Fjærene er neppe slitt, men på mange bremser finnes det to fjærposisjoner man kan bruke, der den ene er en del strammere enn den andre. Men uansett hvilken posisjon fjæren står i, så skal det ikke være slik du beskriver.
Kan vel tenkes at det kan rette seg ved å bruke litt strategisk tyntflytende smurning på bevegelige deler, har du prøvd det?
Når det gjelder hvor fast bremsen skal henge i rammen, så er svaret "ganske fast", men ikke så fast at du ikke kan vri den med litt håndmakt. Jeg pleier alltid å vri bremsen slik at den ikke flytter felgen sideveis i noen retning når du klemmer den inn, selv om det blir en viss sentreringseffekt bare av å bruke bremsen.
Takk for tilbakemelding.
Bremsene det er snakk om er Shimano 105. Sykkelen er 3 år gammel og har ikke vært så flink til å smøre bremsene og de bevegelige delene.
Jeg skal sjekke det ut i morgen. Samtidig skal jeg sjekke det med hvor godt de skal sitte.
Ser på bremsene at det er endel små umbrakoskruer man kan skru på. Finnes det noen gode beskrivelse av bremsejustering/overhaling som anbefales?