bomkjøp? rittvenlig stisykkel specialized
|
bomkjøp? rittvenlig stisykkel specialized
31/10/2014 20:00
|
HKJO
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Har bestillt meg en Specialized Stumpjumper FSR elite. Har hovedsakelig tenkt meg å ha den til sti-leik, rundbaneritt, og tekniske marathon ritt. Gjerne rundt i Trondheim (hovedsakelig) og Molde området. Har tidligere hatt en epic, men har solgte denne for et par sesonger siden, og har syklet på en HT. Ønsket meg nå noe demping bak, og gjerne litt mer enn epicen, den er perfekt til ritt, men mangler litt til hardkjør på sti. Å tenkte da stumpjumperen ville være perfekt, og også overleve noen ritt, men har jeg bomma der? Tenker fortsatt å ha HTen, en HardRocx CircoVolante 29er med XTR og et par Roval carbon SL Hjul som jeg kan bytte over til eventuelt specialized om det blir denne samt en del andre ritt deler jeg kan flytte over. Har blant annet sett litt på Cube Stero (120 og 140) super HPC race 29. Men den koster en del mer en stumpjumperen, men har en del bedre utstyr også. Samtidig ser jeg Camberen ble den beste alt mulig sykkelen i testen for et par nr siden. Noen som har prøvd stumpjumper sykklene og troa på om den kan funke til ritt? Eventuelt andre sykler jeg burde absolutt vurdert? Hva er deres valg til rittvenlige stisykler? Har tidligere jobba på en sykkelbutikk, og får fortsatt gode priser der, så blir noen av de merkene de har  Link Stumpjumperen: http://www.specialized.com/no/en/bikes/mountain/stumpjumper-fsr/stumpjumper-fsr-elite-29Link Cuben: http://www.cube.eu/uk/bikes/fullsuspensi...bonngreen-2015/Håkon
|
|
|
Re: bomkjøp? rittvenlig stisykkel specialized
[Re: HKJO]
31/10/2014 20:28
|
Raymond
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg kjørte Stumpy 29 Evo i fjor, og uten at jeg er noe veldig aktiv rittsyklist, så vil jeg absolutt mene at en vanlig stumpy gjør jobben som rittsykkel kanonbra og kanskje best av mange, når den i tillegg skal være leketøy på sti! Jeg syklet mye forskjellig med min, alt ifra Finnskogkureren (grusritt) til Megavalanche (marathonutfor/superenduro/etellerannetgrisegøy), og den taklet alt sammen med glans! En vanlig stumpy vil jo være noe brattere i vinklene osv også, så om noe er den vel enda bedre på raskere løyper/mindre grovt, og fortsatt kapabel til tusen når det først er grovt. Skulle jeg hatt en sånn sykkel til skisert bruk, så ville jeg nok hatt litt deler å "bytte på med", for å gjøre den hakket mer rittorientert på rittdager og leken på stitur, men utover det hadde det vært tut og kjør! Skulle jeg vurdert noe annet fra specialized, så hadde det kanskje blitt en Camber Evo, har ikke testet, men slår meg som en svært god sykkel det og! I hvert fall om man ikke sykler mye grov sti osv. Hvis sti er hovedfokus hadde jeg vært på Stumpy eller Banshee Prime/Phantom! 
|
|
|
01/11/2014 14:47
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Har Camber Evo, og godt mulig det er den du skulle ha valgt da den ligger mellom Stumpy og Epic. Knallfornøyd.
Men, mye vil ha mer - etter ett år på stadig grovere sti lyster jeg på en Stmpy eller Enduro. Nå sykler jeg nok over snittet mye knotsti, og for å være erlig er det nok mer lyst enn behov som gjør at jeg vurderer å bytte. Har kjørt Camberen i TSR og Skjebergrittet, og mener den er helt perfekt egnet, selv om jeg måtte bytte fra 33 til 36 på storeklinga. Ellers har jeg montert jukkepinne, og har et par Roval carbon hjul som brukes når det skal gå fort-ish.
Redigert av knutspeed; 01/11/2014 14:48.
|
|
|
[Re: knutspeed]
01/11/2014 16:13
|
svegar
Besatt
|
Besatt
Jeg har også konvertert etter fire sesonger på forskjellige 100mm 29er fulldempere så har jeg dratt i hus en brukt Stumpjumper ramme og satt på Lefty Supermax 130mm gaffel. Jeg har tenkt å bruke den som du skriver, og foreløpig virker det bra. Min har Brain-demper, og jeg har sendt den inn for service og tar samtidig en tuning av den for å få den litt strammere enn en vanlig Stumpjumper, jeg tror det vil passe til ritt.
Med lett oppsett tror jeg overhodet ikke at 130mm demping blir feil til Terrengsykkelrittet, Furusjøen Rundt, Ultrabirken, Bukkerittet osv.
sv
|
|
|
01/11/2014 21:55
|
HKJO
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Høres ikke ut som det er skive bom læl da Svegar er det Cyklon du sender inn til eller Specialized? Fikk beskjed om at den var ankommet butikken så da blir det ut å prøve stileikinga i neste uke, får spare ritt slankinga på den til våren, å gjøre opp en mening iløpet av vinteren av hva som trengs nytt for å sykle raskt og ikke bare kose seg  Håkon
|
|
|
01/11/2014 22:28
|
olechr
More than words
|
More than words
Som Svegar sier trur jeg det er en sykkel midt i blinken. Planen min er hvertfall å sykle 130 mm på mange av rittene neste år.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
02/11/2014 10:12
|
svegar
Besatt
|
Besatt
Svegar er det Cyklon du sender inn til eller Specialized? Specialized. Og gutta på Velo City var svært serviceinnstilt, så jeg fikk låne en Fox CTD imens Brain-demperen er på service. Funker det også, men for min del vil jeg ha den litt strammere på transportetapper og når jeg står. Skal prøve med Brain, men godt mulig jeg ender opp med en Monarch Plus-demper. Men Lefty Supermax funker svært bra! sv
|
|
|
02/11/2014 13:52
|
dbleigh
Fersking
|
Fersking
Vurderer en Canyon Spectral AL 7.0 EX til variert stisykling i Bymarka og Estenstadmarka i Trondheim, altså ikke først og fremst nedover. Er dette stisykkel eller Enduro? Hva med SRAM 1x11? Er dobbelt-krank mer allsidig? Jeg har ikke tenkt å delta i ritt. Har noen evt. noen gode alternativ?
|
|
|
|
|