel kjente jeg murring i skuldra (det knepper og armen "visner" bort dersom jeg holder den i bestemte posisjoner; blir nummen). Hadde lang pause fra ski og staking fra april til jeg nylig fant fram rullskiene. Tok ei forsiktig økt, kjente med en gang tendenser til knepping i skulder/overarm når jeg strekker armene over hodet (gjelder ene skuldra) samt at hånden visner litt pga. nerver i klem (i enkelte posisjoner). Så noe blir irritert inni der selv om jeg har hatt 5 mnd pause og kjente meg i toppslag i skuldra. Dette til tross for at jeg nå er sterk i skuldre, armer og rygg da jeg har trent dette kontinuerlig. Har heller ikke smerter når jeg trener skuldra. Andre som har opplevd tilsvarende? Noe annet å gjøre enn å ta det med ro? Noen som har fått fikset slike plager med inngrep?

Re: Kranglete skulder [Re: Marøder] #2008278 09/09/2015 16:31
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Basert på egen diagnose og hva jeg har lest på nett, så kan en "Frozen shoulder" sitte i opptil 3 år før den forsvinner....
Er selv inne i mitt andre år med skulder issues, men ikke påvirket noe nevneverdig etter kortison behandling...
Går litt på ski, ikke løper og staker på ski....

Re: Kranglete skulder [Re: Marøder] #2008299 09/09/2015 17:47
P
PekkaB Offline
Entusiast
Entusiast
P
Skulderen består av bare 3 bein: Overarm, kragebein og skulderblad. Det er 4 små muskler som fortvilet prøver å holde kula øverst på overarmen på plass i den såkalte Rotator Cuff i skulderbladet. Disse 4 musklene, supraspinatus, infraspinatus, subscapularis og en jeg ikke husker navnet på i farta, blir sjeldent trent. Rotator Cuff'en dekker bare 30% av kula på overarmen, så den er ikke veldig stabil i konstruksjonen. Muskler som prøver å dra overarmen ut av Rotator Cuff inkluderer brystmuskelen, forside skulder og forside overarm. Du bør derfor tøye brystmuskelen og droppe egne øvelser for forside skulder og forside overarm hvis du har disse i programmet ditt. I tillegg bør du legge inn øvelser som går på bakside skulder, slik som roing og markløft. Alle øvelser med ustabilt underlag for hendene (bl.a. slynge) vil øke stabiliteten i skuldrene dine, f.eks. push-ups og den såkalte Supermann (skulderekstensjon). Jeg har lagt ut noen øvelser på forumet tidligere for dem med skulderskader, men rekker ikke spore opp bildene jeg la ut. Søk forøvrig på Youtube på Rotator Cuff exercises.

Det er forresten 18 muskler festet i skulderbladet, så det er ikke alltid gjort i en fei å finne ut av hvilken muskel som er for kort og dermed drar i antagonisten sin slik at overarmen ikke ligger perfekt i Rotator Cuff'en.

Har du frozen shoulder kan enkelte behandlingsformer være effektive, slik som laser.

Re: Kranglete skulder [Re: Marøder] #2008374 09/09/2015 20:24
M
Marøder Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
M
Takk for svar. Har god bevegelighet, og tåler styrketrening, sykling, løping m.m. Men når jeg staker så begynner skuldra og overarmen å murre. Dette rimer vel dårlig med frozen shoulder? Men skal prøve å legge inn noen nye øvelser og tøye brystmusklene. Pekka, med forside overarm, mener du da biceps? Jeg er nok relativt sterkere i biceps enn skuldrene. Har også hatt en nerveskade i aktuelle overarm som oppstod for 20 år siden. Da ble det konkludert at jeg kom til å bli svakere i den venstre armen når jeg ble eldre, men dette har jeg foreløpig ikke kjent noe til.

Re: Kranglete skulder [Re: Marøder] #2008583 10/09/2015 10:43
P
PekkaB Offline
Entusiast
Entusiast
P
Forside overarm = biceps ja ICON_SMILE

Det at skuldren kjennes ut som om den hopper/knepper når du løfter armen over skulderhøyde kan tyde på (jeg er ikke helsearbeider av noe slag) at det er for lite klaring mellom øvre, fremre del av skulderbladet (acromion) og overarmen (humerus) slik at muskelen supraspinatus kommer i klem. Dette kan være fordi suprapinatus ikke klarer å dra toppen av overarmen nok ned før den sammen med skuldermuskelen løfter armen opp. Det kan hende jeg fører deg helt på ville veier her, men trening av de 4 musklene som styrer overarmen i Rotator Cuff'en har ingen vondt av - selv de som sitter med en vanlig kontorjobb og aldri trener. Med mye bilkjøring, skriving på tastatur eller papir, og sykling blir brystmusklene kortere og musklene på ryggen som skal holde igjen får økt belastning. Mange av smertene som oppstår i øvre del av ryggen/skulderen stammer nok fra overarbeidede muskler på baksiden av kroppen, gjerne rundt skulderbladet.

Jeg har trent meg vekk fra slik hopping/knepping tidligere, etter å ikke ha sovet på høyre side på 10 år. Jeg hadde da løftet vekter i over 20 år og var sterk nok for å si det slik, men hadde aldri hatt fokus på de lette pingle-øvelsene som skulle stabilisere Rotator Cuff'en. Diverse leger, kiropraktorer og naprapater ordnet aldri problemet permanent, frem til jeg fant en fysioterapeut som ga meg øvelser som fikset problemet. Trening ble altså løsningen, istedenfor kortison, ultralyd, MR, betennelsesdempende, akupunktur, og massasje.

Hvor i skulderen gjør det vondt, forside, midten eller bakside? Kjennes det ut som om det er vondt i muskel eller i ledd? Er det vondest når du løfter armen for å stake eller når du senker armen igjen?

Re: Kranglete skulder [Re: Marøder] #2008592 10/09/2015 11:01
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Marøder
Takk for svar. Har god bevegelighet, og tåler styrketrening, sykling, løping m.m. Men når jeg staker så begynner skuldra og overarmen å murre. Dette rimer vel dårlig med frozen shoulder?

Høres _ikke_ ut som frozen shoulder, enig. Jeg har hatt det. Det verste var å ta på seg en jakke (eller strekke seg etter noe i baksetet på bilen, helt umulig), samt å ligge og sove på den skulderen. Måtte enten sove på andre siden, eller bygge opp med puter.
Sykling gitt greit, så lenge jeg ikke kjørte ned så bratte bakker at jeg måtte ha rumpa bak setet (da ble armen strukket for langt og smertene kom som et lyn). Det var heller ikke så veldig aktuelt å gå over styret, da tar man seg automatisk for og det likte heller ikke skulderen. Droppet ritt det året, for å si det sånn.
Det positive er at det alltid blir bra av seg selv. Minuset er at det tar 1-3 år. Jeg var heldig, det tok bare ett.
Jeg var innom kortisonsprøyter, men det hjalp absolutt ingenting for min del.

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Kranglete skulder [Re: Marøder] #2008620 10/09/2015 11:36
M
Marøder Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
M
Hadde en periode hvor jeg måtte ta smertestillende for å sovne, og måtte også ligge på en side.
Det merkelig er at det ikke gjør vondt når jeg staker. Etter en økt kjenner jeg litt "murring" i overarmen, deretter litt vondt og nummenhet i armen og skulder i noen uker samt at det knepper når strekker opp armen. Kjedelig å slite med dette når jeg er utfordret til å gå Vasaloppet.

Re: Kranglete skulder [Re: Marøder] #2008625 10/09/2015 11:45
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har du tatt MR? I det minste fint for å eventuelt utelukke en del ting.

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Kranglete skulder [Re: Marøder] #2008690 10/09/2015 14:37
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T
Time til fysioterapaut og MR høres ut som en veldig god ide, totalt vil det koste deg rundt 2000,-

Min skulderskade (lei betennelse) tok det over ett år med trening og fysioterapaut før jeg ble kvitt. Trente skuldre 2-3 ganger i uken.

De fleste klarer å trene bort skuldeskader, men det forutsetter at du finner en kompetent fysioterapaut.

Thomas
Re: Kranglete skulder [Re: Marøder] #2009176 11/09/2015 18:56
M
Marøder Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
M
Ja, har tenkt i de baner ettersom jeg ikke blir kvitt dette. Har en helseforsikring gjennom jobben som jeg tror kan slå inn etter henvisning fra lege.

Re: Kranglete skulder [Re: tparsli] #2009300 12/09/2015 09:11
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: tparsli
Time til fysioterapaut og MR høres ut som en veldig god ide, totalt vil det koste deg rundt 2000,-

"Rundt 2000" er jo hvis du betaler hele moroa selv, det er det vel ingen grunn til? Fastlegen din gir deg henvisning til MR for dette, da koster MR noe sånt som kr 280. MR tas uansett hos en privat klinikk som du selv velger, så ventetiden blir den samme.
Henvisning til fysioterapeut får du selvsagt også, da koster hver behandling kanskje kr 150 nå.

Re: Kranglete skulder [Re: Marøder] #2009388 12/09/2015 17:03
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T
Jeg var litt for kort ICON_SMILE

Selvfølgelig må man ikke gjøre det privat, men det koster -i form av tid. Lang tid.

Sykehusene opererer med rundt 3mnd ventetid på skulder-MR mens private som tar rekvisisjon vanligvis sier 3-4 uker.

Betaler du selv får du MR i løpet av en dag eller to! (ofte på samme klinikk som tilbyr 3-4 uker med rekvisisjon...)

Og hvis fastlegen henviser til fysioterapaut kan ventetiden bli ekstrem (3-12mnd)!

Hvis man er villig til å betale selv kan man korte ned ventetiden med mange uker eller måneder. Å slippe å gå veien fastlege-MR-fastlege-fysio-fastlege sparer også mye tid.

Thomas
Re: Kranglete skulder [Re: Marøder] #2009754 13/09/2015 21:29
K
kaffekanne Offline
Avhengig
Avhengig
K
Du må trene bakside skuldre som nevnt over her.
Klassiker med skulderplager er ubalanse i musklene foran og bak.
Markløft med grep mot deg hjelper, men du må trene ro-øvelser best resultat.

Sittende roing og hantelroing er bra for sånt.

Moderator  support