|
|
Lycra, baggy, mote, funksjon, hvor står vi i dag?
|
Lycra, baggy, mote, funksjon, hvor står vi i dag?
13/11/2014 07:50
|
Dan
OP
More than words
|
OP
More than words
Etter å ha lest denne bloggposten fra Peter Verdone så tenkte jeg at det kunne være interessant å se hvor landet ligger i dag. Selv startet jeg i 1993 min terrengsykkelkarriære i lycrabukse (ikke bib) og t-skjorte i bomull. I 2003 syntes jeg (og 95% av terrengsykkelforumet) at lycra var fysj og kun baggies og flaksete genser (med plass til beskyttelse) var akseptabelt på stiturer. Så i 2005 med nyvåknet racerinteresse ble jeg frelst på sykkeltrøye med rygglommer og oppdaget at kombinasjonen baggy og sykkeltrøye egnet seg fint i skogen. Så kjøpte jeg meg Rapha knickers som jeg uten å skamme meg bruker selv på raceren de dager knærne trenger litt ekstra varme. Men min prefererte stisyklingsdrakt er nå sykkelunderbukse med en kort og lett friluftsshorts over. Jeg synes lycra på beina kan bli litt klamt på varme sommerdager. Bedre da med en shorts som slipper inn litt luft. I tillegg gjør shortsen at man føler seg litt mer sivilisert når man i løpet av turen stopper for kafébesøk, tar kommunale transportmidler eller i det hele tatt beveger seg langt nok vekk fra sykkelen til at man ser ut som en raring i lycra. Sykkeltrøye finnes det ingen alternativer til for meg. En passe tettsittende trøye med gode lommer, hvorav minst en med glidelås, det er optimalt. Hva med deg? Moteløve? Trendsetter? Gamle vaner? Billigbingen? Hva styrer ditt klesvalg og hva liker du best? Selfie time! 
|
|
|
Re: Lycra, baggy, mote, funksjon, hvor står vi i dag?
[Re: Dan]
13/11/2014 08:24
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
I disse kroppsfikserte dager er det jo litt kjiipt for oss med begynnende 40årsmage og pipestilkarmer å bevege oss rundt i Lycra, uten å samtidig ha en sykkel innenfor rekkevidde.
Derfor er mitt førstevalg en passe luftig shorts, og en sykkeltrøye med lommer bak, men ikke FOR tettsitende. Som mindre begavet innen teknisk sykling har jeg også blitt glad i såkalte #enduro sykkelsko, som er gode å gå i, men samtidig stive nok for sykling.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
13/11/2014 08:37
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er småfeit og opplever vel at lycra+tettsittende trøye ikke ser så bra ut. Freeridetrøye fra Endura med lommer og glidlås, sykkelunderbukse og shorts fra samme produsent er den foretrukne bekledningen. Synes egentlig det fungerer til det meste. At det kommer i svart/grått og ikke skrikete farger synes jeg er et pluss.
|
|
|
13/11/2014 08:42
|
quattro
Ringrev
|
Ringrev
Bruker alltid tettsittende klær når jeg sykler, rett og slett fordi det funker best. Løstsittende klær synes jeg ikke er så bra, det blir for mye som kan hekte seg fast her og der.
Assos på landevei og langturer, og diverse annet på sti og kortere turer.
Lars Olav
|
|
|
13/11/2014 09:16
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Syklet i lycra inntil 2008 (var jo det man syklet i, ikke sant?). Alle jeg syklet med der jeg bodde syklet lycra og det var innafor. (men jeg syklet med flatties fra ca. 1998-ish til ca. 2007-ish). Så begynte jeg å sykle med folk i Oslo, og der var det baggies som gjaldt. Jeg prøvde til og med å overbevise meg selv om at flaksende sykkeltøy kunne hekte mer i kvister og sånn (har erfart at det ikke er tilfelle siste 7 år). Rare meg. Så ble det stadig grovere sykling og da kom knebeskyttere inn på banen. Eller fashion pads, som de ble kalt. Det ser jo rimelig dust ut med lycra og knebeskyttere, så da ble det baggy - og sykkeltrøye. Mest fordi det ikke fantes noe særlig sykkeltrøyer som ikke så ut som sykkeltrøyer på den tiden. Og alle vet jo at bomull og svette er en dårlig kombo. Baggyen beskytter også litt bedre mot sklitaklinger av den lokale geologien. Det setter jeg også pris på (selv om jeg er særs lite interessert i å gjøre det på generell basis).
Spoler raskt frem til nåværende sykkelhverdag. Lett baggy er essensielt. Den må være lang nok til å overlappe toppen av knebeskytteren ved sittende sykling. Punktum. Det er jævlig vanskelig for en med sykkelkropp (og jeg er ikke ekstremt sykkeltynn heller). Under går det i kunstfiberboxer til vanlig stisykling eller sykkelunderbukse på turer med flere lange økter på setet. Dette har jeg gjort for å herde meg litt og fordi jeg har en samboer som får fnatt av å se bleie på mann. Herdingen er fornuftig i og med at jeg sykler til jobb, og det er upraktisk å skifte til full lycra bare for å sykle 3km oppover. Jeg kommer dog til å gå mer eller mindre helt tilbake til underbukse til rekreasjons-/treningssykling grunnet noen dårlige erfaringer den siste tiden.
Lommer på ryggen har jeg gått helt¹ bort fra av følgende grunner: sekk og lommer funker ikke ting i lommer flytter på seg det finnes nå veldig mange fine, praktiske trøyer som sitter bra og ikke har lommer.
Lommer på shorts er heller ikke noe must: ting i lommer slenger hit og dit når det er rundt omkring beinet. (noen lommer er veldig langt nede på låret) baklommer har ofte sømmer som er jævlig dårlig plassert for sitting, og man har jo ikke noe i baklomma uansett.
Men når alt kommer til alt: en løs og ledig stil ser så jævlig mye bedre ut. Jeg vil ikke se ut som en landeveissyklist, jeg er terrengsyklist og transportsyklist. Man trenger ikke lycra for noen av delene. Man kommer ikke fortere frem i skogen med lycra (selv om det ondeste av alle onde sykkelmerker prøver å overbevise om noe annet). Herre-cameltoe er ikke bra og jeg vil ikke se det. Man blir ikke "mer ekte syklist" ved å ha alle typer sykkelklær og sykler - man blir det av å elske sykling.
¹Rye-trøya jeg bruker til pusteøvelseritt har lommer enten jeg vil eller ei.
|
|
|
13/11/2014 10:03
|
Lillosti29
Ivrig
|
Ivrig
Lycraen blir stort sett brukt på landeveien nå. Eventuelt kun overdelen i en slik fin kombinasjon som vist av Dan.
Stort sett i terrenget har det blitt brukt baggy rund baut. Det vil fortsette på de tekniske stiturene i kombinasjon med knebeskyttere til neste år, samt når temperaturen er typisk norsk.
Til neste år har jeg bestilt meg en ny XC-baggy outfit fra eget merke som er baggy, men litt slimmere, luftigere og med noe stretch. Trøya er også løs i formen, men har rygglommer. Dette blir antrekket på de gode varme sommerdagene, de lengre terrengturene der knebeskytterne ligger igjen hjemme, og mine eventuelt sporadiske terrengritt.
Som syklist med typisk stiantrekk, altså inkl sekk og knebeskyttere, så er turene uten sekk og knebeskyttere sinnsykt deilige. Derfor tror jeg en del stisykling til neste år blir med nevnte "xc-baggy" der jeg får plass til ting i baklommene, klærne er lettere, og flaskeholderen har kommet tilbake igjen på stisykkelen (oh yes!).
Del stien, skru av Strava
|
|
|
13/11/2014 10:05
|
ELO73
Ivrig
|
Ivrig
Baggie uansett. I skogen begrunnet med funksjon, ellers begrunnet med estetisk sans og selvinnsikt...
|
|
|
13/11/2014 10:24
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Lycra overalt på landeveien, gjerne innblandet litt ull på overkroppen Lycra overalt på halvdemper-trening - sporty-baggy på låren i litt friskt vær Sporty-baggy og trang overdel under rask stisykling Lengre baggy og litt løsere overdel, kombinert med knebskyttere under endurotrening, grovere stisykling og på stitur i litt kjøligere vær.
Ingen hansker på landeveien, vanligvis Alltid lange hansker i terrenget. Aldri skygge på hjelmen på landeveien. Skyggefri hjelm også under ritt-lignende trening og ritt i terrenget. Ellers alltid skygge på hjelmen.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
13/11/2014 10:51
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Jeg hiver meg på trenden og dropper selfien  * Har bare sykla skau&fjell i et par år og bruker derfor knebeskyttere. De jeg har dekker faktisk også mye av leggen, noe som gjør at leggen ikke blør så mye. Meget praktisk. * Pga knebeskytterne må jeg har "baggy" shorts. I mitt tilfelle en litt lang, tung, stiv og knæsj-farget Norrøna-shorts, men jeg har et ønske om å supplere med en mykere og mer fleksibel shorts av annet merke, som jeg kan bruke på varme dager (eller alltid, hvis jeg blir fornøyd med den). * Sykkelunderbukse med padding, sjølsagt. * På overkroppen blir det vanlig t-skjorte om sommeren, men nå for tida går det i ulltrøye+jakke.
|
|
|
13/11/2014 11:37
|
erijon
Ivrig
|
Ivrig
Bruker racer til transportsykling til og fra jobb (ca 30km). Da bruker jeg lycra overdel med lommer på ryggen da jeg sykler dette strekket uten sekk. Nedentil er det sykkelunderbukse med padding og cannondale sin baggy sykkelshorts som gjelder. Sistnevnte har jeg virkelig forelsket meg i. Utrolig behagelig og lett shorts som brukes mye utenom sykling også. Når jeg sykler racer til jobb uten sekk er det greit å ha en bukse med lommer til oppbevaring av telefon, adgangskort til jobb, visakort osv. Men til stisykling er den dessverre for kort. I lommen bak på sykkeltrøya har jeg en lett vind/regnjakke avhengig av været. Til stisykling kommer det an på været hva jeg har på meg over. Kaldt/vått har jeg en skalljakke. Under, en teknisk trøye, type superundertøy. Er det varmt er valget en lett og løstsittende t-skjorte i kunststoff. Sykler alltid med sekk så lommer er ikke viktig på overdelen. Nedentil er det sykkelunderbukse og en lengre baggy shorts som overlapper knebeskytterne de gangene jeg har på disse. Også kommer min lille avhengighet da. Jeg bruker ALLTID hansker. Uansett vær og uansett sykkel. Hvorfor? Vet ikke. Sånnærebare!
Jeg har visst begynt å trene igjen...
Er på utkikk etter: Spinergy hjul Coda sykkeldeler
|
|
|
[Re: baronKanon]
13/11/2014 11:52
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Lommer på shorts er heller ikke noe must Jeg vil gå så langt som å si at for meg er lommene på sykkelshortsen fullstendig unødvendige, og jeg skulle helst hatt shorts uten lommer. Unntaket er lommer som også gir luftemuligheter. De fleste shortstestene jeg har sett skriver gjerne endel om hvor bra lommene er på de ulike shortsene, sykler virkelig folk sti med noe i shortslommene? Det må da bare være ubehagelig?
|
|
|
13/11/2014 11:55
|
Pett_er
Ringrev
|
Ringrev
BIB med baggy over blir jo fryktelig varmt så fort gradestokken viser over 15 grader synes jeg.
|
|
|
[Re: Arne_And]
13/11/2014 12:10
|
Dan
OP
More than words
|
OP
More than words
De fleste shortstestene jeg har sett skriver gjerne endel om hvor bra lommene er på de ulike shortsene, sykler virkelig folk sti med noe i shortslommene? Det må da bare være ubehagelig? Det er bra med lommer på shortsen som nødlommer. Hvis det f eks blir mye varmere enn forventet slik at et eller annet klesplagg må av og rygglommene allerede er fulle. Det samme gjelder hvis man kjøper mat som skal spises de nærmeste kilometerne.
|
|
|
13/11/2014 12:25
|
Arne_And
More than words
|
More than words
De fleste shortstestene jeg har sett skriver gjerne endel om hvor bra lommene er på de ulike shortsene, sykler virkelig folk sti med noe i shortslommene? Det må da bare være ubehagelig? Det er bra med lommer på shortsen som nødlommer. Hvis det f eks blir mye varmere enn forventet slik at et eller annet klesplagg må av og rygglommene allerede er fulle. Det samme gjelder hvis man kjøper mat som skal spises de nærmeste kilometerne. Det er et poeng, men jeg har inntrykk av at mange hovedsaklig sykler sti med sekk. For oss burde jo en lommefri shorts funke storveis, men jeg kan ikke komme på å ha sett en eneste modell uten lommer.
|
|
|
13/11/2014 12:26
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg vet ikke om det egentlig er nødvendig med lommer for stisyklingen sin skyld, tror kanskje ikke det. Men jeg prøver å kjøpe mest mulig klær som har flerbruksfunksjon. Så mine to baggy shorts blir også brukt til hverdagsshorts om sommeren og til fotturer i pent vær. I begge tilfellene er det kjekt med lommer.
|
|
|
13/11/2014 12:28
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Jeg slenger insulinpumpa i lomma, så jeg er egentlig avhengig av shorts med lommer. Men jeg er ikke "folk flest"  Det er nok litt snodig at det ikke finnes baggy-shortser uten lommer, ja. Men man ser jo også baggy klær for skikjøring som er fulle av lommer, selv om jeg aldri noensinne har sett noen bruke alle disse lommene. Kanskje det bare er "in" i baggy-miljøet som kuppet stisyklinga.
|
|
|
13/11/2014 13:21
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Lommer på shorts er heller ikke noe must Jeg vil gå så langt som å si at for meg er lommene på sykkelshortsen fullstendig unødvendige, og jeg skulle helst hatt shorts uten lommer. Unntaket er lommer som også gir luftemuligheter. De fleste shortstestene jeg har sett skriver gjerne endel om hvor bra lommene er på de ulike shortsene, sykler virkelig folk sti med noe i shortslommene? Det må da bare være ubehagelig? Jeg bruker sporadisk lommene på shortsene. Aller mest til diverse dingser som skal være med ut av døra på veien innom boden som nøkler, garmin-dingsen, hansker etc. Alt som er hardt havner i sekken, men unntak av telefon når jeg er på vakt (og da sykles det rolig og behersket i nærområdet). Under turer kan f.eks en buff som blir for varm raskt vrenges av uten å ta av sekk, stappes der. Hansker havner der under mekkestopp eller spisestopp f.eks.
|
|
|
[Re: knuthaug]
13/11/2014 13:24
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Frontlommene kan man jo lett velge vekk å bruke, men baklommer ønsker jeg dit peppern gror - mest p.g.a. sømmene som dette medfører og hvem har noe i en lomme man sitte rpå?
|
|
|
13/11/2014 15:00
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Langturer på xc sykkel: Hvis lycrabukse så må jeg ha sykkeltrøye med lommer bak (i ull såklart). Hvis jeg dropper sykkeltrøya med lommer så blir det baggy shorts med store baklommer (Endura sine rommer mye og er ikke i veien). På kalde dager kan det bli alt fra strengt forbudte 3/4 tights til lange tights til en mer løs softshellaktig bukse. Jakke velges utifra temp og kan bli hva somhelst (så lenge jeg får plass i lommene til det jeg skal ha med) Gjerne racingsko. På rene stiturer så blir det alltid en eller annen løs kombo, med det meste i sekken. Aldri racingsko. Sykler ikke landevei, men den dagen jeg begynner med det så vil det allti uansett vær bli utført i kortermet kongeblå (ull)trøye med hvite (retro) detaljer, og svart lycra,
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
13/11/2014 16:01
|
rørleggern
Ringrev
|
Ringrev
Kjører Lycra på sti og landvei. Kan aldri bli for varmt. Skulle gjerne prøvd baggy, men har ikke kommet så langt. Liker jo at ting sitter tett på kroppen når jeg sykler. Spesielt i skogen. Trenger heller ikke gjemme bort kroppen. Den er som den er. Fikk tom " kjeft" på forumet for bilde av meg i Lycra på fjelltur med fb. He he var jo litt morsomt.
|
|
|
13/11/2014 18:12
|
Akaly
Veteran
|
Veteran
De fleste shortstestene jeg har sett skriver gjerne endel om hvor bra lommene er på de ulike shortsene, sykler virkelig folk sti med noe i shortslommene? Det må da bare være ubehagelig? Det er bra med lommer på shortsen som nødlommer. Hvis det f eks blir mye varmere enn forventet slik at et eller annet klesplagg må av og rygglommene allerede er fulle. Det samme gjelder hvis man kjøper mat som skal spises de nærmeste kilometerne. Jeg er stor tilhenger av lommer på sykkelshortsen. Ikke fordi jeg sykler med mange ting i lommene, men fordi det er praktisk når man ikke er på sykkelen. Da kan jeg legge hanskene i dem, eller kanskje dekkspakene mens jeg fikser en punktering. Dessuten synes jeg lommer gjør shortsen mer komfortabel siden de gir lufting og "strekkavlastning" når jeg sitter fremoverlent.
|
|
|
14/11/2014 13:50
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Hardtail til noe klubbtrening og enkle ritt: Lycra og ekle, harde sko (de var behagelige nok før jeg prøvde five Ten). Lett og luftig hjelm. Flasker på ramma, og reservedeler/skift i rygglomme.
Fulldemper: Baggy med bleiebukse under. Kne- og albu-beskyttere på koseturer pluss når jeg føler meg veldig enduro på solo-trening. Stihjelm, stisko (SPD). Sekk alltid pga drikke, ekstra klær og "verksted". Om det er veldig varmt på ritt, kun lycra-shorts, hvis ikke så blir det lett baggy over.
Alltid lange hansker, etter å ha prøvd det syntes jeg korte er ekle.
Er også fan av lommer på baggy. Leter fortsatt etter en lett, solid, luftig, litt slim-fit og grom baggy etter at den lette Fjørå-varianten revna på uforklarlig vis alt for tidlig.
|
|
|
[Re: knutspeed]
14/11/2014 14:45
|
ohjelm
Ringrev
|
Ringrev
Om det er veldig varmt på ritt, kun lycra-shorts,.
Spenstig 
You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
|
|
|
14/11/2014 16:13
|
eGo
Veteran
|
Veteran
Tettsittende lycra både på vei, sti og rulle. Er Castellihore men kan til nød bruke kjip Craft på rulla. Alltid hansker! Har verken pipestilkearmer eller mage så det funker for meg.
Ønsker å kjøpe : Campa krank, 172,5. 2015 modell. Kompakt/semikompakt Chorus eller bedre.
|
|
|
[Re: ohjelm]
14/11/2014 17:53
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Om det er veldig varmt på ritt, kun lycra-shorts,.
Spenstig  Er nok ikke så spenstig som du tror, alltid hansker...heh.
|
|
|
14/11/2014 18:01
|
Rednaskela
Ivrig
|
Ivrig
Baggy på sti. Baggy på CX. Baggy eller i alle fall komfortable shorts på landevei. Tights under når det er kaldt.
Synes det er mest behagelig og føler meg mest vel i ikke-ettersittende klær. Sjeldent jeg kommer opp i slike hastigheter der det spiller noen rolle med luftmotstand uansett. Brukte til og med flatties til landevei en stund (!), til enkelte medsyklisters store forargelse. SPD var egentlig ingen åpenbaring da jeg tok i bruk det, men kjekt at fotplasseringen blir konsekvent.
Redigert av Rednaskela; 14/11/2014 18:01.
|
|
|
14/11/2014 20:17
|
RobertS
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Baggy er tingen i skogen. Full lycra på landeveien. Men synes motocrossklær hører hjemme på motoriserte kjøretøy. Og hva er greia med å sykle i fem plussgrader med baggyshorts?
|
|
|
[Re: RobertS]
15/11/2014 09:11
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Og hva er greia med å sykle i fem plussgrader med baggyshorts? Hæ? Mener du landeveissyklister? Baggy i skogen, fra -15 til +30 funker for meg.
|
|
|
[Re: knutspeed]
15/11/2014 10:01
|
EgilS
More than words
|
More than words
Racer og trening på vei med terrengsykkel: alltid lycra og tettsittende overdel. Sykling utenfor veien, og på veien hvis terrengtrening tilsier litt veisykling: Lycra og tettsittende overdel, med unntak av når vær/føre tilsier at det er OK med baggy for å få lit mer varme og litt mindre gjørme på baken.
|
|
|
|
|