Mine erfaringer med Yokohama er gode. Hadde det på min første Porsche for 15år siden. Slede, men kom frem. Selv da var de gode. Hadde det for par år siden også. Hadde det på en piggfri IG og den "sugde" seg fast under aks på en helt syk måte (4wd med dccd-autofunksjon som gir opptil 65% bakhjulsdrift under pådrag, og 50-50 lock under brems, himmelsk på glatta). Hadde 205km/t på GPS under isbanekjøring med de, men rundetider var litt under. Men alikevel de som har gitt best hastighet. De var greie på is/snø og gjorde jobben fint uten å være råest i klassen, fine på barmark. Bottomline, mere enn greie nok, men ikke i toppsjiktet. Både Kuhmo og Yokohama er inne i motorsport i en årrekke, og har higend dekk i alle underlag. Så det merkes på piggdekkene over de andre merkene. Toyo er og inne i motorsport, men har ikke merket det på snødekk (enda).
Men jeg sverger likevel til Nokian (har R2 på Leaf og Hakka7 på Lotus og Subaru).
Jeg kjøpte hos
www.byttdekk.com http://www.byttdekk.com/sok/storrelse/dekk/245-45-19/DV/2/De kan leveres 6-10d.
Mine kom på en uke, ble lagt om av en lokal forhandler.
Hva med pigg? Piggdekkavgift?Pigg gir klart råest grep. bedre når de får et par år på baken. Stivere gummi som er bedre på barmark. Bedre isbitt.
De erfaringene jeg har med R2 er at mønsteret er vel tett. De salter jo veiene så det "melet" som blir tetter mønsteret. De dekktesterene kjører ikke IN REAL LIFE tester. Alt måles på hardpakk. Mønsteret i Hakka7 er åpnere, og slipper "melet". Så mellom Hakka7/8 pigg og R2 er klart 7/8 i egen klasse med pigg. Sitter bedre uansett.
Ja, jeg er dekkoman (og ekstremt kresen på fremkommelighet)!