Stisykling på Gran Canaria uten GPS
|
Stisykling på Gran Canaria uten GPS
14/01/2014 15:36
|
GauteS
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Hei!
Jeg skal til Maspalomas på Gran Canaria i vinterferien for å sykle, og får med meg to av Free-Motion sine "trail tours". I tillegg blir det vel en dag landevei og en-to dager vanlige "mountain bike tours". Siden vi ønsker å sykle mest sti lurer jeg på hvordan det er å finne fram på stiene på øya på egenhånd uten GPS? Kommer til å ta med Free Motion sitt kart og ha GPS-spor over stiene vi skal sykle og offline-kart på mobilen, men det er jo ønskelig å slippe å stoppe hele tiden for å finne veien.
|
|
|
Re: Stisykling på Gran Canaria uten GPS
[Re: GauteS]
14/01/2014 15:45
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Synes det er veldig lett å finne fram på GC med stikartet fra FM, men søk på en eldre tråd fra i fjor vår så kommer det masse tips, gps spor m.m. Men for de beste stiene kreves det enten: a) god form så en kan sykle opp par tusen høydemetre for bombe ned b) transport opp i form av taxi (FM kan også kjøre dere opp hvis dere er mange nok, koster litt så ok å være minst 5, evt linke sammen med en gruppe). Sikkert ulike meninger, men referansepunkt for de beste stiene på sørsiden er Pico de Nieves (toppen, også referensepunkt for turer på nordsiden, feks northern trail, men den har jeg ikke sykla, dog står den på planen en gang) eller Cruz Grande.
Stien mellom toppen (Pico dN) og Cruz Grande er et must, deretter stien ned til San Bartolome. Fra San Bartolome opp i fjellet (sykle, trille) retning vest. Der to valg, enten sti ned til Aygueres, eller Chira Trails. Begge er gull, Augueres noe røffere underlag.
|
|
|
14/01/2014 22:42
|
GauteS
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Takk for mange fine tips! Godt å vite at det ikke er så vanskelig å finne veien på stiene der oppe. Selv om vi var med på guidede turer i fjor er det ikke lett å huske sånt, vi bare sykla etter guiden vi  Vi kommer nok til å prøve å få sitte på med resten av Free Motion-gjengen så mye som mulig oppover mot toppen, men hvis de ikke skal oppover uansett blir det tråkking. Da vi var med på guidede turer i fjor hadde de hvertfall med noen ekstra passasjerer som skulle sykle på egenhånd, så de dagene FM skal oppover får vi sikkert sitte på for en billig penge. I fjor fikk vi sykla Chira Trails og Guayadeque Trails med guide, begge var flotte. I år får vi vært med på Chira og Northern med guide. Har hørt at Northern skal være helt rå, så det blir bra. Mulig det blir Guayadeque en av dagene og den stien du beskriver en av dagene. Vet du om denne er tegna inn på kartet til Free-Motion? Kanskje noen også vet hvordan det funker med busstransport langs GC-1 og sykler?
|
|
|
15/01/2014 09:35
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hva er det beste sykkelvalget på de lengre stiene der nede....Triggern kanskje? Eller blir ikke scalpelen for pinglete likevel?
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
15/01/2014 09:40
|
olechr
More than words
|
More than words
Triggern. Når du skal opp i fjella der å herje litt så trenger du skikkelig dekk og gjerne en del vandring. Alt går, men på Geniusen min så sleit jeg ut ett sett dekk på en tur når jeg trøkka til litt og slo begge hjulene skeive :-P
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
15/01/2014 09:59
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Triggern. Når du skal opp i fjella der å herje litt så trenger du skikkelig dekk og gjerne en del vandring. Alt går, men på Geniusen min så sleit jeg ut ett sett dekk på en tur når jeg trøkka til litt og slo begge hjulene skeive :-P Tenk om alle spm i livet var like greie som dette 
|
|
|
[Re: sanouka]
15/01/2014 10:35
|
KnutG
Avhengig
|
Avhengig
Hva er det beste sykkelvalget på de lengre stiene der nede....Triggern kanskje? Eller blir ikke scalpelen for pinglete likevel? Hvis du skal på guidet tur med FM er det ikke alltid man får bestemme type sykkel selv. Jeg spurte om å få låne Trigger 29 istedenfor Jekyll men det var ikke lov. Skjønner ikke hvorfor men, gjorde ikke noe nummer ut av det. Et annet aspekt det er verdt å merke seg er at mange av stiene går langt vekk fra veier, så blir man skadet kan det i verste fall ta lang tid å bli fraktet ned + at det kan bli veldig dyrt. Var en guide som tok opp dette. Om det er realitet eller litt skremselspropaganda for å få fler til å bli med på guidet tur vet jeg ikke. For meg var det ikke noe alternativ. Både tryggere å trivligere å sykle sammen med noen enn alene
Knut
|
|
|
15/01/2014 11:56
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Akkurat det der med praksisen på FM tror jeg er litt avhengig av hvor tysk hen/henne du tilfeldigvis dealer med. Er jo en del litt forskjellige erfaringer på hvordan de gjør tingene sine. Ang kostnadene ved å måtte bli hentet av helikopter e.l så blir vel regninga akkurat så dyr som reiseforsikringa di koster. Ole! Var det ikke du som sa at du hadde en forsikring som dekket alt? Hvor/hvem har isf denne og hva koster den?
|
|
|
15/01/2014 13:34
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Leide Trigger i fjor og Jekkyl året før. Trigger er jo lettere å tråkke oppover med hvis en ser at det blir mye av det ville jeg valgt den. Transporten med FM er ikke kjempebillig men jo flere jo bedre. Jekyll er hakket grovere nedover.
Når det gjelder det kartet så er ikke rutene tegnet inn, men alle stier og grusveier er merket der, men en må/bør researche litt på forhånd, men syntes ikke det var noe stor problem. Veldig lett å finn de stiene som jeg nevnte (syntes jeg som har sykla de da he he).
Redigert av oddefa; 15/01/2014 13:35.
|
|
|
[Re: KnutG]
15/01/2014 15:23
|
GauteS
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Hvis du skal på guidet tur med FM er det ikke alltid man får bestemme type sykkel selv. Jeg spurte om å få låne Trigger 29 istedenfor Jekyll men det var ikke lov. Skjønner ikke hvorfor men, gjorde ikke noe nummer ut av det. Det var rart. Da vi var der i vinterferien i fjor hadde vi bestilt Jekyll 3, men vi fikk sykle med Jekyll MX på trail tour-ene. Når var du der?
|
|
|
17/01/2014 20:01
|
KnutG
Avhengig
|
Avhengig
Det var rart. Da vi var der i vinterferien i fjor hadde vi bestilt Jekyll 3, men vi fikk sykle med Jekyll MX på trail tour-ene. Når var du der?
Var der faktisk i vinterferien jeg og. Syklet med JekyllMX. Men fikk ikke bytte til Trigger 29 på Guayadeque løypa. Litt synd for den hade vært kanon ned der
Knut
|
|
|
|
|