I Landevei laget vi en stor guide i en av de første utgavene. Om du er abonnent på bladet, får du digital tilgang på alle tidligere utgivelser. Der kan du lese deg opp!
Ellers kan jeg love deg at du kommer til å få sjokk i Roubaix, brosteinen i Norge er patetisk sammenlignet med den i Paris-Roubaix. Altså, patetisk som i godt lagt. Øvingen er dog gull verdt.
Bor du i Oslo kan jeg anbefale Akershus festning. De har noen leie partier.
Det er noen partier i Drammen også med brostein; Øvre storgate fra Øvre sund bru og oppover elva et stykke og noe rundt Bragernes kirke. Men korte partier og relativt god standard, og jeg hadde ikke reist langt for å trene på brosteinskjøring på dette underlaget.
Et lite stemningsbilde fra Øvre Storgate for en uke siden.
Edit: Om du kjører runden fra Øvre Sund bru og til Landfalløybrua så får du brostein og dårlig asflat med fartsdumper opp Øvre storgate og grussti langs elvepromenaden ned igjen. Det er vel en runde på 4-5 km. Ulempen er at det ofte er mye folk langs elvepromenaden og som sakt bra underlag selv med litt brostein og grusvei.
I Stavanger kan du få en fin-fin semi-Paris-Roubaix-opplevelse om du kommer fra Politihuset/Lagårdsveien, følger bakken ned langs buss-stasjonen, satser på grønt lys i neste kryss og dundrer avgårde på brostein i Kongsgaten. Det blir ikke helt det samme siden brosteinen er såpass fint lagt, men i og med at du kan få med deg god fart inn på brosteinen er det temmelig "fint" allikevel.
Det har du jammen helt rett i, og der har jeg som er relativt lokal aldri syklet. At jeg ikke har tenkt på leiren før.... Nesten pinlig dette! Jeg skal svinge utom på en av de nærmeste turene.
De har noen festlige brosteinsknekkere i Tvedestrand også. Jeg hadde moro med ny-Synapsen der i fjor. Men steinen er nok mer Kapellmur enn Arenbergskog.
Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland Attaché culturel à Landevei et landevei.no. Moderateur på Landeveisforumet Facebook Twitter: @landevei
Mulig jeg husker feil, men er ikke hele gamlebyen i Fredrikstad brosteinslagt...?
Korrekt, og etter å ha tråkket rundt der i marsjstøvler i en årrekke på 80 tallet kjente jeg hver eneste stein personlig.... Noen runder gjennom gatene i Gamlebyen gir om ikke annet et inntrykk av hva brostein er. The real thing er imidlertid mye verre som det er blitt nevnt over.
- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg.... 2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International http://instagram.com/esp1e/
Ellers kan jeg love deg at du kommer til å få sjokk i Roubaix, brosteinen i Norge er patetisk sammenlignet med den i Paris-Roubaix. Altså, patetisk som i godt lagt. Øvingen er dog gull verdt.
--------------------------------------------- Takk skal du ha Alpers, og jeg som var i ferd med å glede meg til Paris-Roubaix.
Men nå må jeg nok bygge enda mer selvtillit ser jeg. Men deler av veinettet her i Østfold ligner jo mer på brostein enn asfalt. Så jeg må vel trene på det jeg har :-)
Nesten litt synd at bøndene i nabolaget til Valentino ikke legger brostein på gårdsveiene sine. Da hadde han nok gått amokk i i arrangere brosteinsritt :-)
Vet nå ikke helt, men snart blir det "brostein" av en helt annen verden her oppe i nord, bare isen forsvinner og telehivene rasere veiene. http://www.nettavisen.no/3144298.html
Vegen opp til Fredriksten festning i Halden har den heftigaste brusteinen eg har observert i Noreg. Men det er ganske bratt opp, over 100 m stigning på 1 km og parti på over 20%. Utover det er vel Bergen brusteinsbyen i Noreg.