|
|
Scott DT Nude 2 lekker luft
|
Re: Scott DT Nude 2 lekker luft
[Re: sme]
14/10/2014 11:34
|
TEK
Entusiast
|
Entusiast
Er Noen som vet om en demper som lekker luft er en garantisak? Min sykkel er 1,5 år gammel. Kjøpsloven gir en også mulighet til å reklamere på produkter fra 2-5 år etter kjøp. Er det ikke enten 1 år (bruksting) eller 5 år for varige ting? Var det ikke dette det var mye styr om i forhold til om telefoner var dekket innenfor 1 år eller 5 år? (Ble vel 5 til slutt?)
Scott Spark RC 2011 Hard Rocx Equilibrium Cambrium Discimus 2007
|
|
|
[Re: SykkelGlenn]
14/10/2014 12:00
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Noen som vet om en demper som lekker luft er en garantisak? Min sykkel er 1,5 år gammel. Kjøpsloven gir en også mulighet til å reklamere på produkter fra 2-5 år etter kjøp. Det må vel være reklamasjon. Riktignok er dette en gjenstand som er i bruk, men en slik demper må jo tåle bruk i mer enn 1,5 år uten å byttes? I så fall blir det jo uholdbart å ha fulldempet sykkel i lengden. Det er alltid spesifisert serviceintervaller på dempere og gafler. Om den lekker etter halvannet år uten service er det nok bare å punge ut (etter å ha lest manualen). DT har tidligere krevet nolduskort mellomrom mellom servicer. 12 timer eller noe om de er brukt i støvete eller fuktige omgivelser. LarsB
|
|
|
[Re: TEK]
14/10/2014 12:14
|
sme
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Er Noen som vet om en demper som lekker luft er en garantisak? Min sykkel er 1,5 år gammel. Kjøpsloven gir en også mulighet til å reklamere på produkter fra 2-5 år etter kjøp. Er det ikke enten 1 år (bruksting) eller 5 år for varige ting? Var det ikke dette det var mye styr om i forhold til om telefoner var dekket innenfor 1 år eller 5 år? (Ble vel 5 til slutt?) Fra Forbrukerrådet: I utgangspunktet har du to års reklamasjonsrett, men dersom produktet er ment å vare vesentlig lenger enn to år, kan du klage i inntil fem år. Dette vil gjelde for eksempel tv, pc og mobiltelefon.
|
|
|
14/10/2014 12:52
|
Mr.Jacobsen
Ringrev
|
Ringrev
Hvis DT har såkalt "nolduskorte" serviceintervaller på demperne sine, så skal det nok veldig mye til at en klarer å få gjennom en reklamasjon etter 1,5 år, såfremt det er en luftkammerservice som skal til for at demperen skal fungere igjen.
Etter forbrukerkjøpsloven § 15(b) har tingen en mangel dersom den ikke svarer til de krav forbruker har grunn til å vente til holdbarhet. Har DT da angitt serviceintervaller som gjør at en må ta luftkammerservice hver tolvte time, så kommer en mest sansynlig til kort ved å forsøke å argumentere for at den burde ha vart i halvannet år. Selvfølgelig under den forutsetning at det er støvpakningene (eller lignende) i demperen som er grunnen til lekkasjen. Tror jeg, etter litt rask lovtolking.
|
|
|
[Re: larsb]
14/10/2014 13:12
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
DT har blitt litt greiere enn før, men fortsatt vil nok en lekk demper gå på manglende service om de ikke er greie: Service durch ein DT Swiss Service Center Jährlich oder nach 200 Betriebsstunden Årlig eller 200 timer er bedre enn det var. Men det er jo bare å levere demper til service og få en nyservet tilbake fra Ramo. Sjekk en paralell tråd. Service må den jo ha uansett. Disclaimer: Dette er fra den generelle manualen for 2014. Scott kan godt gjøre ting annerledes: http://www.dtswiss.com/Resources/Support/SHOCKS/DT-Swiss-Shocks-User-ManualLarsB
Redigert av larsb; 14/10/2014 13:13.
|
|
|
14/10/2014 13:15
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Noen som vet om en demper som lekker luft er en garantisak? Min sykkel er 1,5 år gammel. Kjøpsloven gir en også mulighet til å reklamere på produkter fra 2-5 år etter kjøp. Har du vedlikeholdt den? Å reklamere på sykkel grunnet manglende vedlikehold er smålig.
|
|
|
[Re: baronKanon]
14/10/2014 16:13
|
sme
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Noen som vet om en demper som lekker luft er en garantisak? Min sykkel er 1,5 år gammel. Kjøpsloven gir en også mulighet til å reklamere på produkter fra 2-5 år etter kjøp. Har du vedlikeholdt den? Å reklamere på sykkel grunnet manglende vedlikehold er smålig. Litt vanskelig å vedlikeholde en demper som ikke kan vedlikeholdes. Og etter min mening er kr. 1.500 pr. service en gang pr år er altfor dyrt.
|
|
|
14/10/2014 17:45
|
olechr
More than words
|
More than words
Noen som vet om en demper som lekker luft er en garantisak? Min sykkel er 1,5 år gammel. Kjøpsloven gir en også mulighet til å reklamere på produkter fra 2-5 år etter kjøp. Har du vedlikeholdt den? Å reklamere på sykkel grunnet manglende vedlikehold er smålig. Litt vanskelig å vedlikeholde en demper som ikke kan vedlikeholdes. Og etter min mening er kr. 1.500 pr. service en gang pr år er altfor dyrt. Det kan man si men da burde mann ha kjøpt en hardtail. Koster ca 1000 kroner for en full service på Fox også. Samt at den skal sendes ned og monteres. Så på bakdempere så er det i klassen der det ligger. Noe reklamsjon hvis du ikke har fulgt service fordi du syntes det er for dyrt kommer du nok dessverre ikke noe vei med. :-)
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
14/10/2014 19:20
|
sme
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Noen som vet om en demper som lekker luft er en garantisak? Min sykkel er 1,5 år gammel. Kjøpsloven gir en også mulighet til å reklamere på produkter fra 2-5 år etter kjøp. Har du vedlikeholdt den? Å reklamere på sykkel grunnet manglende vedlikehold er smålig. Litt vanskelig å vedlikeholde en demper som ikke kan vedlikeholdes. Og etter min mening er kr. 1.500 pr. service en gang pr år er altfor dyrt. Det kan man si men da burde mann ha kjøpt en hardtail. Koster ca 1000 kroner for en full service på Fox også. Samt at den skal sendes ned og monteres. Så på bakdempere så er det i klassen der det ligger. Noe reklamsjon hvis du ikke har fulgt service fordi du syntes det er for dyrt kommer du nok dessverre ikke noe vei med. :-) Enig i at sykkel kan være dyr moro  Men synes det er synd at man ikke kan gjøre service selv (som f.eks. med FOX). Det gis også en eklere service for 500 kr også... To servicer på en DT demper blir det samme som å kjøpe en ny FOX.
|
|
|
14/10/2014 19:31
|
EgilS
More than words
|
More than words
Enig i at sykkel kan være dyr moro  Men synes det er synd at man ikke kan gjøre service selv (som f.eks. med FOX). Det gis også en eklere service for 500 kr også... To servicer på en DT demper blir det samme som å kjøpe en ny FOX. Da kan man jo velge å droppe service og kjøre demperen så lenge det går, og så kjøpe en Fox. 
|
|
|
14/10/2014 19:40
|
SykkelGlenn
Veteran
|
Veteran
Men vil en FOX med CTD passe da?
Jeg mener dette ble diskutert i det 2014 modellene av Spark og Genius kom, og mange hadde lyst til å bytte ut DT Nude 2 med FOX. Konklusjonen den gang var at FOX ikke passet.
Men nå passer den allikevel?
//Glenn ---------------- Sykler for Aron Sykkelklubb (Aron SK) Instagram @sykkelglenn
|
|
|
[Re: olechr]
14/10/2014 19:40
|
bcbc
Avhengig
|
Avhengig
Noen som vet om en demper som lekker luft er en garantisak? Min sykkel er 1,5 år gammel. Kjøpsloven gir en også mulighet til å reklamere på produkter fra 2-5 år etter kjøp. Har du vedlikeholdt den? Å reklamere på sykkel grunnet manglende vedlikehold er smålig. Litt vanskelig å vedlikeholde en demper som ikke kan vedlikeholdes. Og etter min mening er kr. 1.500 pr. service en gang pr år er altfor dyrt. Det kan man si men da burde mann ha kjøpt en hardtail. Koster ca 1000 kroner for en full service på Fox også. Samt at den skal sendes ned og monteres. Så på bakdempere så er det i klassen der det ligger. Noe reklamsjon hvis du ikke har fulgt service fordi du syntes det er for dyrt kommer du nok dessverre ikke noe vei med. :-) Hvor ofte bør det foretas en service? Oftest på den bak?
|
|
|
14/10/2014 19:45
|
magnusjh
Fersking
|
Fersking
Da jeg kjøpte min Spark 910 2013 mod for nøyaktig 1 år siden så ble den utlevert med akkurat det problemet (bakdemper som lekker luft). De byttet bakdemper på garanti, og den nye demperen hadde akkurat samme problemet. Den tredje jeg fikk utlevert funka bra.
Må vel legge til at gaffelen også ble byttet i garantisak (også defekt før jeg fikk tatt den i bruk).
|
|
|
15/10/2014 10:45
|
KVE
Fersking
|
Fersking
Be your own Hero
|
|
|
15/10/2014 11:29
|
chili
Ivrig
|
Ivrig
sett at man bytter ut en Nude-demper med en vanlig CTD. Hva blir da forskjellen i brukeropplevelsen, annet enn service og kvalitet på demperen? Mao, hva er det som er spesielt med Nude-konseptet, kontra CTD eller tilsvarende fra RS?
NOTS – Vern om terrengsykling
|
|
|
15/10/2014 11:32
|
chili
Ivrig
|
Ivrig
Men vil en FOX med CTD passe da?
Jeg mener dette ble diskutert i det 2014 modellene av Spark og Genius kom, og mange hadde lyst til å bytte ut DT Nude 2 med FOX. Konklusjonen den gang var at FOX ikke passet.
Men nå passer den allikevel? Det som visstnok er greia er at den Fox-produserte Nude-demperen ikke passer på rammer tilpasset den DT-produserte demperen. Det er visst noe med konstruksjonen på demperen og klaringen i ramma (er svaret jeg fikk fra Ramo). MEN vanlig bakdempere fra både Fox og RS passer fint, og det er flere som har montert på både Float, Float X og Monarch uten problem.
|
|
|
[Re: chili]
15/10/2014 11:39
|
bøttesmetten
Veteran
|
Veteran
sett at man bytter ut en Nude-demper med en vanlig CTD. Hva blir da forskjellen i brukeropplevelsen, annet enn service og kvalitet på demperen? Mao, hva er det som er spesielt med Nude-konseptet, kontra CTD eller tilsvarende fra RS? Jeg har bytta ut min Nude2 med først en RP23 HV med medium velocity tune og til slutt nå en Float CTD factory kashima med high velocity tune. Savner litt låsinga, er f.eks umulig å stå å trå, men det gjør jeg nesten aldri, så det går egentlig fint. Er en stor oppgradering fra Nude2 med tanke på følsomheten, men jeg blir ikke helt venn med demperene , særlig når det blir pushet. Jeg føler at high speed-kompresjonen er altfor høy, og low speed er altfor lav. Summa summarum: det bobber og gynger for mye i svinger og over smoothe kuler og dumper, tar ikke raske slag i form av røtter og stein bra nok, men er mye bedre enn Nude2 likevel. Jeg vurderer å lage meg spesialverktøy for å kunne ta IFP-service og stokke litt om på shimstacken på rp23 og ctd, evt bare kjøpe meg floatx eller dbair.
|
|
|
15/10/2014 12:01
|
chili
Ivrig
|
Ivrig
akkurat låsinga bruker jeg ikke i det hele tatt, kanskje i en og annen flat oppoverbakke, ellers synes jeg sykkelen blir veldig tråkkeffektiv i Trail-modus på DT/Nude. Da er det snakk om en Genius 730. Det jeg først og fremst savner på min er at den er litt mer plusj, og at den er mer aktiv på disse kjappe slagene, samt en bedre/enklere/billigere serivcemulighet. Ellers kjører jeg den ganske utelukkende enten på Trail eller helt åpen. Og merkelig nok med langt mindre luft i demperen enn anbefalt. Vurdere også å smelle på en annen demper, men er usikker på hvorvidt det blir så mye bedre at det er verdt pengene
|
|
|
[Re: bøttesmetten]
20/10/2014 11:42
|
SykkelGlenn
Veteran
|
Veteran
sett at man bytter ut en Nude-demper med en vanlig CTD. Hva blir da forskjellen i brukeropplevelsen, annet enn service og kvalitet på demperen? Mao, hva er det som er spesielt med Nude-konseptet, kontra CTD eller tilsvarende fra RS? Jeg har bytta ut min Nude2 med først en RP23 HV med medium velocity tune og til slutt nå en Float CTD factory kashima med high velocity tune. Savner litt låsinga, er f.eks umulig å stå å trå, men det gjør jeg nesten aldri, så det går egentlig fint. Er en stor oppgradering fra Nude2 med tanke på følsomheten, men jeg blir ikke helt venn med demperene , særlig når det blir pushet. Jeg føler at high speed-kompresjonen er altfor høy, og low speed er altfor lav. Summa summarum: det bobber og gynger for mye i svinger og over smoothe kuler og dumper, tar ikke raske slag i form av røtter og stein bra nok, men er mye bedre enn Nude2 likevel. Jeg vurderer å lage meg spesialverktøy for å kunne ta IFP-service og stokke litt om på shimstacken på rp23 og ctd, evt bare kjøpe meg floatx eller dbair. Etter du skriver her virker det som Scott Nude Fox demper er noe forskjellig fra en vanlig FOX bakdemper. Og jeg som bruker full låsning mye kan jo ikke bare kjøpe en FOX og tro at det blir tipp topp?
//Glenn ---------------- Sykler for Aron Sykkelklubb (Aron SK) Instagram @sykkelglenn
|
|
|
20/10/2014 11:46
|
bøttesmetten
Veteran
|
Veteran
Du kan kjøpe en vanlig fox-demper og sende den til Cyklon for å "bygge den om" til full låsing. Går litt utover følsomheten i full åpen, og da er den kanskje ikke så langt unna Nude2 likevel.
|
|
|
25/10/2014 22:02
|
SykkelGlenn
Veteran
|
Veteran
Fant ut på lørdag at også min DT Nude 2 lekker luft. Den har falt 30 PSI siden Ultrabirken i år.
Jeg synes den oppførte seg rart sist helg på stitur, men det var kanskje ikke så rart. Pumpet opp til 155 PSI i kveld, la ut på kort tur, veldig forskjell :-) Ingen problem med å kjøre med åpen demper i nedoverbakker i kveld.
|
|
|
05/09/2015 21:22
|
perbaa
Avhengig
|
Avhengig
Ett idiotspørsmål sikkert, men: Er det noen andre tegn på at demperen lekker enn at man skjekker luftrykket med noen dagers mellomrom og det har sunket? Feks kan man høre en "sive" lyd nå man presser ned demperen?
|
|
|
|
|