Sykle i skiløyper på vinteren
|
Re: Sykle i skiløyper på vinteren ?
[Re: fredriks]
05/11/2014 11:09
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det finns väldigt lite som tyder på att skifolket eller ens en relevant del av skifolket är imot att folk syklar i skliöyperna när de inte skadar löypene. Jeg leser lenger opp i tråden: "Løypesjef Hege Blichfeldt Sheriff mener skiløperne bør ha løypene for seg selv.
– Dette har vært diskutert hos oss, og vi er ikke positive. Vi legger ned store ressurser i å preparere skiløyper til skiløpere og henstiller syklister til å bruke andre traseer, sier hun.
– Syklister kan trene fra tidlig vår til sen høst, og i tillegg er det milevis med brøytede skogsbilveier om vinteren. De få månedene det er mulig å gå på ski, så skal skiløpere prioriteres.""
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: hurts.when.ip]
05/11/2014 12:19
|
eldo472
Veteran
|
Veteran
Er glad i både å gå på ski og sykle. Synes vinter sesongen gir en fin avveksling med skigåing. Noen vil imidlertid sykle hele året.
Ski-kulturen er konservativ og jeg vil tro saker som går på bevaring av skisporet og sikkerhet er viktig.
Sikkerhet: En fat-bike er litt hardere å få på seg enn et par ski. Det kan man motvirke ved at man kjører rolig og hensynsfullt
Bevaring av skisporet: Det er erfart at fat-bike ikke ødelegger sporet ved riktig bruk. Mitt største problem med sykling i løypene er at det kan gjøre at vi får flere fotgjengere i skiløypene, da de kan tro at det nå er åpent for all slags aktivitet. Noen fotgjenger tror allerede at det er greit å gå mellom sporene, men de skjønner ikke at det er et skøytespor som også må må være glatt og plant.
Så er det også vurderingen, når er løypa hard nok til annen bruk enn ski. Den grensen er det skiløperne som vet best.
Men det finnes andre synder også etter min mening, endel som ferdes med store hunder, er ikke hensynsfulle nok til å vente med å ta med seg hunden ut i skisporet til løypa har satt seg etter preparering ved nysnø.
Redigert av eldo472; 05/11/2014 12:19.
|
|
|
[Re: odot]
05/11/2014 12:36
|
ScottRacing
Ringrev
|
Ringrev
Å påberope seg at man har rett til å spasere, ri, jogge eller sykle så mye man ønsker i skiløypene tror jeg ikke er noen god ide selv om man har loven på sin side. I mine øyne er skiløyper først og fremst for skiløpere - ligger litt i ordet
Ender kjapt ut i kverulering og høy albueføring, hvor hardpakket skal skiløypa være, bredde på dekkene, lufttrykk i dekkene, tyngde på ekvipasjen, dybde på spor etter syklene etc
Som enkelte andre på forumet sier, hvis man er flere mannfolk som sykler sammen i skiløypene så er det få skiløpere som kommer med kritiske kommentarer....sammen er vi sterke
Æresmedlem i KrampeKameratene
|
|
|
05/11/2014 12:42
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Som jeg ser har skifolket to valg:
1. Komme med en logisk og velbegrunnet forklaring på hvorfor dette er et problem
eller
2. Innrømme at det ikke er et problem
Sykling i skilöyper med och utan fatbike kan faktiskt skada skilyperna mer än vad skigåing gör. Kan det det? Hvilket belegg har du for å påstå det?
|
|
|
05/11/2014 12:51
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Sykling i skilöyper med och utan fatbike kan faktiskt skada skilyperna mer än vad skigåing gör.
Her må du presisere litt. Trykker man hjulet ned i trikkeskinnene så kan det vel kanskje det, men få sykler vel i sporene? På siden av trikkeskinnene vil jeg tro stavene lager mer spor en sykkeldekk (inkl. 2.4 dekk.). I oppoverbakker lager fiskebein mer spor enn sykkeldekk (inkl. 2.4 dekk.). I en skøytetrase lager skien mer avtrykk enn sykkeldekk (inkl. 2,4 dekk.). Fint om du kan gi noen eksempler der sykkeldekk lager mer spor enn skigåing i oppkjørt løype??
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: sveinaa]
05/11/2014 12:57
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Sykling i skilöyper med och utan fatbike kan faktiskt skada skilyperna mer än vad skigåing gör.
Her må du presisere litt. Trykker man hjulet ned i trikkeskinnene så kan det vel kanskje det, men få sykler vel i sporene? På siden av trikkeskinnene vil jeg tro stavene lager mer spor en sykkeldekk (inkl. 2.4 dekk.). I oppoverbakker lager fiskebein mer spor enn sykkeldekk (inkl. 2.4 dekk.). I en skøytetrase lager skien mer avtrykk enn sykkeldekk (inkl. 2,4 dekk.). Fint om du kan gi noen eksempler der sykkeldekk lager mer spor enn skigåing i oppkjørt løype?? Dere snakker kanskje om ulike snøforhold? Eller snakker dere begge heeeelt generelt om typiske snøforhold der dere bor, hva nå det måtte bety? Trikkeskinner sier kanskje litt om forholdene, mens "skiløyperna" ikke egentlig gjør det. Min erfaring er at snøforholdene har stor betydning, og at dersom sykkelen ikke flyter oppå er det uansett så uegnet at jeg snur.
|
|
|
[Re: Alpers]
05/11/2014 12:59
|
Lenny
Veteran
|
Veteran
Skiløypa mellom Smørhullet og Sandbakken, en gang i februar/mars 2014:
Milde og bløte forhold, men helt ok løyper å gå på ski i. En fatbiker hadde plumpet godt nedi med bakhjulet et par steder. Hjulet hadde dratt med seg brunt myrvann opp igjen, slik at løypa så ut som dassen i Trainspotting.
Jeg var for opptatt med å slå med stavene etter et par speidere som kom traskende til fots, ellers skulle jeg tatt bilde av det.
"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams
|
|
|
[Re: anderfo]
05/11/2014 13:09
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Dere snakker kanskje om ulike snøforhold? Eller snakker dere begge heeeelt generelt om typiske snøforhold der dere bor, hva nå det måtte bety? Trikkeskinner sier kanskje litt om forholdene, mens "skiløyperna" ikke egentlig gjør det.
Min erfaring er at snøforholdene har stor betydning, og at dersom sykkelen ikke flyter oppå er det uansett så uegnet at jeg snur.
Jeg tok utgangspunkt i temperaturer lavere enn -2. Er det blitt kjørt med tråkkemaskin da så er det ganske hardt, og hardt nok for å sykle (I alle fall om snøen er noen dager gammel.)? Jeg går en del i skialegget på Konnerud og før det er preppet lørdag og søndag kveld ser man godt hvilken slitasje skiturismen gjør der. Det ligner faktisk ikke grisen. Så lenge sykkeldekk ruller oppå snøen og ikke detter igjennom topplaget så kan ikke jeg helt forstå at slitasjen er så stor? Og det er jo som du sier. Hvem synes det er morsomt å trille sykelen fordi den detter gjennom?
|
|
|
[Re: Alpers]
05/11/2014 13:13
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Som jeg ser har skifolket to valg:
1. Komme med en logisk og velbegrunnet forklaring på hvorfor dette er et problem
eller
2. Innrømme at det ikke er et problem
Sykling i skilöyper med och utan fatbike kan faktiskt skada skilyperna mer än vad skigåing gör. Kan det det? Hvilket belegg har du for å påstå det? Du och sveinaa kan ju börja med att se på bilden jag har postat i tråden. Spåren jag såg som var från en fatbike lagde iallafall klart djupare spår på en del ställen av vad folk med ski gjorde.
|
|
|
[Re: GeirK]
05/11/2014 13:22
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det finns väldigt lite som tyder på att skifolket eller ens en relevant del av skifolket är imot att folk syklar i skliöyperna när de inte skadar löypene. Jeg leser lenger opp i tråden: "Løypesjef Hege Blichfeldt Sheriff mener skiløperne bør ha løypene for seg selv.
– Dette har vært diskutert hos oss, og vi er ikke positive. Vi legger ned store ressurser i å preparere skiløyper til skiløpere og henstiller syklister til å bruke andre traseer, sier hun.
– Syklister kan trene fra tidlig vår til sen høst, og i tillegg er det milevis med brøytede skogsbilveier om vinteren. De få månedene det er mulig å gå på ski, så skal skiløpere prioriteres."" Det hade jag missat men det är ju möjligt att de har ändrat oppfattning ett år senare. Är det något som tyder på att profetierna som det stod om i bland annad dn för ett år sedan slog in? Var det något problem?
|
|
|
05/11/2014 13:26
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Du och sveinaa kan ju börja med att se på bilden jag har postat i tråden.
Har sett det. Kanskje litt vanskelig å se på bildet. Jeg vil uansett tro at et kraftig fraspark på skøyteski vil lage en V som er like dyp som en U ett fatbikedekk lager. Den store forskjellen er bare at U profilen er mer tydelig da man ser den i en litt "uheldig" vinkel.
Redigert av sveinaa; 05/11/2014 13:28.
|
|
|
[Re: sveinaa]
05/11/2014 13:30
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag var där och jag vet vad jag såg. Om inte bilden visar det tillräkligt bra så kan jag inte göra något. Det var inte heller bara det stället han lagade djupa spår.
Jag var förvånad att han lagade sådana spår då jag inte tror att det var väldigt mjukt snö. Han kanske hade för mycket luft.
|
|
|
05/11/2014 13:35
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jag var där och jag vet vad jag såg. Om inte bilden visar det tillräkligt bra så kan jag inte göra något. Det var inte heller bara det stället han lagade djupa spår.
Jag var förvånad att han lagade sådana spår då jag inte tror att det var väldigt mjukt snö. Han kanske hade för mycket luft. Var sporene dype så var de det.
|
|
|
05/11/2014 13:41
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er vel ellers ikke noen tvil om at fatbike kan skape farlige situasjoner i løyper med mye folk? Sikkert lurt som flere skriver å holde seg unna trafikkerte løyper.
|
|
|
[Re: larsdx]
05/11/2014 13:49
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Det er vel ellers ikke noen tvil om at fatbike kan skape farlige situasjoner i løyper med mye folk? Sikkert lurt som flere skriver å holde seg unna trafikkerte løyper. En skiløper som avpasser farten er ikke mer eller mindre farlig enn en syklist på fatbike som gjør det samme. Man kan vel litt enkelt også si at en langrennsløper som kjøre S3 drag i løype med masse folk er like farlig som en som gjør det samme på fatbike. Tar man hensyn og avpasser farten skaper man sjelden stygge episoder. Lurer på hvorfor syklister er værre enn skigåere. Husker Oddvar brå beskrev starten Marcialonga for noen år siden. Han var ikke videre imponert. Fritt etter hukommelsen hadde han vel regelrett blitt dyttet så han falt av en ivrig løper (tulling med rullegardin).
Redigert av sveinaa; 05/11/2014 13:49.
|
|
|
[Re: ScottRacing]
05/11/2014 13:56
|
GeirK
More than words
|
More than words
Å påberope seg at man har rett til å spasere, ri, jogge eller sykle så mye man ønsker i skiløypene tror jeg ikke er noen god ide selv om man har loven på sin side. I mine øyne er skiløyper først og fremst for skiløpere - ligger litt i ordet
Og når skiløypa ligger oppå en grusvei som man sykler om sommeren?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: larsdx]
05/11/2014 13:56
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det er vel ellers ikke noen tvil om at fatbike kan skape farlige situasjoner i løyper med mye folk? Farlig sammenlignet med hva?
|
|
|
[Re: GeirK]
05/11/2014 14:04
|
Ola R.
Veteran
|
Veteran
Og når skiløypa ligger oppå en grusvei som man sykler om sommeren? Hvis veien er brøytet, så er det neppe preparert skiløype der. Hvis veien er ubrøytet, så defineres den som utmark. Dermed mener jeg at det i denne diskusjonen er irrelevant om det er grusvei, sti eller myr under snøen. Edit: Ikke det at jeg ser noen som helst likhet mellom snøscooter og fatbike: Kilde til definisjon av ubrøytet vei som utmark
Redigert av Ola R.; 05/11/2014 14:06.
|
|
|
05/11/2014 14:09
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Egen erfaring:
De gangene det FOR MEG har vært OK å sykle fatbike i skiløypa, hadde det vært samma turen med en vanlig terrengsykkel.
Syklister er en sammensatt vektgruppe. Espen W, som introduserte fatbike for massene veier jo knapt mer enn en fatbike, og kan derfor si ting som: "Gir god flyt i løssnø, og i skiløyper".
For meg på 90 kilo FØR klær og sekk, er det kun stålunderlag som gjør skiløypene OK å sykle i. Ellers blir det fort mange dype hull etter bakdekk som smetter nedi og er til sjenanse og hinder for de med ski.
Så hver sin erfaring, og hver sin opplevelse. Men så lenge det virker som om det for mange er vanskelig å si "nei" til seg selv og sin egeninteresse, så er det kanskje best om alle minimerer syklingen i skiløyper (da mener jeg fortrinnsvis lysløypene, de burde vær off limits for alle som ikke er på ski).
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: ScottRacing]
05/11/2014 15:11
|
Dan
More than words
|
More than words
Å påberope seg at man har rett til å spasere, ri, jogge eller sykle så mye man ønsker i skiløypene tror jeg ikke er noen god ide selv om man har loven på sin side. I mine øyne er skiløyper først og fremst for skiløpere - ligger litt i ordet Problemet er at mange skiløpere tror at de har enerett på vinteraktivitet i marka. Dvs enten så skal man gå på ski eller så kan man holde seg borte. Men når nå fatbike begynner å bli stort så må skifolket begynne å ta inn over seg at de må dele marka med andre. At man har laget en skiløype et sted er ikke det samme som at man har moralsk enerett på å være der. Det blir som om vi skulle bygge klopper og rydde vekk trær på blåstiene for deretter å si at fotvandrere må holde seg unna siden det er syklister som har "forbedret" stien. Et annet argument man hører fra skigåere er at hvis ikke det var preppet skiløype så ville jo ingen ha kunnet gå eller sykle der. Det er selvfølgelig feil. Mange av de bynære skogsbilveiene ville vært tråkket opp hele vinteren hvis ikke de ble preppet, så der er det definitivt slik at skifolket "stjeler" seg enerett på ferdselsårene. Husk at for en fotvandrer så er det mye bedre forhold å gå på en nedsnødd jevn vei enn på en nedsnødd sti hvor det gjemmer seg steiner og ujevnheter under snøen. Så det å bare avspise fotvandrerne med at de kan holde seg på stinettet om vinteren er å ta seg tilrette. Jeg mener ikke at man skal la være å preppe skiløyper eller at skifolket burde forbys i marka, men bare at de må venne seg til tanken at marka er for alle, selv om vinteren, uansett om det er preppet eller ikke.
|
|
|
[Re: Dan]
05/11/2014 15:18
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Husk at for en fotvandrer så er det mye bedre forhold å gå på en nedsnødd jevn vei enn på en nedsnødd sti hvor det gjemmer seg steiner og ujevnheter under snøen. Så det å bare avspise fotvandrerne med at de kan holde seg på stinettet om vinteren er å ta seg tilrette. Men hvor utbredt er egentlig slik fotvandring? Jeg kan nesten ikke huske å ha sett noen gå på beina i skogen vinterstid, annet enn på brøytede skogsbilveier. Og rundt Songsvann.
|
|
|
[Re: Tex]
05/11/2014 15:21
|
pez d spencer
Veteran
|
Veteran
Husk at for en fotvandrer så er det mye bedre forhold å gå på en nedsnødd jevn vei enn på en nedsnødd sti hvor det gjemmer seg steiner og ujevnheter under snøen. Så det å bare avspise fotvandrerne med at de kan holde seg på stinettet om vinteren er å ta seg tilrette. Men hvor utbredt er egentlig slik fotvandring? Jeg kan nesten ikke huske å ha sett noen gå på beina i skogen vinterstid, annet enn på brøytede skogsbilveier. Og rundt Songsvann. Heldigvis er det veldig vanlig over Fuglemyra og Vettakollen 
|
|
|
[Re: Tex]
05/11/2014 15:28
|
Dan
More than words
|
More than words
Men hvor utbredt er egentlig slik fotvandring? Jeg kan nesten ikke huske å ha sett noen gå på beina i skogen vinterstid, annet enn på brøytede skogsbilveier. Og rundt Songsvann. Det ville nok vært mer utbredt hvis ikke folk fikk gåturen sin ødelagt av å bli kjeftet på av rabiate skigåere som ikke tåler alternativ bruk av skiløypene. 
|
|
|
05/11/2014 15:30
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Nu såg jag bara fatbike i skilöype 1 gång och några gånger på sti i vintras så det är ju inte något problem. Han jag såg lagade iallafall tydliga spår och de var rätt djupa lite här och där. Om många syklar när de lagar så pass med spår så tror jag inte det blir så populärt. (img) Hmm. Hvor ble dette bildet tatt? Det likner på lysløypa i Nilsbyen. Jeg ser det ble tatt 9. desember 2013, rett etter et av de få snøfallene vi hadde sist vinter. Jeg syklet såvidt innom lysløypa i Nilsbyen dagen før, men det var så løst at jeg snudde veldig tidlig (etter kanskje 50m) for å ikke ødelegge noen løyper - endte opp med å sykle hjem og ta en skitur. Husk at for en fotvandrer så er det mye bedre forhold å gå på en nedsnødd jevn vei enn på en nedsnødd sti hvor det gjemmer seg steiner og ujevnheter under snøen. Så det å bare avspise fotvandrerne med at de kan holde seg på stinettet om vinteren er å ta seg tilrette. Men hvor utbredt er egentlig slik fotvandring? Jeg kan nesten ikke huske å ha sett noen gå på beina i skogen vinterstid, annet enn på brøytede skogsbilveier. Og rundt Songsvann. På Geitfjellet i Trondheim blir det ofte gått opp spor, typisk har førstemann truger. I fjor syklet jeg over her flere ganger med tjukksykkel i mars, det ble en veldig smal fottråkket singletrack med myke omgivelser. Stas.
|
|
|
05/11/2014 15:49
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det där stället tycker jag du borde känna igjen  Det är slutet på lyslöypen vid storsvingen.
|
|
|
05/11/2014 15:52
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Det där stället tycker jag du borde känna igjen  Det är slutet på lyslöypen vid storsvingen. Hehe, OK. Man tro det var løst på Storsvingen også når Nilsbyen var gjennomslagsføre (også for de som prøvde å gå på ski), men de kjører vel litt oftere der oppe.
|
|
|
[Re: sls]
05/11/2014 16:21
|
GeirK
More than words
|
More than words
Syklister hadde blitt like irritert om vi spesiallagde løyper og folk begynte å valfarte for å gå der.
... Og hvis vi først lager slike fatbikeløyper hadde det jo vært en liten nedtur å møte fotgjengere og for mange skiløpere der også.
Snakk for deg selv. Dersom noen andre hadde ferdes i dedikerte fatbike-løyper uten å forstyrre eller ødelegge, så hadde jeg ikk brydd meg. Jeg får også til å gå på ski uten å irritere meg over syklister. Hva er det jeg gjør forskjellig fra andre skiløpere?
|
|
|
[Re: sls]
05/11/2014 16:23
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det er jo ingenting i veien for å scooterkjøre løyper spesielt for fatbike. Kunne bli mye kuulere løyper enn skiløypene. Det står en drøss av ledige scootere rundt omkring. Vi bruker disse kun ved nødstilfeller. Hvor står det en drøss av snøskutere som ikke brukes der jeg bor, og hvem skal ta kostnaden og bruke tid på å kjøre opp løyper etter hvert snøfall?
|
|
|
05/11/2014 16:25
|
GeirK
More than words
|
More than words
Men hvor utbredt er egentlig slik fotvandring? Jeg kan nesten ikke huske å ha sett noen gå på beina i skogen vinterstid, annet enn på brøytede skogsbilveier. Og rundt Songsvann.
På Geitfjellet i Trondheim blir det ofte gått opp spor, typisk har førstemann truger. I fjor syklet jeg over her flere ganger med tjukksykkel i mars, det ble en veldig smal fottråkket singletrack med myke omgivelser. Stas. Det finnes et helt nettverk av stier som holdes åpne av fotfolket gjennom hele vinteren i begge Trondheimsmarkene.
|
|
|
05/11/2014 19:27
|
OSM
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Endringer og nyvinninger innen vinteridrett er ikke noe man tar lett på her i kongeriket. V-stil, skiskøyting, klappskøyter og snøbrett var heftig debattert og ikke vel mottatt. Erttersom "nyheten" har vist seg midre skadelig enn fryktet har diskusjonen stilnet. Mye er opp til oss vintersyklister å vise at bruk av fatbike ikke skader eller er til ulempe. Bruk hue og vær blid.
|
|
|
|
|