Blei så glad når denne tråden dukka opp, så måtte lete frem ramma mi og sette den opp igjen. Satt opp med nye 2x10 Deore gruppa, SLX hjul, samt CB og Thomson komponenter.
'95 Cinder Cone (Johnsen DiscMod Edition):
Da vil jeg gjerne se bilder av KONA eller exKONA di, fortrekker de fra tidlig nittitallet...
ee
Re: Her er KONA mi, vis meg KONA di (exKONA også)
[Re: evilelvis]
#182149514/07/201407:09
Her er min 1994 Kona Kilauea. Denne kommer til å beholde felgbremser (sammen med et par Crossmax I), for øvrig er jeg usikker på hva jeg kommer til å gjøre med den.
#182156714/07/201409:58
Jeg har en lettere slitt Fire Mountain '96 stående (inget eget bilde for hånden dessverre). (Fra retrobike.co.uk)
Brukes fortrinnsvis som jobbsykkel, men jeg har planer om å oppgradere litt slik at den kan doble som treningssykkel om vinteren Tenker å beholde gaffelen, sette på V-bremser og kjøre et 1x9-oppsett. Står på 7delt idag, så må bytte hjulsett såvidt jeg har skjønt. Går det an å sette på BB30-kranklager på denne? Eller må jeg holde meg til firkantlager?
Redigert av Molly; 12/08/201407:28.
[Re: Molly]
#183541712/08/201408:09
Byttet ut det aller meste fra orginaloppsett, denne kom med Marzocchi Bomber 63 mm/LX/XT/Curve mix.
Nå er det nesten komplett Shimano m737 gruppe, Syncros Titanium setepinne, Gripshift 800x, Selle Italia sete, Mavic 220 med XT nav og project2 gaffel. Mangler decaler, tror jeg bestiller den typen som var før 99, da jeg synes de er renere og penere!
Jepp!
#183591812/08/201417:57
Min '94 Explosif da den var temmelig ny. Her var det fortsatt stiv gaffel og pedaler med tåklips. Har heldigvis ramma fortsatt, men den bærer preg av å ha vært med på MYE. Alt fra downhill i Åre til 11 x birken.
[Re: Gjermund]
#183606112/08/201421:31
Her er samme ramme på Skeitreff 2009. Legg merke til tidsmessig trøye fra tidlig '90 tall. Måtte ty til denne da ny Intense-ramme ikke dukket opp i tide. Noe ensomt med hardtail og felgbrems i dette selskapet, men det fungerte da.
Redigert av Gjermund; 12/08/201421:33.
#183863316/08/201421:23
inspirert av denne tråden tenker jeg å sette i gang med å oppgradere min 95 Kona Kula med ny drivlinje. Hele drivlinja er fortsatt orginal, noe som gjør at den ikke lenger er til å stole på i grovere terreng eller under belastning. Sykkelen har stått tørt og fint i alle år og fungerer som transportsykkel iblant og er etter alderen i god stand. Tenkte å bruke den til lette terreng/grusveiturer om jeg får skikk på drivverket igjen.
Hva vil en anbefale til dette bruket? Beholde orginaloppsett med trippel krank og 8 delt bak, eller oppgradere hele pakken med nye skiftere etc til 9 eller 10 delt? Er det bare å bytte fra canti til v-brems eller må det gjøres andre endringer for å oppgradere et evig irritasjonsmoment.?
Regner med at nyere budsjettutgaver av grupper er en oppgradering av et slitent 95 modell xt system og at det er standarden/budsjettet jeg vil gå ut i fra. Har vært ute av MTB verden på denne siden av tusenårskiftet, så litt god veiledning i hva jeg bør se etter og passe på i forbindelsen med renoveringen mottas med glede :-)
#186795503/10/201422:04
Restaurerte en 2004 Kula for noen år siden. Nå går den som pendlesykkel gjennom Nordmarka, 3 mil daglig, og den av mine sykler jeg sitter desidert mest på. Kula project done by Tron Høgvold, on Flickr