Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Norges cup Rundbane 2014->

Norges cup Rundbane 2014-> #1664539 21/08/2013 09:05
olechr Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Jeg var vel en av de som håpet på færre N cup rundbane ritt for noen år siden. Men er litt i tvil om det var så lurt.

Som ung syklist som vil satse rundbane i Norge nå så er det altså 5 helger i løpet av en hel sesong pluss UM/NM. Det blir jo ikke arrangert noe bra rundbane utover dette. Med unntak av ukes cupene. Må også si jeg syntes det er rart ikke flere av de som satser kjører UB cup etc men det får bli en annen tråd.

I år har det vært Norges cup i april, mai, juni, august og september. 1 helg i mnd. Jeg er redd dette er for lite hvis man ønsker å kjøre fort i rundbane. Man er nå helt avhengig av en klubb som virkelig satser. Dvs med skikkelig rundbane løype man kan bruke til hverdags som feks Horten.

Slik jeg ser det burde man ha fått opp 2-4 helger til med rundbane hvis man har ønske om at det skal satses på. Og flere av disse bør også være UCI løp.

Hva syntes dere andre som er rundt? Særlig dere med yngre ryttere (under 20). Selv hadde ikke jeg klart å holde motivasjonen til å sykle rundbane med så få ritt.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Norges cup Rundbane 2014-> [Re: olechr] #1664852 21/08/2013 14:00
C
cfs Offline
Avhengig
Avhengig
C
Jeg tror det hadde vært bra med flere rundbaneritt. Med så få som i dag blir det nødvendigvis lange reiser, noe jeg mener ikke er bra. Se på langrenn, man kan gå renn både lørdag og søndag hele vinteren uten å måtte reise altfor langt.
Skal man få flere ritt må flere klubber på banen, det innebærer dugnadsjobbing for foreldrene. Tror det kan være vanskelig da veldig mange pappaer er på marathonritt, og de er det nok av.

Re: Norges cup Rundbane 2014-> [Re: olechr] #1664998 21/08/2013 18:14
S
Speedster Offline
Medlem
Medlem
S
Norges-Cup rundbane 2013 har for oss som er bosatt i Trøndelag, fortonet seg som noe i retning av "Oslofjord-Cup". 7 av 9 ritt er lokalisert i dette området. I tillegg er 2 av 5 ritt i NC Maraton også i samme område. Vi er så heldig å ha slekt på Slemmestad, og har dermed hatt et perfekt bosted for alle disse rittene. Maks en time kjøring derfra til alle disse 7(+2) rittene. Trøndelag-Slemmestad er dog noen timer som kommer i tillegg, og hadde NC bestått av flere ritt, tror jeg ikke vi hadde tatt oss råd til å delta. Dermed hadde vi kanskje droppet rundbane, og satset bare maraton, eller motsatt. Hvis cupen blir for omfattende, blir den "uoverkommelig" og færre vil delta. Man deltar for å få et godt resultat sammenlagt, og da må man delta på alle rittene, da alle teller i sammendraget.
Jeg mener at man kunne hatt flere ritt, men at ikke alle skulle telle. Om man f.eks lot NM inngå i NC og fikk til 10 rundbaneritt i løpet av en sesong, så kunne man kanskje stryke de to dårligste rittene. Eventuelt kunne NM eller andre ritt ha doble poeng for å gjøre dem mer attraktive?
Ellers vil jeg si at det har gått litt inflasjon i arrangørenes streben etter å lage løyper med "internasjonal" standard. Det virker som om alle prøver å overgå hverandre i å lage teknisk krevende løyper, og jeg tror kanskje vi har kommet langt nok? Det er en hårfin grense mellom tekinsk krevende løype og knotete løype. Teknisk er morsomt, men knot er ikke morsomt. Vi ønsker oss utøvere på internasjonalt nivå, og lager derfor vanskelige løyper, men vi ønsker også bredde. Bredde er også med på å heve nivået.

Moderator  support