Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 4 1 2 3 4

Årets slanketråd ( rytter ikke sykkel)

Re: Årets slanketråd ( rytter ikke sykkel) [Re: Lenny] #1739875 31/01/2014 14:22
Pett_er Offline
Ringrev
Ringrev
Ok, men jeg sliter litt med å se med poenget ditt? De spiste jo uansett de det kunne finne, selv om det ikke kunne dra på Rema og kjøpe en kg store saftige gulerøtter.

Grønnsakene i dag er de vi har å forholde oss til, og det er fremdeles noe av det mest næringsrike man kan spise.

Redigert av Pett_er; 31/01/2014 14:28.
Re: Årets slanketråd ( rytter ikke sykkel) [Re: 29" mannen.] #1739884 31/01/2014 14:50
Lenny Offline
Veteran
Veteran
Grønnsaker er sunt, bevares.

Men hvorfor kalle det "paleo", "steinalderkosthold", "The original human diet" osv, når det ikke var det Stein Aldermann spiste?

"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams

Re: Årets slanketråd ( rytter ikke sykkel) [Re: 29" mannen.] #1739888 31/01/2014 15:05
Pett_er Offline
Ringrev
Ringrev
Spiller vel ikke noe rolle hva man kaller det?

Poenget er å spise naturlig mat, som spiller på lag med kroppen.

Re: Årets slanketråd ( rytter ikke sykkel) [Re: Lenny] #1739899 31/01/2014 15:38
P
peterpan Offline
Avhengig
Avhengig
P
Sitat: Lenny
Sitat: Pett_er
Hvilke grønnsaker var tilgjengelig for 15 000 år siden?

Aner ikke, har bare vært her i 33 år. Er det relevant?

Argumentet er jo at de hadde en diett basert på det de kunne jakte på og finne i naturen.

Relevant fordi det ikke bare var å gå rundt og trekke gulrøtter opp av jorda på den tiden.
Antagelig var den tidens gulrot en liten seig jordvekst med en treen smak, ikke dagens lekre utgave. Det var heller ikke bare å hente seg et gresskar, tror jeg.

Så argumentet om at vi bare er tilpasset føde som var tilgjengelig for 15 000 år siden, er jo litt pussig når man vet at de aller fleste grønnsaker (som er en stor del av dette moderne steinalderkostholdet) er foredlet fram de siste par, tre hundre årene (eller par tusen år, feks brokkoli var vel kjent for romerne).

Olivenoljen er vel uansett ikke i nærheten av paleottisk alder? mer rundt 6-7000 år gammel. og kokosnøtt var jo ikke å få tak i over hele verden, så det er kanskje skummelt for nordmenn å spise?
Og hvordan så grisene/kyrne/sauen osv ut på steinaldermannens tid? De moderne husdyr har vel forandret seg en god del siden den tid.

Redigert av peterpan; 31/01/2014 15:40.
Re: Årets slanketråd ( rytter ikke sykkel) [Re: Pett_er] #1739902 31/01/2014 15:43
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Arkeologer har vel gjort seg opp en mening, antar jeg. Jeg mener imidlertid man kan anta at de ikke døde av mye av det man dør av i dag. Overvekt, diabetes, kreft osv.

Det är här jag verkligen inte kan förstå med ditt argument. Antag att du har rett i att de inte dog av overvikt, diabetes, kreft osv (hur man nu kan veta det...) så är det ju inte så att det är en massa 40 åringar som dör av det idag heller. De dårliga resultaten av det kommer ju gärna när folk är äldre.

Sen kan man ju inte heller veta vad som är orsaken. Kostholdet eller att en del äter för mycket och motionerar för lite. Det finns ju många ställen i värden idag där folk spiser en massa karbo utan att de har ett överviktsproblem.

Re: Årets slanketråd ( rytter ikke sykkel) [Re: 29" mannen.] #1739903 31/01/2014 15:44
Pett_er Offline
Ringrev
Ringrev
Sikkert, vet ikke jeg. Du kan jo sikkert finne en masse annet som de ikke spiste way back om du bruker litt tid på det.

Poenget er fremdels å spise mest mulig naturlig og uprosessert mat, som spiller på lag med kroppen. Du kan jo prøve i 30 dager, se hvordan du føler deg etterpå.

Re: Årets slanketråd ( rytter ikke sykkel) [Re: fredriks] #1739906 31/01/2014 15:59
Pett_er Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: fredriks
[quote=Pett_er]
Det är här jag verkligen inte kan förstå med ditt argument. Antag att du har rett i att de inte dog av overvikt, diabetes, kreft osv (hur man nu kan veta det...) så är det ju inte så att det är en massa 40 åringar som dör av det idag heller. De dårliga resultaten av det kommer ju gärna när folk är äldre.

Igjen, jeg vet ikke. Jeg tror imidlertid det er mange flere 40-åringer som dør av, eller er disponert for å få kreft og andre sykdommer senere i livsløpet, basert på livsstilen i dag. Røyking, alkohol osv... Enn hva det var for 50.000 år siden, om du ser på personer som var i tilsvarende lengde i sitt livsløp. Gjør et google søk om forekomst av kreft hos stammefolk i regnskogen. Er dårlig med kreft og tjukkaser der vil jeg tro.

Quote:

Sen kan man ju inte heller veta vad som är orsaken. Kostholdet eller att en del äter för mycket och motionerar för lite. Det finns ju många ställen i värden idag där folk spiser en massa karbo utan att de har ett överviktsproblem.

Ja, til dels enig. I Japan regner jeg med de spiser masse ris (men veldig mye grønnsaker også) Vet ærlig talt ikke hva de spiser der ;-) Uansett, den befolkningen ser ikke ut til å slite veldig med overvekt.

Men hva med Europa, USA? Trenden er ikke akkurat at folk blir slankere. Jeg personlig er helt overbevist om at dette skyldes kosthold og livsstil. Er du av en annen oppfatning?

Etter å ha vært en uke på Gran Canaria, og sett at alle andre på hotellet ligger ved poolen og bøtte øl, mens vi er ute å sykler, skjønner jeg jo hvorfor de er mye feitere enn meg.

Re: Årets slanketråd ( rytter ikke sykkel) [Re: fredriks] #1739917 31/01/2014 16:31
G
Ghostalien Offline
Medlem
Medlem
G

Arkeologer har vel gjort seg opp en mening, antar jeg. Jeg mener imidlertid man kan anta at de ikke døde av mye av det man dør av i dag. Overvekt, diabetes, kreft osv.

Herregud det är ju massor av människor som drabbas och/eller dör i välfärdssjukdomar idag just på grund av dålig kost.
Vad du äter är en direkt faktor som påverkar hälsan.
På Okinawa med världens äldsta befolkning kommer nuvarande generation bli den första som lever kortare än den förra... Varför? Snabbmat via McDonalds på amerikanska militärbaser de senaste decennierna.

Re: Årets slanketråd ( rytter ikke sykkel) [Re: Pett_er] #1739918 31/01/2014 16:35
G
Ghostalien Offline
Medlem
Medlem
G
Sitat: cayman
Men de var friskere i de årene de levde.

Hvordan vet du det?

Jeg har lest det på internett ;-)

Og i en bok eller to. Jeg har lest endel litteratur om emnet kosthold osv.. Fordi det interesserer meg veldig. Men jeg har ingen kilder å vise til.

Fra spøk til alvor. Way back, så hadde de ikke den stillesittende livsstilen folk flest har i dag, samt at de ikke hadde tilgang til industriell prossesert drittmat, som er både billig og meget tilgjengelig i dag. Så jeg synes det er helt logisk å anta at de var friskere enn oss. Det baserer jeg på at jeg mener at god helse er meget relatert til det man stapper i kjeften.

Jeg kan anbefale boken: The Paleo solution skrevet av Robb Wolf.

http://robbwolf.com/shop/products/the-paleo-solution-the-original-human-diet/

Den koster under 100-lappen på itunes og tar to kvelder og lese. Boken får en til å tenke over hva man faktisk driver på med i dag. Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg synes det som står i boken er veldig logisk. Til den grad at jeg ikke trenger å få sitert en masse forskning, selv om alle påstander i boken dokumenteres med referanser til forskning. Jeg baserer mye av mitt kosthold på Paleo / Steinalderkosthold prinsipp, og har aldri hatt bedre helse / vært i bedre form (på vinteren).

Synes man det som står i boken er interessant kan man prøve å leve på dette kostholdet i 30 dager, og se hva som skjer med kropp og helse. Det er sånn sett lite å tape på det. Bortsett fra vekt kanskje...

+1. Har ätit paleo i ett år nu. Gått ner 11kg men ökat alla hälsovärden markant.

Re: Årets slanketråd ( rytter ikke sykkel) [Re: 29" mannen.] #1739923 31/01/2014 16:43
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Pett_er: Jeg håper du ikke kommer med denne anbefalingen til alle som ønsker å gå litt ned i vekt med å gå over til steinalderkostholdet og messe om at korn og slikt er superskummelt. For det første lukter det jo slangeolje av hele dietten naturlig nok, for det andre overkompliserer det og provoserer mer enn det inspirerer.

Erfaringsmessig er det de små stegene som teller mest, som å droppe majonesen på brødskiva, spise en banan framfor en sjokolade på ettermiddagen osv. En konstant lavere vekt/sunnere kropp trenger en livsstilsendring, og det er lettere å implementere gradvis. Dietter har en tendens til å involvere total forandring på dagen, og det vil for mange føles både overveldende og skummelt. Stor fare for å falle tilbake på den "trygge gode" usunne maten de har lagd i alle de år.

Selv har jeg forøvrig gått ned 3-4 kilo nå siden 7. januar, og har egentlig hatt det ganske greit. Hadde stabil (litt for høy) vekt med stabil ukentlig bevegelsesmengde og spisemønster. Da var det bare å justere opp litt på bevegelsen og ned på kalloriinntaket. Hvis en person klarer å holde vekta jevn ved å spise 3 sjokolader i uka, vil man rent matematisk klare å gå ned i vekt om man gjør en såpass liten forandring som å gå ned til 2 sjokolader i uka gitt at man holder de andre parameterne konstante. Enkelt!

Trønder osv
Re: Årets slanketråd ( rytter ikke sykkel) [Re: Pett_er] #1739929 31/01/2014 17:13
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Men hva med Europa, USA? Trenden er ikke akkurat at folk blir slankere. Jeg personlig er helt overbevist om at dette skyldes kosthold og livsstil. Er du av en annen oppfatning?

Det är klart att det är livstil, kosthold och tillgjänligheten till mat som gör det.

Det är dock inte säkert att det är korn och andra produkter som vi inte spiste för 10000 år sedan som är problemet. Som är det som jag har försökt att argumentera mot.

Jag tror väl att ett vanligt kosthold med korn produkter, pasta, ris och annat skulle fungera bra för de allra flesta om de inte överdrev med godis, brus, potetgull, kaker etc.

Re: Årets slanketråd ( rytter ikke sykkel) [Re: Ghostalien] #1739932 31/01/2014 17:21
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: Ghostalien

Herregud det är ju massor av människor som drabbas och/eller dör i välfärdssjukdomar idag just på grund av dålig kost.

Men läs vad jag skriver då. Det jag försökte få fram var att det inte är spesiellt många som dör av livstidssjukdomar idag när de är i en ålder av 40 år eller yngre som användes som ett estimat av hur gamla folk blev på stenåldern.

Det är ju endå uppenbart att många sjukdomar som beror på livstil först dödar folk när de är rätt gamla. På stenåldern blev inte folk så gamla att dessa sjukdommar hade kunnat vara ett problem.

Re: Årets slanketråd ( rytter ikke sykkel) [Re: 29" mannen.] #1739986 31/01/2014 19:32
Pett_er Offline
Ringrev
Ringrev
Espen J: Jeg oppfordrer alle som er nysjerrige til å prøve i 30 dager. Det er lite å tape på det.

De fleste som følger dette kostholdet finner en balanse som fungerer i hverdagen. At du mener dette er snakeoil får stå for din regning, oppfordrer deg til å sette deg litt mer inn i hva dette er før du kommer med slike konklusjoner.

Dette er enkle prinsipp som ikke innebærer logging av det man spiser, telling av kalorier, måltid hver 3. time osv. Spis naturlig mat når du er sulten, stopp når du er mett. Gjenta når du er sulten igjen. Enkelt, ikke sant?

Re: Årets slanketråd ( rytter ikke sykkel) [Re: fredriks] #1739989 31/01/2014 19:34
Pett_er Offline
Ringrev
Ringrev

Det är klart att det är livstil, kosthold och tillgjänligheten till mat som gör det.

Det är dock inte säkert att det är korn och andra produkter som vi inte spiste för 10000 år sedan som är problemet. Som är det som jag har försökt att argumentera mot.

Jag tror väl att ett vanligt kosthold med korn produkter, pasta, ris och annat skulle fungera bra för de allra flesta om de inte överdrev med godis, brus, potetgull, kaker etc.

Ser poenget ditt. Kosthold med pasta, brød osv.. fungerer for meg også. Jeg har aldri vært overvektig. Det er bare at kostholdet jeg har nå fungerer mye bedre. Derfor velger jeg bort endel matvarer. Jeg synes gevinsten er høyere enn det jeg må "ofre".

Re: Årets slanketråd ( rytter ikke sykkel) [Re: 29" mannen.] #1739991 31/01/2014 19:51
Odinpodin Offline
Avhengig
Avhengig
Ifølge SSB går vi opp i vekt men trener mer?
Så det er muligens på tide å tenke på hva vi spiser i tilegg til for hvor mye..

http://www.ssb.no/helse/statistikker/helseforhold

"Don’t buy upgrades, ride up grades." Merckx
Re: Årets slanketråd ( rytter ikke sykkel) [Re: Odinpodin] #1740001 31/01/2014 20:08
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Sitat: Odinpodin
Ifølge SSB går vi opp i vekt men trener mer?
Så det er muligens på tide å tenke på hva vi spiser i tilegg til for hvor mye..

http://www.ssb.no/helse/statistikker/helseforhold

Jeg tipper vi trener mer, men at det totale aktivitetsnivået har gått ned.

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Årets slanketråd ( rytter ikke sykkel) [Re: 29" mannen.] #1740035 31/01/2014 21:07
Jaro Offline
Entusiast
Entusiast
Interessant diskusjon. Men er ikke steinalderkostholdet delvis basert på at en ikke skal spise gluten? Noen som har erfaring med å kutte gluten fra kostholdet selv om en ikke har påvist cøliaki?

Re: Årets slanketråd ( rytter ikke sykkel) [Re: Pett_er] #1740042 31/01/2014 21:16
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Espen J: Jeg oppfordrer alle som er nysjerrige til å prøve i 30 dager. Det er lite å tape på det.

De fleste som følger dette kostholdet finner en balanse som fungerer i hverdagen. At du mener dette er snakeoil får stå for din regning, oppfordrer deg til å sette deg litt mer inn i hva dette er før du kommer med slike konklusjoner.

Dette er enkle prinsipp som ikke innebærer logging av det man spiser, telling av kalorier, måltid hver 3. time osv. Spis naturlig mat når du er sulten, stopp når du er mett. Gjenta når du er sulten igjen. Enkelt, ikke sant?

De fleste som spiser brødskive til frokost og lunch finner også balanse i hverdagen. Du spiser ditt vante antall brødskiver når du er sulten midt på dagen og ditt normale posjon til middag. Enkelt ikke sant?

Igjen: den messinga der skremmer folk bort fra slanking og kosthold mer enn det får folk til å begynne med det, så kan du være grei å ikke snakke om den til folk som kunne trengt mest å gå ned noen kilo? Det siste motivasjonen deres trenger er "her, les denne boka!" Det får det hele til å virke som at å gå ned i vekt og bli sunnere er en vitenskap eller en sekt, når det for mange ikke skal mer til enn å spise litt mindre sjokolade og å gå framfor å kjøre til butikken for å få snøballen til å rulle i rett retning.

Redigert av Espen J; 31/01/2014 21:16.

Trønder osv
Re: Årets slanketråd ( rytter ikke sykkel) [Re: bjerkseth] #1740045 31/01/2014 21:25
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sitat: bjerkseth

Jeg tipper vi trener mer, men at det totale aktivitetsnivået har gått ned.

Jeg setter en femmer på at du har rett.
En skal ikke gå lenger enn til seg selv.

Min farfar jobbet på egen gård i hele sitt liv, drev på jordet og i skauen dagen lang.
Han kunne spise hva han ville uten å tenke på vekt.
Min far har jobbet som bilmekaniker og lakkerer i store deler av sitt liv, han kunne også spise mer eller mindre hva som helst i den perioden han hadde fysisk krevende jobb.
Sine siste 20 år i arbeidslivet fikk han en mer moderne jobb - vekta begynte å gå feil vei. Han måtte ta seg inn og justere inntaket.

Jeg? Vel, jobber med data, har mine timer på rompa, kan absolutt ikke spise hva jeg vil selv om jeg i følge andres øyne vistnok trener alt for mye (ca 10 timer pr uke vinterstid og en del mer på sommer). Så hvorfor kunne bestefar spise en "rand" med poteter uten å legge på seg, mens jeg bør holde meg til to små for å unngå å få tillegg på maven?

Vi sitter for mye rolig i dag - alt for mange av oss.
Vi spiser for mye i forhold til hva vi bruker, dessuten så blir vi litt fanget av god mat og søtsaker. Vi er "kose vårs" alderen... det meste av dette sitter i det store og det hele mellom øra -tror jeg. Er sånn for min del i det minste, og det innrømmer jeg glatt. De fleste har en tendens til å lete etter unnskyldninger i stedenfor å se på hva man spiser og drikker ICON_SMILE

Pett_er skriver, man tar steinaldermat, trenger ikke tenke på hva det er, man spiser til man ikke er sulten, venter til man er sulten og spiser på ny... vel, gjør man det på den måten så kan man trolig holde seg slank uansett om man spiser steinaldermat eller "moderne" mat.

To glass (store kjøkkenglass) med Tropisk nektar pr dag er ca 330 kcal. Dette spiser man ikke, veldig mange gjør enkle feil som dette.

Dropp disse, drikk vann/Farris hver dag en mnd så er det 1 kilo mindre pr mnd i inntak.
Det er de små justeringene som teller i det lange løp.

Re: Årets slanketråd ( rytter ikke sykkel) [Re: 29" mannen.] #1740054 31/01/2014 21:41
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Og som en sidenote: folk som sliter med overvekt er såvidt jeg husker også overrepresentert blant folk med psykiske problemer, om det er depresjoner eller rett og slett manglende viljestyrke eller andre lignende lidelser. Det er mye trøstespising der ute kan du si. Det disse folkene trenger er enkle overkommelige utfordringer, noe ingen av diettene er selv om de virker aldri så enkle for fanboys'ene.
Det hjelper heller ikke at nesten samtlige kokebøker og kjendiskokker har en tendens til å overkomplisere selv den enkleste matrett. Som et eksempel: Guacamole er i sin enkleste form kun avocado og salt. Du finner vel knapt en oppskrift med under 7 ingredienser. Er det da så jævlig rart at enkelte, spessiellt de med lav mestringsfølelse, heller tar en tur på mcdonalds framfor å lage mat selv?
Jamie Oliver er vel i så måte et untak som bekrefter reglen. Enkle oppskrifter der.
Ja til forenkling av sunnhetshysteriet!! Ja til enkle kokebøker!

Trønder osv
Re: Årets slanketråd ( rytter ikke sykkel) [Re: Pett_er] #1740055 31/01/2014 21:43
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Hvilke grønnsaker var tilgjengelig for 15 000 år siden?

Aner ikke, har bare vært her i 33 år. Er det relevant?

Stod det ikke noe på Internett om grønnsakene?

Re: Årets slanketråd ( rytter ikke sykkel) [Re: 29" mannen.] #1740067 31/01/2014 22:14
Odinpodin Offline
Avhengig
Avhengig
Denne kronikken er litt gammel, men ganske interessant(spessielt det som omhandler sammenhengen mellom insulin, karbohydrater og fettlagring. Bør dog tas med en klype salt):

http://www.forskning.no/artikler/2009/januar/207538

Redigert av Odinpodin; 31/01/2014 22:21.

Re: Årets slanketråd ( rytter ikke sykkel) [Re: Odinpodin] #1740129 01/02/2014 08:44
Pett_er Offline
Ringrev
Ringrev
Kan tas helt uten klype med salt, spør du meg ;-)

Re: Årets slanketråd ( rytter ikke sykkel) [Re: Odinpodin] #1740151 01/02/2014 10:46
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
konstig artikel. For exempel:

"Studier viser nemlig at økt aktivitet konsekvent følges av en økt sultfølelse og et lavere energiforbruk på lang sikt. Kort sagt, trening gjør oss sultne og slappe."

Blir man slapp av att träna?

Sult fölelse tror jag är det viktigaste och det är ju självklart möjligt att spisa så pass mycket att man går upp i vikt när man tränar.

"Om du legger på deg eller ikke, blir ikke styrt av hvor mye du spiser, men hva du spiser. Om trening gjør oss tynnere, så er det ikke fordi vi forbrenner mer energi når vi trener."

Ibland verkar han säga att det är sulten som är problemet och att det gör att man äter mer och ibland att det bara är vad du spiser och inte hur mycket du spiser.

Vad jag vet så finns det ingen forskning som tyder på att man kan spisa mer kalorierier med en diet än med en annan diet utan att gå upp i vikt.

Att räkna kalorier fungerar nog fortfarande men sult kan göra så att det är svårt att gå i underskott också med en hel del träning.

Re: Årets slanketråd ( rytter ikke sykkel) [Re: fredriks] #1740188 01/02/2014 12:46
Pett_er Offline
Ringrev
Ringrev
konstig artikel. For exempel:
Ibland verkar han säga att det är sulten som är problemet och att det gör att man äter mer och ibland att det bara är vad du spiser och inte hur mycket du spiser.

Vad jag vet så finns det ingen forskning som tyder på att man kan spisa mer kalorierier med en diet än med en annan diet utan att gå upp i vikt.

Att räkna kalorier fungerar nog fortfarande men sult kan göra så att det är svårt att gå i underskott också med en hel del träning.

Hvordan tror du kroppen reagerer på 100 kcal fra fett kontra 100 kcal fra sukker?

Fett har tilnærmet ingen påvirkning av blodsukker (insulin) mens sukker for blodsukkeret til å skyte i været. Sett i lys av at det er insulin som er hormoent som trigger lagring av fett.

Re: Årets slanketråd ( rytter ikke sykkel) [Re: Pett_er] #1740223 01/02/2014 15:32
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Hvordan tror du kroppen reagerer på 100 kcal fra fett kontra 100 kcal fra sukker?

Kroppen reagerar på lite olika sett men om man får i sig lika många kalorier så endras vikten lika mycket. Det finns forskning som tyder på detta.

Quote:

Fett har tilnærmet ingen påvirkning av blodsukker (insulin) mens sukker for blodsukkeret til å skyte i været. Sett i lys av at det er insulin som er hormoent som trigger lagring av fett.

Och insulin medför också ett hormon som triggar lagring av karbo i musklerna.

Om man är insulin okänslig eller spiser väldigt mycket snabb karbo så tror jag dock att det kan medföra att man blir fort sulten och det är ju självklart inte bra.

For normala mäniskor tror jag inte insulin är så farligt.

Re: Årets slanketråd ( rytter ikke sykkel) [Re: 29" mannen.] #1740224 01/02/2014 15:49
Odinpodin Offline
Avhengig
Avhengig
så... hvis du tar tre forsøkspersoner som veier 75 kg og må spise 2500 kcal om dagen for å opprettholde vekten.

person 1. spiser 2500kcal med sjokalde om dagen
person 2. spiser 2500kcal med brødskiver og nugatti.
person 3. spiser 2500 kcal med gulerøtter og salat.

Vil alle disse 3 fortsatt veie 75kg etter en måned?

Redigert av Odinpodin; 01/02/2014 15:50.

Re: Årets slanketråd ( rytter ikke sykkel) [Re: 29" mannen.] #1740226 01/02/2014 15:53
=
=DAZHOFF= Offline
Entusiast
Entusiast
=
97 kg for 4 år siden (179 cm). Har greid å unngå de store tilbakeslagene. Stort sett under 75 kg i sesongen. Maksvekt utenfor sesongen har gradvis gått ned. Dette er min metode:

-Loggfører alt av kcal-inntak og legger opp til et vekttap på maks 800 g i uka, når jeg skal slanke meg.
-Trener jevnt hele tida: Jogger - sykler - går på ski.
-Spiser sunt, uten å ha innført ekstreme endringer i kostholdet. --Spiser stort sett det samme som resten av familien.
-Gjør gradvise endringer i næringssammensetningen, til fordel for hele familien
-Ser at jeg legger mindre og mindre på meg for hver vinter i de månedene jeg ikke har "kcal-overvåking".
-Tåler økning i treningsvolum for hvert år (positiv spiral).
- I år er jeg 77 kg og skal ned til 72 kg. Regner med å være der i løpet av mars-april.

Mine gørrkjedelige råd blir derfor:
-Gjør små endringer som du kan leve med
-Ta kontroll, skjerp deg!
-Planlegg treninga, syk deg opp.
-Ikke utsett deg selv for fristelser.
-Sett deg mål.

GL

Re: Årets slanketråd ( rytter ikke sykkel) [Re: 29" mannen.] #1740242 01/02/2014 16:53
K1neth Offline
Ivrig
Ivrig
Herregud Espen det der er jo alt for lett å gjennomføre. La sjokkisen ta overhånd!! Man lever bare en gang!! ICON_WINK

Re: Årets slanketråd ( rytter ikke sykkel) [Re: Odinpodin] #1740245 01/02/2014 16:56
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Ja, varför inte? Det har tidligare linkats till en som gick på en slankekur som bestod av en massa kakor (eller till stor del iallafall) och han gick ned i vikt.

Problemet med såna extrema tankeexpirement är dock att man inte får i sig allt man behöver på de dieterna och det kan kanske medföra problem.

Side 2 av 4 1 2 3 4

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå