Oppbevare sykkel i boden?
|
Oppbevare sykkel i boden?
02/06/2015 17:08
|
Syklofanten
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Hvor oppbevarer dere sykkelen? Jeg bor i leilighet, og borettslaget har ordnet med et sykkelstativ i kjelleren. Det er vel ikke akkurat trygt å låse en sykkel der. Har en bod i kjelleren, men er litt redd for innbrudd også der. Hvordan bør jeg i såfall låse den? Bodene ser omtrent slik ut. 
|
|
|
Re: Oppbevare sykkel i boden?
[Re: Syklofanten]
02/06/2015 17:31
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Om noen først skulle komme seg inn i boden, og har verktøy, er det vanskelig å sikre seg.
En kraftig kjetting med hengelås rundt både ramme og hjul festet i bodburet eller annet kraftig festepunkt kan fungere.
Eller gjør som meg – sett den i gangen eller på soverommet!
|
|
|
02/06/2015 17:49
|
KlabbOgBabb
Entusiast
|
Entusiast
En kompis av meg kjøpte en kraftig bøylelås, meislet ut litt av gulvet og støpte fast bøylen. Så har han en kraftig kjettinglås for å låse fast sykkelen i bøyla. Sikrere en det tror jeg det det er vanskelig å få til i en bod.
Treig oppover, feig nedover.
|
|
|
02/06/2015 18:16
|
grr
Ivrig
|
Ivrig
Ulempen med en slik type kjellerbod er at i praksis så kan vel en eventuell tyv få så mye tid han bare trenger. Om bøylen er støpt fast i gulvet eller om den er skrudd fast eller hva det måtte være, hjelper lite hvis jeg tar med meg den batteridrevne vinkelsliperen min og kapper hele bøylen på et halvt minutt? Eller om lyd er et tema, så tar jeg heller bajonettsaga med metallblad? Tar litt lenger tid, men stillere. En hengelås eller hele nettingen/dørhengslene tar også bare kort tid. Poenget er at jeg tviler på du får det 100% trygt. Enten må du bare ta sjansen, sørge for at forsikringen er i ordren og sikre den innenfor fornuftige grenser, slik at det faktisk krever innsats og planlegging å stjele den, eller så er det inne som gjelder. Jeg har enebolig, og frittstående garasje (med alarm), men på grunn av at porten plutselig kan bli stående åpen en liten stund på dagen, har unger osv., så står de dyre syklene inne i huset (dessverre klok av skade etter et tyveri fra garasjen). Sånn er det bare. Har hengt de opp på veggen med pedalkrok fra Jula: http://www.jula.no/catalog/fritid/sykkel...ngskrok-639169/
|
|
|
02/06/2015 19:39
|
tron
Besatt
|
Besatt
Jeg hadde en slik bod i Oslo en gang. Det var siste gangen jeg ble frastjålet en sykkel, for å si det sånn. De bodene der er bare å glemme, dessverre.
Den pedalkroken der så jo ikke verst ut - henger sykler med små SPD-pedaler på den også?
|
|
|
[Re: tron]
02/06/2015 19:49
|
grr
Ivrig
|
Ivrig
Jeg hadde en slik bod i Oslo en gang. Det var siste gangen jeg ble frastjålet en sykkel, for å si det sånn. De bodene der er bare å glemme, dessverre.
Den pedalkroken der så jo ikke verst ut - henger sykler med små SPD-pedaler på den også? Ja, har brukt det med vanlige små SPD og trail-utgaver (XT), til og med raceren henger på disse med Speedplay Zero-pedaler, selv om det er lite å gå på. :-) Jeg vurderer å lage nye kroker selv og korte de inn slik at klikkpedaler av forskjellige varianter går akkurat inn, da vil syklene henge enda tettere på veggen, men allerede nå med kroker som passer for store flatties så henger de slik at det går helt greit å ha de i en smal gang og allikevel gå forbi. Har fire slike i garasjen også, og der kan en fint parkere en bil og åpne dørene selv om syklene henger der, styrene går over. Den eneste sykkelen jeg sliter litt med er Spark 910en, den balanserer seg ikke helt godt av en eller annen grunn, så tenkte å lage noen fine små plater/lister som hjulene ligger an mot, da både beskytter det veggen for gummimerker og sikrer syklene. PS: Disse festene ga veldig fornøyd samboer, ikke fordi vi ikke har plass til sykler inne, men fordi de var i veien for støvsuging og alt det der greiene der når de stod på gulvet, uansett rom. Plutselig et ikke eksisterende problem når de kom opp på veggen.
|
|
|
02/06/2015 19:53
|
tparsli
Veteran
|
Veteran
Skal man låse sykkelen i en slik bod bør man gjøre det med to låser som er vanskelig å kutte (de veier fra 1.5 til 4kg og koster over 1000,-/stik), låse den fast til noe som er minst like vanskelig å kutte -og helst ved siden av en dyrere sykkel som er dårligere sikret.
Med f.eks Abus Bordo GRANIT X Plus og en Kryptonite New York Fahgettaboudit hadde jeg tatt sjansen (hvis det ikke hadde vært innbrudd der før og sykkelen kostet mindre enn en netto månedslønn).
Siden alle låser faktisk kan kuttes (det tar bare litt tid), gjelder det å gjøre jobben tung at tyven ikke gidder. Han klipper heller 3-4 dårlige låser uten å lage bråk enn å stå i mange minutter med vinkelkutter for å kutte dine låser.
Thomas
Thomas
|
|
|
03/06/2015 00:35
|
chalshus
More than words
|
More than words
Sykkelen din plasserer man selvfølgelig inne i leiligheten, iallefall hvis det er noe mer enn bare en kjip bysykkel. Alterntivt kler du veggene med stål/titanplater som du sveiser på plass. https://netthandel.astrup.no/main.aspx?page=articlelist&gid=175Eller du kan låse den fast på vanlig måte. Men da regner jeg med at du oppretter en ny tråd om noen uker med at du har hatt innbrudd i biden din og at sykkelen er borte....
|
|
|
03/06/2015 04:10
|
Raskall
More than words
|
More than words
Sørg i hvertfall for å ha en god forsikring som dekker verdien av sykkelen og enda litt til. Det er bare en ting og er alt i henhold til vilkårene bør et forsikringsoppgjør være raskt på plass.
Jeg tror det gikk halvannen uke fra min sykkel ble stjålet til jeg hadde oppgjøret på konto.
Men som andre sier: det tryggeste er å ta med sykkelen inn i leiligheten.
|
|
|
03/06/2015 06:54
|
perbl
More than words
|
More than words
Ligner vel mer eller mindre eksakt på kjellerbodene der jeg fikk frastjålet min fine Stumpjumper som jeg fikk ha glede av i et par måneder for noen år siden. Solid ståldår for å komme inn, men det hjalp lite. Og når tyvene først var nede i bodarealet, var det tydelig at de hadde tid til å speide litt og ta det de ville, det var vel stort sett bare sykkelen min og det dyreste av golfsettene naboen hadde i sin bod som forsvant. Etter det har sykkel vært inventar for meg. De pedalkrokene så kjekke ut, men litt skrikende farge for en gang i en leilighet kanskje. Det fineste jeg har sett her på forumet så langt er Tor Arnes hjemmelagede oppheng, disse skulle jeg gjerne kjøpt  (Fant i farten ikke igjen tråden der det var bilder av disse). Skal jeg gjøre noe med gangen min etterhvert tror jeg at jeg må prøve å få laget noen sånne sjøl.
Per B.
|
|
|
03/06/2015 07:16
|
ØysteinS
Ivrig
|
Ivrig
Om man vil overvåke, så er disse dingsene her: http://wirelesstag.net/ .. litt fine. Jeg bruker de for å ha litt kontroll med status på dører og øltemperatur og slikt, i tillegg til Verisure sitt alarmsystem. Verisure har ikke støtte for aktivering apparater som kan uskadeliggjøre de som trenger seg inn, mens WirelessTags har store muligheter for å få hacke til noe slikt.
|
|
|
03/06/2015 08:05
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Det er også lurt å hindre innsyn i boden. Dekk gjerne innsiden av gitterveggene og døra med tynne finerplater eller papp-plater.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: grr]
03/06/2015 08:45
|
KlabbOgBabb
Entusiast
|
Entusiast
Ulempen med en slik type kjellerbod er at i praksis så kan vel en eventuell tyv få så mye tid han bare trenger. Om bøylen er støpt fast i gulvet eller om den er skrudd fast eller hva det måtte være, hjelper lite hvis jeg tar med meg den batteridrevne vinkelsliperen min og kapper hele bøylen på et halvt minutt? Eller om lyd er et tema, så tar jeg heller bajonettsaga med metallblad? Tar litt lenger tid, men stillere. En hengelås eller hele nettingen/dørhengslene tar også bare kort tid. Poenget er at jeg tviler på du får det 100% trygt. Enten må du bare ta sjansen, sørge for at forsikringen er i ordren og sikre den innenfor fornuftige grenser, slik at det faktisk krever innsats og planlegging å stjele den, eller så er det inne som gjelder. Jeg har enebolig, og frittstående garasje (med alarm), men på grunn av at porten plutselig kan bli stående åpen en liten stund på dagen, har unger osv., så står de dyre syklene inne i huset (dessverre klok av skade etter et tyveri fra garasjen). Sånn er det bare. Har hengt de opp på veggen med pedalkrok fra Jula: http://www.jula.no/catalog/fritid/sykkel...ngskrok-639169/ Kappe tykk herdet kjetting med bajonettsag er dødfødt. En vinkelsliper vil også slite mot rett kjetting. Kan også støpe ned 2 slike kjettinger, da vil kjeltringen måtte kutte 4 ganger. Da begynner det vel å ta litt for lang tid til at noen prøver. [url=www.almax-security-chains.co.uk/All-Products/c-1-73/]Ukuttelig Kjetting[/url]
Treig oppover, feig nedover.
|
|
|
[Re: KlabbOgBabb]
03/06/2015 10:01
|
grr
Ivrig
|
Ivrig
Kappe tykk herdet kjetting med bajonettsag er dødfødt. En vinkelsliper vil også slite mot rett kjetting. ABUS-kjetting og batteridrevet vinkelsliper: https://www.youtube.com/watch?v=qihms64S36cKan også støpe ned 2 slike kjettinger, da vil kjeltringen måtte kutte 4 ganger. Da begynner det vel å ta litt for lang tid til at noen prøver.
[url=www.almax-security-chains.co.uk/All-Products/c-1-73/]Ukuttelig Kjetting[/url] Den er kun ukuttelig ved bruk av tang/sag. Du har fortsatt tatt den på et par minutter med batteridrevet vinkelsliper. Og i en kjellerbod der en har allverdens tid så er ikke det noe stort problem. På et tidspunkt blir det for mye styr for å låse fast en sykkel, så det blir enklere å ta sykkelen inn...
|
|
|
[Re: grr]
03/06/2015 11:09
|
Furu
/Stig
|
/Stig
Mitt kjettingtips: Sørg for at kjettingen henger løst og ikke ligger/kan legges ned mot gulvet. Legges den mot gulvet er det lettere å bruke en bolteklipper. Er den støpt fast eller lignende blir det som om den er i en skrustikke. Bruk av vinkelsliper blir da en enkel sak.
Spørsmålet blir da...hva skal man feste kjettingen i?
Stig
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
03/06/2015 13:35
|
Howard
Ivrig
|
Ivrig
Det er også lurt å hindre innsyn i boden. Dekk gjerne innsiden av gitterveggene og døra med tynne finerplater eller papp-plater.
Ikke nødvendigvis... Jeg var i samme situasjon som trådstarter og tok kontakt med et sikkerhetsfirma ang sikring av bod. De anbefalte omtrent å ikke hindre innsyn i boden, da deres tall sa at innbrudd i tildekte boder var på samme nivå eller høyere enn vanlige gitterboder. Jeg endte opp med å innrede boden på en måte som hindret innsyn til godsakene samt at sykler ble buntet sammen med "motorsykkellås" av kjetting samt wire m/hengelås (alt kjøpt hos låssmed). Innbrudd i boden hadde vi, syklene sto urørt. Fest gjerne wirelås i gulvanker i tillegg, hvis du absolutt må ha syklene i boden.
|
|
|
03/06/2015 19:20
|
mb84
Fersking
|
Fersking
Har hatt sykkel i boden i tre år omtrent i Oslo uten å oppleve noe problem. Boden var låst med en vanlig solid hengelås og innenfor der igjen var sykkelen låst med en vanlig U bøyle lås.
Spurte en nabo om han hadde opplevd noe og i løpet av 20 år så hadde dem hatt en runde med innbrudd i bodene der.
Akkurat nå så har jeg den i en felles sykkelbod uten at jeg er så bekymret egentlig. Sykkelen står låst fast i et sykkelstaiv innenfor en ståldør.
For min del er grunnen at det er mer praktisk å ha den i bod. Det er ikke noe problem å sette fra seg en våt sykkel der. Dama hadde jo sett stygt på meg hvis jeg hadde satt den på parketten i leiligheten.
Nå har jeg en ganske billig 15k sykkel som jeg ikke er så redd for så det er vel også en grunn til at jeg har den i boden.
Forståelse for at folk har sykkelen i stua hvis prisen er langt over det dobbelte..
Bruk sunn fornuft i valget ditt?
|
|
|
03/06/2015 19:58
|
magnusc
Ivrig
|
Ivrig
Vi har hatt ganske mye innbrudd i våre kjellerboder, sentralt i Oslo. Til slutt byttet vi alle låser og skaffet nøkler som ikke lar seg kopiere. Innbruddene stoppet opp i en god periode, før vi byttet vaktmesterselskap. Da tok det 2 før det var et nytt innbrudd.
Jeg har kjøpt litt mer solide hengsler og gjennoboltet disse, i tillegg til en solid hengelås. De har alltid valgt andre boder enn min.
Bod med gitter slik at verdigjenstander synlig fra utsiden er vel uansett aldri noen god ide!
Redigert av magnusc; 03/06/2015 19:59.
|
|
|
04/06/2015 06:46
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
Da jeg bodde i leilighet gjemte jeg verdisakene under masse skrot. Aka. pappkasser stort sett. Funket forsåvidt det, hadde innbrudd i boden uten at de stjal de dyre felgene jeg hadde liggende... Var en relativt stor bod da, ikke sikkert det går over alt?
Før dette var det en trend at alt av verdi forsvant fra boden med ujevne mellomrom...
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
04/06/2015 07:53
|
HenrikBS
Fersking
|
Fersking
Som det sies her må man enten akseptere at den kan bli stjålet i bod eller ta den inn i leiligheten. Selv har jeg hindret innsyn og låst den forsvarlig inne i boden. Om noen "gidder" å ta seg bryet med og stjele den nå har ikke hverken kjetting, hengelås eller dør noe å si. Lykke til!
Redigert av HenrikBS; 04/06/2015 07:55.
|
|
|
|
|