Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

leiepriser bolig/leilighet i Ålesund?

leiepriser bolig/leilighet i Ålesund? #1972273 14/06/2015 17:58
P
Punzel Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
P
Hei!

Det ser ut som om jeg skal jobbe i Ålesund i alle fall i en stund fra tidlig høst og har begynt å se på kjøp og leie av leiligheter.

Etter at jeg sjekket hva som finnes på finn av boliger til leie og til salgs ser det ut som om det å kjøpe kan gi rimeligere månedlige kostnader, men jeg er usikker om jeg vil kjøpe med en gang. Det er jo fordeler med å bo et sted i noen måneder først for å finne ut hvor man vil bo.

Jeg ser at det er kun veldig få leiligheter annonsert som er på over 40 kvm og som har leiepris under rundt kr. 8.000. Er dette vanlig i og rundt Ålesund eller kan jeg håpe på bedre priser om jeg venter litt?
Jeg ser for meg noe på over 50 kvm, men kan gjerne ha noe større også. Leilighet eller hus fungerer både fint. Det kan være rundt 30 km rundt byen (eller maks en halvtime å kjøre fra/til høgskolen) og må være i brukbar stand. Jeg vil måtte pendle en del og av og til vil jeg ha besøk av kjæresten og hunden vår (så det må tillates av utleieren).

Hva er det som kan forventes at man må betale i husleie? Akkurat nå ser det ut som om det er veldig få leiligheter/hus til leie mer enn noen få km utenfor sentrum. Er det noen som kjenner til leiemarkedet i Ålesund og som kan si noe om dette er vanlig og om det er vanskelig å finne noe utenfor byen? Jeg vil jo ikke bruke hele lønn i husleie, men er villig til å strekke meg til rundt kr. 10.000 for et bra sted å bo.

Så jeg er først og fremst ut etter formeninger om boligpriser (mest leie, men gjerne også for kjøp), men jeg vil også sette pris på tips om et bra sted å bo.

Re: leiepriser bolig/leilighet i Ålesund? [Re: Punzel] #1972332 14/06/2015 20:19
fjøråsyklist Offline
Veteran
Veteran
Jeg har ingen formening om priser men kan gi deg tips om hvor det er fint å bo.
Spørs jo selvsagt hva du synes er viktig men det meste på østsida av sentrum er bra.
I Ålesund er det på en måte to sentrum, sentrum i byen og Moa. Området rundt moa er sentralt i forhold til både butikker, offentlige tjenester og sykling. Innover mot Emblem er det mange fine rekkehus ol., men mindre sentralt. Kommende bomring er også verdt å ta i betraktning om en vurderer å bo på Emblem/Flisnes.
Stort sett overalt rundt Moa er det muligheter fo å få leid seg en sokkel, og selvsagt rekkehus og leilighetskompleks(f.eks Åse panorama). Sørg hvertfall for å bosette deg på sørsida av "øysystemet", da får du verdens fineste utsikt, sol og du slipper(til en viss grad)den sure nordavinden.

Altså om du bosetter deg nært Moa er man nært "alt", også natur.
Tar mellom 10 og 20 min å kjøre fra Moa til Høyskolen.

Viktig:I dette innlegget går Lerstad, Åse og Spjelkavik inn under "Moa", for enkelhetskyld. Men egentlig er Moa bare der kjøpesenteret ligger.

Re: leiepriser bolig/leilighet i Ålesund? [Re: Punzel] #1972334 14/06/2015 20:22
KlabbOgBabb Offline
Entusiast
Entusiast
Nå er det vel tiden for at studenter også er på jakt etter liknende boliger i Ålesund, så det kan bli hard konkurranse i leiemarkedet.

Treig oppover, feig nedover.
Re: leiepriser bolig/leilighet i Ålesund? [Re: fjøråsyklist] #1972362 14/06/2015 21:27
P
Punzel Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
P
Tusen takk for gode tips!
Nå har jeg ikke sett mye av Ålesund ennå, men etter studie av kartet og en kjøretur gjennom byen har jeg sett for meg at Moa eller litt lengre ut fra byen kunne passe meg fint. Så det var jo bra å få bekreftet at dette området kan være bra.

Akkurat nå er det ganske få leiligheter til leie i dette område og det ser ut som om at det blir færre og færre leiligheter jo lengre man kommer fra sentrum... Kanskje det kommer flere annonser etter sommerferien?

Vet du om det er andre steder som kan være greit å sjekke i tillegg til finn.no?

Re: leiepriser bolig/leilighet i Ålesund? [Re: Punzel] #1972403 15/06/2015 06:13
R
Rusty. Offline
Medlem
Medlem
R
Vi leide ut sokkelleiligheten i huset frem til i fjor. Den var ca 60 m2 og i grei stand. Tok 5500 eks strøm. Noen andre vi kjenner i samme nabolag leier ut tilsvarende i noe bedre stand til 6000 eller 6500. Begge leilighetene ligger i Blindheim/Vegsund-området.

Jeg har ellers følelse av at mange følger med i gratisavisa Nytt i Uka her, så en god gammel "ønskes leid"-annonse der kan jo prøves.

Re: leiepriser bolig/leilighet i Ålesund? [Re: Punzel] #1972551 15/06/2015 10:53
KlabbOgBabb Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Rusty.
.

Jeg har ellers følelse av at mange følger med i gratisavisa Nytt i Uka her, så en god gammel "ønskes leid"-annonse der kan jo prøves.

Selvfølgelig leser sunnmøringene en GRATIS-avis.. *knegg*

Beklager avsporingen, greide ikke å la være

Treig oppover, feig nedover.
Re: leiepriser bolig/leilighet i Ålesund? [Re: Rusty.] #1972723 15/06/2015 17:33
P
Punzel Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
P
Ui, det var mye billigere enn det som jeg har sett på finn.

Det var jo et bra tips med Nytt i Uka, det ser ut som om det ligger rimeligere leiligheter ut der.

Rop gjerne ut dersom du hører at noen du kjenner skal leie ut leilighet ICON_WINK

Re: leiepriser bolig/leilighet i Ålesund? [Re: KlabbOgBabb] #1972726 15/06/2015 17:38
P
Punzel Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
P
Hehe, avsporing er helt greit altså ICON_WINK

Jeg møtte dog så langt kun veldig snille og rause sunnmøringer ICON_SMILE

Hjelp meg å finne bolig/leilighet i Ålesund. [Re: Punzel] #1982712 12/07/2015 11:52
P
Punzel Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
P
Jeg tar opp igjen denne tråden.

Imidlertid her jeg signert kontrakten og jeg skal altså flytte til Ålesund fra August/September i år.
Jeg har samboer og hund i Trondheim, så det vil bli pendling...

Nå må jeg ha meg et passende sted å bo og etter at jeg trålet finn.no en stund har jeg ikke funnet det rette. Jeg er veldig lite kjennt i Ålesund, men fikk jo litt innspill her inne allerede pluss at jeg kjørte rundt i byen i en time for å få mer innsikt i hvordan forskjellige områder ser ut.

Jeg trenger litt hjelp med å finne det rette bolig og siden forumet altid hjelper prøver jeg her også ICON_SMILE

Det er mulig at samboeren min søker seg jobb i Ålesund også, så vi kan godt kjøpe et leilighet med en gang, men det er likeså aktuelt å leie i en periode først.
Det å kjøpe er også en liten utfordring siden vi allerede har en lån på boligen i Trondheim, så her vil vi ikke betale mer enn rundt 2 MNOK. Når det gjelder leie så ser jeg for meg at jeg vil betale mindre enn kr. 10 tusen.

Jeg kan godt bo i sentrum, men det hadde vært endå bedre å ha stier rett bak huset (selvfølgelig). Ellers er krav som beskrevet over:

Areal på over 50 kvm, men kan gjerne ha noe større også. Leilighet eller hus fungerer både fint. Det kan være rundt 30 km rundt byen (eller maks en halvtime å kjøre fra/til høgskolen) og må være i brukbar stand. Jeg vil måtte pendle en del og av og til vil jeg ha besøk av kjæresten og hunden vår (så det må tillates av utleieren dersom det blir leie). Det må være mulighet til oppbevaring av en sykkel eller to.
Jeg liker store vindusflater, så en sokkel med få små vinduer er ikke det rette for meg.

Kanskje er jeg litt for kravstort?

Jeg setter veldig pris på alle innspill og tips om bolig til salgs/leie.

Tips meg også gjerne om områder som er veldig bra egnet for å komme seg raskt ut i naturen og om områder som er ikke å anbefale.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå