Hei! Er det noen tommelfingerregel som sier hvor mange lenker man skal øke/tilføre med når man bytter fra 32 til 36 drev forran? Mener å ha lest noe om dette på forumet men finner det ikke igjen.......
Prøvde 36 uten å skifte kjede nå. Ser ut som om det går, men hva er bakdelen? Bakgiret peker mot kl 5 når den er på det letteste giret... Og Mellom 8 og 9 på det tyngste.
Prøvde 36 uten å skifte kjede nå. Ser ut som om det går, men hva er bakdelen? Bakgiret peker mot kl 5 når den er på det letteste giret... Og Mellom 8 og 9 på det tyngste.
Har du riktig avstand til kassetten fra øverste trinse? Hva skjer når du komprimerer dempingen på letteste gir? (oftest vil dette medføre at du vil få kjedestrekk og risikerer å røske istykker gir og/eller kjede)
Suverent. Prøvde meg litt frem å det ser ut til at kjede var litt langt i utgangspunktet. Trinsehjulet tok i kasetten når jeg la til 4 lenker..... Kan se ut som om det holder med å legge til 2 lenker visst man ønsker det.
Du øker omkretsen til tannhjulet med 4 tenner, mens kjedet bare går rundt en halvsirkel, så det vil holde med å legge til tilsvarende 2 tenner på kjedet, altså ett helledd.
Som fysiker bør jeg vel legge til at denne logikken bare gjelder for små endringer i antallet tenner ...
- Dette er en situasjon som jeg er ansvarlig for, og det beklager jeg. (Byggmester Harald Langemyhr)