Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sykling Alcudia (Mallorca) juli - utstyr og tips?!

Sykling Alcudia (Mallorca) juli - utstyr og tips?! #1633692 27/06/2013 08:37
E
elviz Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
E
Hepp

2 uker med basseng, varme, strand og unger i juli. Men hva finnes av utleiesteder og skal man satse på terrengturer med guide, eller låne racer? Hva anbefales?

Så oppsummert lurer jeg på følgende:

- Det er vel hestevarmt, så når og hvordan bør man sykle (landevei, kysten, terreng.. ?)
- Noen som har prøvd organisert utflukt(terreng)?
- Bør man bestille/reservere på forhånd?
- Hva "må" man ha med av eget utstyr (hjelm, flasker, pedaler, sko, verktøy...)
- Noen utleiesteder som anbefales?
- Noe annet jeg burde lure på?

Takk for tips. Drar nedover 16. juli.

Re: Sykling Alcudia (Mallorca) juli - utstyr og tips?! [Re: elviz] #1633762 27/06/2013 10:04
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Mallorca er herlig racerterreng iallefall. Terrengsykkel har jeg ikke prøvd der nede.
Er nok varmt, ja, men ikke så verst om du drar ut tidlig.

Ta med egne pedaler (kan godt være at du ikke trenger om du bruker Look Keo (l) eller Shimano SPD (t)), sko, hjelm og verktøy. Leiesykler pleier å komme med pumpe og reserveslange. Forhåndsbestiller du kan du spørre hva de kan sette på. Kjenner ingen utleiere i Alcudia, for jeg har aldri bodd der, bare syklet forbi.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Sykling Alcudia (Mallorca) juli - utstyr og tips?! [Re: elviz] #1633844 27/06/2013 11:27
Walter E. Kurtz Offline
Entusiast
Entusiast
Du kan jo høre med tracks de Mallorca om de har noen tips til turer som lettere lar seg kombinere med familieferie, de har nok god kjennskap til terrengmuligheter på øya og det meste annet en terrengsyklist trenger å vite.

Re: Sykling Alcudia (Mallorca) juli - utstyr og tips?! [Re: elviz] #1633861 27/06/2013 11:41
A
amigo Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
A
Har vært mye på Mallorca og Alcudia. I vinter leide jeg sykkel i sykkelbutikken Bimont. Sykkelen var en ny Orbea. Butikken ligger fem minutt gange fra Resorten til Ving. Du kan også leie hos Sport Bequi. Der har de Willier.

Re: Sykling Alcudia (Mallorca) juli - utstyr og tips?! [Re: elviz] #1633875 27/06/2013 11:55
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Hos Sportbequi leide jeg en fin Wilier Izoard i fjor. Betalte 20 euro for en dag. Disse ligger i det store krysset ved Burgerkingen der nede. Kan sikkert finne det på et kart. Sykkelen kom med computer, look eller shimano pedaler og sadeltaske med slange, spaker og co2. Mao alt du trenger.
Vi var der i midten av juli i fjor og de to turene jeg hadde i løpet av den perioden dro jeg avgårde 7 på morgene og på hotellet igjen ca 10. Bare deilig temperatur, rundt 30 varmegrader!

Jeg anbefaler lett de to turene jeg tok, turen ut til fyret Cap de Formantur( eller noe i den duren) og turen som passerte over Col de Femenia. Flotte, stille og rolige veier med en dose klatring!

Kan hoste opp Stravaspor om ønskelig.

RoyE

#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: Sykling Alcudia (Mallorca) juli - utstyr og tips?! [Re: RoyE] #1634303 28/06/2013 07:25
E
elviz Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
E
Supert. Takk for svar så langt!

Skulle gjerne hørt fra noen som evt har tatt en tur i terrenget også. Skal sjekke litt linker og Google nå som jeg har fått litt tips.

Re: Sykling Alcudia (Mallorca) juli - utstyr og tips?! [Re: elviz] #1634656 28/06/2013 18:55
Andersof Offline
Entusiast
Entusiast
Vi er et par familier som er ute i samme ærend. Fant osm-kart på velomap.org
Sykler er leid i Pollenca som er nærmeste by for oss.

Re: Sykling Alcudia (Mallorca) juli - utstyr og tips?! [Re: elviz] #1634743 28/06/2013 20:50
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
Jeg vil anbefale en liten fjelltur om Lluch. Du sykler om Pollenca (eller Port Pollenca) og følger C-710 opp i fjellet. Klatringen er snill, og ved Lluch, ved inngangen til klosterområdet, finner du en taverna som serverer nydelig frokost. Sykle gjerne om Selva og Campanet tilbake. Husk kart eller GPS, for det er en labyrint av veier ned mot Alcudia igjen.

Ellers er selvsagt Cap de Fermentor et naturlig mål. Reis gjerne dit tidlig om morgenen, og ta gjerne med kamera(!) Sykler du om Pollenca på vei hjem, finner du i alle fall én fin taverna på veien, i tillegg til kafeen på selve Cap de Fermentor.

Noen velger også å sykle C-710 helt til Sóller, men da bør du kanskje ikke ha familie som venter deg tidlig tilbake.

Bortsett fra det: Kos deg! Kanskje skal du ikke ta det for tungt om det blir mest racer akkurat på Mallorca. Det kan vel bli lovlig varmt å sykle stier i 30 varme, og forholdene for racer er helt enormt bra.

Re: Sykling Alcudia (Mallorca) juli - utstyr og tips?! [Re: elviz] #1634785 28/06/2013 21:55
Brumm Offline
Ivrig
Ivrig
Traff på en drøss fulldempere i Lluc rett før påske så du kan jo sykle ditt og bytte farkost ICON_WINK

Anbefaler egne sko og pedaler for jeg leide noen billige Look sko i Port ´d alcudia sist august og sålen på begge skoene ble sittende igjen i pedalen midt i bakkene mot det tidligere nevnte fyrtårnet(!)
Sykler du dit er det lurt å være tidlig ute for det er endel turister i biler og busser ut ditt og veien er tidvis både smal og asfalten ikke så bra.

Mye drikke er også bra for det er ikke så mange steder å stoppe før du kommer frem til fyrtårnet (der de selger det meste til turistpriser).

Re: Sykling Alcudia (Mallorca) juli - utstyr og tips?! [Re: elviz] #1634855 29/06/2013 07:06
J
johou Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
J
Jeg var i Alcudia samme tid i fjor og leide hos Bimont (http://www.bimont.com/alquiler) . Ringer du dem om morgenen så har de sykkel klar ila dagen. Den blir levert med eller uten pedaler og verktøyeske under sete.
Jeg mener de tar betalt ekstra for pedaler. De leier ut sykler med ulike grupper/rammetyper. Jeg bruker egen hjelm, flaske og sko.
Siden jeg snakket spansk med dem er jeg usikker på engelsnivået.

Når du er i sykkelbutikken tar du også med deg sykkelkartet over Mallorca som de fleste butikker har. Det viser ulike ruter over øya. Veldig kjekt å ha for å planlegge tur.
Fordelen fra Alcudia er at du kan ta greie ruter enten opp i fjellene mot Lluc/Soller/Valdemossa eller østover i retning Arta der det er relativt flatt. Når familien blir parkert på stranda kan du da ta deg en tur på 1 times eller 5. Alt avhengig av hvilken goodwill da har.
Varmen er der men det blåser også en del der så varmen merkes mest når du sykler oppover fjellene. Jeg kan tenke meg det er varmere med MTB i juli, men har ikke prøvd MTB der.
Jeg anbefaler å ha sykkel hele perioden og så planlegge sykling og aktiviteter med familen samtidig. Været er av slik type at man kan sykle hele dagen i kort. Jeg kjører på med sportsdrikke på alle turene, og 2 flasker på sykkelen går fort unna.
Da jeg ankom Alcudia i fjor kjørte jeg forbi ett hotell med ett stort poster på veggen der det stod "We welcome Team Sky". Jeg skjønte da jeg var på rett plass.
God tur!
Joachim

Re: Sykling Alcudia (Mallorca) juli - utstyr og tips?! [Re: elviz] #1634894 29/06/2013 09:01
oscaringe Offline
Ivrig
Ivrig
Sport bequi v/ burger king har nye ridley icarus med elektrisk campa athena i år. Alltid lurt å booke og du kan få nr a meg ved interesse.
Ellers bør du komme deg ut om morgenen når du skal sykle på mallorca om sommeren. Bedre temperatur og trafikkforhold da. De spanske klubbene starter kl06

Re: Sykling Alcudia (Mallorca) juli - utstyr og tips?! [Re: oscaringe] #1635013 29/06/2013 13:22
Brumm Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: oscaringe
Sport bequi v/ burger king har nye ridley icarus med elektrisk campa athena i år. Alltid lurt å booke og du kan få nr a meg ved interesse.
Ellers bør du komme deg ut om morgenen når du skal sykle på mallorca om sommeren. Bedre temperatur og trafikkforhold da. De spanske klubbene starter kl06

+1

Husk skikkelig med solkrem. Jeg klarte å bli solbrent _gjennom_ Assos biben (flere solbrente mindre partier på oversiden av lårene). Når man ligger å cruiser i 45km/t så kjennes ikke sola så kraftig..

Elektrisk campa høres ut som noe som burde prøves ICON_SMILE

Re: Sykling Alcudia (Mallorca) juli - utstyr og tips?! [Re: Brumm] #1635188 29/06/2013 18:43
E
elviz Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
E
Makan til positiv respons! Tusen takk for gode tips!

Re: Sykling Alcudia (Mallorca) juli - utstyr og tips?! [Re: oscaringe] #1647386 24/07/2013 18:26
E
elviz Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
E

Fått meg 2 fine turer så langr. I dag hentet jeg Ridley Fenix med el campa athena. Digg sykkel! Gleder meg til ny tur i morgen.

http://db.tt/GUUtLX8q

Re: Sykling Alcudia (Mallorca) juli - utstyr og tips?! [Re: elviz] #1647400 24/07/2013 18:53
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Sitat: elviz

Fått meg 2 fine turer så langr. I dag hentet jeg Ridley Fenix med el campa athena. Digg sykkel! Gleder meg til ny tur i morgen.

http://db.tt/GUUtLX8q

Kjære, vakre vene... Noen må få rettet opp det styret!!!

Og kos deg videre.

RoyE

Strava
Re: Sykling Alcudia (Mallorca) juli - utstyr og tips?! [Re: RoyE] #1647406 24/07/2013 19:06
E
elviz Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
E
Styretvinkel ser helt knoll ut ja... men det er vinkelen bilde er tatt i ogeller lys eller noe som gjør det. I virkelighetenen her nede i 35 grader så er det nokså vannrett.

Bilde lyver altså.... Hsr også multitool.. må bare finte ut kona med noe først...

Re: Sykling Alcudia (Mallorca) juli - utstyr og tips?! [Re: elviz] #1647407 24/07/2013 19:08
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Sitat: elviz
men det er vinkelen bilde er tatt i ogeller lys eller noe som gjør det. I virkelighetenen her nede i 35 grader så er det nokså vannrett.

Kan det være cervezaen som spiller deg et puss?

RoyE

Strava
Re: Sykling Alcudia (Mallorca) juli - utstyr og tips?! [Re: elviz] #1647911 25/07/2013 19:00
oscaringe Offline
Ivrig
Ivrig
kos deg både med sykkelen og mallorca (og kanskje kona ICON_WINK )

Re: Sykling Alcudia (Mallorca) juli - utstyr og tips?! [Re: elviz] #1647979 25/07/2013 20:59
L
Larsfm Offline
Fersking
Fersking
L
Nei har du sett. Kan det være den samme sykkelen som jeg suste rundt på nedi der i slutten av mai?

Anbefaler følgende rute om du også bor i Alcudia: http://app.strava.com/activities/56005614

Re: Sykling Alcudia (Mallorca) juli - utstyr og tips?! [Re: Larsfm] #1648658 27/07/2013 20:24
E
elviz Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
E
Samme modell i alle fall. Skikkelig nice sykkel. Men liker dura ace bremsene mine bedre!

Blir ikke mer sykling nå. Siste dagene har kona lagt ned veto. Så blir kun par kjappe intervalløkter på mølla siste dagene for å toppe formen til Grenserittet!

Moderator  support