En god ting kan ikke sies for ofte; Velkommen til sommerens eventyr i Rondane - Furusjøen Rundt.
Påmeldingene har begynt å tikke inn, snøsmeltingen har tatt fart på fjellet, mange frivillige er allerede på plass og klare til innsats, administrasjonen, rittleder med lokalbefolkningen gleder seg!
Fra start så sykler man 2-300 meter på asfalt, før man går over på ca. 3 km grusvei (lite terrengparti midt i), så er man over i terrenget. Da går det i høyfjellsterreng fram til man kommer til andre matstasjonen på Tjønnsæter, etter 31 km.
Fra der følger 57 km den ordinære 70 km løypa (unntak av målgangen). Her blir det mer variert terreng som veksler mellom skogsterreng, sti- og grusveier.
Har ikke eksakte forholdstall, men sier ca: Asfalt: 300 m Grus: 15-20 km Sti/Terreng: 36 km
BTW: Blir stifinner-løypa som i fjor? Kunne tenkt meg litt endringer opp gjennom bjørkeskogen før Sukkertoppen og gjerne en og annen klopp rundt Kleppdalshøgda og opp mot Hillingen. Og litt mindre forræderiske steiner forbi Fjelltjønna.
Håper at det står noen barmhjertige sjeler med ei kald vannflaske nær Leine-gården i år og...
Vi endrer vel verken på "terrenget" el tilgang på hjelp? Pathfinder er klassen der menn er menn (men kvinner velkomne) der vi blir overlatt til oss selv og vår skjebne. Her medbringes det man selv trenger av mat og drikke og hvor drikkestasjoner er "reserveløsning" :-)
Pathfinder består i år som i fjor, og året før - som et tilbud for de som ønsker å kjøre "Norges råeste" turritt. Kvinner er hjertelig velkomne!
I samme trase blir det også arrangert NC og MC Menn (aktivritt).
Vedr. tilgang på "hjelp": - Det blir ingen endring før Sukkertoppen, ei heller ingen planer rundt Fjelltjønna (foreløpig!)
- Hillingen vil vi forsøke og gjøre litt forbedringer for å få litt mer flyt - hvis tid og penger strekker til blir det sannsynligvis noen klopper her og der ;-)
- Vannpost oppe i Leinebakken, så har vi tenkt å beholde den (som i fjor) på Bakkom - altså først når man kommer over igjen på andre siden av dalen retning mot Tjønnmorka og Kringsætrin. Fyll heller ekstra godt på i Idrettsparken for å ha på turen oppover - vi vil lange sykkelflasker med vann og har krus med YT sportsdrikk :-)
Gleder oss til å se alle mann - og kvinner - på startstreken! Også alle de som vil ha en god sykkelopplevelse på de kortere distansene.
Hvor teknisk er Pathfinder traseen? Har fryktelig lyst til å sykle. Ferie rett før gjør dog trening litt utfordrende. Lettere å ta med racer for å bygge kapasitet enn terrengsykkel for sykling i terrenget (ja, jeg kan dunke asfalt på fs også, men det gidder jeg ikke...). Det er jo en del hm også.
Så hva ville folk anbefalt å fokusere på de siste 3 uker før rittet? Kapasitet og timer på racer, eller kortere turer på terrengsykkelen?
You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
Ganske teknisk, et hakk mer teknisk en UB kanskje, iallefall lenger på teknisk underlag uten skifte, da det er ca 4 mil sammenhengende sti, mest på høyfjell, veldig mye er nedover hvis en ser bort fra starten av terrenget (etter noen km på grus), bratt ned mot Kvam. Herlig løype, synd en ikke kan bytte sykkel ved fotballbanen i Kvam. Stisykkel ned og halvdemper opp igjen. Hadde vært saker det. Hadde droppet racern og syklet mest mulig terreng.
For de interesserte: Vi har nå hatt full gjennomkjøring av 32 km løypa - og den er fint sykkelbar med unntak av et lite parti ved Smukksjøen hvor det ligger fortsatt litt snø enkelte parti. Litt bløtt her og der, men fint framkommelig. Smukksjøen og området der er felles for samtlige løyper over 32 km. 70/73/57-km er fortsatt ikke helt sykkelbart i sin helhet, men nærmer seg.
Husk av nytt for i år er at vi har seeding til UngdomsBirken f.o.m 12 - 16 år!
Hva stiller folk i her? Drikkesekk? Eller holder det med flaske på sykkelen og baklomma + supplering på mat/drikkestasjonene? Jeg er listefyll, så noen minutter tapt for påfyll av drikke avgjør neppe...
Det blir selvfølgelig 20 grader og lett overskyet, så da blir det kort/kort
You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
Tja, første året det var PF sykla jeg 27.5 og 36 drev. Det var ikke lurt. I fjor sykle jeg 27.5 og 32. Det var ganske lurt. Hvis jeg sykler i år (har tenkt å gjøre det men ikke helt i boks enda) blir det enten det samme eller 29 stisykkel med 30 drev. Dvs ca samme utveksling.
Jeg tenkte å bruke det som er montert, 32x11-42/29. I fjor brukte jeg 28-40*11-36 på samme sykkelen. Strengt tatt hadde det nok vært bedre med 30 tenner foran, men 32x42 tror jeg blir greit nok. Det er hårfint lettere enn 28x36 og jeg kom jo opp i fjor. Blir noen salige kramper uansett tenker jeg.
Jeg stiller med minst tre slanger, Wonka, ett av de har ditt navn på seg.
For øvrig litt slunken deltagerliste foreløpig, men det er jo en god stund til rittdagen ennå, så flere kan få opp øynene opp for dette brutalt vakre rittet.
Denne trasen er beinhard realitetsorientering! Eller tøff kjærlighet!
Tøff løype ja.. Var nok garantert her kroppen fikk mest juling på ritt i fjor for min del, kjørte hardtail. Jeg minnes at 2-runder på terrengsykkelrittet var tøft nok på hardtail tidligere på sommeren, men stiene på fjellet fra start ved Furusjøen, opp på fjellet og ned til Kvam krevde 100% konsentrasjon og jobbing med sporvalget. For å ikke snakke om opp på fjellet igjen fra Kvam, måtte gå noen runder med meg selv der. Men moro var det, hadde det ikke vært for at jeg befinner meg noen dalstrøk lenger vest i fjellheimen den helgen så skulle jeg sterkt vurdert turen til Rondane igjen. Her får man jo alt, stier, bratte klatringer på grus, fantastisk norsk natur med Rondane massivet i bakgrunnen.
After climbing a great hill, one only finds that there are many more hills to climb.
Jeg stiller med minst tre slanger, Wonka, ett av de har ditt navn på seg.
Godt å høre. Jeg skal ta med noen jeg også,hehe. Satser på at jeg også stiller til start,men har vært ute med skade etter TSR, så er ikke påmeldt ennå før jeg er klar.
Er 70km-løypa merket / skiltet så man finner frem på en rekognoseringsrunde? Så lenge traséen følger vei har jeg nok kontroll, men tenker på terrengpartiene.
Er 70km-løypa merket / skiltet så man finner frem på en rekognoseringsrunde? Så lenge traséen følger vei har jeg nok kontroll, men tenker på terrengpartiene.
Vi har begynt, men er ikke i mål enda :-) Har du mulighet så kan du laste ned GPS-spor for 70 km. Vi har mange, og lange trasèer så det tar litt tid. For 70 km er det to terrengparti; det første i Gravdalen og det andre fra Tjønnmorka via Kringsætring til Vassmillom. Veien i Tjønnmorka er skiltet, men har ikke 100% oversikt nå om vi har vært rundt i terrengpartiet, men noe sier meg at med et kart på lomma og retningen innover i terrenget så er det mulig å finne fram.
Skal prøve å oppdatere ettersom vi får bekreftet partier som blir merket.
Håper vi ser deg på startstreken for eventyret i Rondane :-)
Takk for svar. Jeg får ta meg igjennom runden et par ganger, og stiller på startstreken hvis runden er farbar for en som stort sett er livredd for ujevnt underlag
Da var jeg påmeldt 73km MC og gleder meg til fysisk fostring i Rondane. Ser YR.no melder snø på fredagen, og det er bra været gjør fra seg nå, så sola kan komme som i fjor når rittet skal kjøres.