Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Trenger hjelp med bremsene på raceren

Trenger hjelp med bremsene på raceren #1814113 28/06/2014 13:22
O
OleC83 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
O
Jeg sliter med bremsene på raceren og trenger litt hjelp. Problemet er at bremsene "henger" etter at jeg har bremset. Har nylig byttet wirere.
Ser nå at bremsene henger også uten av wiren er festet. Alt med selve bremsen virker liksom litt treigt.
Kan fjærene bli slitt? Eller hva skal jeg gjøre for at de skal "sprette" ut igjen?
Tar gjerne imot genrelle tips for å justere bremsene. Skal f eks bremsene sitte helt fast i rammen, eller skal det være bevegelse?

Når man er helseskadeligovervektig, blir motbakkene ganske tunge...
Re: Trenger hjelp med bremsene på raceren [Re: OleC83] #1814127 28/06/2014 13:49
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M
Fjærene er neppe slitt, men på mange bremser finnes det to fjærposisjoner man kan bruke, der den ene er en del strammere enn den andre. Men uansett hvilken posisjon fjæren står i, så skal det ikke være slik du beskriver.

Kan vel tenkes at det kan rette seg ved å bruke litt strategisk tyntflytende smurning på bevegelige deler, har du prøvd det?

Når det gjelder hvor fast bremsen skal henge i rammen, så er svaret "ganske fast", men ikke så fast at du ikke kan vri den med litt håndmakt. Jeg pleier alltid å vri bremsen slik at den ikke flytter felgen sideveis i noen retning når du klemmer den inn, selv om det blir en viss sentreringseffekt bare av å bruke bremsen.

Re: Trenger hjelp med bremsene på raceren [Re: mroek] #1814136 28/06/2014 14:17
O
OleC83 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
O
Sitat: mroek
Fjærene er neppe slitt, men på mange bremser finnes det to fjærposisjoner man kan bruke, der den ene er en del strammere enn den andre. Men uansett hvilken posisjon fjæren står i, så skal det ikke være slik du beskriver.

Kan vel tenkes at det kan rette seg ved å bruke litt strategisk tyntflytende smurning på bevegelige deler, har du prøvd det?

Når det gjelder hvor fast bremsen skal henge i rammen, så er svaret "ganske fast", men ikke så fast at du ikke kan vri den med litt håndmakt. Jeg pleier alltid å vri bremsen slik at den ikke flytter felgen sideveis i noen retning når du klemmer den inn, selv om det blir en viss sentreringseffekt bare av å bruke bremsen.

Takk for tilbakemelding.
Bremsene det er snakk om er Shimano 105. Sykkelen er 3 år gammel og har ikke vært så flink til å smøre bremsene og de bevegelige delene.
Jeg skal sjekke det ut i morgen. Samtidig skal jeg sjekke det med hvor godt de skal sitte.
Ser på bremsene at det er endel små umbrakoskruer man kan skru på. Finnes det noen gode beskrivelse av bremsejustering/overhaling som anbefales?

Når man er helseskadeligovervektig, blir motbakkene ganske tunge...
Re: Trenger hjelp med bremsene på raceren [Re: OleC83] #1814157 28/06/2014 15:44
perbl Offline
More than words
More than words

Per B.
Re: Trenger hjelp med bremsene på raceren [Re: OleC83] #1814249 28/06/2014 19:38
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Kan også være noen skruer i akslingene som er skrudd til for stramt. Kommer an på bremselengde - ikke sikkert dette er tilfellet på din brems - men litt slanking av boltene og smøring har med silikonspray kan lese problemet.

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå