Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

P2-105 vs. P3-Ultegra

P2-105 vs. P3-Ultegra #1804874 12/06/2014 10:24
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,433
E
eracing Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
E
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,433
Er p3 verdt de ekstra kronene?
Ser for meg at setet på p2en må byttes, mens det på p3en duger.
11delt kontra 10 delt er definitivt et pluss.
Hjulsettet på p3en er tungt, men det er vel ganske aerodynamisk?


Giant Propel
Trek Stache 7
Re: P2-105 vs. P3-Ultegra [Re: eracing] #1804961 12/06/2014 12:34
Registrert: Jun 2003
Innlegg: 11
A
alakazam Offline
Fersking
Offline
Fersking
A
Registrert: Jun 2003
Innlegg: 11
Dette er Cervelo snakk. Det er forskjell på gammel P3 og ny P3 som minner mer om P5 i formen. Den nye p2 er mer som den gamle P3. Derfor er det vesentlig hvilken årgang du går for.

Begge har eksterne bremser. Nye P3 har hydreliske Magura som er en vesentlig oppgradering. Gir mye bedre modulasjon selv om de er felgbremser. P3 vant testen til landevei som Øyvind og Allan gjorde i fjor.

P3 har også er mer aggressiv og fremoverlent sittestilling. Dette kan selvsagt korrigeres med spacere siden begge har vanlig stem men de forsvinner noe av poenget med P3. 10 delt vs 11 del er for meg fullstendig likegyldig. Skal du ha platehjul så må de aller fleste (i alle fall Zipp fra 2012 og før) enten oppgraderes eller rett og slett byttes ut da bosset ikke passer. Det kan bli dyrt. Også 11 delte 808 eller tilsvarende er kostbare på brukmarkedet. Hjula som følger med er verdiløse så du må uansett ha et par gode aero hjul.

Nye ultegra er veldig bra og har tatt opp i seg en del DuraAce features. Bremsene er like men dette er ikke relevant siden P3 har Magura. P2 er mer enn bra nok til det meste. Tror ikke det skiller mer enn 5-15 sek på mila ift til P3. Hvordan ny P2 ligger i pris ift til en brukt P3 er et relevant spm. Brukt P3 med ultegra må prises ned slik at den kommer fordelaktig ut ift til ny P2 med 105 som er omtrent samme sykkelen - bare ny.

Men hvis ejg selv fikk velge ville jeg forsøkt å få fatt i en brukt P4. Den er noe av det raskeste som fins. Spesielt med rammaflaska som gjør sykkelen kjappere. Bare så synd at det er så få bruke P4 å få fatt i. P4 er raskere enn de aller fleste super-total-integrerte-mage-dyre doningene fra andre leverandører. Har sett noen brukt til ca 15. Men det er mitt stalltips.



Mannen i gata
Blir lett overkjørt

Re: P2-105 vs. P3-Ultegra [Re: eracing] #1804991 12/06/2014 12:59
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 960
TashkentTerror Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 960
Jeg har hatt min P2 noen år nå.

Det største ankepunktet jeg har er at innfestingen av bakhjulet er helt forferdelig irriterende. Spesielt fordi at når jeg typisk skal skifte bakhjul er jeg allerede lett stresset fordi jeg snart skal starte en konkurranse (fra oppvarmingshjul til platehjul).

Jeg vet ikke om de har gått over fra horisontal dropout til regulær dropout på nyere modell?

Med horisontal dropout må jeg skru hurtigkoblingen helt ut før jeg kan fjerne bakhjulet uten større mikkmakk.

Samtidig har jeg hatt en del problemer med å få setepinnen til å sitte fast. Et problem jeg har hatt på samtlige Cervéloer jeg har hatt (S2 og S3). På P2en har jeg en god sittestilling, og fant til slutt ut at det enkleste var å lime setepinnen fast med epoxy, for å eliminere muligheten for problemer i kokurranser. I en del konkurranser sykler vi på dårlig/elendig asfalt, og ting som ikke er 100% perfekt festet, slik som en setepinne/ramme produsert med utilstrekkelig presisjon, vil kunne løsne eller forskyve seg.

Det over om bremser er sikkert relevant. Selv sykler jeg på stock møkkabremser på min P2, og de fungerer helt fint. Det er sjelden jeg har store behov for oppbremsing foruten på røde lys og ellers i trafikken. De viktigste egenskapene ved bremsene på en temposykkel er for meg at de ikke begynner å subbe i konkurranse og at det evt. er lett å åpne de om de skulle begynne å subbe og at det er enkelt og greit å bytte fra karbonklosser til vanlige klosser slik at det er lett å stikke ut på treningsturer før og etter konkurranser, uten å måtte bruke konkurransehjulene.

P4s rammeflaske som poster over nevner er vel ikke UCI-godkjent? Men det er kanskje ikke relevant for deg.

Sittestillingen er utvilsomt viktigst på tempo, og man må som regel alltid inngå et kompromiss mellom fart og komfort. Mange temposykler er veldig lave i fronten, uten at det er gunstig for rytteren å sitte så lavt.

Forøvrig kan jeg si at selv med 20 000 km i året, bruker jeg temposykkelen fryktelig lite. Det er utvilsomt den dyreste sykkelen jeg har, selv om den ble anskaffet til en uslåelig pris. Har man et markeringsbehov eller må kvitte seg med store kontantbeløp kjapt er temposykling en perfekt arena ;-)

Re: P2-105 vs. P3-Ultegra [Re: eracing] #1805046 12/06/2014 14:38
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,433
E
eracing Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
E
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,433
Det dreier seg for ordens skyld om ny p3 vs ny p2. Her er rammene like med en nesten ubetydelig forskjell på gaffel. Begge har vanlige bremser siden det først er på dura ace nivå at en får magurabremser....

Redigert av eracing; 12/06/2014 16:40.

Giant Propel
Trek Stache 7
Re: P2-105 vs. P3-Ultegra [Re: eracing] #1806389 15/06/2014 13:43
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,433
E
eracing Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
E
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,433
Blir nok handel i morgen, men har fortsatt ikke landet på om det blir P2 eller P3 ICON_SMILE Må nesten kjøpe i morgen slik at jeg rekker å stille den inn til ritt på lørdag ICON_TONGUE
Noen siste inputs før jeg bestemmer meg? Eller er det kanskje noen som sitter på en nytype P2 eller P3 som de vil kvitte seg med?


Giant Propel
Trek Stache 7
Re: P2-105 vs. P3-Ultegra [Re: eracing] #1806983 16/06/2014 17:06
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,433
E
eracing Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
E
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,433
Ble en P2 med ISM-sete. Ankommer meg i morgen.... og så ble det en vw Transporter for å komme seg til og fra ritt, så nå trenger jeg noen absurd billige høyprofilhjul ICON_TONGUE


Giant Propel
Trek Stache 7
Re: P2-105 vs. P3-Ultegra [Re: eracing] #1807011 16/06/2014 18:14
Registrert: Sep 2012
Innlegg: 862
Spartacus! Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Sep 2012
Innlegg: 862
Gratulerer! Du kommer sikkert til å bli fornøyd!



Re: P2-105 vs. P3-Ultegra [Re: eracing] #1807014 16/06/2014 18:20
Registrert: Jan 2010
Innlegg: 1,488
E
Erlend L Offline
Veteran
Offline
Veteran
E
Registrert: Jan 2010
Innlegg: 1,488
Sitat: eracing
Ble en P2 med ISM-sete. Ankommer meg i morgen.... og så ble det en vw Transporter for å komme seg til og fra ritt, så nå trenger jeg noen absurd billige høyprofilhjul ICON_TONGUE
Flott! Vi venter på bilde...


Tursyklist og hobbytriatlet.
Re: P2-105 vs. P3-Ultegra [Re: eracing] #1807160 16/06/2014 21:47
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,433
E
eracing Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
E
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,433
Bilde kommer, men dessverre uten hjulsettet som sykkelen fortjener... må drøye det litt siden det ryker av bankkontoen i dag med både bilkjøp og sykkel.
Blir sikkert et brukt rs81 c50 eller noe tilsvarende på sikt.Ellers står både HED og FFWd høyt i kurs i den rekkefølgen....om jeg klarer å vente lenge nok ICON_SMILE


Giant Propel
Trek Stache 7
Re: P2-105 vs. P3-Ultegra [Re: eracing] #1808642 18/06/2014 21:38
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,433
E
eracing Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
E
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,433
Hvilken drikkeflaske anbefales på en P2. Den må være UCI-godkjent og så aerodynamisk som mulig sammen med sykkelen ICON_LAUGH


Giant Propel
Trek Stache 7
Re: P2-105 vs. P3-Ultegra [Re: eracing] #1808647 18/06/2014 21:42
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,433
E
eracing Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
E
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,433
Tar sjansen på å legge ut dette bildet jeg tok i farten før jeg hastet ut for å prøve vidunderet sånn rundt ti på kvelden når jeg endelig fikk tid ICON_LAUGH


Giant Propel
Trek Stache 7
Re: P2-105 vs. P3-Ultegra [Re: eracing] #1808810 19/06/2014 08:33
Registrert: May 2011
Innlegg: 47
T
Tommern Offline
Fersking
Offline
Fersking
T
Registrert: May 2011
Innlegg: 47
Sitat: eracing
Hvilken drikkeflaske anbefales på en P2. Den må være UCI-godkjent og så aerodynamisk som mulig sammen med sykkelen ICON_LAUGH


Må drikkeflasker være UCI-godkjente??


Argon 18 Gallium Pro Ultegra DI2 m/ Unaas CS-50
Re: P2-105 vs. P3-Ultegra [Re: eracing] #1808871 19/06/2014 09:25
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,433
E
eracing Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
E
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,433
Ikke i utgangspunktet, men det er vel noen av de mer aerodynamiske variantene som er forbudt.
UCI har oppgitt noen mål som flasken må være innenfor og også maksimum og minimum volum.


Giant Propel
Trek Stache 7
Re: P2-105 vs. P3-Ultegra [Re: eracing] #1809330 20/06/2014 06:40
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 100
J
JernJoffen Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
J
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 100
Meget pen sykkel!
Sleng på et sett Zipp 808 så er du i mål!

Har en 2014 P3 med 808 selv, utrolig fornøyd med den, er en fantastisk følelse å kunne stå i ramma på tunge gir med mine 105kg og kverne på uten at sykkelen (med unntak av havarert DA kassett) gir seg.
Eneste jeg skal endre er å bytte til Di2, mekaniske gir er bare såååå 2013.

Re: P2-105 vs. P3-Ultegra [Re: eracing] #1809913 20/06/2014 22:19
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,433
E
eracing Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
E
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,433
Sykkelen er utrolig god å sykle på selv om den ikke er ferdig innstilt enda. Angrer ikke et sekund på at jeg ikke gikk opp på P3. Prøver meg på et ritt i morgen etter to små turer på sykkelen og en etterjustering av giret i dag, så det blir jo spennende ICON_TONGUE
Zipp 808 hadde vært fristende ja, men de er vel dyrere enn sykkelen ICON_LAUGH
Må nok sykle på lavprofil og med vanlig drakt i morgen, så det blir nok mer for morroskyld. Styret skal nok en del lavere på sikt også, så det er nok litt å spare på aerodynamikken.
Finnes det skikkelig billige hjul med god aerodynamikk? Vekt er vel ikke så viktig når det er flatt???


Giant Propel
Trek Stache 7

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå