Hva med Livigno ? Er riktignok et turiststed på sommeren, men har alle fasiliteter for aktiv ferie (dog også usikker på det med inne buldring). Fine priser (stort sett, og strøkent for både landevei og mtb), mange nordmenn der (sikkert både pluss og minus det). Nær mange klassikere som Bernina, Passo Tonale, Stelvio, Mortirolio og Gava mht landevei, dvs kan sykles fra Livigno på en langtur.
Bakdelen er at det ligger høyt, og av den grunn er noe kaldt om kvelden, og når det er dårlig vær så er ganske stuck antar jeg.
Sånn sett er Riva som Ole foreslår ett bra alternativ, har dog kun vært der en kveld/natt i forbindelse med målgang Trans alp for noen år siden.
Sveits er dyrt nå syntes jeg, men Livigno gir jo tilgang til Sveits ganske greit for utflukter med og uten sykkel. Østerrike er det jo flust med steder som også lever på sommeren. Hva med Kitzbuhl eller Mayerhofen. Alpbach(tal) er en flott landsby nær tyske grensen som jeg tror er populær om sommeren også, men er ikke så stor da. På grensen til Italia, Sveits ligger også den Østerriske landsbyen Nauders, var vel den landsbyen jeg fikk best inntrykk av det året jeg syklet Trans alp, skikkelig koselig og gjennomført by som jeg tror lever bra på sommeren.
Anyway, god tur, alpene er digg sommer som vinter.