Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Anbefalinger pedaler og sko til terrengsykkel

Anbefalinger pedaler og sko til terrengsykkel #1981635 08/07/2015 19:48
G
Gresskar Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
G
Heisann ICON_SMILE

Er helt nybegynner hva ordentlig sykling angår. Akkurat investert i ny fulldemper (Fuel Ex 7) som jeg tenker å bruke til sti sånn etter hvert.

Aldri brukt sykkelsko før, men tenker at jeg vil ha klikkpedaler og bli vant med det.

Lommeboken vil ikke ut med så mye mer enn 1500-2000 for pedaler og sko. Var i en sportsbutikk forrige uke og så på pedaler, da sa en kamerat at jeg måtte kjøpe med såkalte "cleats". Så googlet jeg dette da og fant ut at de fleste klikkpedaler visst kommer med disse (?). Setter høy pris på veiledning.

Re: Anbefalinger pedaler og sko til terrengsykkel [Re: Gresskar] #1981694 08/07/2015 21:55
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: Gresskar
Heisann ICON_SMILE

Er helt nybegynner hva ordentlig sykling angår. Akkurat investert i ny fulldemper (Fuel Ex 7) som jeg tenker å bruke til sti sånn etter hvert.

Aldri brukt sykkelsko før, men tenker at jeg vil ha klikkpedaler og bli vant med det.

Lommeboken vil ikke ut med så mye mer enn 1500-2000 for pedaler og sko. Var i en sportsbutikk forrige uke og så på pedaler, da sa en kamerat at jeg måtte kjøpe med såkalte "cleats". Så googlet jeg dette da og fant ut at de fleste klikkpedaler visst kommer med disse (?). Setter høy pris på veiledning.

Shimano er aldri feil.

Eksempel på pedaler som holder veldig lenge:
http://www.chainreactioncycles.com/no/en...ls/rp-prod67220

Eksempel på sko - har ikke testa, men nettopp bestilt meg et par:
http://www.chainreactioncycles.com/no/en/shimano-mt54-mtb-spd-shoes-2015/rp-prod127713

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Anbefalinger pedaler og sko til terrengsykkel [Re: Gresskar] #1981725 09/07/2015 05:23
J
Jonas86 Offline
Medlem
Medlem
J
Annbefaler og prøve sko før du handler / bestiller.
Viktigste er at skoen sitter godt på foten ICON_SMILE

Go hard or go home!
Re: Anbefalinger pedaler og sko til terrengsykkel [Re: Gresskar] #1981742 09/07/2015 06:04
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det følger med klosser til de aller fleste pedaler, ja. Shimano XT er relativt rimelige, gode og bombesikre pedaler. Kjøp trailversjonen til stibruk.
XT Trail

Sko kjøper du de som passer deg best. Til stibruk kan det være OK men noen som ikke er så stive og som er mer behagelig å gå med. Mavix Alpine XL, Giro Terraduro eller de som Herr Mork linker til over.

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Anbefalinger pedaler og sko til terrengsykkel [Re: Gresskar] #1981746 09/07/2015 06:12
C
Chrstphrsn Offline
Entusiast
Entusiast
C
Støtter XT pedaler, de har lav vekt, er lette å klikke inn og ut av, og holder lenge. Men kjøp dem heller her, billigere og du slipper moms:http://bikeshop.no/Sykkel/Komponenter/Pe...780-p0000017470

Når det gjelder sko er det et par ting å tenke på:

Passform:
Det er viktig at skoen sitter godt på foten din. Her er det beste å dra til en butikk som har litt utvalg, for å teste passform til litt forskjellige merker. Finn det merke som sitter best på foten din.

Funksjon:
Forskjellige modeller er laget ut i fra forskjellige behov, men betaler du mer, får du som regel en stiver(såle) og letter sko samt bedre strammesystem. Lettere og stivere sko gir bedre kraftoverføring når du tråkker til.
Det er og stor forskjell på hvordan man strammer skoen. Det vanligste er borrelås, spenner og boa-snøring. Typisk har de billigste skoene bare borrelås, neste hakk har spenne øverst og borrelås på de to nederste, osv.

Siden du er relativt fersk på sykkel, og ikke har syklet med klikkpedaler før, kommer du nok til å gå en del i starten. Da er det en fordel med sko som ikke har for stiv såle, og som har relativt mye knaster og myk gummi under. Heldigvis passer det fint med budsjettet ditt. En sko til 1000 kr +/- noen hundrelapper burde passe bra.
F.eks noe slikt som dette: http://bikeshop.no/Bekledning/SKO-OG-TIL...131-p0000061140

Et siste tips:

Å sykle med klikkpedaler i skogen er utrolig bra når du har fått teken på det. Bena sitter fast uansett hvor mye det rister, og du får ekstra mye kraft når du trenger en rask akselerasjon opp et hinder. Men det kan være ganske ekkelt i starten når man ikke har lært seg å klikke inn og ut skikkelig.
Start med å trene på å klikke inn og ut, mens du holder deg til en lyktestolpe. Kjør så rundt på en gressmark hvor du prøver å bremse opp å klikke ut før du faller osv..
Du kommer nok til å falle litt i starten. Men det tar ikke lang tid før det sitter!

Gratulerer med ny hobby, lykke til!

Re: Anbefalinger pedaler og sko til terrengsykkel [Re: Gresskar] #1981761 09/07/2015 06:33
A
AndreasLie Offline
Avhengig
Avhengig
A
Tipset jeg ga til alle som kjøpte sykkelsko og pedaler for første gang da jeg jobbet med dette var å klikke ut og inn 50 ganger med hver fot første gang. Juster også fjæra ganske løst ( er en umbraco med +- på hver side av pedalen). Da får du følelsen med hvordan du vrir foten for å få den løs og du får også gått litt til pedal og cleat.

Re: Anbefalinger pedaler og sko til terrengsykkel [Re: Gresskar] #1982013 09/07/2015 14:39
G
Gresskar Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
G
Oij, tusen takk! Setter virkelig pris på tipsene.

Da blir det et par Shimano XT-pedaler og utprøving av sko i butikk. Mavicene så veldig kule ut.

Har dødsangst for å sitte fast, så øving på lyktestolpe og gresslette blir det nok mye av. Er utvilsomt verdt det til slutt. Har uttallige ganger bommet på vanlige pedaler og fått stygge blåmerker og sår. Greit å bli kvitt det problemet i alle fall, hehe.

Hjertelig takk igjen til alle ICON_SMILE

Re: Anbefalinger pedaler og sko til terrengsykkel [Re: Gresskar] #1982018 09/07/2015 15:20
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Oij, tusen takk! Setter virkelig pris på tipsene.

Da blir det et par Shimano XT-pedaler og utprøving av sko i butikk. Mavicene så veldig kule ut.

Har dødsangst for å sitte fast, så øving på lyktestolpe og gresslette blir det nok mye av. Er utvilsomt verdt det til slutt. Har uttallige ganger bommet på vanlige pedaler og fått stygge blåmerker og sår. Greit å bli kvitt det problemet i alle fall, hehe.

Hjertelig takk igjen til alle ICON_SMILE
Det går veldig fort før du lærer deg å klikke ut helt ubevisst når det trengs.

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Anbefalinger pedaler og sko til terrengsykkel [Re: Gresskar] #1982774 12/07/2015 17:33
J-A-E Offline
Ringrev
Ringrev
Anbefaler XT trail pedaler og Mavic Alpine XL sko, super happy med begge ICON_SMILE

Var kjempe skeptisk til klikk og stisykling jeg, byttet bare får å prøve. Nå tørr jeg ikke sykle uten klikk ICON_WINK å de tok ikke lange tiden å bli kompis med klikk. Når du trenger å komme løs, skjer det av seg selv (nesten) ICON_LAUGH

- Joakim - Transition Scout -
Re: Anbefalinger pedaler og sko til terrengsykkel [Re: Gresskar] #1982794 12/07/2015 18:54
stosu Offline
Besatt
Besatt
Du lærer å klikke ut ganske fort når du havner nedi litt buskas, og aller helst brennesle ICON_TONGUE

Etter å ha sykla litt innimellom siden 2006, så havner jeg fortsatt uti litt buskas ICON_WINK

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Anbefalinger pedaler og sko til terrengsykkel [Re: stosu] #1983030 13/07/2015 11:52
G
Gresskar Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
G
Sitat: J-A-E
Anbefaler XT trail pedaler og Mavic Alpine XL sko, super happy med begge ICON_SMILE

Var kjempe skeptisk til klikk og stisykling jeg, byttet bare får å prøve. Nå tørr jeg ikke sykle uten klikk ICON_WINK å de tok ikke lange tiden å bli kompis med klikk. Når du trenger å komme løs, skjer det av seg selv (nesten) ICON_LAUGH
Det var godt å høre. Blir veldig spennende! Fått sykkelen så venter bare på pedaler og sko nå. Gledings!

Sitat: stosu
Du lærer å klikke ut ganske fort når du havner nedi litt buskas, og aller helst brennesle ICON_TONGUE

Etter å ha sykla litt innimellom siden 2006, så havner jeg fortsatt uti litt buskas ICON_WINK
Haha, bedrive selvpining for å lære raskere er jo sikkert effektivt. Regner med et par turer ut i grøfta, vant med det etter et par dårlige svinger under langrennssesongen.

Re: Anbefalinger pedaler og sko til terrengsykkel [Re: Gresskar] #1984059 16/07/2015 16:59
G
Gresskar Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
G
Da var første turen gjennomført. Ble et tryn da jeg prøvde meg på en sti, rett ned i gjørma. Heldigvis var det mykt. Eneste som mangler nå er å klare å få av pedalene når det faktisk gjelder, hehe.

Re: Anbefalinger pedaler og sko til terrengsykkel [Re: Gresskar] #1984110 16/07/2015 18:52
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T
Eneste som mangler nå er å klare å få av pedalene når det faktisk gjelder, hehe.

Muskelminnne ICON_SMILE
Tren til det sitter, så går det automatisk når det gjelder.

Thomas

Thomas

Moderator  support