Hei. Jeg har hatt flere av disse Megasyklene i min ungdom. Men jeg savner spesielt en type jeg kjøpte i 1991. Denne mener jeg hadde en stålramme i sort med glitter i samt illgrønn gaffel og styrestem. Fullt xt pluss var det også. Denne ble dessverre stjålet fra meg.
Skulle så gjerne hatt en sånn type sykkel igjen. Så er det noen som har noe info/bilder av Megasyklene så hadde det vært veldig gledelig. Meg bekjent så ble disse bare solgt via Sætrang.
Jeg hadde en slik Mega. Tange Prestige rør og rent XT utstyr. Husker jeg likte den godt, hadde mange mil på den. I forhold til dagens standard var den nok allikevel litt tung.
Jeg jobbet på Sætrang sport, og kan bekrefte at det kun var Sætrang som hadde Mega. De ble bestilt fra Taiwan med egne spesifikasjoner kun til Sætrang fra en av de større sykkelfabrikkene.
Mega Prestige het den :-) Fant den originale kvitteringen her om dagen. Kjøpt for konfirmasjonspengene. Stemmer det. Gullende god sykkel. Har en forkjærlighet for stålrammer fortsatt,tung eller ei. Vi var en kameratgjeng som hang endel på Sætrang i sin tid. Du har vel ikke tilfeldigvis sykkelen fortsatt eller vet hvor den befinner seg?
åhh som jeg husker min sjalusi på de som fikk en sånn MegaBike blå og neon gul (?) og så lett som den var selv for en liten gutt dengang... nesten så en blir sentimental =)
Mega Prestige het den :-) Fant den originale kvitteringen her om dagen. Kjøpt for konfirmasjonspengene. Stemmer det. Gullende god sykkel. Har en forkjærlighet for stålrammer fortsatt,tung eller ei. Vi var en kameratgjeng som hang endel på Sætrang i sin tid. Du har vel ikke tilfeldigvis sykkelen fortsatt eller vet hvor den befinner seg?
Ah, minner. En kompis hadde den Prestige-varianten. Min første skikkelige terrengsykkel var en Mega Maximum fra 1991. Den så skikkelig rå ut, med feite, blankelokserte alurør fra Alcoa. Den ble stjålet, og deretter erstattet med en ny Mega Maximum med full XTR-gruppe i 1993.
Her et av min som fortsatt eksisterer. Min far tok over denne på 2000tallet og gjorde den litt om. Tanken er og restaurere denne etterhvert. Mangler litt orginaldeler.
Kult! Står det noe om rammen på den (produsent, materiale osv)?
Jeg jobbet på Sætrang Sport da disse ble introdusert. Mega var et eget merke som ble produsert i Taiwan hos en av de store fabrikantene på spesifikasjon fra Sætrang Sport. Det fantes noen sykler i stål, men de fleste, slik som den over var i aluminium, tror det var 7005 aluminium. Det var OK sykler som raskt ble populære grunnet veldig tykke rør. Mange syntes dette var tøft. Prisen var vel heller ikke så ille. Selv hadde jeg en i stål. Prøvde å se gjennom klesskapet mitt etter en Mega t-skjorte jeg hadde. På ryggen sto det "Are you ready for a fat stiff one". Fant den ikke, tror jeg har kastet den.
Min første ordentlige terrengsykkel var en gul og blå Mega Bike med E-stays og Shimano DX utstyr. Husker at den kostet 4999 for jeg skulle egentlig kjøpe den som var hakket billigere med vanlig ramme til 3999, men til mitt store sjokk var den utsolgt da jeg kom frem til bogstadveien etter en kjøretur med fattern på 50mil fra Trondheim. Så fattern "lånte" meg tusen kroner og jeg hadde plutselig skolen feteste offroad. Dette må ha vært før 1991, for da kjøpte jeg en av Trondheims første Cannondaler fra Asgeir Fostervoll som solgt dem fra garasjen sin i Eidsvollsgate 1. Det var tider det!
Jobbet på Kværner Engineering med Sætrang på den andre siden av E18 og der hadde vi jo firmarabatt. Min '95 KHS Montaña Comp ruller fortsatt vinterstid med piggdekk på.
Handlet opgså en mega med oversize rør på lysaker en gang på tidlig 90-tall. Tror jeg ga rundt 10.000 for den, og den var temmelig lik den på bildene over her. Good times
Mega Bike syklene, senere kalt Pro Mega på grunn av noen som kopierte OSS og tok rettighetene til navnet, ble produsert på Marvel fabrikken i Taiwan. Kenny Yang het selgeren som jeg og Jan Sætrang møtte på Køln messen i 1989 (om jeg husker rett...han selger nå trimutsyr, Marvel gikk konkurs)
Bra spec og stive tykke rammer kombinert med ganske tøffe farger funket i Oslo på tidlig 90 tall kan man si, tror vi solgte totalt så mye som 700 Mega Bike det råeste året, hovedsakelig fra butikken i Bogstadveien men også en del fra Lysaker butikken. Jeg jobbet mest i Oslo butikken men også sammen med Jan på kontoret på Lysaker. Norgesmester i terrengsykkel fikk vi også med Espen Brouer. (1994)
Første året var det to serier, en med elevated chainstays (kraftig inspirert av Scott) og en med vanlig alu ramme med en spesiell bue bakerst som er avbildet i denne tråden. (kraftig inspirert av K2) Etter første året var vi ferdig med å være "kraftig inspirert" og gikk egne veier på både spec og design. Mega Prestige sykkelen var ganske populær, mener den var sort metallic med chrome gaffel og grønn skrift et år? Og tror den var pro MEGA. Anyone?
Uansett en uforglemmelig tid i Bogstadveien tidlig 90 tall med singlet, piggsveis og 911 SC :-)
Mvh Dag Hard Rocx
Sitat: yoeddy
Sitat: jaknudsen
Kult! Står det noe om rammen på den (produsent, materiale osv)?
Jeg jobbet på Sætrang Sport da disse ble introdusert. Mega var et eget merke som ble produsert i Taiwan hos en av de store fabrikantene på spesifikasjon fra Sætrang Sport. Det fantes noen sykler i stål, men de fleste, slik som den over var i aluminium, tror det var 7005 aluminium. Det var OK sykler som raskt ble populære grunnet veldig tykke rør. Mange syntes dette var tøft. Prisen var vel heller ikke så ille. Selv hadde jeg en i stål. Prøvde å se gjennom klesskapet mitt etter en Mega t-skjorte jeg hadde. På ryggen sto det "Are you ready for a fat stiff one". Fant den ikke, tror jeg har kastet den.
Mega Bike syklene, senere kalt Pro Mega på grunn av noen som kopierte OSS og tok rettighetene til navnet, ble produsert på Marvel fabrikken i Taiwan. Kenny Yang het selgeren som jeg og Jan Sætrang møtte på Køln messen i 1989 (om jeg husker rett...han selger nå trimutsyr, Marvel gikk konkurs)
Bra spec og stive tykke rammer kombinert med ganske tøffe farger funket i Oslo på tidlig 90 tall kan man si, tror vi solgte totalt så mye som 700 Mega Bike det råeste året, hovedsakelig fra butikken i Bogstadveien men også en del fra Lysaker butikken. Jeg jobbet mest i Oslo butikken men også sammen med Jan på kontoret på Lysaker. Norgesmester i terrengsykkel fikk vi også med Espen Brouer. (1994)
Første året var det to serier, en med elevated chainstays (kraftig inspirert av Scott) og en med vanlig alu ramme med en spesiell bue bakerst som er avbildet i denne tråden. (kraftig inspirert av K2) Etter første året var vi ferdig med å være "kraftig inspirert" og gikk egne veier på både spec og design. Mega Prestige sykkelen var ganske populær, mener den var sort metallic med chrome gaffel og grønn skrift et år? Og tror den var pro MEGA. Anyone?
Uansett en uforglemmelig tid i Bogstadveien tidlig 90 tall med singlet, piggsveis og 911 SC :-)
Mvh Dag Hard Rocx
Hei Dag. Dette var skikkelig kul info Du vet ikke om noen som kan sitte på informasjon/bilder på hva slags rammetype,utstyr,felger,dekk,lakk etc det var på Mega Prestige 1991? Jeg ser det som greit umulig å finne en sånn sykkel Så da er eneste mulighet å bygge en replika. Men uten bilder er det ganske håpløst. Det er flere Marin fra samme år som utifra hukommelsen min ligner,også flere av de som har Prestige stålrør. Kanskje det var en Marin som ble lakkert og fikk nytt navn? Dette er en sykkel jeg aldri klarer å glemme Så all hjelp taes i mot med stor takk Sendt deg en mail og forøvrig
Jeg hadde en Mega Prestige. Svart med grønn gaffel. Den hadde Shimano Deore XT utstyr over hele sykkelen. Cantilever-bremser selvfølgelig. Felgene var såvidt jeg husker Araya RM 17. Mener å huske at hjulene var bygd med 4 kryss, navene var det gamle XT-navene som var tynne, tunge og meget slitesterke og solide. Sete og dekk husker jeg ikke. Marin hadde en eller to modeller med Prestige rør. Det var vel Team Marin som ble levert med Prestige-rør. Billigere modeller hadde et rimeligere rørsett. Mega-rammen var såvidt jeg vet ikke identisk med Team Marin. En kamerat av meg hadde Team Marinen og jeg hadde Mega Prestige.
Jeg hadde en Mega Prestige. Svart med grønn gaffel. Den hadde Shimano Deore XT utstyr over hele sykkelen. Cantilever-bremser selvfølgelig. Felgene var såvidt jeg husker Araya RM 17. Mener å huske at hjulene var bygd med 4 kryss, navene var det gamle XT-navene som var tynne, tunge og meget slitesterke og solide. Sete og dekk husker jeg ikke. Marin hadde en eller to modeller med Prestige rør. Det var vel Team Marin som ble levert med Prestige-rør. Billigere modeller hadde et rimeligere rørsett. Mega-rammen var såvidt jeg vet ikke identisk med Team Marin. En kamerat av meg hadde Team Marinen og jeg hadde Mega Prestige.
Takk for mere god informasjon Du har vel ikke noen bilder av den? Eller vet hvor din sykkel endte?
Jeg skal tenke litt på saken. Ettersom jeg har kjøpt nye sykler opp gjennom tiden har faren min overtatt de gamle. Ettersom han er av typen som ikke kvitter seg med ting, har jeg hele terrengsykkelparken fra ca. 1988 og frem til i dag. Nesten et lite museum. DBS stålramme med muffer, xt toppshiftere og trommelbremser fra 88? Team Marin 91' Gekko Gecko med komplett XTR og Fuji stålramme fra 96' Schwinn Homegrown Factory 2000' Titus Fireline titan 2008' Litt morsomt å ha alle syklene, selv om de er i litt varierende forfatning. Fant forresten spesifikasjonene på Team Marinen, lurer på om jeg fortsatt har 91' katalogen liggende et sted også.
Her er en nesten ferdigstilt Maximum som jeg har jobbet litt med de siste dager. Sykkelen kommer fra Millhouse og jeg må si jeg er glad for å ha fått slått kloa i denne.
Kjøpte opprinnelig en Expedition me full LX-gruppe. Den sykkelen fikk virkelig kjørt seg husker jeg. Gode å sykle på, og tålte en hel del juling!