Ny sykkel, Air M020ALU. Noen som har TS-testen?
|
Re: Ny sykkel, Air M020ALU. Noen som har TS-testen?
[Re: Raskall]
#1811527
24/06/2014 10:30
|
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 316
ravi
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 316 |
Det er nok ramma som veier her.
Kjøpte en tilvarende sykkel som jeg tok delene av, og da den var nedplukket veide jeg ramma. Min ramme i str L veide da 2 kg.
|
|
|
Re: Ny sykkel, Air M020ALU. Noen som har TS-testen?
[Re: keo]
#1811528
24/06/2014 10:31
|
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 11,746
Raskall
OP
More than words
|
OP
More than words
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 11,746 |
Tror dine beregninger av rammevekt er feil, vanskelig å tro at den er over 1500g. Ville tatt jobben med å veie ramma. Det kan hende jeg har glemt å ta med noen deler. Jeg satt med kalkulator og bilde av sykkelen. Vekt på strømper og bremseadaptere ble estimert. En dag jeg kjeder meg skal jeg prøve å gå litt grundigere til verks med et regneark. Dette er ikke så viktig for meg at jeg gidder å skru fra hverandre hele driten. Det tar vekk for mye tid til sykling. 
|
|
|
Re: Ny sykkel, Air M020ALU. Noen som har TS-testen?
[Re: Raskall]
#1811566
24/06/2014 11:06
|
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 984
keo
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 984 |
Nå sies det jo her at den veier 2kg, så da var den tydeligvis mye tyngre enn jeg trodde. Vet ikke hvilken forskjell du er ute etter ved å bytte? Men det vil gi marginale forskjeller på tid, f.eks opp Stikkaåsen. Jeg har både karbon racer og mtb og kommer aldri til å kjøpe noe annet til trening og ritt, så jeg skjønner hvorfor du vil bytte... Tror ikke jeg ville tapt noe på Birken ved å kjøre den gamle Silver Cape'en, men det gidder jeg ikke teste...
keo
|
|
|
Re: Ny sykkel, Air M020ALU. Noen som har TS-testen?
[Re: keo]
#1811588
24/06/2014 11:24
|
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 11,746
Raskall
OP
More than words
|
OP
More than words
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 11,746 |
Nå sies det jo her at den veier 2kg, så da var den tydeligvis mye tyngre enn jeg trodde. Vet ikke hvilken forskjell du er ute etter ved å bytte? Men det vil gi marginale forskjeller på tid, f.eks opp Stikkaåsen. Jeg har både karbon racer og mtb og kommer aldri til å kjøpe noe annet til trening og ritt, så jeg skjønner hvorfor du vil bytte... Tror ikke jeg ville tapt noe på Birken ved å kjøre den gamle Silver Cape'en, men det gidder jeg ikke teste... Det er vel strengt talt ikke nødvendig å oppgradere noe mer. Og jeg blir nok ikke noe raskere på sykkelen ved å lette sykkelen en kilo. Men nå er sykkel en hobby. Ikke bare skal det sykles men det er også gøy å dillemikke og runkepelle. Det gjør meg ikke nødvendigvis til en raskere eller bedre syklist men det gjør meg til en gladere syklist.  Også har jeg lyst til å prøve meg på en karbonsykkel. Jeg har aldri syklet på karbon før og det hadde vært spennende å teste ut egenskapene til dette materialet.
|
|
|
Re: Ny sykkel, Air M020ALU. Noen som har TS-testen?
[Re: Raskall]
#1811606
24/06/2014 11:40
|
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527
knut77
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527 |
|
|
|
Re: Ny sykkel, Air M020ALU. Noen som har TS-testen?
[Re: Raskall]
#1811634
24/06/2014 12:13
|
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 984
keo
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 984 |
Det er vel strengt talt ikke nødvendig å oppgradere noe mer. Og jeg blir nok ikke noe raskere på sykkelen ved å lette sykkelen en kilo. Men nå er sykkel en hobby. Ikke bare skal det sykles men det er også gøy å dillemikke og runkepelle. Det gjør meg ikke nødvendigvis til en raskere eller bedre syklist men det gjør meg til en gladere syklist.  Også har jeg lyst til å prøve meg på en karbonsykkel. Jeg har aldri syklet på karbon før og det hadde vært spennende å teste ut egenskapene til dette materialet. Ingen problemer med å se det, bytt ramme 
keo
|
|
|
Re: Ny sykkel, Air M020ALU. Noen som har TS-testen?
[Re: ravi]
#1811642
24/06/2014 12:24
|
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 11,746
Raskall
OP
More than words
|
OP
More than words
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 11,746 |
Det er nok ramma som veier her.
Kjøpte en tilvarende sykkel som jeg tok delene av, og da den var nedplukket veide jeg ramma. Min ramme i str L veide da 2 kg. Jeg sendte en epost til GMax og spurte. Fikk følgende svar: Har vært i kontakt med sykkelavdelingen. De vil anslå rammevekt i 20'' til ca 1900g
Vi har ikke karbonrammene løst, men har løse Diamant/Nakamura karbonrammer til 26'' toppmodellene fra noen år tilbake.
Da er 7999,- veiledene pris for en slik ramme.
1900 gram er en tung Alu-ramme, ja. Og de 300 grammene som skiller opp til mitt regnestykke kan fort være for lave estimat på deler jeg ikke visste vekta på og eventuelle småting jeg har glemt å ta med i regnestykket. Men 8000 spenn for rammer "fra noen år tilbake" er ALT for dyrt (for meg).  Får fortsette å følge med på bruktmarkedet. 
|
|
|
Re: Ny sykkel, Air M020ALU. Noen som har TS-testen?
[Re: Raskall]
#1811652
24/06/2014 12:36
|
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 2,061
Espen E
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 2,061 |
[/quote] Men 8000 spenn for rammer "fra noen år tilbake" er ALT for dyrt (for meg).  Får fortsette å følge med på bruktmarkedet.  [/quote] En Carbon Wippet koster £299 trekk fra britisk vat og legg til norsk + fortolling og du har den her for under halve prisen http://www.on-one.co.uk/i/q/FROOCWH/on-one-carbon-xc-whippet-frame
- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg.... 2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International http://instagram.com/esp1e/
|
|
|
Re: Ny sykkel, Air M020ALU. Noen som har TS-testen?
[Re: Espen E]
#1811657
24/06/2014 12:43
|
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 11,746
Raskall
OP
More than words
|
OP
More than words
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 11,746 |
[/quote] Men 8000 spenn for rammer "fra noen år tilbake" er ALT for dyrt (for meg).  Får fortsette å følge med på bruktmarkedet. En Carbon Wippet koster £299 trekk fra britisk vat og legg til norsk + fortolling og du har den her for under halve prisen http://www.on-one.co.uk/i/q/FROOCWH/on-one-carbon-xc-whippet-frame [/quote] Jeg har sett på den men den passer så dårlig til de andre delene mine. Jeg håper å få en ramme som jeg mer eller mindre kan flytte alt over på. Jeg ser at det blir vrient å få rette styrerør men det er det eneste jeg må fire på også. Det finnes lagere som lar meg bruke rette kronerør i tapered styrerør. På Whippeten må jeg ha ny setepinne, kranklager, krank(?), fremgir (har ikke Direct mount nå) mm. Da blir det brått mye dyrere. Skal vel strengt talt finnes kranklager/adaptere som lar meg bruke HTII-krank på BB92, men...... Har tilbud på en ramme som passer på alle områder på PM men jeg finner ikke ut hvor den kommer fra. Jeg må være trygg på at den tåler vekta mi.
|
|
|
Re: Ny sykkel, Air M020ALU. Noen som har TS-testen?
[Re: Raskall]
#1811662
24/06/2014 12:57
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
Dvs, hjulene er ikke veid av meg selv men har ingen grunn til å tro at Ole lyver på vekta. De hjulene burde veie 1760-1790 gram med alunipler og 50g mer med messing. Dertil tilkommer noen spøkelsesgram (Ja, de er alltid der.) med olje, fett, lim, etc, og felgbånd. Slanger veier fort 100-200g stykket, og dekkene ville jeg kontrollveid heller enn å stole på Conti.  Rimelige kassetter er fort tunge. Det drar seg på. Jeg synes også det høres rart ut hvis den ramma veier stort mer enn 17-1800 gram. Men helt fornuftig sett, så er ikke 12Kg noen krise, da.
|
|
|
Re: Ny sykkel, Air M020ALU. Noen som har TS-testen?
[Re: Raskall]
#1811707
24/06/2014 14:03
|
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
sveinaa
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053 |
Sånn ift. vekt kan du se på denne Gavia sykkelen (Den er 29" men gruppe, hjul, og komponenter er kjente og gir deg en referanse til vekt). Ramma veier ca 1000g men allikevel veier sykkelen 10 kg. http://gaviabikes.no/bike/gavia-racepro-29er-mtb/
Redigert av sveinaa; 24/06/2014 14:04.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
Re: Ny sykkel, Air M020ALU. Noen som har TS-testen?
[Re: Raskall]
#1811710
24/06/2014 14:10
|
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900 |
Her er noen ikke helt random rammevekter:
Colnago Master Extra Light Racer 60 cm Stål 1828 BMC Streetfire Alu Racer XL 1675 On.One Scandal Alu medium 1565 Gary Fisher X-Cal 21" 1685, 1725, 1788 Singular Pegasus Ti XL 1693 Niner Air Nine Scandium L 1584 Ritchey P-29er 21" Stål 2256 Diamant Extreme Alu 19" 2154
Som du ser er det ganske bra variasjon på rammevekter. Rimelig alu veier mellom 1565 og 2154 gram. Så regnestykket ditt kan være feil eller riktig. Det vet du ikke uten å ta en kveld i boden. Uansett kan du realistisk ikke vinne mer enn en kilo i totalvektpå et rammebytte. Så om du er fornøyd med egenskapene på den du har bør du la vær. Ramma er nesten verdiløs på bruktmarkedet uansett.
LarsB
Redigert av larsb; 24/06/2014 14:11.
|
|
|
Re: Ny sykkel, Air M020ALU. Noen som har TS-testen?
[Re: Raskall]
#1811749
24/06/2014 15:36
|
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 577
Henning H
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 577 |
Men 8000 spenn for rammer "fra noen år tilbake" er ALT for dyrt (for meg).  Får fortsette å følge med på bruktmarkedet. En Carbon Wippet koster trekk fra britisk vat og legg til norsk + fortolling og du har den her for under halve prisen http://www.on-one.co.uk/i/q/FROOCWH/on-one-carbon-xc-whippet-frame [/quote] Jeg har sett på den men den passer så dårlig til de andre delene mine. Jeg håper å få en ramme som jeg mer eller mindre kan flytte alt over på. Jeg ser at det blir vrient å få rette styrerør men det er det eneste jeg må fire på også. Det finnes lagere som lar meg bruke rette kronerør i tapered styrerør. På Whippeten må jeg ha ny setepinne, kranklager, krank(?), fremgir (har ikke Direct mount nå) mm. Da blir det brått mye dyrere. Skal vel strengt talt finnes kranklager/adaptere som lar meg bruke HTII-krank på BB92, men...... Har tilbud på en ramme som passer på alle områder på PM men jeg finner ikke ut hvor den kommer fra. Jeg må være trygg på at den tåler vekta mi. [/quote] Du kan fint bruke hollowtechII-krank. Med BB-92 lager. Jeg har det, og kan snakke varmt om ramma. Jeg har også et 3-delt XT-framgir som passer som du kan få til en hyggelig pris om du skulle lande i den retning.
MVH Henning
|
|
|
Re: Ny sykkel, Air M020ALU. Noen som har TS-testen?
[Re: Raskall]
#1812529
25/06/2014 17:35
|
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 984
keo
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 984 |
Så de hadde komplett karbon utgave til 8990 på gmax i Moss. Det er ihvertfall en bedre deal enn å kjøpe løs ramme. Den må det være mulig å prute på, jeg ga 7500 for 3 år siden.
keo
|
|
|
Re: Ny sykkel, Air M020ALU. Noen som har TS-testen?
[Re: Raskall]
#1838468
16/08/2014 15:14
|
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 11,746
Raskall
OP
More than words
|
OP
More than words
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 11,746 |
Har begynt å få en fin vekt på denne nå. Kjører på Race King Racesport med slike grønne latex-slanger. Med disse på gikk vekta ned til 11,7 kilo.
I dag falt det også en brukt XX-kassett ned i postkassa. Trodde først jeg hadde fått en tom eske men XX er utrolig lett. Den veide 208 gram (11-36) på kjøkkenvekta mi. XT-kassetten i 11-36 veide 335 gram mener jeg å huske.
Har også byttet til skumholker samt gjort noen andre justeringer og bagasjevekta viser nå 11,35 kilo. Hadde jeg tatt av pedalene så hadde vekta vist 11,04 kilo. Og da begynner det å ligne på vekta den blir markedsført med. Hadde det gitt mening å oppgi vekt uten pedaler hadde jeg kuttet en cm av setepinnen og kommet meg ned på 10-tallet. Bare for morro skyld.
Tror jeg legger letingen etter ei lettere ramme på is nå.
Redigert av Raskall; 16/08/2014 15:17.
|
|
|
Re: Ny sykkel, Air M020ALU. Noen som har TS-testen?
[Re: Raskall]
#1851632
06/09/2014 05:12
|
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 2,205
Abit
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 2,205 |
Funnet ut noe mer om vekta. Ser en skal selge en L-ramme av disse. Han reklamerer med vekt på 1500g. Tilsvarende hørte jeg om ei White-ramme. Den veide 1950g i S, med lakk. Hva er dette ? i mitt tilfelle, så kan avviket skyldes eldre, men utseendemessig identisk, ramme enn den XXL selger laust nå og kaller for 1500g (på bilvekta ?). G-Sport da ? Vil tro at en tykk lakk, kan legge på et par hundre gram. Jeg har veid før og etter stripping flere ganger, men husker ikke nøyaktige tall jeg fikk. Dessuten avhenger det av lakkeringsvalg. Tror ikke jeg underdriver om jeg sier maks 200g Skal de sikte inn mot weight weenies, så bør tallene også stemme. Ellers blir det Hong Fu, for alltid. Ok. Denne tråden hadde vist 2 sider  Ser temaet er blitt berørt. But modafåkka jizuuus.... 2kg er jo Biltema-rammevekt. Og stive nok, er de fleste derfra. Dessuten, anti-theft dekaler. Nok en gang, så får man neppe hva man betaler for. Drar like mye pussy på BT-rammene. Ikke sykkelramma det står på. Min beste BT-ramme, har carbo-seatstays, som jo drar ekstra vekt, og den veide 1850g i M. Hele sykkelen, etter å ha hatt noen bokser opp mot 5 år på lageret sitt her, ble solgt for kr 500, da det var 2 eksemplarer igjen på lageret. Og ramma er så god som ei ikke-karbo ramme kan bli.
Redigert av Abit; 06/09/2014 05:22.
|
|
|
Re: Ny sykkel, Air M020ALU. Noen som har TS-testen?
[Re: Abit]
#1851633
06/09/2014 05:36
|
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 11,746
Raskall
OP
More than words
|
OP
More than words
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 11,746 |
Jeg har ikke tatt meg bryet med å strippe ramma. Det vil gi for mye tid uten sykkel. Men jeg har fått sykkelen ned på under 10 kilo nå. Den klokker inn på 10.95 kilo og da er jeg fornøyd.  Men nå har jeg en "ny" sykkel som nok kommer til å bli mer brukt på vei så når den kommer kan det nok hende jeg stripper Air-sykkelen som et koseprosjekt for vinteren. Den nye sykkelen fortjener å få de beste delene uansett.
|
|
|
Re: Ny sykkel, Air M020ALU. Noen som har TS-testen?
[Re: Raskall]
#1851638
06/09/2014 06:14
|
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 2,205
Abit
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 2,205 |
Raskall:
Jobber du like hardt med å demolitere det nye hjulsett ?
Og dersom du ikke gjør, hvordan skal du da få vite om håndbygde hjulsett holder seg så mye bedre, som du ofte anbefaler til andre syklister på oppsiden av 100kg-tallet
|
|
|
Re: Ny sykkel, Air M020ALU. Noen som har TS-testen?
[Re: Abit]
#1851661
06/09/2014 07:35
|
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 11,746
Raskall
OP
More than words
|
OP
More than words
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 11,746 |
Raskall:
Jobber du like hardt med å demolitere det nye hjulsett ?
Og dersom du ikke gjør, hvordan skal du da få vite om håndbygde hjulsett holder seg så mye bedre, som du ofte anbefaler til andre syklister på oppsiden av 100kg-tallet Jeg anbefaler ikke håndbygde hjul til pingler på 100-110 kg. De klarer seg fint med solide fabrikkhjul. Men når man bikker 125 kilo må det kraftigere lut til. Og ja, de håndbygde hjulene får kjørt seg hardere enn noen andre hjulsett. Jeg er ikke lenger pingle av frykt for å ødelegge hjulene. Jeg har ikke hatt dem i stativet en eneste gang og de er dønn rette fremdeles. Det er forskjell på småfeit og smellfeit, vet du.
|
|
|
Re: Ny sykkel, Air M020ALU. Noen som har TS-testen?
[Re: Raskall]
#1851698
06/09/2014 09:41
|
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 2,205
Abit
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 2,205 |
Ja det er sant det, at det er forskjell. Så betyr sykkelstil også mye. Godt du kjører de da. Tenkte nok du var litt forsiktig i begynnelsen, nå. Fortell gjerne hvordan, om, om ikke de holder seg bedre på litt lengre sikt. Supercomp eikene, 1.5-1.8 de vel ?
|
|
|
Re: Ny sykkel, Air M020ALU. Noen som har TS-testen?
[Re: Raskall]
#1851748
06/09/2014 12:22
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
Supercomp er 2,0/1,7/1,8.
|
|
|
|
|