Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ramme- og setevesker. Hva sier sti(l)politiet?

Ramme- og setevesker. Hva sier sti(l)politiet? #1825114 23/07/2014 18:06
Akaly Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
I sommer har jeg oppdaget gleden og friheten ved å sykle uten sekk. Så lenge jeg ikke skal være ute i mer enn et par timer så trenger jeg heller ikke 3 liter vann, og kan klare meg med en vannflaske. Dermed slipper jeg 3-4 klamme kilo som rister rundt på ryggen, og det er veldig deilig.

Derimot vil jeg fortsatt gjerne ha med meg litt verktøy og lappesaker, så jeg må ha en måte å frakte det med meg på sykkelen. Og siden det er sommer og fint vær så tenkte jeg å spørre sti(l)politiet om hva som er den riktige måten å gjøre det på om dagen.

Under følger alternativene:

Alternativ 1: sadelveske
Dette ser ut til å være det mest populære alternativet og nesten obligatorisk for landevei og grussykling. Dog begrenser størrelsen på sadelveska seg siden store vesker subber nedi bakhjulet når senkepinnen er på sitt laveste.

Og dessuten har jeg alltid syntes at sadelvesker ser ut som sykkelvarianten av dette:

Alternativ 2: rammeveske foran
Dette synes jeg faktisk er det lekreste alternativet. Ting og tang er trygt lagret i en passelig stor veske foran på ramma, og i tillegg ser den litt ekspedisjonsaktig ut. Den burde passe mange fulldempere også. Ulempen er at den tar opp plassen til drikkeflaska på underrøret, og er derfor ikke et reelt alternativ for meg og min sykkel.

Alternativ 3: rammeveske bak
Dette er også et praktisk alternativ som ikke tar opp flaskeplass eller kolliderer med dempere på min sykkel. Ulempen er at den ikke ser like kul ut som rammeveska foran, samtidig som den ikke har like mye plass. Med tanke på det estetiske så selger de lignende vesker på Biltema, så hvis du har sett noen på en sykkel til 899,- med en slik veske så kan nok inntrykket ditt av den ha blitt ødelagt for alltid også.

Vedlegg
0bx07-027-truck balls.jpg (154.03 KB, 2227 nedlastinger)
Re: Ramme- og setevesker. Hva sier sti(l)politiet? [Re: Akaly] #1825129 23/07/2014 18:58
V
vehe Offline
Besatt
Besatt
V
Ved 2-3 timers turer hadde jeg heller trilla hjem med defekt sykkel enn å bli sett med sykkelverdenens rosa rumpetaske.

Heldigvis slipper jeg begge deler da jeg har en god sekk som ikke rister rundt! ICON_TONGUE

Re: Ramme- og setevesker. Hva sier sti(l)politiet? [Re: Akaly] #1825140 23/07/2014 19:20
L
LarsThomas Offline
Entusiast
Entusiast
L
Har kjørt med slange og multiverktøy teipa/reima fast på ramma i sommer. Med pumpe i lårlomma på shortsen on drikkeflaske på ramma. Singlet har jeg brukt også. Digg i varmen!

Sti(l)politiet har jeg heldigvis ikke møtt på ICON_SMILE

Her er jo et par produkter:

http://www.specialized.com/us/en/ftr/swat-technology/mtb-swat-technology

http://www.speedsleev.com/home/

Re: Ramme- og setevesker. Hva sier sti(l)politiet? [Re: Akaly] #1825166 23/07/2014 20:32
Anders Offline
Besatt
Besatt
Drit nå i regler laget av og for landeveissyklister (og tilsvarende jåler). Kjør på med det som faktisk vil løse oppgaven for deg på best mulig måte. Høres ut som at det ideelle for deg er alternativ 1.
Husk at det finnes langt mer elegante utgaver enn den du har postet bilde av. Om du leter litt finner du sikkert noe som både passer oppgaven og som har et utseende som funker også.
Finner du en som sitter tettere på setet slipper du også å få trøbbel om du må å henge litt bak setet i bratte nedkjøringer. Eller senker setet veldig mye.

Anders
Re: Ramme- og setevesker. Hva sier sti(l)politiet? [Re: Akaly] #1825176 23/07/2014 20:54
mogens Offline
Besatt
Besatt
For setevesker foretrekker jeg de som festes med stropper til setepinne/rails, siden de er lett å flytte mellom flere sykler. De som har en klikk-mekanisme med en dings som monteres på railsene har dessuten en tendens til å slenge mer rundt.

Sjekk Topeak Wedge. Jeg bruker den i Small. Den har akkurat plass til enten 1 stk 29" mtb-slange eller to stk racerslanger, + et multiverktøy (Topeak Alien har jeg), en smal boks med lappesaker og dekkspaker.

Har også prøvd den i Large, men den var så stor at lårene gnikket bort i den, pluss at når den ikke er fylt opp så slenger ting mer rundt omkring og bråker.

http://www.topeak.com/products/Wedge%20Packs%20Strap

Re: Ramme- og setevesker. Hva sier sti(l)politiet? [Re: Akaly] #1825218 23/07/2014 22:46
Dan Offline
More than words
More than words
Det som er jålete er jo selvsagt å være så trendy stisyklist at man ikke tør å sykle med trelommerstrøye. Hvis du gjør det så oppdager du jo fort at du har plass til telefon og penger i den ene lomma, pumpe og slange i den andre og verktøy og lappesaker i den tredje.

Re: Ramme- og setevesker. Hva sier sti(l)politiet? [Re: Akaly] #1825231 24/07/2014 05:33
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Jeg har slange, pumpe og et knippe unbrakonøkler i midterste lomme på trøya mi. Det funker fint og jeg merker ikke at det er der før jeg glemmer meg og setter meg i en stol.

Re: Ramme- og setevesker. Hva sier sti(l)politiet? [Re: Akaly] #1825235 24/07/2014 06:11
S
smurf1 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
S
Jeg er mer forbauset over at du bruker drikkeflaske (forutsetter at det er på stisykling, ref tittel). Er den sveiset fast?

Men, for egen del bruker jeg en liten sekk jeg knapt/ikke merker, Norrøna Fjørå (6-7 liter tror jeg).

#5 - HTFU
Fritt etter Alpers: Hvis du kjører som en idiot, skader du andre. Hvis du sykler som en idiot, kan du dø. Ingen av delene er nødvendig!
Re: Ramme- og setevesker. Hva sier sti(l)politiet? [Re: smurf1] #1825241 24/07/2014 06:32
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: smurf1
Jeg er mer forbauset over at du bruker drikkeflaske (forutsetter at det er på stisykling, ref tittel). Er den sveiset fast?
.

Så du er en av dem som ikke har flaskeholder fra King Cages du skjønner jeg.

LarsB

Re: Ramme- og setevesker. Hva sier sti(l)politiet? [Re: Anders] #1825333 24/07/2014 09:48
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: Anders
Drit nå i regler laget av og for landeveissyklister (og tilsvarende jåler). Kjør på med det som faktisk vil løse oppgaven for deg på best mulig måte. Høres ut som at det ideelle for deg er alternativ 1.
Husk at det finnes langt mer elegante utgaver enn den du har postet bilde av. Om du leter litt finner du sikkert noe som både passer oppgaven og som har et utseende som funker også.
Finner du en som sitter tettere på setet slipper du også å få trøbbel om du må å henge litt bak setet i bratte nedkjøringer. Eller senker setet veldig mye.

+1

Helt enig, drit i hva andre mener. Utrolig deilig å slippe sekk, særlig når det er så varmt som nå.
Med flaskeholder fra Biltema i tillegg som fester flaska til styret sitter den sjukt bra fast og er ute av veien for gjørmespruten. Til den nette pris av 23kr er den billigere enn King Cage også... Og det er et deilig stikk til stilpolitiet i POCuniformene sine, særlig i kombinasjon med rammeveske og grønne bukseseler på stishortsen ICON_WINK

Re: Ramme- og setevesker. Hva sier sti(l)politiet? [Re: larsb] #1825362 24/07/2014 10:48
S
smurf1 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
S
Sitat: larsb
.

Så du er en av dem som ikke har flaskeholder fra King Cages du skjønner jeg.

LarsB

Kremt, det er godt mulig det. ICON_BLUSH Men, har heller ikke flaskeholderfeste på stisykkelen ICON_WINK

#5 - HTFU
Fritt etter Alpers: Hvis du kjører som en idiot, skader du andre. Hvis du sykler som en idiot, kan du dø. Ingen av delene er nødvendig!
Re: Ramme- og setevesker. Hva sier sti(l)politiet? [Re: smurf1] #1825457 24/07/2014 15:23
Akaly Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran

Hvordan i all verden klarer du å miste en drikkeflaske? Smører du den inn med vaselin før du drar ut? ICON_SMILE Flaskene sitter som limt fast i alle stativene jeg har brukt og det har aldri vært et problem at de forsvinner.

Re: Ramme- og setevesker. Hva sier sti(l)politiet? [Re: Dan] #1825468 24/07/2014 16:07
Akaly Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Sitat: Dan
Det som er jålete er jo selvsagt å være så trendy stisyklist at man ikke tør å sykle med trelommerstrøye. Hvis du gjør det så oppdager du jo fort at du har plass til telefon og penger i den ene lomma, pumpe og slange i den andre og verktøy og lappesaker i den tredje.

Men jeg kan ikke forestille meg at det er særlig behagelig å ha alt det skramlende i lommene. Hvorfor ikke ha det på sykkelen hvis man først skal være ukul? ICON_SMILE

Re: Ramme- og setevesker. Hva sier sti(l)politiet? [Re: vehe] #1825470 24/07/2014 16:09
Akaly Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Sitat: vehe
Ved 2-3 timers turer hadde jeg heller trilla hjem med defekt sykkel enn å bli sett med sykkelverdenens rosa rumpetaske.

Spørsmål: hvis du punkterer, står du da der og tenker: "Nei, nå er jeg jammen glad jeg ikke tok med lappesaker, for hvis jeg hadde hatt det i en veske på sykkelen hadde jeg sett ordentlig teit ut". ICON_TONGUE

Re: Ramme- og setevesker. Hva sier sti(l)politiet? [Re: Akaly] #1825540 24/07/2014 18:51
K
kjetilsm Offline
Entusiast
Entusiast
K
Sitat: Akaly
Sitat: vehe

Spørsmål: hvis du punkterer, står du da der og tenker: "Nei, nå er jeg jammen glad jeg ikke tok med lappesaker, for hvis jeg hadde hatt det i en veske på sykkelen hadde jeg sett ordentlig teit ut". ICON_TONGUE

Ta av sete og setepinne, putt lappesakene inn i ramma, ta på sete og setepinne igjen. Sykkelen høres kanskje litt teit ut, men i det minste vil den ikke se teit ut. Sikkert mye annet praktisk som kan lagres der også. Rimelig god plass egentlig.

Redigert av kjetilsm; 24/07/2014 18:54.
Re: Ramme- og setevesker. Hva sier sti(l)politiet? [Re: Akaly] #1825577 24/07/2014 20:26
Rythers Offline
Entusiast
Entusiast
Hva er så galt med Evoc sekkene?

Re: Ramme- og setevesker. Hva sier sti(l)politiet? [Re: Akaly] #1825584 24/07/2014 20:39
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Har en Evoc sekk selv. Det er ikke noe annet galt med Evoc sekkene enn med alle sekker, på dager som nå blir det veldig varmt og på lange turer er det mange som blir slitne i ryggen av den ekstra vekta, særlig i mye rufsete terreng.
Hvis man aldri har prøvd forskjellen på med og uten sekk på samme turen så skjønner man kanskje ikke greia.

Re: Ramme- og setevesker. Hva sier sti(l)politiet? [Re: Akaly] #1825602 24/07/2014 21:18
Dan Offline
More than words
More than words
Men jeg kan ikke forestille meg at det er særlig behagelig å ha alt det skramlende i lommene. Hvorfor ikke ha det på sykkelen hvis man først skal være ukul? ICON_SMILE

Jeg har testet det, du har tydeligvis ikke testet det. Jeg vinner. ICON_SMILE

Re: Ramme- og setevesker. Hva sier sti(l)politiet? [Re: Dan] #1825860 25/07/2014 13:37
Akaly Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Sitat: Dan

Jeg har testet det, du har tydeligvis ikke testet det. Jeg vinner. ICON_SMILE

Hva er det for noe slags salgsargumentet? Du skal jo overbevise meg om at lommene fulle av skrammel er bedre enn å ha en rammeveske full av skrammel, ikke bare fortelle meg at jeg ikke har prøvd det. ICON_SMILE

Så hvorfor er dette komfortabelt og et bedre alternativ enn de andre? Og kanskje enda viktigere: hvor i all verden får man tak i skjorter med tre lommer?

Re: Ramme- og setevesker. Hva sier sti(l)politiet? [Re: Akaly] #1825863 25/07/2014 13:47
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Hvordan i all verden klarer du å miste en drikkeflaske? Smører du den inn med vaselin før du drar ut? ICON_SMILE Flaskene sitter som limt fast i alle stativene jeg har brukt og det har aldri vært et problem at de forsvinner.

Eneste gangen jeg har mistet en flaske var den gangen jeg syklet med en 1,5l plastflaske med hjemmebrent kilt fast opp ned i flaskeholderen.

Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
Re: Ramme- og setevesker. Hva sier sti(l)politiet? [Re: Akaly] #1825884 25/07/2014 15:26
Anders Offline
Besatt
Besatt
Så hvorfor er dette komfortabelt og et bedre alternativ enn de andre? Og kanskje enda viktigere: hvor i all verden får man tak i skjorter med tre lommer?

Komfy med ting i lommene er det da ikke.
Du får kjøpt det i en del sykkelbutikker, gjerne de som er plassert strategisk i nærheten av apotek. Men du vil jo ikke dette. Du vil ha noe som funker, ikke noe som simulerer en landeveisprimadonna.
Nå er det 20 år siden vi kunne kjøpe teknisk gode sykkeltrøyer som ikke var laget for landevei. Jeg synes ikke det er en bra måte å feire dette på ved å dytte en stakkar mentalt tilbake til 1994.

Anders
Re: Ramme- og setevesker. Hva sier sti(l)politiet? [Re: Akaly] #1826136 26/07/2014 08:45
Stig Olav Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Jeg bruker min Camelbac også på korte turer. Da tar jeg ut drikkesekken og snører den inn slik at den er fast i fisken. 3-liters tanken setter jeg kun inn i forkant av lange turer. Sørger alltid for å ha med det verktøy jeg trenger ved punkteringer. Ekstra slange, pumpe og ellers dekkspaker av plast. Dette verktøy koster en billig penge. Husk at på bare 2 timer på sykkel, kan du ha tilbakelagt lange avstander. Kjipt å gå hjem:-(

De sier at man ikke skal elske materielle ting, men må innrømme at jeg elsker terrengsykkelen min<3
Re: Ramme- og setevesker. Hva sier sti(l)politiet? [Re: Akaly] #1826146 26/07/2014 09:06
K
kirderf Offline
Avhengig
Avhengig
K
På korte turer har jeg i sommer prøvd meg med flaskeholder og en Gastank fra Revelate Designs, monter feil vei på overrør/setepinne. Jeg får plass til telefon, gasspatron, slange, verktøy, en sjokoladebit og en hundrelapp. Fungerer alldeles utmerket.

https://www.revelatedesigns.com/index.cfm/store.catalog/Cockpit/Gas-Tank

Re: Ramme- og setevesker. Hva sier sti(l)politiet? [Re: cvrokka] #1826177 26/07/2014 10:57
G
grr Offline
Ivrig
Ivrig
G
Sitat: cvrokka

Eneste gangen jeg har mistet en flaske var den gangen jeg syklet med en 1,5l plastflaske med hjemmebrent kilt fast opp ned i flaskeholderen.

Utforkjøring på grusvei med litt mye vaskebrett har vært nøkkelen alle gangene jeg har mistet drikkeflasker fra holderen, både på MTB og racer.. ICON_WINK

Re: Ramme- og setevesker. Hva sier sti(l)politiet? [Re: Akaly] #1826235 26/07/2014 14:12
eldo472 Offline
Veteran
Veteran
Jeg bruker en Hagløfs rumpetaske Rambler lumbar pack 4l. Får da plass til verktøy, slange, førstehjelp og annet (kamera ,tynn jakke). Kan snurpes sammen og justeres etter behov.
Utstyr på sykkelen består av kun av flaskeholder og under tvil Garmin-holder.

Trenger jeg mer plass, tar jeg Hagløfs Thight Pro medium.
Ser ut som Hagløfs har endret design og disse bra modellene ikke markedsføres lenger.

Tror ikke rumpetaske er godkjent av sti(l)politiet sammen med vesker av ymse slag på ramme eller sete.
Eksempel på hva som kan godkjennes er Shimano sin nye tekniske enduro-sekk.

Ting som lager riper i ramma, faller av, bråker eller er i veien bør man ikke ha på stisykkelen som kan komme til å bli utsatt for vedvarende risting og slag.

Moderator  support