Sliter med et problem, i det siste har jeg blitt plaget med at kjedet ramler av nederste trinsehjul i bakgiret når det rister en del. Problemet er selvsagt størst når jeg bruker minste tannhjul framme, og kjedet er litt mindre stramt. Kjedet ramler på utsiden eller på innsiden av trinsehjulet, det er faktisk mulig å sykle videre med kjedet der, men det støyer en del, dessuten filer det jo på girarmen osv. så det er ikke akseptabelt i lengda.
Prøvde å bytte trinsehjul til et annet og forhåpentligvis mindre slitt et (fra et XO gir jeg hadde liggende), men problemet er det samme.
Har nye trinsehjul i bestilling, men er ikke sikker på om det vil løse problemet fordi trinsehjulene ikke ser så veldig slitt ut, så da ønskes forslag til et par andre løsninger luftet i mellomtiden her på forumet:
- Korte inn kjedet en eller to lenker. Slik kjedet er nå er det allerede veldig stramt om jeg kjører største framme og bak, dermed burde i prinsippet kjedet være kort nok, eller hva?
- Stramme fjæra i bakgiret - er det mulig? Hvordan gjøres det?
- Bytte til type 2 XO eller X9 frister, er det verdt det?
- Har noen andre forslag til løsning?
mvh. Trond
Redigert av hge; 30/05/201311:26.
Re: XX bakgir - kjede ramler av nedre trinsehjul
[Re: hge]
#161651530/05/201313:33
Tja, den skruen er vel egentlig til B-tension, dvs. klaring mellom kjede og tannhjul på kassett, men en liten stramme effekt vil det vel ha dersom man øker avstanden litt.
På XX tror jeg avstanden skal være ca. 12mm, noen som vet?
Fjæra som sådan må man vel demontere giret for evt. å få strammet ser det ut for etter å ha googlet og studert litt mer, og spørsmålet da er om det er mulig å gjøre, det sies både det ene og det andre i google-verdenen...
Giret er forøvrig en 2011 versjon.
#161703731/05/201309:47
Du har ikke fått en bøy på cagen din så den (og trinsehjulet) står litt i vinkel ift hvordan kjedet kommer inn? Når jeg ser på min egen sykkel så ser det ikke ut som det er plass til at kjedet hopper av en gang. Cagen din er vel ikke skadet?
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
#161760801/06/201310:06
Jeg hadde samme problemet på mitt gir, løste det ved å ha på litt duch-tape på begge sidene så det ikke var plass til at kjedet detter av, men hos meg hadde også en del av girarmen blitt slitt ned siden kjedet datt av. Etter jeg hadde på tape har det ikke falt av. Men nei det ser ikke nødvendigvis så pent ut. Hadde ikke på så mye tape at kjedet tar borti, men litt sånn at det ikke skal klare å komme utafor heller.. Funka for meg ihvertfall, så kanskje verdt et forsøk? Slipper jo nytt gir eller trinsehjul, med en pris på som må regnes som ran!
Håkon
#161769701/06/201314:16
Det går an å stramme den interne fjæren, bygget akkurat opp et XO-bakgir fra tre ødelagte XO-gir, men jeg tviler på at det vil hjelpe. Har nylig byttet ut trinsehjul som nesten var uten tenner og som hadde gankse stor sideveis slakk uten at det ga stort utslag på giringen.
#161840202/06/201319:40
Jeg hadde/har samme problemet. kjøpte meg en kcnc trinse som er litt større en de vanlige sram sine. Merka også at girøret var litt skeivt og kjøpte nytt der og. har ikke merka noe etter det. men problemet mitt er når jeg tråkker samtidig som jeg kjører i litt røff skog.
#161878003/06/201311:45
Som for Nikkern over var trinsene noe større enn originaltrinsene, men de passet greit lell. I tillegg satte jeg på et par små strips på cage-armen ved nedre trinsehjul for å gjøre det enda trangere for kjedet i tilfelle det hadde lyst til å prøve å hoppe av.
Kjørte så NC rundbane lø/sø i Trondheim med dette 'oppsettet' i helga, og nesten aldri hatt så uproblematiske og lydløse gir på min XX - så nå er jeg fornøyd. Kunne være fristet til å ta av stripsen og prøve med kun nye trinsehjul, men vet ikke om jeg gidder på prøve, det funker så bra med strips
Redigert av hge; 03/06/201311:47.
#161913803/06/201320:59
Har også opplevd dette med XX på en Ghost på langtidstest for et par år siden. Ghost skal selvsagt ikke lastes for noe av dette. En gang greide jeg å få ei løkke på kjedet på begge sider av det nedre trinsehjulet - se øverste bilde. Da bytta jeg kjedet. Samme problem som trådstarter opplevde jeg i den sesongens siste ritt (seint i september), i en temmelig teknisk løype.
Jeg skreiv dette på kontoen for slitasje gjennom en lang sesong.
Gaute
#161947604/06/201310:39
Takk, du! Ganske utrolig at denslags skulle gå an, egentlig, men jeg husker dessverre ikke hendelsesforløpet. Litt slapp fjær på bakgiret. Stramma den litt etter at dette skjedde, men det var ikke mye å hente.
Gaute
#163313526/06/201313:41
Så lenge varte x0 type 2 gleden, snap på siste tur i går kveld, og bakgiret kollapset....
Kom meg hjem så vidt, viste seg at b-tension skruen hadde knekt rett av, ikke borti noe som jeg vet... Aldri skjedd på noe gir før, noen som vet om dette er et kjent problem?
Okke som, rappet b-tension skruen på XX-reservegiret og satte på, og fikk liv i giret igjen. Av en eller annen grunn må skruen skrus helt inn før avstanden blir levelig for giring på største tannhjul bak (10-36), og det medfører nok større belasting på skruen, men finner ikke noen annen måte å giret kan monteres i girøret på (scale rc 29 2011 modell).
Jaja, back in business får man håpe.
#169057728/09/201308:14
Har hatt samme problem som trådstarter med 2x10 XX medium cage. Kjedet filte nedre del av girarmen nesten helt av. Kjøpte nytt gir (fy søren, de er dyre!), men så jo at kjedet var veldig langt - slik at det ble veldig slakt med minsteklinga foran og de 3-4 minste drevene bak. Unngikk i første omgang å bruke de girene, og hadde ingen kjedeavhopp. Har siden byttet kjedet, og kuttet det nye et ledd kortere enn det gamle, og nå kan jeg bruke alle gir. Har ikke opplevd kjedeavhopp siden.
- Tom Medlem i NOTS - Norsk Organisasjon for Terrengsykling - www.nots.no