Ramme: ny fra Dogstar Hjul: DT-nav kjøpt på et her liggende marked. Felger fra LB (ikke Lars Birger, men Light-Bicycle). Revo-eiker og kvalitetsarbeid fra Dogstar. Dekkene er Nobby Nic fra forrige år. Suntace styre og Ergon holker er med fra fjorårsdoningen. Det samme gjelder R1-bremsene. Extralight-stemmen og Schmolke-pinnen er brukt og kjøpt på Terrengsykkel.no. Det samme gjelder Cane Creek styrelager, kjøpt av en hyggelig Mr.Bergli. Setet er Ritchey-carbon. Giring er XX1, nytt alt sammen med trigger. Her føler jeg at jeg ikke hadde noe valg i forhold til 1X10 som jeg hadde i fjor. Dette ble en"must have"som jeg hadde anskaffet uansett hvilken sykkel den skulle sitte på. Gaffel; her var det meningen å bruke Fox Float Kashima 34mm og 14cm som jeg kjøpte i 2011. Litt tullete egentlig, men for to dager siden fikk jeg tak i en Magura TS8R 12cm på "billigsalg". Jeg hogg til, sikkert et resultat av at min akillesskade har vært langdryge saker, samtidig som 14cm kanskje er litt over-kill. Vekta ble 10.84 uten stress og pedaler, tunge holker og krankarmbeskyttere til tross. Alt sammen for under 10 tusen! Hvor mye må man gi for en tilsvarende Specialized, mon tro, dere hyllevareforkjempere?
Ikke for å være pirkete ass.. Men jeg ser ikke helt at regnestykket ditt går opp.. Ny ramme fra Dogstar...hjulbygg fra Dogstar...XX1 og noen bruktkjøp, til under 10k...?! Ramme til 22.000,- drivverk til 4-8.000 litt ettersom hvor man handler, felger til ca 350 dollars + mva, byggejobb, eiker, brukte deler til x000... Ehm.. Ovenfor kona funker nok forklaring på 10k, men ikke i dette forumet..
Utover det, pen sykkel, grattis!! Håper du ikke får altfor mye trøbbel med gaffelen. Magura gaflene er smooothe når de funker, men hvis de ikke funker tar det gjerne vinter og votter å få rettet opp feil/mangler..
Mulig at jeg har underdrevet prisen. Ja til det. Det jeg prøver å fremskisse er at custom ikke nødvendigvis behøver å være dyrere enn ferdigsaker. En fin Cube eller Spez vil også ha en pris.
Godt du innrømmer det da, ellers hadde du fort fått 15.000 av meg til å kjøpe inn deler til mitt nye prosjekt!
Custom trenger ikke være så veldig mye dyrere enn ferdig hyllevare, men det trenger ikke alltid være bedre heller, hverken på kort eller lang sikt.. Som eksempel min situasjon tidligere i år. Bygget ny sykkel i høst, brukte masse tid på å finne perfekt ramme, handlet inn deler, bygget opp. Grisebra sykkel! Så, et tryn. Selvbygg med ramme fra et lite og eksotisk merke, nye rammedeler har leveringstid lik en liten evighet. Resultat, kjøp av ny sykkel. I forbannelsen ble det helt klart at det skulle være hyllevare, fra et merke så stort at det er overhengende sannsynlig at det til enhver tid kan fremskaffes reservedeler, rammedeler o.l. på kort frist om uhellet skulle være ute..
Men hyllevare eller custom, alltid moro å bygge sykkel, og alltid moro med første prøvetur!
Håper du får mange fine turer på Spideren! Sier det igjen, den ble skikkelig pen!
Pen sykkel! Kjenner igjen mange av vurderingene ift når jeg nå sitter å speider etter deler til nybygg. Lett og sterk er fin kombo. Gleder meg til våren allerede :-)
- Espen -
"Man angrer aldri på en dårlig tur, bare de gode man går glipp av"
Hvor mange tenner er det du har foran og på kassetten bak? Lurer også litt på hvordan det fungerer i praksis, har du da lette nok gir når stien går bratt oppover over lengre strekk?
Klarer ikke helt å se utifra bildene, men er det en large ramme?
Ramma er medium. XX1 32 foran og 10/42 bak. Vil tro at dette klarer av de fleste av Oslomarkas stier. Trenger å sykle mer for å komme i form før jeg sammenligner med fjoråret. Med ble imponert over hvor lite støy og slag det var. Og den lette vekta. Dette var noe annet enn fat-bike. Her er vekt med Kashima med Tune 15mm og uten krankarmgummi.
Ser det foreløpig er litt dårlig utvalg av boss for xx1 (eller rettere sagt CK har foreløpig ingen løsning).
Har en Intense 6.6 med 1x9 og med 32 foran så blir det fort i tyngste laget med bare 34 bak.. I tillegg er sykkelen endel tyngre (ja kanskje rytteren også
Du kan ta av den blå beskyttelsestapen ved krankhuset. Da blir den smekker! Har samme sykkelen selv og er storfornøyd! XX1 med 32 funker veldig bra, men lange bratte partier så blir det for tung, for meg.. Blir 30t til neste år.
Fornøyd med 140mm Fox mot 120mm Magura? Jeg har 120mm talas 32, og den fungerer bra, men det er litt snaut til tider.
Bra du holder koken fortsatt, Bjørn! Både på stiene og i verkstedet. Alt for lenge siden vi var på tur og nå bor jeg i et landeveisland.
Fulldemper med XX1 hadde vært noe, men utsetter trolig innkjøpet et år til av flere grunner. Selv var jeg på nippet til å bestille denne for under 10000 Jeg satt opp et regneark med rammen din også, men det ble fort dyrt det også.
Først skal jeg komme i form, så lære meg å sykle på sti igjen og så se om jeg trenger litt teknsik hjelp for å henge med. Its not about the bike, eh!?
"Du kan ta av den blå beskyttelsestapen ved krankhuset. Da blir den smekker"
Bedre nå?
Jeg syns at 120 er nok. Satte dog på Fox`en igjen da den tar smådumpene litt bedre. Magura var like stiv, skal nok på igjen når jeg får fettet den opp med Magura Grease. 120:140=uavgjort. Har du en Fox 120, er du i boks hva lengde angår.
XX1-clutch og oval klinge; dersom noen lurer? Det går helt greitt.
10.000 Gammel grenselov på Terrengsykkel.no fra 7-8 år tilbake. Inget beløp høyere enn dette skulle proklameres. Overtredelser ble straffet med spark bak knehasene dersom man støtte på Stilpolitiet. Ikke alle er klare over hvor strengt dette er! Men KnutAa tok den!
Har oppdatert fjæringa litt i det siste. Foran er det nå montert ny patron med åpent bad fra crconception Takk til Ynot for tips...ikke så gæ´ern pris heller, 199Euro
Den observante seer vil kanskje også se andre forandringer?
Rapport Fox-pølse fra Crconception; Er det noe jeg er fornøyd med her i verden, så er det dette produktet. Jeg sykler ikke ritt og minst mulig grusvei. Holder meg i skogen mest mulig, ikke går det fort og skogene rundt meg har stier med mye stein og mange røtter. De fleste forgafler jeg har hatt (et unntak) takler ikke dette. De er for trege, man må støte på store ting før noe skjer, syns nå jeg. Har prøvd å bøte på dette med minimering av lufttrykket, men blir da "belønnet" med masse bremsedykk så fort man berører en sådan hendel. Retur blir også svakere. Så jeg sendte en mail til France; Pouvez-vous livrer une cartouche pour cette fourche qui le rend plus souple sur les racines et les petites choses , sans trop de frein-plongée? Kan du levere en innmat for denne gaffel (Fox Float 34/14cm 2012) som gjør den pløsjere over røtter og småting uten for mye bremsedykk? Prøvde først å sende meldingen på engelsk, men fikk ikke svar før jeg tok til fransk, skikkelig franskmann denne Richard, som svarte OUI (men han forstår engelsk også, så ikke bli redde). Her er mitt domene. Jeg røyker ikke, har aldri gjort. Men hvis jeg skal røyke noengang så blir det over her, mens jeg sykler på min Intense med en hånd på styret og med en sigar i den andre. Det er nemlig mulig med den fjæringa jeg har nå. Jeg har nå en gaffel som "gir labb".Like myk som en RS med masse trykk i negativkammeret, men uten at negativen "spiser opp" vandringa, men og holder seg oppe. Krem!