P2-105 vs. P3-Ultegra
|
P2-105 vs. P3-Ultegra
#1804874
12/06/2014 10:24
|
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,433
eracing
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,433 |
Er p3 verdt de ekstra kronene? Ser for meg at setet på p2en må byttes, mens det på p3en duger. 11delt kontra 10 delt er definitivt et pluss. Hjulsettet på p3en er tungt, men det er vel ganske aerodynamisk?
Giant Propel Trek Stache 7
|
|
|
Re: P2-105 vs. P3-Ultegra
[Re: eracing]
#1804961
12/06/2014 12:34
|
Registrert: Jun 2003
Innlegg: 11
alakazam
Fersking
|
Fersking
Registrert: Jun 2003
Innlegg: 11 |
Dette er Cervelo snakk. Det er forskjell på gammel P3 og ny P3 som minner mer om P5 i formen. Den nye p2 er mer som den gamle P3. Derfor er det vesentlig hvilken årgang du går for.
Begge har eksterne bremser. Nye P3 har hydreliske Magura som er en vesentlig oppgradering. Gir mye bedre modulasjon selv om de er felgbremser. P3 vant testen til landevei som Øyvind og Allan gjorde i fjor.
P3 har også er mer aggressiv og fremoverlent sittestilling. Dette kan selvsagt korrigeres med spacere siden begge har vanlig stem men de forsvinner noe av poenget med P3. 10 delt vs 11 del er for meg fullstendig likegyldig. Skal du ha platehjul så må de aller fleste (i alle fall Zipp fra 2012 og før) enten oppgraderes eller rett og slett byttes ut da bosset ikke passer. Det kan bli dyrt. Også 11 delte 808 eller tilsvarende er kostbare på brukmarkedet. Hjula som følger med er verdiløse så du må uansett ha et par gode aero hjul.
Nye ultegra er veldig bra og har tatt opp i seg en del DuraAce features. Bremsene er like men dette er ikke relevant siden P3 har Magura. P2 er mer enn bra nok til det meste. Tror ikke det skiller mer enn 5-15 sek på mila ift til P3. Hvordan ny P2 ligger i pris ift til en brukt P3 er et relevant spm. Brukt P3 med ultegra må prises ned slik at den kommer fordelaktig ut ift til ny P2 med 105 som er omtrent samme sykkelen - bare ny.
Men hvis ejg selv fikk velge ville jeg forsøkt å få fatt i en brukt P4. Den er noe av det raskeste som fins. Spesielt med rammaflaska som gjør sykkelen kjappere. Bare så synd at det er så få bruke P4 å få fatt i. P4 er raskere enn de aller fleste super-total-integrerte-mage-dyre doningene fra andre leverandører. Har sett noen brukt til ca 15. Men det er mitt stalltips.
Mannen i gata Blir lett overkjørt
|
|
|
Re: P2-105 vs. P3-Ultegra
[Re: eracing]
#1804991
12/06/2014 12:59
|
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 960
TashkentTerror
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 960 |
Jeg har hatt min P2 noen år nå.
Det største ankepunktet jeg har er at innfestingen av bakhjulet er helt forferdelig irriterende. Spesielt fordi at når jeg typisk skal skifte bakhjul er jeg allerede lett stresset fordi jeg snart skal starte en konkurranse (fra oppvarmingshjul til platehjul).
Jeg vet ikke om de har gått over fra horisontal dropout til regulær dropout på nyere modell?
Med horisontal dropout må jeg skru hurtigkoblingen helt ut før jeg kan fjerne bakhjulet uten større mikkmakk.
Samtidig har jeg hatt en del problemer med å få setepinnen til å sitte fast. Et problem jeg har hatt på samtlige Cervéloer jeg har hatt (S2 og S3). På P2en har jeg en god sittestilling, og fant til slutt ut at det enkleste var å lime setepinnen fast med epoxy, for å eliminere muligheten for problemer i kokurranser. I en del konkurranser sykler vi på dårlig/elendig asfalt, og ting som ikke er 100% perfekt festet, slik som en setepinne/ramme produsert med utilstrekkelig presisjon, vil kunne løsne eller forskyve seg.
Det over om bremser er sikkert relevant. Selv sykler jeg på stock møkkabremser på min P2, og de fungerer helt fint. Det er sjelden jeg har store behov for oppbremsing foruten på røde lys og ellers i trafikken. De viktigste egenskapene ved bremsene på en temposykkel er for meg at de ikke begynner å subbe i konkurranse og at det evt. er lett å åpne de om de skulle begynne å subbe og at det er enkelt og greit å bytte fra karbonklosser til vanlige klosser slik at det er lett å stikke ut på treningsturer før og etter konkurranser, uten å måtte bruke konkurransehjulene.
P4s rammeflaske som poster over nevner er vel ikke UCI-godkjent? Men det er kanskje ikke relevant for deg.
Sittestillingen er utvilsomt viktigst på tempo, og man må som regel alltid inngå et kompromiss mellom fart og komfort. Mange temposykler er veldig lave i fronten, uten at det er gunstig for rytteren å sitte så lavt.
Forøvrig kan jeg si at selv med 20 000 km i året, bruker jeg temposykkelen fryktelig lite. Det er utvilsomt den dyreste sykkelen jeg har, selv om den ble anskaffet til en uslåelig pris. Har man et markeringsbehov eller må kvitte seg med store kontantbeløp kjapt er temposykling en perfekt arena ;-)
|
|
|
Re: P2-105 vs. P3-Ultegra
[Re: eracing]
#1805046
12/06/2014 14:38
|
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,433
eracing
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,433 |
Det dreier seg for ordens skyld om ny p3 vs ny p2. Her er rammene like med en nesten ubetydelig forskjell på gaffel. Begge har vanlige bremser siden det først er på dura ace nivå at en får magurabremser....
Redigert av eracing; 12/06/2014 16:40.
Giant Propel Trek Stache 7
|
|
|
Re: P2-105 vs. P3-Ultegra
[Re: eracing]
#1806389
15/06/2014 13:43
|
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,433
eracing
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,433 |
Blir nok handel i morgen, men har fortsatt ikke landet på om det blir P2 eller P3  Må nesten kjøpe i morgen slik at jeg rekker å stille den inn til ritt på lørdag  Noen siste inputs før jeg bestemmer meg? Eller er det kanskje noen som sitter på en nytype P2 eller P3 som de vil kvitte seg med?
Giant Propel Trek Stache 7
|
|
|
Re: P2-105 vs. P3-Ultegra
[Re: eracing]
#1806983
16/06/2014 17:06
|
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,433
eracing
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,433 |
Ble en P2 med ISM-sete. Ankommer meg i morgen.... og så ble det en vw Transporter for å komme seg til og fra ritt, så nå trenger jeg noen absurd billige høyprofilhjul 
Giant Propel Trek Stache 7
|
|
|
Re: P2-105 vs. P3-Ultegra
[Re: eracing]
#1807011
16/06/2014 18:14
|
Registrert: Sep 2012
Innlegg: 862
Spartacus!
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Sep 2012
Innlegg: 862 |
Gratulerer! Du kommer sikkert til å bli fornøyd!
|
|
|
Re: P2-105 vs. P3-Ultegra
[Re: eracing]
#1807014
16/06/2014 18:20
|
Registrert: Jan 2010
Innlegg: 1,488
Erlend L
Veteran
|
Veteran
Registrert: Jan 2010
Innlegg: 1,488 |
Ble en P2 med ISM-sete. Ankommer meg i morgen.... og så ble det en vw Transporter for å komme seg til og fra ritt, så nå trenger jeg noen absurd billige høyprofilhjul Flott! Vi venter på bilde...
Tursyklist og hobbytriatlet.
|
|
|
Re: P2-105 vs. P3-Ultegra
[Re: eracing]
#1807160
16/06/2014 21:47
|
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,433
eracing
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,433 |
Bilde kommer, men dessverre uten hjulsettet som sykkelen fortjener... må drøye det litt siden det ryker av bankkontoen i dag med både bilkjøp og sykkel. Blir sikkert et brukt rs81 c50 eller noe tilsvarende på sikt.Ellers står både HED og FFWd høyt i kurs i den rekkefølgen....om jeg klarer å vente lenge nok 
Giant Propel Trek Stache 7
|
|
|
Re: P2-105 vs. P3-Ultegra
[Re: eracing]
#1808642
18/06/2014 21:38
|
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,433
eracing
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,433 |
Hvilken drikkeflaske anbefales på en P2. Den må være UCI-godkjent og så aerodynamisk som mulig sammen med sykkelen 
Giant Propel Trek Stache 7
|
|
|
Re: P2-105 vs. P3-Ultegra
[Re: eracing]
#1808647
18/06/2014 21:42
|
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,433
eracing
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,433 |
Tar sjansen på å legge ut dette bildet jeg tok i farten før jeg hastet ut for å prøve vidunderet sånn rundt ti på kvelden når jeg endelig fikk tid
Giant Propel Trek Stache 7
|
|
|
Re: P2-105 vs. P3-Ultegra
[Re: eracing]
#1808810
19/06/2014 08:33
|
Registrert: May 2011
Innlegg: 47
Tommern
Fersking
|
Fersking
Registrert: May 2011
Innlegg: 47 |
Hvilken drikkeflaske anbefales på en P2. Den må være UCI-godkjent og så aerodynamisk som mulig sammen med sykkelen Må drikkeflasker være UCI-godkjente??
Argon 18 Gallium Pro Ultegra DI2 m/ Unaas CS-50
|
|
|
Re: P2-105 vs. P3-Ultegra
[Re: eracing]
#1808871
19/06/2014 09:25
|
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,433
eracing
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,433 |
Ikke i utgangspunktet, men det er vel noen av de mer aerodynamiske variantene som er forbudt. UCI har oppgitt noen mål som flasken må være innenfor og også maksimum og minimum volum.
Giant Propel Trek Stache 7
|
|
|
Re: P2-105 vs. P3-Ultegra
[Re: eracing]
#1809330
20/06/2014 06:40
|
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 100
JernJoffen
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 100 |
Meget pen sykkel! Sleng på et sett Zipp 808 så er du i mål!
Har en 2014 P3 med 808 selv, utrolig fornøyd med den, er en fantastisk følelse å kunne stå i ramma på tunge gir med mine 105kg og kverne på uten at sykkelen (med unntak av havarert DA kassett) gir seg. Eneste jeg skal endre er å bytte til Di2, mekaniske gir er bare såååå 2013.
|
|
|
Re: P2-105 vs. P3-Ultegra
[Re: eracing]
#1809913
20/06/2014 22:19
|
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,433
eracing
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,433 |
Sykkelen er utrolig god å sykle på selv om den ikke er ferdig innstilt enda. Angrer ikke et sekund på at jeg ikke gikk opp på P3. Prøver meg på et ritt i morgen etter to små turer på sykkelen og en etterjustering av giret i dag, så det blir jo spennende  Zipp 808 hadde vært fristende ja, men de er vel dyrere enn sykkelen  Må nok sykle på lavprofil og med vanlig drakt i morgen, så det blir nok mer for morroskyld. Styret skal nok en del lavere på sikt også, så det er nok litt å spare på aerodynamikken. Finnes det skikkelig billige hjul med god aerodynamikk? Vekt er vel ikke så viktig når det er flatt???
Giant Propel Trek Stache 7
|
|
|
|
|