Sykkelforhold Trollheimen/Sylane
|
Re: Sykkelforhold Trollheimen/Sylane
[Re: EgilS]
07/08/2013 18:45
|
AsmundBjorshol
Ringrev
|
Ringrev
Gratulerer med fine turforslag godt jobba , har sett dine bilder etc. veldig inspirerende. Turen evnt over ser ut tilå være fin
Livet er ingen lek, men det er lov å leke i livet.
|
|
|
[Re: AsmundBjorshol]
08/08/2013 15:55
|
trebor
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg kan godt være med som kjentmann på en hverdag, tar helst Gråfjellrunden, dvs fra heisen og over gråfjellet og tilbake til heisen via Skrikdalen.
|
|
|
08/08/2013 17:55
|
AsmundBjorshol
Ringrev
|
Ringrev
Du mener altså Heldalssætrin-Stolheisen-Jøldalshytta-Vaulan-Skriktjønnin-Svartdalssætrin-Nerskogen? Det er greit for meg! Da håper vi dette ordner seg. Passer 16/9 eller utover i uka for deg? Noen spes. dag
|
|
|
08/08/2013 22:41
|
trebor
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Kartet i andre post. Ikke om Heldalen nei, kjører bil til Heisen, rett på stisykling uten transport på grus. Ikke nøye for meg hvilken dag det blir, annet enn at det er trivelig med oppholdsvær.
|
|
|
02/10/2013 05:37
|
AsmundBjorshol
Ringrev
|
Ringrev
....og opphodsvær blei det!!!! Her kommer en liten edit fra Gråfjellrunden. Fantastisk vær, positive folk og et godt minne fra Rennebu. Hit skal jeg tilbake!! http://vimeo.com/75918840Sorry at dere andre ikke blei med så mye i fokus, jeg var litt forsiktig og reservert i går og tok det litt rolig på de mest utsatte delene. Og litt sliten.
|
|
|
02/10/2013 06:58
|
hJürg1
Ivrig
|
Ivrig
....og opphodsvær blei det!!!! Her kommer en liten edit fra Gråfjellrunden. Fantastisk vær, positive folk og et godt minne fra Rennebu. Hit skal jeg tilbake!! http://vimeo.com/75918840Sorry at dere andre ikke blei med så mye i fokus, jeg var litt forsiktig og reservert i går og tok det litt rolig på de mest utsatte delene. Og litt sliten. Såg bare fantastisk ut! Slike dager er episke!
facebook.com/secondhandsessions
|
|
|
02/10/2013 08:14
|
AsmundBjorshol
Ringrev
|
Ringrev
Posering v/Robert! 
|
|
|
02/10/2013 17:53
|
ventle
Besatt
|
Besatt
Sykler dere med eller mot klokka? Altså, øst- eller vestsida av Gråfjellet først?
mvh Helge
|
|
|
02/10/2013 19:09
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Dersom filmen er kronologisk er det mot klokka, jeg tror det er anbefalt retning da nedkjøringa mot Jøldalshytta er for bratt motsatt retning.
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
02/10/2013 19:43
|
AsmundBjorshol
Ringrev
|
Ringrev
En liten presisering -nedkjøringa mot Jøldalshytta MED klokka er lang og slak, mens nedkjøringa MOT klokka er litt bratt retning Jøldalshytta. Ellers tror jeg at begge veiene er fine på hver sin måte. Jeg tror, men det er bare noe vi nevnte så vidt går, at grunnen til at det er best MOT klokka er at da slipper vi den noe kjedelige dyttinga opp den bratte stia opp fra Jøldalshytta. Det hadd vært artig å prøvd MED klokka neste gang, ser for meg at det blir stor fart på de lange unnabakkene mot Jøldalshytta og ikke minst mot Minnilla runden MED klokka også... Turen i går var mot klokka.
|
|
|
03/10/2013 08:05
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Noen som er gira på å sykle i Trollheimen til helga? Jeg har hytte i Storlidalen og drar gjerne dit for å repetere stiene der eller ved Oppdal, men det er fullt mulig å f.eks. ta en Gråfjellsrunde også...
|
|
|
[Re: anderfo]
03/10/2013 09:58
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Siden du har hytte i Storlidalen, har du sykla opp/ned fra Storbekkhø? Gikk der for et par helger siden, og turen ned fra fjellet virket fristende å ta med sykkel.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
03/10/2013 10:09
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Siden du har hytte i Storlidalen, har du sykla opp/ned fra Storbekkhø? Gikk der for et par helger siden, og turen ned fra fjellet virket fristende å ta med sykkel. Ja, prøvde den for ca 10 dager siden (samme helg som du var der?), og den var flott, ihvertfall fra der jeg startet på ca 1050 m  Hva tror du om øverste del? Jeg har gått der mange ganger, men aldri med sykkel i tankene... Nederste del var ihvertfall super. Jeg kopierer inn innlegget fra denne tråden: Supert, gi gjerne en oppsummering her på forumet så andre kan lære av erfaringene dine  Har som sagt kun vært på grustur i Storlidalen (som også er veldig fint), så det er et uutforsket område når det gjelder sti for min del. Denne helga fikk jeg prøvd Høa (innerst i Storlidalen), Storbekkhøa (rett opp fra Storli gård) og Svarthaugen (v/Oppdal). Alle tre turene var flotte! Høa er flytsti helt fra toppen, Storbekkhøa er tildels brattere/grovere sti men fortsatt mest flytsti (ihvertfall opp til 1050m der jeg snudde), og Svarthaugen er enkel sti i flott åpen bjørkeskog. Høa (1188m):Syklet denne lørdag ettermiddag og hadde med meg en løpende fotograf. Veldig artig sti. Anmarsjen er 1,5 km med grusvei oppover fra parkeringa ved Storli gård, deretter er det ca 4 km og 500 høydemeter til toppen. Nederst er det åpen bjørkeskog, så går stien slakt innover langs noen store myrpartier, men stien går helt på utsida av myrene og er faktisk knusktørr hele veien (ihvertfall var den det på lørdag). Deretter blir det en brattere, smal flytsti gjennom lyng med mye dytting av sykkelen (oppover), helt til de siste 100 høydemetrene som har et par brattere partier med mer stein/steinblokker og litt bæring av sykkelen, med et flatt parti innimellom. Det er likevel ikke verre enn at jeg kun touchet bakken to ganger på vei ned - nettopp i disse to bratte partiene - hele resten av turen er flytsti så det holder! Anbefales virkelig. GPS-spor: http://app.strava.com/activities/84232792Kart på OSM: http://www.objo.org/mtbmap/oppdal/#15/62.6997/9.0394 (mesteparten av stien er nå omgjort fra rød til blå...) Et par bilder: (rett nedenfor toppen)  (noen som skimter en syklist?)  (tørre myrer når det flatet ut)  (litt bjørkeskog på slutten) Storbekkhøa (1504m, men jeg snudde på ca 1050m):Jeg tok denne turen etter å ha sendt fotografen hjem til hytta for å hvile. Stien er bratt, men likevel forholdsvis enkel ned fra der jeg snudde. Første del går i skogsterreng/beitemark for sauene i bygda, og det er derfor en blanding av gress og åpen bjørkeskog. Et par bekkekryssinger og et flatt traversparti bryter kanskje flyten, men det er veldig fint landskap (som kan sykles også på vei oppover)! Bittelitt myr, men denne var knusktørr nå på lørdag. Deretter er det langt brattere videre opp til tregrensa, derfor ble det for meg en blanding av sykkeldytting og -bæring oppover. Omtrent på 900m flatet det litt ut og jeg kunne igjen sykle oppover, nå på smal sti gjennom lyng og sand. Jeg snudde altså på ca 1050m fordi jeg ble sulten og fordi det begynte å skumre litt - men jeg tror stien er enkel fra ca 1300m og ned til der jeg snudde. Neste gang skal jeg prøve å fortsette lenger opp... På vei ned ble det høy fart, og jeg var ikke nedi med føttene en eneste gang. Ettersom jeg har relativt dårlig teknikk må det nok ha vært "flytsti" hele veien, men midtpartiet er nok noe av det bratteste jeg noensinne har syklet. Imidlertid ikke særlig skummelt ettersom det kun var sauer som utgjorde faremomentene... GPS-spor: http://app.strava.com/activities/84232792Kart på OSM: http://www.objo.org/mtbmap/oppdal/#14/62.7086/9.0846 (mesteparten av stien er nå omgjort fra rød til blå...) Et par bilder: (rett over tregrensa)  (sykkelen nyter utsikten innover ryggen; toppen skimtes i det fjerne) Svarthaugen (954m):Fin søndagstur som ble tatt sent på søndag ettermiddag og avsluttet i mørket. Vi syklet forskjellig vei opp og ned; oppturen gikk fra Megardsrønningen (790m) på enkel flytsti gjennom bjørkeskog helt til tregrensa (ca 900m) der det ble litt brattere og luftigere i noen meter opp til toppen. Litt dytting/bæring opp der. På vei ned fulgte vi "normalveien" ned mot Trøan; dette er artig flytsti hele veien, kun avbrutt av to gjerdekryssinger (med trapp). Mange sauer! Totalt ca 250 høydemeter med enkel flytsti, altså. Egnet for alle som overhodet klarer å sykle... GPS-spor: http://app.strava.com/activities/84232757Kart på OSM: http://www.objo.org/mtbmap/oppdal/#15/62.5743/9.5980Et par bilder: (enkel bjørkeskog)  (litt brattere mot toppen)
|
|
|
03/10/2013 12:41
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Samme dag ja! Når jeg ser bildene kjenner jeg dere igjen; jeg og samboeren møtte dere nede på grusen da vi var på vei ned og dere på vei opp (vi gikk vi da). Gul vindjakke, Fjørå-shorts og fjellsko på meg. Vi gikk ikke helt til toppen for vi da vi var nesten oppe blåste det en del, det regnet og tåka gjorde sikten heller dårlig. Anslår at vi hadde ca 20-30 minutter gange igjen til toppen da vi snudde, og turen videre opp så heller bratt ut. Men fra der vi snudde og ned igjen hadde det vært supert å sykle tror jeg. Mye stein, men etter hvert var det en fantastisk fin sti på (da) tørr jordbunn. Vi spiste lunsj på en benk akkurat der flata "knekker" nedover mot skogen igjen, og det var smått irriterende å se at skyene sprakk opp og sola komme frem... kunne det ikke skjedd 45 minutter før? 
|
|
|
[Re: Øyvind V]
03/10/2013 13:02
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Aha, stemmer. Det var nok dårligere vær tidligere på dagen, ja. Var på blåbærtur (flere bilder hvis du trykker på et av de i forrige innlegg) og rakk akkurat å komme oss inn før sprutregnet. Lunsja innendørs og fikk syklet i finværet etterpå, det passet perfekt... Vi møtte endel folk mellom Bortistu og der hvor stiene tar av litt lenger inn, så dere var nok to av dem  Jeg kan se for meg at det er fint å sykle fra ca 1300m og ned. Det øverste partiet er mye brattere (ihvertfall toppryggen som nesten er rangling), men det kan hende at det er mulig å sykle rundt på vestsida? Der er det litt slakkere og ofte endel snøfelt. Vet ikke hvilken av stiene dere fulgte. http://www.objo.org/mtbmap/#14/62.7144/9.0953Høa og Lorthøa er også anbefalt; kanskje spesielt Høa ettersom jeg vet at denne er sjukt fin helt fra topp til bunn. På Lorthøa og Storbekkhøa har jeg bare prøvd nederste del foreløpig. Jeg har en lei uvane med å sykle alene på ettermiddagen og snu når jeg blir sulten (litt for tidlig). Er altså ute etter å få med meg folk til fjells. Men værmeldinga er visst litt dårlig nå - det er meldt lett regn hele helga (4-5mm per dag) og mer regn utover i neste uke.
|
|
|
06/07/2014 07:42
|
AsmundBjorshol
Ringrev
|
Ringrev
Hvordan er det å Gråfjellrunden MED klokka? Like bra som motsatt vei? Dvs. opp til venstre etter taubroa og så bortover Skrikdalen ned til Jøldalshytta og opp Gråfjellet. Ser for neg noen fantastiske partier med flyt der....
|
|
|
06/07/2014 08:28
|
JayTe
Ringrev
|
Ringrev
Hvordan er det å Gråfjellrunden MED klokka? Like bra som motsatt vei? Dvs. opp til venstre etter taubroa og så bortover Skrikdalen ned til Jøldalshytta og opp Gråfjellet. Ser for neg noen fantastiske partier med flyt der.... Jepp, nesten like bra ihvertfall. Blir litt pushbike fra Jøldalshytta og oppover lia, men ellers masse flyt og kos!
Any idiot can run a marathon, it takes a special idiot to run an ultramarathon
|
|
|
06/07/2014 10:21
|
AsmundBjorshol
Ringrev
|
Ringrev
Ok. Tenker meg en tur onsdag. Flere?
|
|
|
06/07/2014 12:32
|
nyzeta
Veteran
|
Veteran
Kan melde om flotte forhold i Trollheimen nå. Litt mye vind, men bart og fint. Personlig synes jeg gråfjellrunden er finest mot klokka. Nedkjøringa mot Jøldalshytta blir et snev utfordrende og fra stiskillet skrikhø/nerskogen blir det en flytsti som varer i evigheter. 
|
|
|
06/07/2014 21:23
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Knusktørt og flotte forhold i Storlidalen og Oppdal denne helga. Sykla opp på Høa og halvveis opp Storbekkhøa på lørdag ettermiddag (som vanlig måtte vi snu på rundt 1200m pga sult). Litt snø øverst på Høa, ellers tørt og fint! Var også innom Storhaugen i kveld, selvsagt tørt der også.
|
|
|
06/07/2014 21:44
|
AsmundBjorshol
Ringrev
|
Ringrev
Bra! Med klokka: ser for meg hysterisk bra flyt og fart ned mot Jøldalshyttaveien. Den var laaang å klatre motsatt vei. Ser også for meg en magisk nedkjøring fra Gråfjellet til stolheisen med klokka. Bare for å prøve noe nytt....Men du verden det veldig var flott mot klokka.
|
|
|
14/07/2014 16:53
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Turrapport fra Storlidalen Stisykkelcamp (TM) sist helg: I år ble det kun tre deltakere på campen - akkurat nok til å teste ut stikvaliteten i Dalen med stor S. Vi forlot Trondheim tidlig lørdag morgen, før folk flest hadde spist frokost, handla inn store mengder mat på Oppdal og kjørte inn til Storli. Lørdagens tur skulle være flytstiene på Høa (1188 m) og Storbekkhøa (1508 m), begge med start fra parkeringa ved Storli gård (600 m), altså hadde guiden lagt en ganske ambisiøs plan og det var stor fare for overestimering av form. Det viste seg imidlertid at det var været, ikke formen, som skulle sette en stopper for begge toppstøtene. Her ser vi tordenskyene på vei inn mot Storlidalen, og pga elektrisk skepsis måtte vi altså baile rett før toppen av Høa:  Stien opp til Høa er såpass tung at man må beregne mye sykkeldytting, selv om det meste nok er mulig å sykle både opp og ned. Vi fikk likevel med oss mesteparten (500 høydemeter) av den flotte stien; her litt bratt svasykling demonstrert av (bj)Arne:  Tordenværet kom ikke så kjapt som vi trodde, og vi trodde etterhvert at skyene hadde tenkt å forbli i Sunndal, så vi begynte bestigningen av Storbekkhøa. Ti minutter senere innså vi at høljregnet og lynnedslagene likevel ankom, så vi bailet nok engang. Vi fikk med oss litt av den nederste skogskjøringa med setervoller, sauer og småcrux, men det er selvsagt helt feil på snu på 900 m når fjellet er over 1500 m høyt. Bestigningen ble derfor utsatt til bedre tider. Tilbake på hytta ble det litt sykkelmekking, mekke-IPA og godteri mens vi ventet på godvær igjen. Etter et par timer hadde lynet slått ned på alle fjelltopper i området (inkludert de toppene som hyttenaboen vår var på - han lå i en times tid innunder en steinblokk og frøs) og tordenværet bestemte seg for å dra videre til Rennebu, slik at vi kunne dra ut på en ny tur... Lørdagens bonustur ble faktisk veldig bra. Guiden var nå på ukjent mark; vi planla å teste ut noen stier som tidligere kun har vært gått til fots. Vi endte nok opp med å "førstesykle" (antakelig?) 3-4 stier oppe i Storlia. Vi startet oppover Blåbærdalen til Bålplassen (hovedsakelig enkel sti, men litt dytting), der vi svingte vestover på Kvannflata (variert flytsti) til vi ankom Kvannflatløa:  På Kvannflatløa er det fint å nyte medbrakt. Videre fra denne løa tippet stien nedover, fortsatt med mye flyt, inntil vi fant en av stiene som går opp fra Storli gård. Guiden visste at den nederste biten av denne stien var uegnet, så vi dro selvsagt motsatt vei - oppover. Det ble sabla bratt og vi dyttet/bar syklene langs Veslbekken helt opp til Veslbekkløa (også kalt Terjetun eller Samehytta) på rundt 980 meter. Mange svettedråper ble etterlatt langs denne stien, og enkelte hestebremser (klegg) opptro som festbrems, men da vi ankom løa var det god stemning:  Stien ned til Storli var veldig fin. Øverste del, nå kalt "Smalsladden", var litt steinete og sabla bratt, noe som er umulig å se på bildet av Erik:  Nederste delen, nå kalt "Breisladden" var enklere men fortsatt bratt. Arne/bjarne slapp bremsen:  Guiden tok seg også greit fram i dette terrenget:  Vel nede i Storli var hele gjengen enige om at det hadde vært en fin tur, og at vi egentlig hadde samlet nok høydemeter for i dag, men likevel klarte guiden å lure med seg de andre ut på Skomakerstien. Denne er såpass slak at man kan sykle både opp og ned, og det er en artig blanding av røtter, svapartier og steiner. Her finnes også kroppslukt:   Tilbake på hytta ble det pizzabaking, øldrikking, pizzaspising og trøtte tryner. Det hadde blitt totalt 1300-1400 høydemeter i løpet av dagen, så det var på sin plass med litt søvn...
|
|
|
14/07/2014 17:05
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Søndagens tur måtte altså gå til Storbekkhøa, ettersom vi bailet så altfor tidlig på lørdagen. Vi slepte syklene opp gjennom skogen i 30 varmegrader, og det var skikkelig digg å kjenne litt vind i håret/skallen da vi passerte tregrensa. Resten av turen ble veldig behagelig sånn sett! Her er benken/utkikkspunktet man møter på rundt 1000 meter:  Fra benken kan man se toppen:  Det ser ganske langt og bratt ut, og det er det. Men jeg kan avsløre at nedkjøringa fra toppen og ned til benken på 1000 meter går unna på rundt 20 minutter (pluss foto-pauser). Innover ryggen er det noen kilometer med flott sti som kan sykles i begge retninger, men fra ca 1300 meter ble det etterhvert så bratt at det var like greit å dytte litt:  Vi fant vel egentlig ut at det enkleste var å ta sykkelen på ryggen:   Til slutt kom vi oss til topps og kunne føre inn sykkelbestigningen i boka på toppen. For guiden var det digg å se at stien kunne sykles nesten hele veien fra topp til bunn! Her viser Arnebjarne hvordan man kan ta cruxene helt i starten:   Det var kun et lite part på 20-30 høydemeter der vi ikke satt på setet, ellers var det veldig fin sti også i den bratteste delen:   
|
|
|
14/07/2014 17:06
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Bortover ryggen må man tråkke litt i et par kilometer før det tipper nedover igjen rett før benken:   Videre ned til Storli er det både brattsti (rett nedenfor tregrensa) og slakere partier. ...og plutselig var vi igjen nede ved Storli etter ca 900 høydemeter med flott og veldig variert sti. Den inneholder både gress, setervoller, tørrlagt myr, bratt skogssti, høyfjellssti og bratte knauser (kun helt øverst). Vi hadde egentlig tenkt å dra innom Ramshøpiken (ved Innset) på vei tilbake til storbyen med stor T, men det rakk vi ikke. Det får bli neste gang. Alle stiene vi syklet kan anbefales! Kart: http://mtbmap.no/topo.php#14/62.7034/9.0705 og http://www.objo.net/mtbmap/#11/62.6532/9.4359 (bonusturen fra lørdagen kommer nok på kartene snart...) Strava-spor lørdag 1 (Høa pluss litt): http://app.strava.com/activities/165480681Strava-spor lørdag 2 (Blåbærdalen, Kvannflata, Veslbekkløa, Skomakerstien): http://app.strava.com/activities/165480720Strava-spor søndag (Storbekkhøa til topps): http://app.strava.com/activities/165480762
|
|
|
11/08/2014 22:02
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
|