|
|
|
Overbelastning i kne!
|
Overbelastning i kne!
15/06/2014 18:50
|
Josteinn
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Hei,
Av og til protesterer knærne mine, jeg har sjekket hos legen og hun mener det bare en litt overbelastning. Resultat av litt lite oppvarming, litt for lav kadens og litt for tunge tråkk. Disse tre faktorene er jo lette å jobbe med. I det siste har jeg hatt mye fine turer og god trening, var med på Terrengsykkelrittet og har prøvd meg på triathlon. Kroppen og knærne har fungert utmerket. Men på en sykkeltur fredag denne helga protesterte kneet mitt veldig igjen. Glemte meg litt bort tidlig på turen, kjørte på alt for hardt uten å være tilstrekkelig varm. Etter en time ble det skikkelig vondt. Noen som har lignende erfaringer? Jeg har latt kneet hvile resten av helga men vil ut på sykkelen i morgen. Er det noen som har tips? Hjelper varmesalver? Kjølesalver? I nettbutikkene finnes jo mye rart som vist nok skal hjelpe.
/Jostein
Redigert av Josteinn; 15/06/2014 18:50.
|
|
|
Re: Overbelastning i kne!
[Re: Josteinn]
15/06/2014 18:56
|
pharynx
Besatt
|
Besatt
Hvor på kneet? Du sier først knær, så kne. Er det ett eller to?
|
|
|
15/06/2014 19:21
|
Josteinn
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Ja, sier først knær fordi jeg tidligere har opplevd mindre smerter i begge knærne. Nå er det det ene kneet som protesterer, men det er samme type smerte. Det er inne i kneet, muligens i leddet, litt bak kneskåla. Jeg kan klemme og dunke utenpå uten at det gjør mer vondt.
|
|
|
15/06/2014 19:27
|
yoeddy
Veteran
|
Veteran
Det er nok ikke selve kneet som blir overbelastet, men muskulaturen i nærheten av kneet. Den for stramme muskulaturen skaper smerter og plager i selve kneet. Du bør løsne opp den stramme muskulaturen for å unngå slitasje i kneet, smerter og eventuelle andre problemer.
Det er mange måter å gjøre det på, massasje, veldig rolig sykkeltur, hvile og akupunktur er gode alternativer. Hva som passer i ditt tilfelle er litt vanskelig å si. Men en god idrettsmassør klarer sikkert å fikse dette ganske fort. Eventuellt kan du kjøpe deg en massasjerulle, legge deg oppå og rulle bort problemene. Regn med litt smerter i starten.
Så mange stier og så kort liv...
|
|
|
15/06/2014 19:39
|
Josteinn
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
|
|
|
15/06/2014 21:03
|
pharynx
Besatt
|
Besatt
Høres ut som patellofemoralt smertesyndrom, som er fancy for "uspesifikke knesmerter som ikke er menisk- eller båndskade". Jeg har hatt god effekt av kinesioteip som avlaster kneskål og andre strukturer. Prøv det, samt det som tidligere er foreslått i tråden her også.
|
|
|
16/06/2014 06:39
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Sliter med det samme problemet. Tror det er musklene som strammer for hardt rundt kneleddet. Det hjelper iallfall mye å tøye godt ut. Både underveis og etterpå.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: Knirkekne]
16/06/2014 07:07
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Sliter med det samme problemet. Tror det er musklene som strammer for hardt rundt kneleddet. Det hjelper iallfall mye å tøye godt ut. Både underveis og etterpå.
Samme her, statiske og ensformede bevegelser for oss som sykler mye er nok deler av årsaken. Jeg blir enormt mye bedre hvis jeg legger inn to økter i uka på rulleski. Bevegelsen på rulleski strekker muskulaturen og motvirker den innstrammingen som virker å skje på to hjul.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
16/06/2014 08:07
|
Fossi
Avhengig
|
Avhengig
Høres ut som et problem som veldig mange sliter med. Det bunner som regel ut i for stram/kort muskulatur over kneet. Lårstrekkeren samt en del mindre muskler er festet inn mot kneleddet. Dersom disse blir for kort vil de belaste kneskål og kneledd. Dette kjennes da som smerter i kneet uten at man får vondt når man tar på kneet fra utsiden. Prøv å tøye forside av lår neste gang du får vondt og du vil sannsynligvis kjenne at det smerten slipper litt. Forebyggende tiltak kan være tøying av muskulatur, foamroll, massasje og lignende. Årsaken til stramme muskler på forside lår stammer ofte fra stramme hoftebøyere. Pga for mye sitting blir ofte musklene på forsiden av hofta for korte og for svake. Det vil derfor ikke være tilstrekkelig å bare tøy forside lår. Hoftebøyere sitter videre fast mot magemuskulatur osv osv helt til man kommer omtrent opp til hårfestet. Generell tøying av skrotten vil derfor som regel hjelpe. I tillegg anbefales gjerne styrketrening som fokuserer på problemområdene. Knebøy, hip thrust (fuck ups) og glute bridge er øvelser som er anbefalt. Det er dog viktig at disse gjøre riktig og med lav nok belastning i starten slik at man ikke gjør vondt verre. De øvelsene som går påhofta/rumpa er øvelser som vil strekke på forsiden og stramme opp på baksiden. De gir i tillegg sprettrumpe. Altså en vinn vinn situasjon
Bikeless no more
If you ain't a cowboy, you ain't nothing.
|
|
|
[Re: Fossi]
16/06/2014 13:01
|
BigHomer
Entusiast
|
Entusiast
Høres ut som et problem som veldig mange sliter med. Det bunner som regel ut i for stram/kort muskulatur over kneet. Lårstrekkeren samt en del mindre muskler er festet inn mot kneleddet. Dersom disse blir for kort vil de belaste kneskål og kneledd. Dette kjennes da som smerter i kneet uten at man får vondt når man tar på kneet fra utsiden. Prøv å tøye forside av lår neste gang du får vondt og du vil sannsynligvis kjenne at det smerten slipper litt. Forebyggende tiltak kan være tøying av muskulatur, foamroll, massasje og lignende. Årsaken til stramme muskler på forside lår stammer ofte fra stramme hoftebøyere. Pga for mye sitting blir ofte musklene på forsiden av hofta for korte og for svake. Det vil derfor ikke være tilstrekkelig å bare tøy forside lår. Hoftebøyere sitter videre fast mot magemuskulatur osv osv helt til man kommer omtrent opp til hårfestet. Generell tøying av skrotten vil derfor som regel hjelpe. I tillegg anbefales gjerne styrketrening som fokuserer på problemområdene. Knebøy, hip thrust (fuck ups) og glute bridge er øvelser som er anbefalt. Det er dog viktig at disse gjøre riktig og med lav nok belastning i starten slik at man ikke gjør vondt verre. De øvelsene som går påhofta/rumpa er øvelser som vil strekke på forsiden og stramme opp på baksiden. De gir i tillegg sprettrumpe. Altså en vinn vinn situasjon +1. Dette funker!
|
|
|
|
|
|
|