Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Shimanobremsen som ikke ville luftes...

Shimanobremsen som ikke ville luftes... #1938982 25/03/2015 19:45
Jonas88 Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Ja, da var det dags for den nesten årlig luftingen av bremsene.
Nytt av året er Shimanobremser. Eller det er feil. De er fra 2013, men har aldri hatt behov/lyst til å lufte dem tidligere.

Tidligere år har jeg hatt Avid bremser, som jo er svært lite frustrerende å lufte, men det er en annen historie.

Uansett. Fulgte nå denne videoen til punkt og prikke.

Bakbremsen hadde ny slange, så det gjalt det bare å fylle slangen med luft. La merke til at stempelet var ganske hardt, men fikk nå olje imellom og ved testing kjentes den bra ut.

Så var det forbremsen sin tur. Dette var da veldig hardt sa jeg til meg selv, i mitt eget hode, når jeg prøvde å dytte inn stempelet på sprøyten. Prøvde igjen, og igjen, men ingenting skjedde. Så tok jeg skikkelig i, og da begynte det å renne olje fra overgangen sprøyte til slange.

Har åpnet alle skruer, og gjorde en helt identisk jobb som på bakbremsen. Hva kan det være? Skal nevne at luftesettet er kjøpt på en kvalitets Ebay side fra Tsjekkia, men det fungerte jo bak... Noen som har noen imput? Blir hoppende glad hvis jeg som vanlig har driti meg ut og det er en quick fix på dette....

Kan nevne at jeg har Shimano XT m785 bremser...

“The thing about quotes from the Internet is that it’s hard to verify their authenticity.” Abraham Lincoln
Re: Shimanobremsen som ikke ville luftes... [Re: Jonas88] #1938997 25/03/2015 20:20
K
KristianJ Offline
Entusiast
Entusiast
K
Veldig basic, men har du prøvd å åpne lufteskruen kanskje en omdreining ekstra?

Re: Shimanobremsen som ikke ville luftes... [Re: Jonas88] #1938999 25/03/2015 20:25
Jonas88 Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Basic er bra, tar imot alt ;-) Men i frustrasjonen åpnet jeg den både en, to og tre omdreininger ekstra, så det kan det ikke være...

“The thing about quotes from the Internet is that it’s hard to verify their authenticity.” Abraham Lincoln
Re: Shimanobremsen som ikke ville luftes... [Re: Jonas88] #1939323 26/03/2015 13:01
thomassen Offline
Ringrev
Ringrev
Har bremsehendelen fått seg en skade?
Kople fra kaliperen og send olje gjennom denne, hvis det funker så kopler du alt sammen igjen og prøver å sende olje gjennom hele systemet. Hvis ikke det funker, er det feil med bremsehendelen.
Jeg hadde akkurat samme problem på en kundes bremse og det endte med å bestille ny bremsehendel. Nå er alt i orden.

-Sykkelverksted, hjulbygging, sykkelreparasjoner.
-Ibis forhandler på sørlandet. Ripmo som demosykler.
http://sykkelsor.no
Re: Shimanobremsen som ikke ville luftes... [Re: Jonas88] #1939330 26/03/2015 13:13
Karius Offline
Fersking
Fersking
Hei!

Jeg har ikke luftet sykkelbremser før, men derimot bremser på bil har jeg lang erfaring med. Prinsippene er litt forskjellige ser jeg. Videoen du linket til syntes jeg forøvrig var litt rotete produsert, samt at bakgrunner og sola gjorde ikke saken bedre. Har du kikket på DENNE VIDEOEN?

Hvis du ikke får bremsevæsken igjennom, så vil jeg foreslå at du skrur lufteniplen på calipperen helt ut, og sjekker at denne ikke er tett. Håper ikke jeg svarer på noe jeg ikke har geie på, men jeg har fakisk ved et par tilfeller opplevd at luftenipler har vært tette på biler. Årsaken har både vært produksjonsfeil og tette av smuss.

Ellers vil jeg råde alle og enhver til å trekke til luftenipler med forsiktighet. Husk at disse er hule, og ofte produsert i aluminium. De brekker for et godt ord.

Lykke til!

Re: Shimanobremsen som ikke ville luftes... [Re: Jonas88] #1939339 26/03/2015 13:27
thomassen Offline
Ringrev
Ringrev
Har bremsehendelen fått seg en skade?
Kople fra kaliperen og send olje gjennom denne, hvis det funker så kopler du alt sammen igjen og prøver å sende olje gjennom hele systemet. Hvis ikke det funker, er det feil med bremsehendelen.
Jeg hadde akkurat samme problem på en kundes bremse og det endte med å bestille ny bremsehendel. Nå er alt i orden.

-Sykkelverksted, hjulbygging, sykkelreparasjoner.
-Ibis forhandler på sørlandet. Ripmo som demosykler.
http://sykkelsor.no
Re: Shimanobremsen som ikke ville luftes... [Re: Jonas88] #1939357 26/03/2015 14:16
Jonas88 Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Tusen takk for var begge to.

Fulgte akkurat oppskriften din Thomassen. Det gikk fint å sende olje gjennom slangen når den var koblet fra, satte den på igjen, og da satt det bom fast igjen. Så det blir det vel ny hendel på meg rett og slett...

Takk for gode råd i alle fall.

Re: Shimanobremsen som ikke ville luftes... [Re: Jonas88] #1939474 26/03/2015 18:36
N
neistein Offline
Veteran
Veteran
N
jeg har opplevd det samme da var det kontaktpunktskruen som var skrudd helt inn. Løsnet litt på den og problemet var løst.(den som justerer vandringen på hendelen før bremsen tar) Prøv det.

Stokk og stein sykkelklubb
Re: Shimanobremsen som ikke ville luftes... [Re: neistein] #1939525 26/03/2015 20:25
Jonas88 Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: neistein
jeg har opplevd det samme da var det kontaktpunktskruen som var skrudd helt inn. Løsnet litt på den og problemet var løst.(den som justerer vandringen på hendelen før bremsen tar) Prøv det.

Du tenker altså på den man vrier med hånden i enden av hendelen? Denne er skrudd helt ut på meg, både denne og free stroke er helt ute. Men takk for tipset. Tror bare jeg har en skikkelig kranglehendel...

Re: Shimanobremsen som ikke ville luftes... [Re: Jonas88] #1939912 27/03/2015 19:41
N
neistein Offline
Veteran
Veteran
N
Nei tenker på den du kaller free stroke. Den lille stjeneskruen som sitter forran reservoaret på xt og xtr og som egentlig ikke har noen funksjon. Uansett har du vel prøvd det.

Stokk og stein sykkelklubb
Re: Shimanobremsen som ikke ville luftes... [Re: Jonas88] #1942692 07/04/2015 19:36
Jonas88 Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Da var ny hendel handlet inn og gjorde et nytt forsøk i kveld.
Det gikk lekende lett, og konkluderer dermed at du hadde helt rett angående hendelen thomassen. Takk for god hjelp alle sammen.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå