Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Er Full Tilt alpinstøvler egnet for carvere?

Er Full Tilt alpinstøvler egnet for carvere? #1921204 08/02/2015 19:31
simenf Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Min bedre halvdel sliter med å finne støvler som passer og Full Tilt sine innerstøvler er meget komfortable. Jeg vet at disse støvlene er opprinnelig laget for både racing (Raichle) og park (Full Tilt), så kanskje de med erfaring kan mene noe her? Hun står utelukkende carving.

Det blir en damemodell pga stor lav leggmuskel.

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Er Full Tilt alpinstøvler egnet for carvere? [Re: simenf] #1921211 08/02/2015 19:50
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sålenge hun ikke kjøper støvler med snøring som noen parkstøvler blir laget med så er det bare å kjøre på. For å carve så er det viktig å komme frempå i støvla og det kan bli veldig vanskelig for en vanlig øvet skikjører hvis støvelen er for stiv.
Flexindex på støvelen sier noe om hvor den ligger i landet. 70 er sånn passe mykt og 130 er pinne stivt

Redigert av sanouka; 08/02/2015 19:52.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Er Full Tilt alpinstøvler egnet for carvere? [Re: simenf] #1921212 08/02/2015 19:52
sveinaa Offline
More than words
More than words
Jeg er fornøyd m mine fra 2012: Full Tilt Seth Morrison pro. Anbefales dog ikke til park. Da er Tom W modellen bedre.

Til info kan du kjøpe innersokken løst nå. Passer visstnok de fleste sko ICON_SMILE http://no-no.fulltiltboots.com/ski-boot-liners/pro-ski-boot-liner

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Er Full Tilt alpinstøvler egnet for carvere? [Re: simenf] #1921214 08/02/2015 19:55
sveinaa Offline
More than words
More than words
Vet du hvorfor de fleste støvler ikke passer henne?

Redigert av sveinaa; 08/02/2015 19:56.

Re: Er Full Tilt alpinstøvler egnet for carvere? [Re: sveinaa] #1921226 08/02/2015 20:33
H
henrikh Offline
Ringrev
Ringrev
H
Sitat: sveinaa
Jeg er fornøyd m mine fra 2012: Full Tilt Seth Morrison pro. Anbefales dog ikke til park. Da er Tom W modellen bedre.

Til info kan du kjøpe innersokken løst nå. Passer visstnok de fleste sko ICON_SMILE http://no-no.fulltiltboots.com/ski-boot-liners/pro-ski-boot-liner

Du får kjøpt intuition innersko uten full tilt branding også, uten at jeg vet om det er noen prisforskjell.
Jeg ville nok dratt til noen som har peiling på å få støvler til å passe, å bare kjøpe fordi innerskoa er behagelige er som regel ikke helt ideelt- hvordan skoa passer i butikken sier ikke nødvendigvis så mye om hvordan det blir etter litt bruk.
Veldig fort gjort å kjøpe feil type og for store støvler!

Redigert av henrikh; 08/02/2015 20:35.
Re: Er Full Tilt alpinstøvler egnet for carvere? [Re: henrikh] #1921238 08/02/2015 20:56
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: henrikh

Du får kjøpt intuition innersko uten full tilt branding også, uten at jeg vet om det er noen prisforskjell.
Jeg ville nok dratt til noen som har peiling på å få støvler til å passe, å bare kjøpe fordi innerskoa er behagelige er som regel ikke helt ideelt- hvordan skoa passer i butikken sier ikke nødvendigvis så mye om hvordan det blir etter litt bruk.
Veldig fort gjort å kjøpe feil type og for store støvler!

Er klar over det. Tar og sin tid å kjøre inn støvler. Tror egentlig det er vanskelig å kjøpe støvler før man har en del egne referanser (gjort noen bomkjøp). Tror mange kjører m for romslige støvler.
Greia m innersokken til FT er at den er bedre enn mange andre sine pga annet patent.

Re: Er Full Tilt alpinstøvler egnet for carvere? [Re: sveinaa] #1921243 08/02/2015 21:08
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Greia m innersokken til FT er at den er bedre enn mange andre sine pga annet patent.

Så hvis jeg lanserer en sykkelsko med ett helt annet patent enn 5.10, Mavic, Specialized, SIDI, you name it, så er det automatisk bedre enn mange andre? Hmm..

Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Re: Er Full Tilt alpinstøvler egnet for carvere? [Re: polkaDOT] #1921255 08/02/2015 21:29
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: polkaDOT

Så hvis jeg lanserer en sykkelsko med ett helt annet patent enn 5.10, Mavic, Specialized, SIDI, you name it, så er det automatisk bedre enn mange andre? Hmm..

Prøv en vanlig støvel og en FT støvel så ser og føler du forskjellen. Jeg sier ikke at den er best eller at den har best patent.

Re: Er Full Tilt alpinstøvler egnet for carvere? [Re: sveinaa] #1921303 09/02/2015 07:46
simenf Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!

Hun har kraftige legger og får fort kalde føtter/tær. Dette gjør det vanskelig å få støtte i skaftet uten å stramme for hardt. Også er hun følsom for trykk foran på leggen.

Alt dette gjør at jeg innbiller meg at innerstøvelen på FT vil kunne være ideell for den former seg etter beinet på en måte som ikke andre støvler gjør, samt at man kan tilpasse fleksen etter eget ønske ved å bytte tunga foran.

Hun må uansett bytte støvler, derfor er det ikke aktuelt med bare en ny innerstøvel. Da vi prøvde FT måtte hun gå opp en halv størrelse i forhold til andre merker (Salomon). Er dette generelt for FT, dvs litt små i størrelsen?

Re: Er Full Tilt alpinstøvler egnet for carvere? [Re: simenf] #1921336 09/02/2015 08:52
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: simenf

Hun har kraftige legger og får fort kalde føtter/tær. Dette gjør det vanskelig å få støtte i skaftet uten å stramme for hardt. Også er hun følsom for trykk foran på leggen.

Alt dette gjør at jeg innbiller meg at innerstøvelen på FT vil kunne være ideell for den former seg etter beinet på en måte som ikke andre støvler gjør, samt at man kan tilpasse fleksen etter eget ønske ved å bytte tunga foran.

Hun må uansett bytte støvler, derfor er det ikke aktuelt med bare en ny innerstøvel. Da vi prøvde FT måtte hun gå opp en halv størrelse i forhold til andre merker (Salomon). Er dette generelt for FT, dvs litt små i størrelsen?

Jeg er veldig usikker på om de er små i størrelsen. Tror det er lett at de føles "trange" men det går seg gjerne til (De har en stor evne til å forme seg). Er veldig lett å havne på en størrelse som føles pass i butikk, men som egentlig er stor etter innkjøring.

Er noe av utfordringen å finne sko som er romslige nok rundt legg samtidig som de er stramme nok nede ved ankel, slik at man får strammet støvelen jevnt (At vondtene kommer av at et lite område på legge får for mye press?)?

Kan være lurt å ta en telefon til feks Jesting sport og høre om det finnes støvler som er tilpasset den foten hun har?

Re: Er Full Tilt alpinstøvler egnet for carvere? [Re: simenf] #1921345 09/02/2015 09:01
bøttesmetten Offline
Veteran
Veteran
Hovedforskjellen på full tilt og tradisjonelle støvler er vel at de bruker "wrap style" innerstøvel, kontra vanlig "tounge style."
Wrap er anbefalt til folk med kraftige legger og halverer antall trykkpunkter på leggen. Har selv brukt full tilt i mine tidligere jibbedager, og var fornøyd.

@tarhof på instagram
Pole Evolink 158/176 2019
Banshee Prime 2016
Re: Er Full Tilt alpinstøvler egnet for carvere? [Re: simenf] #1921364 09/02/2015 09:37
perbl Offline
More than words
More than words
Nå har vel Dalbello også noe av samme kontruksjonen? Jeg synes hvertfall mine Krypton Pro er superkomfortable, kjørte nå en helg med primært løypekjøring av carvingtype forrige helg uten særlig problemer utover litt slitne og dårlig trente lår ICON_SMILE .

Følger også med bortimot en bærepose av ting du kan bytte ut i støvelen for å tilpasse den til foten din.

Per B.
Re: Er Full Tilt alpinstøvler egnet for carvere? [Re: simenf] #1921409 09/02/2015 10:35
H
henrikh Offline
Ringrev
Ringrev
H

Veldig typisk for intuition / "skum"formbare innersko, da de er ganske "blåst opp" når de er nye og pakker seg sammen ved tilpasning / bruk. Altså at de kjennes 1/2 str mindre ut enn vanlige filt-innersko

Re: Er Full Tilt alpinstøvler egnet for carvere? [Re: sveinaa] #1921430 09/02/2015 11:17
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: polkaDOT

Prøv en vanlig støvel og en FT støvel så ser og føler du forskjellen. Jeg sier ikke at den er best eller at den har best patent.

Eid FT i 7 år, så vet hvordan det føles. FT er som alle andre støvler avhengig av at foten passer for at det er komfortabelt.

Ang. den wrappingen, så kan punktet hvor det er overlapping skape press på leggen. Har du litt tynne legger er det mer merkbart.

Team Ibis / Probike

Re: Er Full Tilt alpinstøvler egnet for carvere? [Re: henrikh] #1921439 09/02/2015 11:36
simenf Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Veldig typisk for intuition / "skum"formbare innersko, da de er ganske "blåst opp" når de er nye og pakker seg sammen ved tilpasning / bruk. Altså at de kjennes 1/2 str mindre ut enn vanlige filt-innersko

Gjelder dette også i lengden? Hun har i dag 25,5, men må opp en halv størrelse i lengden. Prøvde FT (herre) i 26,5, og det var bare akkurat lang nok, dvs hun kunne kjenne tuppen av innerstøvelen med stortåa med hælen presset bakover.

Re: Er Full Tilt alpinstøvler egnet for carvere? [Re: simenf] #1921445 09/02/2015 11:51
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Jeg vet det er dyrt, men ekte custom-støvler er som regel i en annen liga. Jeg har mine på tiende året nå og har ikke sett meg tilbake. Har "rare" bein.

Re: Er Full Tilt alpinstøvler egnet for carvere? [Re: simenf] #1921450 09/02/2015 11:56
B
baust Offline
Fersking
Fersking
B
Har hun 42 i sko ? Hvis ikke er det neppe noen god løsning å kjøpe 26,5 , det hørtes veldig stort ut ??

Re: Er Full Tilt alpinstøvler egnet for carvere? [Re: simenf] #1921476 09/02/2015 13:00
H
henrikh Offline
Ringrev
Ringrev
H

Gjelder dette også i lengden? Hun har i dag 25,5, men må opp en halv størrelse i lengden. Prøvde FT (herre) i 26,5, og det var bare akkurat lang nok, dvs hun kunne kjenne tuppen av innerstøvelen med stortåa med hælen presset bakover.

Jepp, det gjelder også på lengden. Litt pga materialtykkelse i tåa, men også at helen kan komme lengre bakover hvis man klemmer sammen materialet bak helen og får avstøpning av knokler på anklene på rett sted

Jeg har veldig troa på å kjøpe skall etter fotfasong og la innerskoen ta opp de minste uregelmessighetene, kjøper man bøttesko med skum som fyllmasse så blir de for store etter ett par dagers bruk når skummet mister litt piffen

EDIT: vær også forsiktig med halvstørrelser, ofte er dette bare psykologi. Sjekk sålelengden utvendig (står på helen) og se hvilke skall som er "like", ofte er 25-25,5 samme sko, med samme innersko. Noen produsenter har ulik tykkelse på innleggssålen, noen har ingen forskjell i det hele tatt.

Redigert av henrikh; 09/02/2015 13:01.
Re: Er Full Tilt alpinstøvler egnet for carvere? [Re: baust] #1921485 09/02/2015 13:21
simenf Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: baust
Har hun 42 i sko ? Hvis ikke er det neppe noen god løsning å kjøpe 26,5 , det hørtes veldig stort ut ??

Nei, hun bruker vel normalt 39. Hun har 25,5 i Salomon i dag, men disse har av en eller annen grunn blitt for korte.

Re: Er Full Tilt alpinstøvler egnet for carvere? [Re: simenf] #1921492 09/02/2015 13:31
sveinaa Offline
More than words
More than words
Ikke meningen å kapre tråden. Håper det er greit med et alternativt spørsmål. Har noen forsøkt disse på eller lignende på innersøkken til FT?

Redigert av sveinaa; 09/02/2015 13:33.

Re: Er Full Tilt alpinstøvler egnet for carvere? [Re: simenf] #1921583 09/02/2015 18:51
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: baust

Nei, hun bruker vel normalt 39. Hun har 25,5 i Salomon i dag, men disse har av en eller annen grunn blitt for korte.

Mine er 26 eller 26,5. Hvis du vil kan dere låne de en helg.

Team Ibis / Probike

Re: Er Full Tilt alpinstøvler egnet for carvere? [Re: simenf] #1921590 09/02/2015 19:11
simenf Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Takk for det - skal høre!

Re: Er Full Tilt alpinstøvler egnet for carvere? [Re: simenf] #1921682 10/02/2015 05:39
K
kjellsy Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
K
Hei
prøver å kaste meg innmed et par velmenende råd. som kar innvirkni g på varmen i skoene.

Om du kan få skoen til å sitte godt, men samtidig har en ekstra cm foran så er dette et pluss, den ekstra plassen har intet å si når du carver, ettersom en legger leggen frem, og presser trykk i skoen mer ned og helen skyves bakover. Men plassen vil kunne fungere som en ekstra isolasjon, ettersom kulden fra sneen utenpå støvelen ikke slår rett inn i tærne. Merk det skalikke være dansegolv i skoen.

Eller anbefaler jeg varmesåler, med oppladbare batterier, prisen er gunstig jmf med komforten som oppnås ved å ikke fryse på beina. Det finnes mange typer, men velg de som er regulerbare. Her i huset har fruen fått et nytt liv i bakken etter denne investeringen, og selV låner jeg sønnen min sine batterier når han ikke er med i bakken de gangene det er ekstra kaldt, og det er utroligbehagelig. Våre har 3 trinn, og får ofte kjøpt for rundt 1600,-.

Samme leverandør har i år kommet med sokker også, hvor batteriet legges høyt oppe i sokken, like under kneet, og du styrer så temp via app på mobilen.

mvh
kjell.sy
--------------------------
Rides hard and fast, so the suffering will end faster!
But in the woods and up in the mountain's I slow down,
so I can enjoy the ride ! :-)

TREK Superfly FS 9
Re: Er Full Tilt alpinstøvler egnet for carvere? [Re: simenf] #1921748 10/02/2015 08:57
jok Offline
Entusiast
Entusiast
Så lenge det ikke er snakk om å kjøre porter på høyt nasjonalt nivå med full sponsing fra leverandør, er vel FT helt ypperlige. Har selv hatt Raichle ( FT Classic . 2 par siden 1986) Har nå Dalbello Krypton pro. Samme konstruksjon. Største fordelen er at denne konstruksjonen, som er litt annerledes enn den tradisjonelle, med bla fleksibel tunge foran, gjør at man får presset helen bedre ned, uten å måtte stramme for mye på spennene. Jeg fryser aldri på bena selv i 20 minus. ( NB på sykkel er jeg en frysepinne ,og sykler nesten alltid med skotrekk)

Re: Er Full Tilt alpinstøvler egnet for carvere? [Re: simenf] #1921883 10/02/2015 11:44
H
hilmer Offline
Ivrig
Ivrig
H
Damer's leggmuskler stopper lengre ned på leggen enn menn's. Vil derfor anbefale å se på dame-spesifkke sko. Jeg ville nok ha lagt hovedfokus på å finne et skall som passer, og så funnet en innersko som passer. Husk også at spoilere o.l. kan fjernes....

Sko er det som påvirker kjøring mest, så det kan være smart å legge litt penger i det.

Støpte såler hjelper veldig på varme - ved at man ikke trenger å kneppe fult så hardt.

En annen ting: fleks <> fleks. Dvs. lange 130 er forskjellige fra head er forskjellig fra tecnica osv. Hvordan skoen sitter påvirker også mye hvordan den flekser.
Med lange-sko, måtte jeg ha en liten intern oppbygging for at fleksen skulle fungere som tiltenkt. Med Head har jeg ikke det problemet.

Re: Er Full Tilt alpinstøvler egnet for carvere? [Re: hilmer] #1921889 10/02/2015 11:51
simenf Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: hilmer

Med lange-sko, måtte jeg ha en liten intern oppbygging for at fleksen skulle fungere som tiltenkt. Med Head har jeg ikke det problemet.

Takk, dette opplever jeg også med Lange.

Re: Er Full Tilt alpinstøvler egnet for carvere? [Re: jok] #1922545 11/02/2015 17:20
?
Øyvindzen Offline
Entusiast
Entusiast
?
Sitat: jok
Har nå Dalbello Krypton pro. Samme konstruksjon. Største fordelen er at denne konstruksjonen, som er litt annerledes enn den tradisjonelle, med bla fleksibel tunge foran, gjør at man får presset helen bedre ned, uten å måtte stramme for mye på spennene.

For min del sitter hælene bedre i de ganske slanke Salomon-støvlene (klassisk konstruksjon) jeg har nå enn de gjorde med Full Tilt. Her handler det om Falko Zandstra-legger og - ankler.

Av rådene jeg har sett her, er det dem som handler om at skallet bør passe til fotformen som funker best for meg - ikke om støvlene har den ene eller andre konstruksjonen. Passer Full Tilt best, så kjøp dem. Carving går utmerka.

Øyv

Re: Er Full Tilt alpinstøvler egnet for carvere? [Re: simenf] #1923385 13/02/2015 18:27
P
Paragon Offline
Ringrev
Ringrev
P
Hei

Jeg prøvde endel fulltilt støvler for to år siden, da i 26,5(ente opp med en Salomon støvel) . Jeg bruker 44 ialt av sko ellers, så dette må da bli altfor stort for henne??

Re: Er Full Tilt alpinstøvler egnet for carvere? [Re: simenf] #1923393 13/02/2015 19:03
simenf Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Trolig. 44 tilsvarer 28,5 i mondo. Hørtes vondt ut med to størrelser for lite...

Re: Er Full Tilt alpinstøvler egnet for carvere? [Re: simenf] #1923418 13/02/2015 20:23
P
Paragon Offline
Ringrev
Ringrev
P
Om det er trolig for deg eller ikke har ikke så mye å si, men sant er det.
Har dere målt lengden på foten hennes i cm? Bredden?

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå