Kom nettopp hjem etter en godtur på Skullerudåsen (suverene forhold - knusk tørt). Surret litt rundt med tøying og fixing og merket noe kravling i hårmanken. Fikk etterhvert fatt i en liten vingeløs småjævel. Kravlingen fortsatte og etter en stund hadde jeg ristet/plukket ut 4 stk. og noen løse vinger. Kan ikke huske å ha vært særlig plaget av dette over årene, men husker særlig ett bitt/stikk på armen som klødde noe infernalsk og som i ettertid er blitt en liten kul. Vær obs, disse småkrypene mener alvor, til tross for at de ikke alltid biter syklister. Odd
Re: Hjortelusfluer på Skullerud
[Re: OSM]
#185300409/09/201405:48
Nå det er det de sataner hedder. Sidste år oplevede både jeg og samboen at vi efter terrengsykkeltur omkring Gullaugkleiva kunne hive de her små dyr ud af håret, ingen af os blev heldigvis stukket, men især samboen synes det var ganske ubehageligt ...
#185313809/09/201408:32
Jeg tror det.. Som sagt så havde jeg aldrig mødt denne satans skabning:) før jeg kørte ved gullaugkleiva omkring skarpetjern og nedover mod den gamle jernbane, og det passer godt med at det toppede i september...
Men ikke EN har jeg set eller mærket, på østsiden, har kørt der ganske meget de sidste par år, kører gerne vesledammen og opover mod dirkemark, samt nedover ved golfbanen og lidt rundt ved Transet, og det gælder hele høsten.
#185371009/09/201420:56
Fått de på meg flere ganger i Kjekstadmarka vest(Liertoppen/Reistad), og en gang i Bårsrudmarka(mellom Bødalen og Ramton) Aldri merket noen fluer rundt Blåfjell.
#185458911/09/201408:04
de her var kjipe jævler, traff en del av de på området innenfor gullsmeden igår.. aldri vært borti før og absolutt bra gripeevne på de der... de "varer" bare ut oktober sies det !?
#185465511/09/201409:13
Hva er greia med disse krapylene, egentlig, i forhold til bitt og sånn? Har over årene truffet en hel del ute i marka, heldigvis enn så lenge ikke i flokk og følge. Så langt har de bare vært ekle å ha krabbende rundt i hud og hårstubber rundtomkring, men jeg har aldri opplevd å bli bitt på noe vis, selv om jeg har funnet mange uten vinger og tatt rett mange med meg hjem i tøyet. Biter de, graver ned egg eller hur, og hva slags reaksjoner er vanelige?
#185477711/09/201411:41
Altabjorn:har bare lest meg opp litt på de og det er litt uklart hvor ofte de biter mennesker, men ja ellers stemmer det at de knekker av vingene og blir på verten når de har funnet en de liker, og de kan bite fra seg. Stikk kan klø 14-20 timer står det på nett, av og til i ekstreme tilfeller kan det bli en kul som kan vare et år med kløe.. (man skal vel ikke tro alt man leser men)
kort forklart, var det overaskende vanskelig å få de av og drept når de satt på kroppen.. i fart =)
#185488311/09/201413:19
De slipper vingene når de har funnet en vert, etter dette blir de på verten livet ut og vingene har de ikke bruk for mer. De overvintrer faktisk ofte på verten...
Etter at de har funnet en vert er målet å få sugd i seg nok blod til at de kan utvikle og legge egg, som normalt legges i pelsen på verten. Der utvikler eggene seg til larver som etter kort tid når puppestadiet. Når de når puppestadiet ramler de av verten, pupp blir til flue som er klar til å finne seg en vert.
Nydelige små skapninger gitt.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
#185489011/09/201413:26
Konstanterer at jeg altså så langt statistisk sett må ha hatt flaks, eller for å ta det som en finnmarking: nå er det altså ikke lenge før det er min tur. Satan! Særlig med tanke på at jævelen har tenkt å overvintre og i tillegg skape nye skrotskapninger inne i kroppen min.
De slipper vingene når de har funnet en vert, etter dette blir de på verten livet ut og vingene har de ikke bruk for mer. De overvintrer faktisk ofte på verten...
Etter at de har funnet en vert er målet å få sugd i seg nok blod til at de kan utvikle og legge egg, som normalt legges i pelsen på verten. Der utvikler eggene seg til larver som etter kort tid når puppestadiet. Når de når puppestadiet ramler de av verten, pupp blir til flue som er klar til å finne seg en vert.
Nydelige små skapninger gitt.
Hvem var det som preiket om at leggbarbering ikke har noe for seg for terrengsyklister?
"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams
#185495411/09/201414:55
Fjernet 10 stykker da jeg kom hjem fra sykkeltur i går. Siste gang jeg bruker brynje-trøye under genseren i hjortelusflue-sesongen... Har hatt dem ganske mange år i Vinterbro-Svartsskog traktene nå. Rekorden er 50-60 stykker på ryggen av en lodden fleece-jakke etter tur i skogen.
Har aldri blitt bitt, men jeg ser at bikkja har enkelte kuler som minner om innsektsbitt. Mistenker at disse kan være fra hjortelusfluer.
Hilsen Roar
#185610513/09/201408:41
Møte på hjortelusflue under en kort joggetur på Gjelleråsen i går også. Merket det først når kom inn igjen, kjente noe i nakken og etter å ristet litt i håret falt det ut 3 til.
After climbing a great hill, one only finds that there are many more hills to climb.
#185796716/09/201413:09
Hjortelus, sur bærplukker, elg og bjørn - Begivenhetsrik tur på Skullerud.
Fremdeles mye hjortelus - lusekam er nå fast utrustning i sekken for å gre utøyet ut av pelsen ved endt tur.
Bærplukkende (fremdeles mye blåbær) kjerring satt i stien dekket av myggnett (hjortelusfluene?), til tross for at jeg smilte og hilste og kjørte rolig utenom kom det noe knurring om syklister som ødelegger. Orket ikke orientere om at sti per definisjon er slitt skogsbunn. Noen nek nytter det ikke å prate til og med alderen gidder man ikke ta alle slag.
På vei ut av skogen med mulig pers på "Pionérens fineste flyt." Står det en svær elg og blokkerer stien. Bråbrems, smiler og hilser og elgen lunter videre.
Rundt neste sving dikker det opp en bjørn. Altabjørn er ute og leter opp nye stier. Smiler, hilser og slår av en prat.
Kom dere ut folkens - Østmarka er på sitt beste nå.
[Re: lmo]
#186032419/09/201417:14
Som bronx sier, så er Kjekstadmarka ille i september. Prøver å holde meg til Vestmarka, men de siste par gangene har jeg fått med meg noen hjem derfra også, dessverre.
De stikker som regel fra oss så fort de skjønner at vi ikke er elg eller tilsvarende, men jaggu er de noen ufyselige skapninger likevel...
Hjortelus, sur bærplukker, elg og bjørn - Begivenhetsrik tur på Skullerud.
Fremdeles mye hjortelus - lusekam er nå fast utrustning i sekken for å gre utøyet ut av pelsen ved endt tur.
Bærplukkende (fremdeles mye blåbær) kjerring satt i stien dekket av myggnett (hjortelusfluene?), til tross for at jeg smilte og hilste og kjørte rolig utenom kom det noe knurring om syklister som ødelegger. Orket ikke orientere om at sti per definisjon er slitt skogsbunn. Noen nek nytter det ikke å prate til og med alderen gidder man ikke ta alle slag.
På vei ut av skogen med mulig pers på "Pionérens fineste flyt." Står det en svær elg og blokkerer stien. Bråbrems, smiler og hilser og elgen lunter videre.
Rundt neste sving dikker det opp en bjørn. Altabjørn er ute og leter opp nye stier. Smiler, hilser og slår av en prat.
Kom dere ut folkens - Østmarka er på sitt beste nå.
Den elgen kan ikke ha det bare greit på Skullerudåsen om dagen. Trillet gjennom gjennom den gjengrodde skogen mot Gronmo på vei til fantastiske FODderen i går. Fy fela, for noen fæle krapyl de skapningene der er. Med gangfart i tett vegetasjon tok jeg en solid toppnotering av besøk, og kan godt ha bikket hundre. Heldigvis kom de aldri i flokk, så det var håndterbart. Fant uansett ut at NOTS-trøya har fantastiske egenskaper også i denne sammenhengen. Når det begynner å kravle for mye rundtomkring, er det bare å vrenge av seg trøya, med sitt lyse innerstoff, og plukke bort svina i en fart.
Her en liten demo med de tre krapylene som ble med hjem. og som jeg med velkjente, store bestrevelser etterhvert klarte å kverke: