Hvor "farlig" hadde det vært å gått Birken i år?
|
Re: Hvor "farlig" hadde det vært å gått Birken i år?
[Re: VegardSkedsmo]
17/03/2014 15:01
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Efter at tha läst denna tråden så undrar jag över hur många det normalt är som dör och blir alvarligt skadade under birken varje år? 10? 100?
Det verkar ju mest som det är totala tullingar som inte har peil på något som helst som är med på birken. Det enda de tänker på är att komma först imål. Hur kan dessa klara sig någon gång på fjellet?
|
|
|
17/03/2014 15:08
|
kirderf
Avhengig
|
Avhengig
I gjennomsnitt dør det en deltager i Birkebeinerennet ca. hvert annet år.
Redigert av kirderf; 17/03/2014 15:08.
|
|
|
[Re: Marøder]
17/03/2014 17:24
|
Goldrush
Ringrev
|
Ringrev
Re Boas.
Er man diskvalifisert til å mene noe dersom man ikke var på Rena denne lørdagen? I så fall er et forum neppe rette stedet for deg. Alle som trener vet hvilken innsats som legges til grunn for flertallet av birkebeinerne. Jeg har gått Birken før og er forbannet på andres vegne. Og jeg ønsker ikke at dette skal skje igjen.
Står ganske bra skrevet i DN i dag. Rennledelsen fikk panikk, feiltolket data og tok feil og forhastet beslutning. At de i ettertid fremstår som komiske Ali gjør det ikke stort bedre. Når de først bestemte seg for å utsette, ja da kunne de faktisk gjort det også.
Arrangøren har mistet all troverdighet når det gjelder avlysningen. At de verken klarer å få med seg værmeldingen og i tillegg leser værdataene når det gjelder effektiv kulde feil, er jo nesten helt ubegripelig. Man kan mene hva man vil om avlysningen, men at dette er håndtert særdeles klønete, er vel klokkeklart.
Redigert av Goldrush; 17/03/2014 17:26.
Absolute certainty is the hallmark of the ignorant.
|
|
|
17/03/2014 17:34
|
Gammelogdesperat
Veteran
|
Veteran
Morsomt at Gahr Støre sier han forstår avgjørelsen om å avlyse, samtidig som han tuslet over fjellet selv og rapporterte fint vær på skumle Raudfjellet: Gahr Støre gikk over fjellet
iq
|
|
|
17/03/2014 17:43
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
- Da vi tok avgjørelsen i dag tidlig så kunne ikke løypemannskapene stå på bena utenfor tråkkemaskinene. Vi fikk ikke kjørt opp løypene, og heller ikke kjørt alle våre mannskaper ut i løypa. Hvis vi skulle tatt avgjørelsen en gang til, ville vi gjort det samme, sier Rønningen.
---
Mener dere at han lyver? Eller kan det hende at folk passerte fjellet etter at været hadde blitt bedre enn det som var situasjonen da de avlyste?
|
|
|
[Re: Gråstein]
17/03/2014 17:53
|
Goldrush
Ringrev
|
Ringrev
- Da vi tok avgjørelsen i dag tidlig så kunne ikke løypemannskapene stå på bena utenfor tråkkemaskinene. Vi fikk ikke kjørt opp løypene, og heller ikke kjørt alle våre mannskaper ut i løypa. Hvis vi skulle tatt avgjørelsen en gang til, ville vi gjort det samme, sier Rønningen.
---
Mener dere at han lyver? Eller kan det hende at folk passerte fjellet etter at været hadde blitt bedre enn det som var situasjonen da de avlyste? Nei, men som det er gjentatt til det kjedsommelige så ble avgjørelsen tatt for tidlig. Hadde de fulgt den første planen med 1 times utsettelse, så hadde det vært uproblematisk. Og avgjørelsen de tok ble tatt på feil grunnlag. Som sannsynligvis de eneste på Rena hadde ikke arrangøren fått med seg at vinden skulle løye fra morgenen av, meldt av både Met og Storm. Uvisst av hvilken grunn hadde de en formening om at vinden tvertimot skulle øke. Tidligere i uken mente de at det var uproblematisk å arrangere rennet med liten kuling på Dølfjellet. Nå ble det altså avlyst med frisk bris.
Redigert av Goldrush; 17/03/2014 17:58.
|
|
|
[Re: Goldrush]
17/03/2014 18:38
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Arrangøren har mistet all troverdighet når det gjelder avlysningen. At de verken klarer å få med seg værmeldingen og i tillegg leser værdataene når det gjelder effektiv kulde feil, er jo nesten helt ubegripelig. Man kan mene hva man vil om avlysningen, men at dette er håndtert særdeles klønete, er vel klokkeklart.
Det eneste som er klokkeklart her er vel at en hel del birkebeinere ikke evner å forstå A: den massive logistikkutfordringen det er å gjøre forandringer i programmet på det jeg antar er verdens største turrenn, B: værmeldinger er ikke nøyaktige og C: at du ikke kan planlegge et turrenn på etterpåklokskap. Kan også legge til punkt D i parantes: (empati for de som hadde blitt lidende om birkenadministrasjonen hadde fått rett men likevell gjennomførte)
Redigert av Espen J; 17/03/2014 18:39.
Trønder osv
|
|
|
17/03/2014 20:34
|
Goldrush
Ringrev
|
Ringrev
Interessant å se klippet fra Raudfjellet, har ikke sett det før. Synes jo synd på fyren, han er jo helt på gråten, men det er ikke 15 sekundmeter der. Også interessant at han sier at det er meldt mer vind utover dagen, det bekrefter opplysningene i dagens DN. Ser også også at Aukland-brødrene m.fl gikk over fjellet allerede kl 0800. http://www.langrenn.com/anders-og-joergen-aukland-slakter-birken-avlysning.5443297-1743.html---------------------- Sendte en mail til Birken og oppfordret de til å betale full pakke for Bob neste år. Hvis fler gjør det, kanskje Bob får oppfylt drømmen sin?
Redigert av Goldrush; 17/03/2014 20:54.
|
|
|
[Re: Espen J]
18/03/2014 00:17
|
frodev
Entusiast
|
Entusiast
Virker som at dette var korrekt ja. At Aukland og de andre som går proffesjonellt og har dertil antall mil i beina hvert år klarer å kle seg betyr ikke at han som prøver å bli kontormester i konsernet har den samme innsikten i egen fysiske begrensninger.
Bra innlegg fra deg EspenJ. Bare en liten detalj, det er ikke alltid proffene klarer å kle seg heller: http://www.team-united-bakeries.no/teambakeries/Artikler/18-blaa-stillongs.html
|
|
|
18/03/2014 06:09
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
18/03/2014 07:50
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Hørte rykter om at neste års sekk skulle inneholde spade, enmannstelt og sovepose. Liggeunderlag var valgfritt, men sekkevekten skulle økes til 5,5kg, Dette sammenfaller og mer med snittvekten for barn med litt klær. Ser for meg et god marked for ziplock poser med vacuum funksjon dersom det stemmer. .
Leave no trace - with fatbike
Diamant Apex 29Ltd 6,8kg Diamant Pinnacle R1 6,6kg Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg Surly Moonlander (solgt) Cannondale 1000w..
|
|
|
[Re: fredriks]
18/03/2014 09:12
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
Det är det väl flera andra som också har gjort. Folk som inte ens kan tänka sig att gå birken.
Jag tycker faktiskt att frågan på många sätt är interessant och skulle faktiskt villja veta hur stor risken är för ett liknande beslut om jag välger att gå birken någon gång. Så lenge du melder deg på et så stort arrangement som går i fjellet vinterstid tenker jeg at du må kalkulere med en risiko for at det blir avlyst pga. klimatiske forhold eller snømangel.
|
|
|
18/03/2014 09:16
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
Re Boas.
Er man diskvalifisert til å mene noe dersom man ikke var på Rena denne lørdagen? I så fall er et forum neppe rette stedet for deg. Alle som trener vet hvilken innsats som legges til grunn for flertallet av birkebeinerne. Jeg har gått Birken før og er forbannet på andres vegne. Og jeg ønsker ikke at dette skal skje igjen.
Ja, det er akkurat det jeg sier. Nei, selvfølgelig ikke - men når man hevder at man kun er nysgjerrig for så å kritisere avgjørelsen over fire-fem sider med akkurat de samme argumentene blir det for meg en kjedelig tråd. Jeg kan jo bare la være å lese tråden? Nei, jeg synes også dette kan være interessant og håper på noe nytt i denne tråden. Jeg har gått før, jeg skulle gå i år og jeg kommer til å gå igjen. Kanskje noen ville komme med noen konstruktive forslag som har kommet i andre kanaler som å legge en nødtrase, skalere ned arrangementet, kreve kvalifisering osv.
|
|
|
18/03/2014 09:26
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Hvis skibirken er de samme folkene som sykkelbirken så kunne man vel innført IQ-test og obligatorisk kurs med avsluttende teoriprøve i folkeskikk, for å luke ut de 20% som ødelegger ryktet til de resterende 80.
Overlevelsesmessig er det vel nesten så man burde vurdert en helsesjekk da mange som tror de er supermosjonister slettes ikke er det. Eller fjernet tidtakingen på alle utenom de raskeste puljene så turrennet faktisk hadde blitt et turrenn.
Trønder osv
|
|
|
[Re: ]
18/03/2014 09:29
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Greit. Da sier vi det sånn. La rennet gå uansett værprognoser. Det synes jeg høres ut som en særdeles dårlig ide. Det de derimot kunne ha gjort, var å gå ut med prosedyrer for hvordan de bestemmer om rennet skal avvikles eller ikke på forhånd, sånn at folk kan ta stilling til om det er akseptable grunner. Før de melder seg på eller før de de tar turen til Rene eller whatnot. Ikke sitte der å ta en avgjørelse på bestemt feil informasjon og bestemt feil bruk av informasjon. 1. Prosedyre for utsettelse av start. Hvilke parametere ligger til grunn og hvilke regler gjelder for å kansellere puljer. Det hadde ikke vært verre en informasjonstavlene på flyplassen "Pulje 7, utsatt 09:30" "Pulje 8, utsatt 09:35" "Pulje 9, avlyst, retur til Lillehamer fra bussplass X og Y" 2. Prosedyre for avlysning. Hvilke parametere ligger til grunn, hvilke tidspunkt gjelder, hvordan blir risiko vurdert. Været snur fort på fjellet og de har sendt skiløpere over fjellet med mer enn neglisjerbar risiko for alvorlig uvær tidligere. Så det er ikke snakk om noe nulltoleranse for risko her. Men det er greit å få vite hvilken risiko de er villige til å ta. Det her syntes jeg var et godt forslag. Ellers så er det vel slik at alle ønsket at rennet skulle gå av stabelen. Tror ikke de avlyste fordi de hadde andre planer den dagen. Avlysningen ble gjort etter beste evne på informasjon de hadde der og da. Det viser seg i ettertid at det var feil, men gjort er gjort. Ikke noe å grine over. Alle er en erfaring rikere og neste gang så gjør de rett.
|
|
|
18/03/2014 09:47
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Ok, men vi har en forskjellig oppfatning av dette engasjementet. Jeg tolker det som empati og et ønske om at dette ikke skal skje igjen. Har også lest flere forslag om hva som kan endres her på forumet.
Skjønner godt at folk som har trent i månedsvis blir frustrert pga. en slik tulleavlysning. De (Birken) har rett og slet jazzet hverandre opp og latt følelser og frykt styre ;-) Tipper at Birken har en ny rennleder til neste år.
Ønsker ikke å gå i diskusjon rundt hvem som er gjennomsnittsleseren av DN, men tror det er et større mangfold av lesere enn du tror Espen!
Avslutter denne posten med følgende bombshell:
At diskusjonen strekker ut tror jeg skyldes kranglefanter som kan beskrives med en eller flere av følgende punkter(observert spesielt i diskusjonstråder på diverse nettaviser og forum):
1. Fordommer mot den vanlige birkebeineren. "Det er jo bare finansfolk som går rennet for at de skal kunne skryte av det på CV'en". "Hva skal de skryte av når de kommer på jobb?". 2. Janteloven. Du skal ikke tro at du er noe bedre enn meg selv om du er i god form, går på ski og svir av TUSENVIS av kroner på dette. "Du har sikkert forsaket mye familieliv for å få dette til". 3. Mennesker med risikoaversjon av en annen verden. Gjerne en ex folkehjelper eller Røde Korser som har sett litt av hvert og som (dessverre) er blitt skremt for livet. 4. Annet?
|
|
|
18/03/2014 09:58
|
chippo
Entusiast
|
Entusiast
Problemet er at det er forskjell på Aukland som bruker 20 min over Raudfjellet og de som bruker 1 time 30 min over Raudfjellet.
|
|
|
[Re: Boas]
18/03/2014 09:59
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Så lenge du melder deg på et så stort arrangement som går i fjellet vinterstid tenker jeg at du må kalkulere med en risiko for at det blir avlyst pga. klimatiske forhold eller snømangel.
Ja, men der är ju greit att veta om det är troligt att avgörelsen kommer tas på rätt eller fel grunlag eller iallafall hur de kommer tänka i fortsättningen. Jag hade faktiskt trott att de hade möjlighet att fördröja starten vilken de i praktiken inte verkar ha haft och att det skulle tycka att det var bättre att några fick gå birken än att ingen fick gå. Anta att det nesta år är perfekt väder på morgonen men är meldt dårligt väder från kl 16.00. Kommer de då avlysa på grund av att det är några som inte kommer hinna i mål innan det dårliga vädret?
|
|
|
[Re: Espen J]
18/03/2014 10:02
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvis skibirken er de samme folkene som sykkelbirken så kunne man vel innført IQ-test og obligatorisk kurs med avsluttende teoriprøve i folkeskikk, for å luke ut de 20% som ødelegger ryktet til de resterende 80.
Overlevelsesmessig er det vel nesten så man burde vurdert en helsesjekk da mange som tror de er supermosjonister slettes ikke er det. Eller fjernet tidtakingen på alle utenom de raskeste puljene så turrennet faktisk hadde blitt et turrenn. Tycker det är att värre problem med såna som dig som har ett stort behov av att kritisera birkenbeinere och motionister vid varje anledning än myten om birkenbeinere.
|
|
|
18/03/2014 10:09
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
Så lenge du melder deg på et så stort arrangement som går i fjellet vinterstid tenker jeg at du må kalkulere med en risiko for at det blir avlyst pga. klimatiske forhold eller snømangel.
Ja, men der är ju greit att veta om det är troligt att avgörelsen kommer tas på rätt eller fel grunlag eller iallafall hur de kommer tänka i fortsättningen. Jag hade faktiskt trott att de hade möjlighet att fördröja starten vilken de i praktiken inte verkar ha haft och att det skulle tycka att det var bättre att några fick gå birken än att ingen fick gå. Anta att det nesta år är perfekt väder på morgonen men är meldt dårligt väder från kl 16.00. Kommer de då avlysa på grund av att det är några som inte kommer hinna i mål innan det dårliga vädret? Selvfølgelig ønsker man å vite at slike beslutninger tas på rett grunnlag, men det er vel ingen som har verken tatt Birken-administrasjonen i å lyve eller ta beslutninger på feil grunnlag? Argumentet om at vinden var helt grei for de som gikk over forteller ingenting om beslutningen var rett eller gal. Den informasjonen satt man ikke på ved avlysning.
|
|
|
18/03/2014 10:10
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Ok, men vi har en forskjellig oppfatning av dette engasjementet. Jeg tolker det som empati og et ønske om at dette ikke skal skje igjen. Har også lest flere forslag om hva som kan endres her på forumet.
Skjønner godt at folk som har trent i månedsvis blir frustrert pga. en slik tulleavlysning. De (Birken) har rett og slet jazzet hverandre opp og latt følelser og frykt styre ;-) Tipper at Birken har en ny rennleder til neste år.
Ønsker ikke å gå i diskusjon rundt hvem som er gjennomsnittsleseren av DN, men tror det er et større mangfold av lesere enn du tror Espen!
Avslutter denne posten med følgende bombshell:
At diskusjonen strekker ut tror jeg skyldes kranglefanter som kan beskrives med en eller flere av følgende punkter(observert spesielt i diskusjonstråder på diverse nettaviser og forum):
1. Fordommer mot den vanlige birkebeineren. "Det er jo bare finansfolk som går rennet for at de skal kunne skryte av det på CV'en". "Hva skal de skryte av når de kommer på jobb?". 2. Janteloven. Du skal ikke tro at du er noe bedre enn meg selv om du er i god form, går på ski og svir av TUSENVIS av kroner på dette. "Du har sikkert forsaket mye familieliv for å få dette til". 3. Mennesker med risikoaversjon av en annen verden. Gjerne en ex folkehjelper eller Røde Korser som har sett litt av hvert og som (dessverre) er blitt skremt for livet. 4. Annet? Unskyld, men dette er faktisk noe av det mest hjernedøde jeg har lest på lenge! Du får det til å høres ut som at birkenledelsen har gjort en katastrofal feil, noe de ikke har. Du mener også at Janteloven har noe med dette å gjøre, noe det ikke har. De er jo ikke i noen sensasjonellt god form de fleste av dem, og iallefall i forhold til sykkelbirken: hvis de hadde vært i så god form, hvorfor velger de da det letteste rittet på kalenderen å bevise det på da? Rissikoaversjon av en annen verden er det jo naturlig nok ikke. For oppegåënde mennesker som kan å kle seg er jo ikke birken skummelt. Men når noen for et par år siden saksøkte birken for å ha blitt stoppet med lite klær, og denne personen langt i fra er den eneste (men heller ikke flertallet), så sier det jo litt om at noen må beskyttes mot seg selv da prestisjejaget er større enn vettet
Trønder osv
|
|
|
18/03/2014 10:18
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja, men der är ju greit att veta om det är troligt att avgörelsen kommer tas på rätt eller fel grunlag eller iallafall hur de kommer tänka i fortsättningen. Jag hade faktiskt trott att de hade möjlighet att fördröja starten vilken de i praktiken inte verkar ha haft och att det skulle tycka att det var bättre att några fick gå birken än att ingen fick gå. Anta att det nesta år är perfekt väder på morgonen men är meldt dårligt väder från kl 16.00. Kommer de då avlysa på grund av att det är några som inte kommer hinna i mål innan det dårliga vädret? Selvfølgelig ønsker man å vite at slike beslutninger tas på rett grunnlag, men det er vel ingen som har verken tatt Birken-administrasjonen i å lyve eller ta beslutninger på feil grunnlag? Argumentet om at vinden var helt grei for de som gikk over forteller ingenting om beslutningen var rett eller gal. Den informasjonen satt man ikke på ved avlysning. Nja, meteoroligskt institut och birken säger olika saker om informationen de gav till birken. För mig verkar det som att informationen om löypekjörare som inte kunde stå upp verkade ha hent senare på morgonen i den nyaste informationen från birken. Information från fjellet vid 7-8 tiden tyder väl också på att det på den tiden inte var så mycket vind som birken sa. För mig verkar det iallafall inte uppenbart att de tog rätt beslut med tänke på informationen de borde haft när de avlyste och jag tycker väl också att de borde kunnat vänta lite senare med avlysning också om de bara skulle fördröja starten en timme.
|
|
|
18/03/2014 10:30
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
Ja, men der är ju greit att veta om det är troligt att avgörelsen kommer tas på rätt eller fel grunlag eller iallafall hur de kommer tänka i fortsättningen. Jag hade faktiskt trott att de hade möjlighet att fördröja starten vilken de i praktiken inte verkar ha haft och att det skulle tycka att det var bättre att några fick gå birken än att ingen fick gå. Anta att det nesta år är perfekt väder på morgonen men är meldt dårligt väder från kl 16.00. Kommer de då avlysa på grund av att det är några som inte kommer hinna i mål innan det dårliga vädret? Selvfølgelig ønsker man å vite at slike beslutninger tas på rett grunnlag, men det er vel ingen som har verken tatt Birken-administrasjonen i å lyve eller ta beslutninger på feil grunnlag? Argumentet om at vinden var helt grei for de som gikk over forteller ingenting om beslutningen var rett eller gal. Den informasjonen satt man ikke på ved avlysning. Nja, meteoroligskt institut och birken säger olika saker om informationen de gav till birken. För mig verkar det som att informationen om löypekjörare som inte kunde stå upp verkade ha hent senare på morgonen i den nyaste informationen från birken. Information från fjellet vid 7-8 tiden tyder väl också på att det på den tiden inte var så mycket vind som birken sa. För mig verkar det iallafall inte uppenbart att de tog rätt beslut med tänke på informationen de borde haft när de avlyste och jag tycker väl också att de borde kunnat vänta lite senare med avlysning också om de bara skulle fördröja starten en timme. Da synes jeg at du ikke skal melde deg på neste år.
|
|
|
18/03/2014 10:34
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Takk för informationen men jag är nog mer intresserad i information från birken.
|
|
|
18/03/2014 11:07
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Vel, 20 mill. kroner i dass kun på startkontingenten. Forutsetter du at hver reisende i snitt bruker 2.000 kroner på reise og overnatting, har du 30 mill. kroner til. Summen av direkte tap er da 50 mill. kroner.
Disse 15.000 personene har i snitt kanskje trent 200 timer for å delta på Birken. Det vil si 3 millioner timer med trening. Sier man at av disse timene, kunne 25 % vært brukt til inntektskapende arbeid til moderate 500 kr per time (her teller også kostnadsbesparelser; f.eks spare kostnader til snekker ved å gjøre arbeidet selv) utgjør dette tapet 375 mill. kr. I følge Espen er disse ikke i noen god form selv etter denne treningen, så helsegevinster som kommer til fratrekk er det ikke snakk om ;-)
Så, ja vi snakker her om en "katastrofal feil" pålydende minst 50 millioner kr og inntil 425 mill. kroner.
Redigert av Marøder; 18/03/2014 11:09.
|
|
|
18/03/2014 11:31
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Vel, 20 mill. kroner i dass kun på startkontingenten. Forutsetter du at hver reisende i snitt bruker 2.000 kroner på reise og overnatting, har du 30 mill. kroner til. Summen av direkte tap er da 50 mill. kroner.
Disse 15.000 personene har i snitt kanskje trent 200 timer for å delta på Birken. Det vil si 3 millioner timer med trening. Sier man at av disse timene, kunne 25 % vært brukt til inntektskapende arbeid til moderate 500 kr per time (her teller også kostnadsbesparelser; f.eks spare kostnader til snekker ved å gjøre arbeidet selv) utgjør dette tapet 375 mill. kr. I følge Espen er disse ikke i noen god form selv etter denne treningen, så helsegevinster som kommer til fratrekk er det ikke snakk om ;-)
Så, ja vi snakker her om en "katastrofal feil" pålydende minst 50 millioner kr og inntil 425 mill. kroner. Jeg skjønner jo at du bare troller nå, men likevell: De er jo ikke i dårlig form. Men de er jo ikke akkurat supermennesker, selv om de selv liker å tro det. 4566-plassen i birken er en helt normal mosjonist. Den økonomien du snakker her skjønner jeg ikke hvor du vil med, men om 25% av alle timene med trening går på bekostning av annet arbeid så er jo det grunn til bekymring, og ikke av den grunnen du ser ut til å tenke på.
Trønder osv
|
|
|
18/03/2014 11:40
|
sveinaa
More than words
|
More than words
For de fleste tror jeg man er tjent med ansvarlige arrangører som også sier nei. "Better safe than sorry" er i grunn et fint motto. Og dette må vel gjelde spesielt for Birken arrangementene der bredden og mangfoldet er ekstra stort. Synes jo og noe av det flotte med Birken arrangementene er at de er ekstremt inkluderende og at bortimot alle kan være med. Det at feks Tollef Sverdrup (95) kan være med synes jeg er mye viktigere en at en eller annen "viktigper" i pulje 16 med "rullgardin", kulemage og egen vurderte supermannkrefter skal kunne skryte av hvor røft det var over fjellet i kuling og storm.
Personlig synes jeg også det er litt smålig å sitte i ettertid å rakke ned på de som tok avgjørelsen om å avlyse. De gjorde tross alt bare det de er satt til å gjøre.
Ønsker man konkurranser som er mer ekstreme/tøffe finnes jo de.
Ps. For Ski Classics blir det en annen diskusjon, og her burde man hatt et alternativ da dette faktisk er levebrødet til utøverne.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
18/03/2014 11:44
|
Flex
Veteran
|
Veteran
Så, ja vi snakker her om en "katastrofal feil" pålydende minst 50 millioner kr og inntil 425 mill. kroner. Du har nok sikkert mye rett i dine kalkulasjoner, men "feilen" er i så fall utøvernes, og ikke Birken. Kostnadene hadde heller ikke forsvunnet dersom Birken hadde blitt arrangert. Eller mener du at treningene hadde blitt konvertert tilbake til inntektsskapende arbeid igjen? Edit: Er forøvrig 100% enig i sveinaa sin kommentar
Redigert av Flex; 18/03/2014 11:45.
|
|
|
|
|