Ja, dvs den er nok liten (Small), men har formet den litt til så tror den passer nå! Sykt lett, ganske sikker at jeg sparte....tja 10 minutter på bytte:):) Nei da, men lett er den. Belønnet meg selv med ny stihjelm også i Håkons hall (Catlike Leaf, supersmooth, billig og lett, og ikke så klumpete som POC og Sweet sine som jeg vurderte).
Og ja, eller JA som Elgvenn sier lenger opp. Det er den jævla steinen! Men ikke nå mer. Forbannelsen er brutt. "jokket" meg elegant over den etter fornedrelsen fra 2 år tilbake (syklet motsattvei i fjor, da er den lett og synlig.
Ultrabirken var veldig bra er min konklusjon. Dette var min første tur, så viste ikke helt hva jeg gikk til, men det innfridde. Synes grusbankinga fra starten var helt grei, og at tida gikk ganske fort. Farta var høy nok i starten ifg min pulsklokke, men kom fint inni det etterhvert. På ca 60km ble wiren på fremgiret defekt, så ble minsteklinga med mye chain sucks frem til etter Pellestova. Da fikk jeg satt den på storklinga og banka inn en stein i giret, så den holdt seg oppe,,iallfall til det var igjen 5-6km. Ble minste skiva inn med mye visping. Gikk på en skikkelig rundkast ned fra Reinsfjellet, men kom meg igjen etter en timeout i lyngen. Krampene startet vel også på rundt 60km, men ble bedre etter Hafjell opp. 6.38 ble tida. Kjørte også lørdags Birken, men det kunne jeg nok spart meg for. Ble en restitusjonstur, da beina var som bly og pulsen meget lav. 3.39 på den. Er helt klart klar for Ultra 2015, men blir nok publikum dagen derpå !
Prøver meg på litt faktaopplysninger ift sau. Jeg traff på en kollega i Nortura som jobber med sau/lam og nevnte mitt møte med denne sauen som lå der oppblåst med beina i været. Han fortalte at sauer som av en eller annen grunn ender på ryggen dør veldig raskt, de blir rett og slett kvalt. Dette er faktisk årsaken til mange 'dødsfall' på beite ila sommeren/høsten. Sauen har store problemer med å komme på beina igjen etter å ha havnet på ryggen, den stivner til og dør raskt. Så tips til dere som møter en sau som blir så skremt at den ender på ryggen, hjelp den på beina igjen så har du sansynligvis reddet liv - uten å måtte ty til munn-mot-munn metode!
Er det noen som har lekt med regneark for å finne ut om årets trasè var raskere, saktere eller samme som i fjor. Jeg trenger å vite hvor mye dårligere min 40 minutter dårligere tid egentlig er.
Er det noen som har lekt med regneark for å finne ut om årets trasè var raskere, saktere eller samme som i fjor. Jeg trenger å vite hvor mye dårligere min 40 minutter dårligere tid egentlig er.
LarsB
+ 1 Nøyaktig 40 minutter dårligere her også. Jeg har en mistanke om at toppen av eliten syklet litt raskere, mens alle andre i snitt syklet saktere..?
LarsB
+ 1 Nøyaktig 40 minutter dårligere her også. Jeg har en mistanke om at toppen av eliten syklet litt raskere, mens alle andre i snitt syklet saktere..?
For statistikkens skyld. Jeg syklet 48 minutter saktere i år, men litt dårligere form, +2 kg på sykkel og +2 kg på syklist kan også ha noe med saken å gjøre. Jeg var ca 7-8 minutter bak fjorårstida på siste fellespunkt (i rosinbakken)
LarsB
*Kremt* *Host* ikke meningen å nevne det, men jeg forbedret meg med 1:43 i forhold til sist gang jeg kjørte i 2012... Unnskyld...
Tja, var 3-4 min raskere i mål en i fjor, der vi syklet av Rosinbakken i fjor fortalte Elgvenn at han var 6 min raskere en i fjor (da var jeg litt bak han, noen hundre meter/1 min). I fjor kjørte jeg feil (tapte vel 6-8 min i ren tapstid + havnet mer i kø etterpå). I fjor var jeg i litt uggen form, men var sterk på slutten, i år gikk jeg tom siste timen, og tålte ikke så bra grusrittdelen.
Tidsmessig er jeg altså 3-4 min raskere, kanskje 10 min nærmere klassevinner, i forhold til totalvinner litt usikker (har ikke sjekket), mulig jeg var nærmere i fjor. Formmessig skal jeg være litt bedre i år, noe lørdagen viste, men UB er langt fra det beste rittet jeg har syklet i år, og taper nok 5 min på "sprekken". Plasseringsmessig er jeg litt bedre i klassen (35-42) omtrent det samme totalt (79).
Konklusjon: Tipper årets løype tidsmessig er hardere, men ikke slik ay vi snakker om mer en 10-15 min. Virker også som at nivået er jevnere i år. Mange som er godt er trent. Men dette er ren gjetting.
Poengene på Rittranking.no gir vel det statistisk det beste uttrykket for dette? For øvrig var jeg noen bitre minutter bak LarsB i fjor. Årets avstand skal forbli unevnt.
jeg har lettet ekvipasjen med ca 7 kilo siden i fjor. 4,5kg av rytter og 2,5 av sekken da jeg har lettere sekk og kuttet ut blæra. Formen er noenlunde den samme og jeg kjørte 30 min raskere enn i fjor :-)
Hvis gud hadde ment at vi skulle vært vegeterianere, hadde grønnsakene vært lagd av kjøtt.
Poengene på Rittranking.no gir vel det statistisk det beste uttrykket for dette? For øvrig var jeg noen bitre minutter bak LarsB i fjor. Årets avstand skal forbli unevnt.
Tenker du på merida rittranking ? synes den er merkelig, har bare sett på den av og til men finner den lite bra egentlig. RItt hvor jeg vet jeg har sykla bra får dårligere poengsum en ritt jeg har sykla dårlig. I år så får jeg dårligere poengsum en i fjor, selv om det er noe bedre både mht tid, plassering. Det jeg liker med den rittrankingen er at en kan søke på resultater, der er den veldig bra. Som statestikk; knallbra, som en mål på hvor bra en har sykla; niks!
Edit: bare la meg påpeke, han (Bolav?) som lager denne gjør en knalljobb som lage denne, men for meg så er den (poengsummen) ikke noe mål på hvordan jeg har sykla. Men veldig greit å søke på navnet sitt feks for å få oversikt på ritta en har sykla. Så all kudos sånn sett. Er vel mer kriteriene jeg ikke skjønner/er enig i.
Dette er ren statistikk og jeg tror egentlig ikke det er så mange andre måter å gjøre det på oddefa, på små ritt med lite bredde i toppen vil du få god score, mens i større ritt med stort elite felt får dårlig score.
Såfremt det er omtrent samme nivå på utøverne, så vil denne poengivingen gi deg en god sammenligning på hvordan du gjorde det på akkurat ultrabirken i år mot fjoråret.
Mens du ifjor var 20% bak vinneren er du i år 21.35% bak, derfor litt dårligere score ;D
Statistikk er som en bikini, veldig interessant, men skjuler noe helt vesentlig. Det vesentlig som skjules her er nok at i år tror jeg nivået var litt høyere enn i fjor
Det kaller jeg grusing! Gunner1 som jeg kjørte på samme sekund som i fjor slo meg med like mye. Jeg konkluderer med at jeg skal si at forkjølelse og sykdom kosta meg masse tid i år.
LarsB
For statistikkens skyld. Jeg syklet 48 minutter saktere i år, men litt dårligere form, +2 kg på sykkel og +2 kg på syklist kan også ha noe med saken å gjøre. Jeg var ca 7-8 minutter bak fjorårstida på siste fellespunkt (i rosinbakken)
Kan legge til: + 2 kg på sykkel her også, og 1x10-utveksling (30 og 11-36) som heller ikke bidrar i riktig retning på et sånt ritt.
Mine egen elendighetsindeks satt opp som sammeligning mellom runermm, Gunner1 og meg selv viser omtrent det samme som jeg kjente underveis. Sleit i starten og kjørte for hardt uten særlig høy fart. Så gikk det ikke særlig bra en lang stund. Vonde bein lav fart og dårlig feeling. I tillegg var det for mye stein, mygg og dommminger!. Men det løsna litt oppover fra tregrensa mot 1000 moh. Så dabbet jeg mindre av på slutten enn jeg "burde" ha gjort.
Oppstillingen av tap mot disse to normalt (i alle fall i fjor) jevngode rytterene viser tendensen. Lærdom av dette?
Ikke få veldig vondt i halsen på onsdag og forkjølelse med antydning feber på torsdag er vel den viktigste læringen her. Sammen med at det kan bli bedre selv om det er skikkelig, skikkelig kjipt. Og at en dag på fjellet alltid slår en dag på kontoret.
Mine egen elendighetsindeks satt opp som sammeligning mellom runermm, Gunner1 og meg selv viser omtrent det samme som jeg kjente underveis. Sleit i starten og kjørte for hardt uten særlig høy fart. Så gikk det ikke særlig bra en lang stund. Vonde bein lav fart og dårlig feeling. I tillegg var det for mye stein, mygg og dommminger!. Men det løsna litt oppover fra tregrensa mot 1000 moh. Så dabbet jeg mindre av på slutten enn jeg "burde" ha gjort.
Oppstillingen av tap mot disse to normalt (i alle fall i fjor) jevngode rytterene viser tendensen. Lærdom av dette?
Ikke få veldig vondt i halsen på onsdag og forkjølelse med antydning feber på torsdag er vel den viktigste læringen her. Sammen med at det kan bli bedre selv om det er skikkelig, skikkelig kjipt. Og at en dag på fjellet alltid slår en dag på kontoret.
LarsB
Du har glemt å ta med viktige faktorer som helt nye sko, vassen pasta og mugg ikke veggene på soverommet på Rena!!
Noen som ligger i landet 3.30-3.50 på vanlig birken som kunne oppgitt hvor lang tid de brukte på ultraen (da tenker jeg ikke på de som kjørte birken dagen etter ultraen:) ).
Vurderer ultrabirken til neste år. Kjørte birken på 3.30 i år og er bedre på sti enn grus/asfalt. Spesielt i bakkene. Vurderer det litt an i forhold til hvor lang tid jeg trolig vil komme til å bruke.
EDIT. Mente at jeg er pill råtten i bakkene. Men er teknisk ok
Kun tipping, men utifra de jeg kjenner som syklet UB, og hva jeg veit om formen dems generelt, så tipper jeg du vil ligge på +/- 7 timer i UB. Kanskje litt under
Noen som ligger i landet 3.30-3.50 på vanlig birken som kunne oppgitt hvor lang tid de brukte på ultraen (da tenker jeg ikke på de som kjørte birken dagen etter ultraen:) ).
Vurderer ultrabirken til neste år. Kjørte birken på 3.30 i år og er bedre på sti enn grus/asfalt. Spesielt i bakkene. Vurderer det litt an i forhold til hvor lang tid jeg trolig vil komme til å bruke.
EDIT. Mente at jeg er pill råtten i bakkene. Men er teknisk ok
Teknisk kompetanse er svært avgjørende.. Jeg er ca 3.10- på grusbirken. UB gikk i år på 6.58.
Vanskelig å si. Hvor mye bedre er du på sti enn på grus? Hvor god utholdenhet har du? 6-7 timer på sykkelen er mye, og tida går fort på slutten når du begynner å bli seriøst sliten. Er du dritgod teknisk sparer du mye tid på det, men du må uansett ha et godt grunnlag for å holde det gående i så lang tid.
Sykler Birken på under 3 timer, men brukte 6.22 på Ultra. Skyldes teknikk som en lyktestolpe.
Førstereisende på Ultra'n i år og hadde respekt for distansen så startet rolig og kom inn på 6.48. Kjørte birken i fjor på 3.21 under litt ruskete forhold fra Kvarstad ich.. Mener den tekniske kompetansen er ganske bra da jeg stort sett trener i terreng, men den kan helt klart bli bedre. Med litt mer trøkk fra start og forhåpentligvis mer trøkk i beina generelt ser jeg ikke mørkt på å ha 6.30 som mål neste år. Forutsatt noe av samme vær og føreforhold samt lengde og antall høydemeter;-)
Vanskelig å si. Hvor mye bedre er du på sti enn på grus? Hvor god utholdenhet har du? 6-7 timer på sykkelen er mye, og tida går fort på slutten når du begynner å bli seriøst sliten. Er du dritgod teknisk sparer du mye tid på det, men du må uansett ha et godt grunnlag for å holde det gående i så lang tid.
Sykler Birken på under 3 timer, men brukte 6.22 på Ultra. Skyldes teknikk som en lyktestolpe.
Litt skeptisk mtp utholdenhet ja. Og har lett for å få kramper om jeg sitter veldig statisk og gamper på grus. Men ja, er betydelig bedre på sti enn grus. Spesielt om ikke det er masse høydemetre involvert. Sykler neste utelukkende sti/skiløype i bymarka(Trondheim). Eksempelvis kan jeg slite litt på markathrilleren grunnet mye opp og ned. Men kom meg i mål i år på ca 2.20 med veldig gode bein(disponerte feil). 3.33 på årets sykkelener. På for eksempel sykkeleneren merker jeg med en gang jeg møter terreng og jeg triller lett fra de fleste jeg har litt slitt med å holde opp vinstradalen. Totalsprekk mot slutten førte til trolig ca rundt 10 min dårligere tid. På Birken kjørte jeg opp mot optimalt i forhold til kapasitet. Kunne kanskje presset 5-10 min om jeg hadde gitt alt men risikert kramper på slutten.
Å si at jeg er dritgod teknisk vil være en overdrivelse mtp nivået på de fleste i UB antar jeg. Men er vel kanskje over snittet i forhold til et ordinært maratonritt. Holder meg stort sett i gang på det som finnes i bymarka i hvert fall.
4 timer på Birken 2012&2013 , 8:37 på min første Ultrabirk (er 50+) men ser i ettertid at jeg tok det nok litt vel rolig på grusen. Kunne nok vært ned mot 8 med litt mere pågående kjøring men hadde stor respekt for distansen & antall timer på sykkel.
Hadde vel strengt tatt bare ambisjoner om å fullføre på anstendig vis samt ha overskudd til å smile & nyte over fjellet. Og lykkes godt med det !.
Eksempelvis kan jeg slite litt på markathrilleren grunnet mye opp og ned. Men kom meg i mål i år på ca 2.20 med veldig gode bein(disponerte feil). 3.33 på årets sykkelener. På for eksempel sykkeleneren merker jeg med en gang jeg møter terreng og jeg triller lett fra de fleste jeg har litt slitt med å holde opp vinstradalen. Totalsprekk mot slutten førte til trolig ca rundt 10 min dårligere tid. På Birken kjørte jeg opp mot optimalt i forhold til kapasitet. Kunne kanskje presset 5-10 min om jeg hadde gitt alt men risikert kramper på slutten.
Det er mange høydemeter på Ultra, vær forberedt på det Ytterligere sammenligningsgrunnlag basert på samme ritt som deg: Markathrillern (2013) på 1.53, Enern i år på 2.52.
Eksempelvis kan jeg slite litt på markathrilleren grunnet mye opp og ned. Men kom meg i mål i år på ca 2.20 med veldig gode bein(disponerte feil). 3.33 på årets sykkelener. På for eksempel sykkeleneren merker jeg med en gang jeg møter terreng og jeg triller lett fra de fleste jeg har litt slitt med å holde opp vinstradalen. Totalsprekk mot slutten førte til trolig ca rundt 10 min dårligere tid. På Birken kjørte jeg opp mot optimalt i forhold til kapasitet. Kunne kanskje presset 5-10 min om jeg hadde gitt alt men risikert kramper på slutten.
Det er mange høydemeter på Ultra, vær forberedt på det Ytterligere sammenligningsgrunnlag basert på samme ritt som deg: Markathrillern (2013) på 1.53, Enern i år på 2.52.
Da er det vel ikke umulig at det kan bli rundt 8 timer. Antar konkurransen er tøffere på UB enn en del andre ritt. Normalt ligger jeg mellom 30 og 40% ned på resultatlisten for de siste rittene jeg har vært i. (34% i birken. 27% totalt). Får seg om jeg klarer å manne meg opp til en påmelding. Må sies også at jeg har god fremgang ennå da dette er sesong 2 med sykling i rittsammenheng. Og er rundt 15% raskere i år enn i fjor.