Norges-Cup rundbane 2013 har for oss som er bosatt i Trøndelag, fortonet seg som noe i retning av "Oslofjord-Cup". 7 av 9 ritt er lokalisert i dette området. I tillegg er 2 av 5 ritt i NC Maraton også i samme område. Vi er så heldig å ha slekt på Slemmestad, og har dermed hatt et perfekt bosted for alle disse rittene. Maks en time kjøring derfra til alle disse 7(+2) rittene. Trøndelag-Slemmestad er dog noen timer som kommer i tillegg, og hadde NC bestått av flere ritt, tror jeg ikke vi hadde tatt oss råd til å delta. Dermed hadde vi kanskje droppet rundbane, og satset bare maraton, eller motsatt. Hvis cupen blir for omfattende, blir den "uoverkommelig" og færre vil delta. Man deltar for å få et godt resultat sammenlagt, og da må man delta på alle rittene, da alle teller i sammendraget.
Jeg mener at man kunne hatt flere ritt, men at ikke alle skulle telle. Om man f.eks lot NM inngå i NC og fikk til 10 rundbaneritt i løpet av en sesong, så kunne man kanskje stryke de to dårligste rittene. Eventuelt kunne NM eller andre ritt ha doble poeng for å gjøre dem mer attraktive?
Ellers vil jeg si at det har gått litt inflasjon i arrangørenes streben etter å lage løyper med "internasjonal" standard. Det virker som om alle prøver å overgå hverandre i å lage teknisk krevende løyper, og jeg tror kanskje vi har kommet langt nok? Det er en hårfin grense mellom tekinsk krevende løype og knotete løype. Teknisk er morsomt, men knot er ikke morsomt. Vi ønsker oss utøvere på internasjonalt nivå, og lager derfor vanskelige løyper, men vi ønsker også bredde. Bredde er også med på å heve nivået.