Bensin eller disel? Hva er å anbefale?
|
Re: Bensin eller disel? Hva er å anbefale?
[Re: MuddyBear]
12/08/2013 11:18
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
[Re: Dan]
12/08/2013 11:32
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Det finnes gode årsaker til at vi har innvandring til Norge. Dersom folk fikk fler unger ville innvandringen blitt redusert. Og redusert innvandring er et mål mener du? Ja.
|
|
|
[Re: Dexter]
12/08/2013 12:04
|
Dan
More than words
|
More than words
Og redusert innvandring er et mål mener du? Ja. Interessant. Og av hvilken grunn? For å bevare de norske genene eller fordi innvandring akkurat i disse siste tiårene har vist seg utfordrende med tanke på integrering og befolkningens søken mot et felles samfunnsideal? Hvis ja på det siste, er det ikke uansett forseint? En sekularisert oslobo står vel lengre fra en kristen sørlending enn fra en sekularisert oslopakistaner? Å finne et felles samfunnsideal blir derfor umulig selv om man hiver ut alle innvandrere. Man må derfor finne et minste felles multiplum mellom den kristne sørlendingen og osloboen og si at det er det norske samfunnsidealet. Og det vil da være så generelt at det vil være attraktivt også for innvandrere.
|
|
|
12/08/2013 13:09
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Primært fordi det er dyrt, sekundært pga problemer med integrering.
Ellers så har jeg ingen problemer med at de norske genene blir ispedd litt sydlansk dna.
|
|
|
[Re: Dexter]
12/08/2013 13:12
|
Dan
More than words
|
More than words
Primært fordi det er dyrt, sekundært pga problemer med integrering. Det er integreringen som eventuelt er dyr. Å få inn ferdigutdannet arbeidskraft uten at Norge har trengt å betale for barnehage, skole og alle andre kostnader før et barn blir en lønnsom voksen arbeidsenhet er veldig billig.
|
|
|
12/08/2013 13:12
|
Tex
Besatt
|
Besatt
En sekularisert oslobo står vel lengre fra en kristen sørlending enn fra en sekularisert oslopakistaner?
Bilforhandleren sa ingen ting om dette da jeg spurte om jeg burde gå for bensin eller diesel. 
|
|
|
[Re: Tex]
12/08/2013 13:13
|
Dan
More than words
|
More than words
Bilforhandleren sa ingen ting om dette da jeg spurte om jeg burde gå for bensin eller diesel.  Han har sikkert en agenda. Gå til en annen forhandler. 
|
|
|
12/08/2013 16:01
|
Ketle
Ivrig
|
Ivrig
Primært fordi det er dyrt, sekundært pga problemer med integrering. Det er integreringen som eventuelt er dyr. Å få inn ferdigutdannet arbeidskraft uten at Norge har trengt å betale for barnehage, skole og alle andre kostnader før et barn blir en lønnsom voksen arbeidsenhet er veldig billig. I en ideell verden så er det slik. Slik er det ikke nå. Mange som kommer som havner på trygd svært raskt.
|
|
|
[Re: Ketle]
12/08/2013 16:20
|
vortex surfer
Ivrig
|
Ivrig
Det det polakkene, svenskene eller innvandrere fra Litauen som havner kjappest på trygd?
|
|
|
[Re: RazeFaze]
12/08/2013 16:24
|
sl500
Ringrev
|
Ringrev
De fleste internettbutikkene har avtale med lokale verksteder og inkluderer montering og avbalansering i prisen. Det er ikke værst. Kjekt å vite. Tror du skal ta det med en klype salt eller to. Det normale er at internettbutikkene har avtale med noen lokale verksteder som gjør jobben til en fastsatt pris som kunden betaler rett til verkstedet. De vanlige dekkverkstedene vil helst ikke ta i dekk kjøpt av andre enn de selv så de sier nei eller priser jobben høyt. Hopper man på dette vil man fort oppdage at de som har avtale med nettbutikkene som selger dekk i stor grad ikke er et sted man frivillig hadde oppsøkt for å få en jobb gjort
|
|
|
[Re: GeirK]
12/08/2013 17:59
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
OK. Tankeeksperiment. Ingen barn unnfanges i Norge fra og med i dag. Hvordan ser landet ut om 20 år?
FRP har oppslutning på over 90%. Opportunistiske som de er har de gått inn for full innvandring finansiert av oljefondet.
|
|
|
12/08/2013 18:37
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Tilbake til diskusjonen om bensin vs diesel.
Da jeg var ute i helgen obseverte jeg en råner med en nyere Audi A4 som tok kickdown for å imponere 3 jenter som ventet på bussen men med diesel og automat imponerer det neppe noen.
|
|
|
13/08/2013 14:28
|
MuddyBear
OP
Måsabjønn
|
OP
Måsabjønn
Er dette noe som er forbeholdt det å få barn, eller gjelder dette i mye større grad, slik at påstanden din også kunne skrives som: ”det er bortimot umulig å forstå andre med forskjellig livssituasjon sin hverdag og deres behov uten å selv å ha den livssituasjonen”.
Der tror jeg du er inne på noe. Empati er evnen til å forstå og sette seg inn i andre sine følelser, (se gjerne mer på: http://en.wikipedia.org/wiki/Empathy#DefinitionHvor nært sin egen situasjon mener du man må være for å kunne gjøre dette? Er det: barn- ikke barn? Samme alder? Kjønn? Adferd? Hva med akademiske nivå? Det ligger i det jeg sier at jeg mener det avgjørende er om personen klarer å lytte, ta til seg, sette personlige erfaringer til side, erfaringsbase, interesse m.m. som avgjør om man kan sette seg inn i andres situasjon, mer enn om man har gjort det samme selv. Men spennende å høre hvordan andre ser på dette. Om man føder eller adopterer er det dette å ta på seg jobben i ettertid vi diskuterer. Tankeeksperimentet er at ingen vil bli foreldre fra og med i dag. Det var kanskje for dårlig spesifisert fra min del, men det var valget om å bli foreldre det handlet om. Hva skjer om alle velger bort det?
Om tankeeksperimentet ditt er: ”hva om ingen barn fødes i verden lenger” så ble det straks mindre interessant da det er en selvskreven konsekvens. Å få barn er biologisk motivert for mange her på jorden, og da verden har vokst med ca. 400 millioner de siste fem årene, eller med ca. 80 millioner i året, ser jeg ikke mangel på nye barn som en overhengende fare.
Jeg vil si det så sterkt at det å få barne er en samfunnsoppgave vi er helt avhengige av at en stor del voksne mennesker er villige til å ta på seg. Om den er frivillig eller tvunget, er irrelevant all den stund jobben må gjøres
Så da er jeg tilbake til spørsmålet jeg har stilt noen ganger, men som du ikke svarer på: Hvem og på hvilken måte er vi avhengig?
|
|
|
[Re: mtbmaniac]
13/08/2013 15:17
|
MuddyBear
OP
Måsabjønn
|
OP
Måsabjønn
I gamle dager måtte man handle mer på instinkt og erfaring, nå handler vi på bakgrunn av "statestikk" og hva folk liker å kalle "kunnskap" og bevissthet. . Disse tror de søker og har kunnskap, mens de egentlig mangler noe hva gjelder intuisjon og instinkt.
Forstår jeg rett i at men er det er en motsetning mot å innhente informasjon og legge dette til ved enkelte typer vurderinger, og det å ha et utviklet instinkt og intuisjon? Instinkt og intuisjon er et tema jeg har skrevet om i andre poster ( http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1630282#Post1630282) her på forumet også, og er helt enig med GeirK sitt svar. Evnene er fantastiske ever å ha, særlig når de forstås og kun brukes når de kan bidra positivt. Hvem her har ikke syklet ned en flytsti og latt det gå på instinkt, fremfor nøye analyse? Er vel slik at når man blir usikker og begynner å analysere, mister man flyten og evner mindre? Sånn opplever i hvert fall jeg det. Ad dette med å stole på intuisjon fremfor data, som du henviser til: "29ere er ikke raskere, for det finnes ikke statestikk (sic) for det"
For meg fremstår dette som et spørsmål (gitt at spørsmålet var hvorvidt man syklet raskest på 26" eller 29", gitt alt annet likt") noe man kan måle både med fysikk og fra andre testresultater, som vil gi et bedre svar enn intuisjon. Men så har jeg diskutert temaet med noen som ga sin intuitive forklaring å hva utrykket: "høyt henger de, og sure er de", som var forskjellig fra min, som jeg hadde hentet fra Æsop's fabler. Selv da jeg sendte over historien, fikk jeg høre at jeg var vrang og at det intuitive svaret var bedre. Når disse evner til å komme til konklusjoner og handle uten full informasjon ikke utvikles, så vil kanskje også andre instinkter og intuitive egenskaper ha fått mangelfull utvikling. Feks behovet for å føre sine gener videre. Dermed dør disse genene ut, i neste generasjon..
Forstår jeg deg rett i logikken din om at om man ønsker å bruke mest mulig data og kunnskap når det er tilgjengelig og passer problemet, så forsvinner forplantningsinstinktet? Det er en del utviklings- og historieteori som sier at i samfunn med høy barnedødelighet, uten sikkerhetsnett og med fattigdom, er ønsket om mange barn sterkt, og knyttes til et behov for å sikre egen alderdom. - Flere barn, høyere sannsynlighet for at noen overlever. - Flere gutter, fler som kan ta vare på foreldre. - Flere barn, flere som kan jobbe på gården. - For de med makt eller formue, egne barn har en lojalitet som gjør at de ikke dolker en i ryggen, samt man hadde barn å gifte bort for allianser. Når disse karakteristikaene endres, ved at et land går igjennom høy økonomisk vekst, reduseres også ønsket om antall barn. Det finnes ganske mye data som støtter opp under dette. Men det kan jo også hende at den intuitive forklaringen over, med at mennesker har begynt å bli mer rasjonelle og ta til seg kunnskap, som driver ned ønske om barn. Det samme har vi i kristendommen - "Og jeg vil gjøre din ætt tallrike som stjernene" "Bli tallrike som gresshopper, tallrike som sirisser!" etc
Man bør vel også huske på at dette er råd som ble gitt på en tid da verden så veldig forskjellig ut. Det var ca. 300 millioner mennesker rundt år 0, som steg til ca. 600 millioner rundt 1600. Dette var også en tid da jo større gruppe du var del av, jo mer makt og sikkerhet hadde man. I dag er det ca. 7 000 millioner; eller ca. 20 gangen. Å ta råd ordrett om hvordan leve livet sitt fra visdom om en helt annen livssituasjon slår meg som underlig. Men igjen, så basere jeg meg på tall og sånt, som nok døyver instinktet mitt.
|
|
|
13/08/2013 15:19
|
MuddyBear
OP
Måsabjønn
|
OP
Måsabjønn
... og etter en nøye analytisk og statistisk gjennomgang av svarene i denne tråden, endte jeg med en bensinmotor.  Takk for all hjelp!
|
|
|
13/08/2013 15:24
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
... og etter en nøye analytisk og statistisk gjennomgang av svarene i denne tråden, endte jeg med en bensinmotor.  Takk for all hjelp! NEEEIIIII! Du har glemt at du ved å kjøpe bensin, eh... har kjøpt bensinmotor, som fungerer helt fint det og.
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
[Re: tmork]
13/08/2013 15:42
|
MuddyBear
OP
Måsabjønn
|
OP
Måsabjønn
NEEEIIIII!
Du har glemt at du ved å kjøpe bensin, eh... har kjøpt bensinmotor, som fungerer helt fint det og.
VAR KALKYLEN FEIL....?!?!?!
|
|
|
13/08/2013 15:50
|
GeirK
More than words
|
More than words
Tankeeksperimentet er at alle nordmenn slutter å bli foreldre.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
13/08/2013 16:02
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Tankeeksperimentet er at alle nordmenn slutter å bli foreldre. Siden jeg ikke har avkom (meg bekjent), så er jo dette egentlig bare fint. Flere å sykle med, flere å dra på tur med om vinteren. Langsiktig er det derimot en ikke så lys fremtid.
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
13/08/2013 16:12
|
MuddyBear
OP
Måsabjønn
|
OP
Måsabjønn
Tankeeksperimentet er at alle nordmenn slutter å bli foreldre. Jeg vil syns det er litt trist at mine foreldre slutter å se på meg som en sønn; men bortsett fra det, som sagt, inviter til immigrasjon, så og vi får et flerkulturelt samfunn.
|
|
|
13/08/2013 17:49
|
GeirK
More than words
|
More than words
Tankeeksperimentet er at alle nordmenn slutter å bli foreldre. Jeg vil syns det er litt trist at mine foreldre slutter å se på meg som en sønn; men bortsett fra det, som sagt, inviter til immigrasjon, så og vi får et flerkulturelt samfunn. Ikke slutter å VÆRE foreldre. Slutter å BLI foreldre. Hva skjer hvis ingen av de som bor i Norge føder eller adopterer barn fra nå av?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
13/08/2013 18:29
|
MuddyBear
OP
Måsabjønn
|
OP
Måsabjønn
Ikke slutter å VÆRE foreldre. Slutter å BLI foreldre. Hva skjer hvis ingen av de som bor i Norge føder eller adopterer barn fra nå av?
Kanskje du vil komme med ditt svar? jeg har svart flere ganger med at det da ikke fødes flere her. Jeg har også sagt at det er enkelt å løse. Da disse svarene leder deg til å gjenta spørsmål, kan du komme med poenget ditt?
Redigert av MuddyBear; 13/08/2013 18:29.
|
|
|
13/08/2013 18:36
|
Dan
More than words
|
More than words
Ikke slutter å VÆRE foreldre. Slutter å BLI foreldre. Hva skjer hvis ingen av de som bor i Norge føder eller adopterer barn fra nå av? Da tar man inn voksne innvandrere. Ingen katastrofe. Greit nok, strikkeoppskriften for lusekofter kanskje blir glemt etter hvert, men landet blir ikke avfolket. At det som sagt blir litt kjedelig med et helt land tomt for lekende unger er en annen ting.
|
|
|
13/08/2013 19:30
|
GeirK
More than words
|
More than words
Da tar man inn voksne innvandrere. Ingen katastrofe. Greit nok, strikkeoppskriften for lusekofter kanskje blir glemt etter hvert, men landet blir ikke avfolket. At det som sagt blir litt kjedelig med et helt land tomt for lekende unger er en annen ting.
Ja, men da må du doble den voksne befolkningen eller importere voksne som føder langt mer enn 1,7 barn i snitt.
|
|
|
13/08/2013 19:36
|
GeirK
More than words
|
More than words
Så da er jeg tilbake til spørsmålet jeg har stilt noen ganger, men som du ikke svarer på: Hvem og på hvilken måte er vi avhengig?
Et land uten barn som har fått med seg den ballasten som skal til for å bli ansvarlige, voksne mennesker som tar utdannelse og fyller de samfunnsoppgavene som trengs for å erstatte de som faller fra i den andre enden, vil vel gå til grunne, vil det ikke? Samtidig som vi er avhengige av et skoleverk som utdanner barna, er vi like avhengige av at en del voksne først sørger for at barna eksisterer og deretter kompletterer med sin "utdannelse".
|
|
|
13/08/2013 19:37
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg har også sagt at det er enkelt å løse. Det tror jeg du sier fordi du ikke har tenkt skikkelig igjennom problemstillingen.
|
|
|
13/08/2013 19:50
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Hvorfor bare i Norge, og ikke i hele i verden? 'Phasing out the human race by voluntarily ceasing to breed will allow Earth’s biosphere to return to good health. Crowded conditions and resource shortages will improve as we become less dense.' http://vhemt.org/ .... og da slipper man også å foreta det vanskelige valget mellom bensin og diesel ...
|
|
|
[Re: mtbmaniac]
13/08/2013 20:23
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Hvem er avhengig av dette? Kan du utdype det litt? Og ta da gjerne et globalt perspektiv. Er nysgjerrig, for har ikke sett at mennesker er blant de utrydningsstuede artene her på jorden... snarere tvert imot. Var vel slik at Kina så det som såpass problematisk at de hadde kraftige virkemidler for å redusere attraktiviteten til denne samfunnsoppgaven.
Jeg ville heller sagt det så sterkt at det å få barn er et privilegium.
OK. Tankeeksperiment. Ingen barn unnfanges i Norge fra og med i dag. Hvordan ser landet ut om 20 år? I dagens samfunn er det mange som ikke lenger har et sterkt reproduksjonsinstinkt. Dette er Darwin i praksis. I gamle dager måtte man handle mer på instinkt og erfaring, nå handler vi på bakgrunn av "statestikk" og hva folk liker å kalle "kunnskap" og bevissthet. Vi hører stadig denne type mennesker som krever tall og bevis for absolutt alt. "Jeg tror ikke at rasisme eksisterer, for det finnes ikke bevis". "29ere er ikke raskere, for det finnes ikke statestikk (sic) for det". Disse tror de søker og har kunnskap, mens de egentlig mangler noe hva gjelder intuisjon og instinkt. Til syvende og sist handler det kanskje bare om kjemi og sammensetning av stoffer i hjernen, og av hvordan de stimuleres i oppveksten av miljø. Når disse evner til å komme til konklusjoner og handle uten full informasjon ikke utvikles, så vil kanskje også andre instinkter og intuitive egenskaper ha fått mangelfull utvikling. Feks behovet for å føre sine gener videre. Dermed dør disse genene ut, i neste generasjon.. Dette er nok neppe Darwin i praksis. Darwin hadde ikke snøring på genetikk og skal etter sigende ikke vært interessert i Gregor mendels oppdagelser heller. At noen gener muligens forsvinner gir nok ikke akkurat anledning til økt variasjon.
|
|
|
13/08/2013 20:28
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
[ Det samme har vi i kristendommen - "Og jeg vil gjøre din ætt tallrike som stjernene" "Bli tallrike som gresshopper, tallrike som sirisser!" etc
Man bør vel også huske på at dette er råd som ble gitt på en tid da verden så veldig forskjellig ut. Det var ca. 300 millioner mennesker rundt år 0, som steg til ca. 600 millioner rundt 1600. Dette var også en tid da jo større gruppe du var del av, jo mer makt og sikkerhet hadde man. I dag er det ca. 7 000 millioner; eller ca. 20 gangen. Å ta råd ordrett om hvordan leve livet sitt fra visdom om en helt annen livssituasjon slår meg som underlig. Men igjen, så basere jeg meg på tall og sånt, som nok døyver instinktet mitt. I tillegg til at kristendommen ennå ikke var oppfunnet da dette løftet ble gitt......... ...... og å tenke at det snakkes om DIN (?) ætt slår meg som enda mer underlig.
|
|
|
[Re: vortex surfer]
13/08/2013 20:46
|
KG HiFi
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Vi snuser også på ny bil, kjører diesel nå. Hadde en Nissan patrol i gamledager som brukte nærmere to liter bensin på milen, det var tider.. +1 2 seters Patrol er en perfekt sykkelbil. Bare å hive sykler og stash baki.
KG
|
|
|
|
|