Jeg er førstereis, og skulle gjerne visst hvor punkteringsutsatt man er i løypa. Kjører 29 HT og vurderer Conti RaceKing 2.2 med tynne vegger mtp vekt og rulleegenskaper. Eller burde jeg safe med X-King Protection 2.4 og/eller HD 2.35 pacestar, som er alternativene? Tips mottas med takk.
Uten tvil RaceKing 2.2. Det er noen skarpe steiner i første terrengparti, men der kan du heller gå av og trille opp.
Det er mindre skarpe steiner i det siste terrengpartiet.
Du vil spare inn mange minutter med å trille lett på grusen, og det er det jo mest av.
//Glenn ---------------- Sykler for Aron Sykkelklubb (Aron SK) Instagram @sykkelglenn
Re: Montebellorittet 24. mai 2014
[Re: -GS-]
#179128020/05/201413:14
Jeg er førstereis, og skulle gjerne visst hvor punkteringsutsatt man er i løypa. Kjører 29 HT og vurderer Conti RaceKing 2.2 med tynne vegger mtp vekt og rulleegenskaper. Eller burde jeg safe med X-King Protection 2.4 og/eller HD 2.35 pacestar, som er alternativene? Tips mottas med takk.
Uten tvil RaceKing 2.2. Det er noen skarpe steiner i første terrengparti, men der kan du heller gå av og trille opp.
Du vil spare inn mange minutter med å trille lett på grusen, og det er det jo mest av.
Det er jo ikke sånn at RaceKing ikke er laget for å sykle terreng heller... Alle allround dekk a la race king, ikon, fast track osv er laget for å gå fort i en rundbaneløypa. Altså vil det aldri, aldri bli for teknisk terreng på et maraton-ritt for å håndtere dette.
Det er jo ikke sånn at RaceKing ikke er laget for å sykle terreng heller... Alle allround dekk a la race king, ikon, fast track osv er laget for å gå fort i en rundbaneløypa. Altså vil det aldri, aldri bli for teknisk terreng på et maraton-ritt for å håndtere dette.
Enig. Blir litt overkill å bruke grove sti dekk her.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Den kloppinga så bra ut. Har jo vært et av de standard gå-partiene. Værvarslet har variert noe voldsomt. Masse regn spådd her om dagen. I går var det spådd strålende. Og nå er det spådd regn igjen. Tror jeg skal vente med å sjekke yr til fredag kveld. Der er de tydeligvis usikre
Er løypa noe annerledes når man kommer til brua over Konnerudveien? Ser ut som det er mer asfalt på det nye kartet enn hva løypa var i fjor? Eller tar jeg feil(evt en liten fargeglipp i kartet?)
Noen som har vært i løypa de siste to dagene? Har det kommet like mye nedbør der som her nord for Oslo? Myr og gjørme? Tenker da litt på dekkvalg. Ser at det over anbefales Race King/Ikon...
Re: Montebellorittet 24. mai 2014
[Re: bcbc]
#179348523/05/201410:16
Ser ingen grunn til å velge noe annet. Det kan være noe blått i siste terrengdel, den nedkjøringa før du kommer inn i boligfeltet og begynner på grusen ned mot mål.
//Glenn ---------------- Sykler for Aron Sykkelklubb (Aron SK) Instagram @sykkelglenn
Takk. Høres bra ut. Hadde jo vært utrolig bra om det meldte regnværet bare kunne kommet litt tidligere, eller bare tatt en annen retning:) Dette blir knall!
Har bare Thunder Burt Evo PaceStar, 27 x 2,10" (ikke snakeskinn!) Kan bli tøft å komme seg gjennom 71km uten punktering! Hvordan er rundbaneløypa forresten, mange punkterings utsatte steder?
Megadag mellom Sande og Konnerud i dag!! Stor takk til alle i front på pulje to som kjørte opp bakkene de første km, med perfekt trøkk. Trøkk, men ikke så i hvert fall jeg brant kruttet. Flott raskt føre, regnet i natt ga godt grep på både sti og gruspartiene. Og fin rulle kjøring etter første grusparti, med 4-5 karer fra bl.a. Asker og Eiker.
Kjørte slangeløst med nye RaRa, med ca 30 psi. Supert på alle måter.
Tippet inn på 1t 48 +, pers ned ca 5 min fra sist. Trodde nesten ikke mine egne øyne. Det ga 5. plass i menn 50-59. :-)
Ja - bra stemning i front av pulje to. Avslappet og fornuftig kjøring gjorde at det ikke ble noe stress. Da går det fortest :-) Fikk litt kramper opp mot Haukås og måtte slippe teten i puljen vår. 1.45 og perset med 20 min. Takk for turen :-)
Gikk egentlig forbausende lett oppover til første terrengparti-jeg satt med i teten av pulje 2 og var med dere foran her. Men slet i første terrengdelen og hadde ikke noe å bidra med da dere kom ut på grusen og satt som en snylter på halen der:-) Klorte meg fast men datt av opp mot toppen av siste terrengparti. Kom meg inn på 1.50 i M 50-59. Frisk nedkjøring etterpå for en førstegangsreisende.
Ellers registrerte jeg i etterkant at tida gikk fra vi passerte matta etter noen hundre meter. Da lønner det seg å være taktisk og legge seg langt bak der for så å kjøre seg opp. Jeg var langt framme idet vi passerte matta og siste mila kjørte jeg sammen med en fra Eiker CK som jeg regnet med var i klassa mi. Det stemte, og jeg dro til i spurten, kom først, men registrerte at jeg var slått med 27 sekunder:-)
Tusen takk til deg på en svart White 29" som "tauet" meg fra litt før 2. terrengparti og frem til jeg tryna i siste terrengparti før boligfeltet på Konnerud (mudhill). Ødela forhjulet, sprakk hjelmen og slo meg såpass at jeg måtte bryte. Knall bra kjørt, det var moro så lenge det varte!
Glemte å takke alle som brydde seg og spurte hvordan det gikk også. Men vil rette en pekefinger, det er litt håpløst å rope flytt sykkelen din (når den ligger 10 meter lenger frem) når man sliter med å puste, ikke kan stå på den ene foten pga et tryn i 25 km/t + langsmed og oppå et stein gjerde.
Redigert av sveinaa; 24/05/201419:54.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Det kommer etterhvert. Ble tatt over 2000 bilder på lørdag. Fotografen har visst hatt noen små utfordringer med opplasting foreløpig ligger fire puljer ute på Filickr kontoen til Montebelloarrangementene
Jeg syklet Montbellorittet sist i 2012. Da var det en annen startrute igjenom Sande, og jeg klokket inn på Kalmotoppen ca 5 minutter saktere en jeg gjorde på Lørdag. Enda jeg den gang var i bedre form og endte opp ca 5 minutter raskere i mål en jeg gjorde nå.
Kan man i det hele tatt sammenligne tidene fra tidligere og i dag? Er det sånn at jeg egentlig ikke syklet 5 minutter saktere, men i realiteten syklet 10 minutter tregere i.o.m at starten er gjort om?
Klokka ble vel starta ved innkjøringa til Bolstadgata før. Jeg tror derfor tiden er godt sammenlignbar i utgangspunktet (før hensyn til vær og "føre").
Jeg fikk høre av flere jeg sykler med at løypa sånn den var i 2013 hadde 5-7 min lengre tid enn 2012 pga omlegging av starten.
2013 og 2014 var jo like. Skulle jeg antatt noe ville jeg trodd at gammel løype tok lengre tid, var en skikkelig hard bakke for gjennomsnittsdeltageren i starten før som tillegg korka seg.
Med 5-7 min i åpningstempoet som pleier å være så sykler man ganske langt.
Grunnen til at jeg stusser er at de beste brukte ca 5 minutter lenger tid til Kalmo i 2012 en i år. Men i mål kom de ca likt. Det henger for meg ikke helt på greip?
Grunnen til at jeg stusser er at de beste brukte ca 5 minutter lenger tid til Kalmo i 2012 en i år. Men i mål kom de ca likt. Det henger for meg ikke helt på greip?
Må i tilfelle ha vært bruttotider med master, det er veldig liten forskjell fra Bolstadgata og idrettsplassen.