Elko 400GLI er en bra dimmer, som klarer å dimme 220V led, GU10. Vet ikke om den var lagd for LED, men den er en bra all-rounder. Den klarer for eksempel 4 stk LED på 4watt, men kommer vel muligens bare ned til 15% av minimum, eller noe sånt.
Vel og merke så er det en liten jungel, men Philips og Osram har kommet med greie dimbare spot for 220V(GU10 sokkel). Elko 400GLI er vel ikke det siste på markedet, kan hende det har kommet noe bedre... Vet ikke helt om det er innebygd likeretter i hver 220V spot-pære, slik at det blir flimrefritt. Jeg synes denne typen spot fungerer bra iallefall. Må si at LED er bra når det er litt dimma, men LED-lys kan være skarpt hvis det blir mye av det.
Kan hende 12V er "bedre", men da blir det vel mer spesialtilpasning, med trafo/omformer for LED, egen 12V dimmer, 12V spot. Vet ikke helt om dette er vanlig.
LED er pent i takspot, men halogen kan være litt penere på stua. Noe annet LED er bra til er Up-lights, eller sånne lys som har skjermer som peker opp mot himlingen. Noen bruker LED som lys for kjøkkenbenken også, men der synes jeg det egentlig er greiere med lysrør, da jeg synes LED-lys kan bli litt vel klart og skarpt.