Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kyssesyken - etter

Kyssesyken - etter #1911270 13/01/2015 21:48
Spartacus! Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
God kveld folkens!

Fikk kyssesyken i høst, men fikk den såpass mildt at jeg ikke viste jeg hadde den. Jeg fortsatt å trene som normalt og ble bare forkjølet og stoppet opp med treninger, ble frisk og satt meg på sykkelen igjen. Dette holdt på over en tidsperiode over 2 uker, men jeg har ikke noe konkret svar på hvor lenge det holdt på. Etter å ha blitt svært forkjølet stoppet jeg helt opp med treningen i en kort periode. Jeg ble dårligere og dårligere og dro til legen og fikk beskjed om at jeg hadde hatt kyssesyken og var nå smittet med Haemophilus influenzae. Jeg fikk treningsforbud og holdt meg av sykkelsetet og joggeskoene i 34 dager.

I julen startet jeg svakt opp med trening og holdt meg på ca 2-3 økter i uka og økte dette gradvis. Nå ligger jeg på ca 5 økter med to hviledager (mandager og fredager). Jeg kjører også intervaller på tirsdager og torsdager, men sørger for å holde litt tilbake...

Har den siste uka blitt litt mer søvnig og overgått mine daglige 20 minutters power-naps og fått streng beskjed av familien om å følge mer med på hvordan jeg egentlig føler meg.
Dessverre har jeg vært syk i rundt 2 måneder så jeg har egentlig glemt hvordan kroppen føles når den er helt frisk og ingen sykdom i forkant...

Hvordan følte dere som har hatt kyssesyken i etterkant av sykdommen? Hvordan oppleves kroppen til de av dere som startet for tidlig å trene? Hvordan responderte kroppen deres på trening?

Tar gjerne i mot flere tips og historier etc fra alle ICON_SMILE

Re: Kyssesyken - etter [Re: Spartacus!] #1911350 14/01/2015 08:33
olechr Offline
More than words
More than words
Kjempe rolig er mitt tips. Mye roligere enn det hørtes ut til at du har tatt det.

Når jeg fikk beskjed om at det var ute av kroppen trente jeg ca 3-4 timer i uken i 2 uker. Så tok jeg ny test for å se om det hadde kommet tilbake. Så 5 timer i uken i 2 uker. Ny test. Sånn økte jeg gradevis. De første ukene kunne det ikke kalles trening egentlig. Var bare ute å labbet.

Jeg ble frisk i august og brukte helt til januar/feb før jeg begynte å trøkke på litt skikkelig. I skikkelig form følte jeg meg egentlig ikke i før det var ute på sommern.

Har mange kompiser som begynte å trene for fort og for hardt for tidelig. Flere av disse sleit med at de var trøtte, ble lett sjuke eller fikk kyssesyken igjen.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Kyssesyken - etter [Re: Spartacus!] #1911371 14/01/2015 08:54
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: Spartacus!

Hvordan følte dere som har hatt kyssesyken i etterkant av sykdommen? Hvordan oppleves kroppen til de av dere som startet for tidlig å trene? Hvordan responderte kroppen deres på trening?

Tar gjerne i mot flere tips og historier etc fra alle ICON_SMILE

Jeg har mye av samme historien som deg bortsett fra at jeg hadde enda mildere symptomer og derfor holdt treningen i gang enda lenger før jeg tok til vettet.

Jeg hadde hatt et par uker hvor jeg følte meg litt dårlig, litt vondt i hodet, litt sår i halsen, litt tett i nesa og tok det rolig i den perioden. Følte etterhvert at jeg var 98 %, fortsatt litt tett i nesa, men følte meg helt grei. Tok det rolig i et par uker til, men da nesa ikke ville gi seg bra tenkte jeg "f..k it" og begynte å trene.

Treningen fungerte greit, manglet litt futt og alt kjentes litt tyngre enn normalt, men jeg presterte omtrent på samme nivå, så jeg tenkte ikke så mye over det.
Men over tid (måneder) begynte det å fungere litt dårligere og litt dårligere og litt dårligere. Merket det først under hardøkter og ritt, kroppen kjentes helt grei ut i starten for så og smelle rett i veggen uten forvarsel etter 60-90 minutters aktivitet.
Etterhvert begynte det også å fungere dårligere på terskeløkter, og jeg innså etterhvert at noe var galt da forholdet opplevd intensitet/puls var helt skrudd.
Kunne da føle at jeg lå på det som kjentes ut som rolig langkjøring, mens en kikk på pulsklokka viste høy sone 2, lav sone 3.

Dette var snart 2 år siden, jeg begynte å trene rolig igjen i desember...

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Kyssesyken - etter [Re: Spartacus!] #1911372 14/01/2015 08:55
Livestrong Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg startet trening fortidlig også slet med trøtthet og slik hold det seg gående i ca 6 mnd. Før trøttheten slapp taket. Begynte da med 2x1 time i uken førte 3 ukene. Før eg økte med en time i uken til. Gikk fint for meg. Men har ennå ikke nådd toppformen. Var syk for ca 2-3 år siden.

If you worried about falling off the bike,
YOU`D NEVER GET ON.

- Lance Armstrong
Re: Kyssesyken - etter [Re: Spartacus!] #1911432 14/01/2015 10:07
P
perbaa Offline
Avhengig
Avhengig
P
Følg denne treningsplanen til Olypiatoppen SLAVISK, denne går over 6 uker/perioder. Kan virke kjedelig i starten, men det er slik det må være.

På side 4.

http://www.olympiatoppen.no/fagavdelinger/helse/fagstoff/media3833.media

Redigert av perbaa; 14/01/2015 10:08.
Re: Kyssesyken - etter [Re: Spartacus!] #1911491 14/01/2015 11:29
HNK Offline
Besatt
Besatt
Den treningsplanen fra Olympiatoppen BØR, MÅ og SKAL følges ved opptrening etter kyssesyken.

Slet med dette selv i 2011. Fikk kyssesyken i juni, merket ikke noe til det og kjørte 5 ritt og trente for fullt i denne perioden. Gud bedre for en smell som kom i november da kroppen var totalt utslitt.

Nøkkelen er å trappe helt ned på alt som heter trening. Gåturer er fint. Viktigste er at du ikke blir fysisk sliten. Kroppen din har underskudd deluxe på energi etter kyssesyken, så det handler om å få overskudd. Spis sunt og hold deg fullstendig unna alkohol.
Etter hvert trapper du opp den fysiske aktiviteten.
For min del begynte jeg med pinlig rolige og korte økter på romaskin og spinningsykkel. (spinning i 15 minutter uten å bli svett i et par uker ser vannvittig dumt, men hadde ikke noe valg)

Den gode nyheten er at det går over!
......det tar bare tid, så skynd deg sakte. Jo fortere du stresser deg tilbake i trening, jo lengre sitter det i kroppen.

Re: Kyssesyken - etter [Re: Spartacus!] #1911594 14/01/2015 14:31
Spartacus! Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Spørsmålet nå er egentlig om jeg har trent for hardt/mye. Jeg ble jo kvitt kyssesyken, men trente tydligvis samtidig som jeg harrr det og etter. Det var først etter kyssesyken jeg fikk den influenzaen. Det Olechr skrev om at vennene ble trette har jeg nå begynt å oppleve, forløpig er det ikke noe sykdom i bildet, men litt tett nese i ny og ne.

Bør jeg kutte treningen og heller begynne på Olympiatoppen sitt treningsprogram?

Re: Kyssesyken - etter [Re: Spartacus!] #1911601 14/01/2015 14:42
P
perbaa Offline
Avhengig
Avhengig
P
Det viktigste å kjenne etter når du trener er om kroppen fungerer normalt. Du skal ikke være speislet sliten etter ei rolig kort økt, og du må klare å hente deg inn etter harde og rolige økter. Om du går rundt med tett/snørrete nese, men kroppen fungere fint ellers er det ingen ting i veien for å trene(dog forsiktig). Men om kroppen er råtten, slapp, trøtt og ikke responderer på treninga må du ta det med ro!(!!!!!) Alle tipsene kommer fra egen erfaring, brukte en lege gjennom Olympiatoppen som hadde god peiling.

Vet ikke hvilken lege du bruker, men om jeg var deg ville jeg prøvd å tatt kontakt med en idrettslege som har peiling(sikkert muligheter gjennom Olympiatoppen). De "vanlige" fastlegene som ikke har erfaring med idrettutøvere kan ofte "friskmelde" deg lenge før du egentlig er frisk nok til å dose på med trening. Dette fordi mange leger ikke vet hva det innebærer å være idrettutøver, og tar deg for å være "Ola Nordmann".

Redigert av perbaa; 14/01/2015 14:45.
Re: Kyssesyken - etter [Re: Spartacus!] #1911619 14/01/2015 15:32
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Spartacus.

Hva er det verste som kan skje om du tar det mer piano enn du tror du bør?

Re: Kyssesyken - etter [Re: olechr] #1911670 14/01/2015 17:41
VegardSkedsmo Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: olechr

...
Har mange kompiser som begynte å trene for fort og for hardt for tidelig. Flere av disse sleit med at de var trøtte, ble lett sjuke eller fikk kyssesyken igjen.

Man kan vel ikke få det igjen? I så fall var det vel bare en forverring av den allerede tilstedeværende kyssesyken.

Re: Kyssesyken - etter [Re: Hvilepuls] #1911678 14/01/2015 18:09
Spartacus! Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: Hvilepuls
Spartacus.

Hva er det verste som kan skje om du tar det mer piano enn du tror du bør?

Godt spørsmål. Er jo selvfølgelig kjipt å komme i dårlig form til treningsamlinger i vinter- og påskeferien, men enda verre å ikke kunne delta i det hele tatt.

Re: Kyssesyken - etter [Re: Spartacus!] #1911681 14/01/2015 18:18
F
Frode M Offline
Veteran
Veteran
F
Det er mulig å få kyssesyken på nytt, fastlegen min sa det. De hadde sett eksempler på det.

Jeg har selv hatt kyssesyken, uten at jeg vet når. Siden har jeg utviklet ME, og noen av teoriene er at man kan utvikle ME etter å hatt kyssesyken. I lang tid før utbruddet av ME sleit jeg med mange og lange virusinfeksjoner. Jeg ventet ikke til jeg var helt frisk med å trene.

Jeg har bare ett råd, kutt all trening. Og andre ting som tar mye energi. Du vill IKKE ha ME. (Selv om man ikke kan dokumentere en sammenheng, er det mange ME-pasienter som kan melde om kyssesyken i forkant av ME. Det sagt, det er vel ca. 50% av befolkningen som har hatt kyssesyken. Og 0,45% utbredelse av ME).

//frode

Redigert av Frode M; 14/01/2015 18:19.
Re: Kyssesyken - etter [Re: Frode M] #1911699 14/01/2015 19:02
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Sitat: Frode M

Jeg har selv hatt kyssesyken, uten at jeg vet når. Siden har jeg utviklet ME, og noen av teoriene er at man kan utvikle ME etter å hatt kyssesyken. I lang tid før utbruddet av ME sleit jeg med mange og lange virusinfeksjoner. Jeg ventet ikke til jeg var helt frisk med å trene.

Jeg har bare ett råd, kutt all trening. Og andre ting som tar mye energi. Du vill IKKE ha ME. (Selv om man ikke kan dokumentere en sammenheng, er det mange ME-pasienter som kan melde om kyssesyken i forkant av ME. Det sagt, det er vel ca. 50% av befolkningen som har hatt kyssesyken. Og 0,45% utbredelse av ME).

//frode

Stemmer. Har selv to kompiser som utviklet ME etter kyssesyken.
Den ene er så og si helt frisk nå, mens den andre sliter fortsatt og har ikke vært i stand til å jobbe normalt på nærmere 10 år, så dette er noe man må prøve å unngå for alt i verden.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: Kyssesyken - etter [Re: Spartacus!] #1911964 15/01/2015 10:35
A
Asterix Offline
Entusiast
Entusiast
A
For en som er ung og fremmadstormende kan 1 måned uten trening sikkert virke som en hel evighet, men tro meg, i det lange løp vil du tjene på å ta det piano nå.

Hadde selv kyssesyken for en del år tilbake, men jeg var heldig og restituerte meg ganske raskt. Det hang igjen litt tretthethet et par uker etter at sykdomssymptomene hadde gitt seg, etter det har jeg følt meg helt bra. Likevel holdt jeg meg i nakkeskinnet og tok det med ro også etter at jeg følte meg helt frisk, det tror jeg er lurt. Treningen min startet med gåturer på 20-40 minutter de første to ukene.

Siden du sykler på elitelaget til Rye har du sikkert trent mye før. Folk som har trent mye før kommer tilbake fort som bare det, så lenge man er frisk. Hvil derfor heller 2 uker "for mye" enn 1 uke for lite. Du har alt å vinne og ikke noe å tape på å hvile litt for mye nå. Ikke sett deg noe tidsmål på når du skal tilbake i form, det tar den tiden det tar. Rekker du ikke samlingen i vinterferien så kommer ikke verden til å gå under. Til sommeren kommer du sikkert til å sykle grisefort igjen uansett.

Re: Kyssesyken - etter [Re: Spartacus!] #1911968 15/01/2015 10:42
olechr Offline
More than words
More than words
Siden du er mye trøtt og litt syk. Ta en ny test på kyssesyke og ta det helt med ro. Mye bedre å roe ned og bli helt bra. Så bygge seg opp en å fungerer halvveis.

Selv om det sikkert er sjukt kjipt ikke få trent som du vil har du god tid. Alle mister enn sesong her og der hvis man skal satse på sykkel over noen år.

Ambassadør for Scott.
Re: Kyssesyken - etter [Re: Spartacus!] #1912143 15/01/2015 17:54
Gew88 Offline
Veteran
Veteran
Støtter oppom Asterix og Ole Christian her.

Ref boka Thor: Hushovd la jo opp nå 2-3 år før han egentlig hadde tenkt fordi kroppen aldri fungerte igjen etter å ha trent med virus(trolig kyssesyken.

Re: Kyssesyken - etter [Re: Frode M] #1912148 15/01/2015 18:02
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Frode M
Det sagt, det er vel ca. 50% av befolkningen som har hatt kyssesyken. Og 0,45% utbredelse av ME).

//frode

På den andre siden trenger man ikke å ende opp med ME for å finne ut at en bevist eller ubevist neglisjert (virus)infeksjon kan gjøre mye ugagn i mange, mange, mange år fremover.

Som andre har sagt. I lengden taper du ingenting på å ta det rolig i 'år'.

Re: Kyssesyken - etter [Re: Spartacus!] #1914433 21/01/2015 20:36
Spartacus! Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Nå har fått en time hos en lege anbefalt av Olympiatoppen om en ukes tid. Frem til det har jeg gitt meg selv treningsforbud til jeg har pratet med legen

Re: Kyssesyken - etter [Re: Spartacus!] #1914514 22/01/2015 08:22
Gew88 Offline
Veteran
Veteran
Nå har fått en time hos en lege anbefalt av Olympiatoppen om en ukes tid. Frem til det har jeg gitt meg selv treningsforbud til jeg har pratet med legen

Det er en god vurdering. yes

Re: Kyssesyken - etter [Re: Gew88] #1914552 22/01/2015 09:20
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Gew88

Det er en god vurdering. yes

Enig. Kyssesyken skal man ikke kødde med. For da er det fort større ting i livet enn å kunne sykle fort det går utover. Vet om folk som har presset seg alt for lenge som har endt opp med utmatelses-syndrom. Å ligge på et rom er ikke mye gøy.

Du er ung så ta det med ro og gjør det riktig. Gunn Rita hadde vel ikke begynt å sykle på alderen til Ttrådstarter en gang. :-) God bedring.

Ambassadør for Scott.
Re: Kyssesyken - etter [Re: Spartacus!] #1918283 01/02/2015 19:15
Spartacus! Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
En liten update:

Idrettslegen mente at det forsåvidt er liten sannsynlighet for at det er ettervirkninger av kyssesyken som har skapt problemer for meg nå. Han var mer overbevist om at det var Haemophilus influenzaen som har gitt meg problemer. Jeg tok hvertfall noen blodprøver på fredag og får svar rundt onsdag. I mellomtiden får jeg lov av legen å trene rolige sone 1 økter på rundt 1 time, annen hver dag hvis jeg føler meg bra.

Nå får jeg bare krysse fingrene mine og håpe at det ikke er noen uregelmessigheter i prøvesvarene.

Moderator  support