Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

"Enkel" oppgradering fra Tiagra til 105?

"Enkel" oppgradering fra Tiagra til 105? #1599013 02/05/2013 12:38
S
SidMeier2000 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Jeg har en Trek 1.5 2011 mod som jeg har blitt glad i, og som jeg tenker å ha noen år. Jeg er veldig fornøyd med Tiagra-gruppen som står på den sånn rent funksjonelt (funker som en drøm), men nå som jeg sykler mer og mer og etter hvert trenger reserve-hjulsett ser jeg at det i lengden blir dumt å ha et lite arsenal av Tiagra-reservedeler når dette (Tiagra) en vakker dag blir utrangert for min del. Også upraktisk å ikke kunne parre min gruppe med reservehjul fra kompiser dersom dette en dag skulle bli nødvendig. DERFOR tenker jeg, innen jeg begynner å gjøre boden full av reservedeler, å gjøre en gradvis oppgradering til 10-delt, og til Shimano 105. Uten at kostnadsnivået dette medfører blir så høyt at jeg egentlig burde kjøpt NY SYKKEL i stedet.

Jeg har dette i dag:
Shifters: Shimano Tiagra STI, 9 speed
Front Derailleur: Shimano Tiagra
Rear Derailleur: Shimano Tiagra
Crank: FSA Vero, 50/34 (compact)
Cassette: SRAM PG-950 11-26, 9 speed

Jeg kunne tenke meg å gjøre dette:
- Bytte shifters til 105
- Bytte bakgir til 105
- Bytte kassett til 10 delt, f eks 105

Spørsmål:
1. MÅ jeg også bytte front-gir og krank i samme slengen? Eller BØR jeg bare gjøre det? Hva er i så fall bakdelene med å ikke gjøre det?
2. Hvor vanskelig kan det være å bytte tingene selv? Delene fås jo kjøpt ganske billig på nett. Jeg trenger jo (kanskje) "bare" to nye shifters, ett bakgir, en kassett og ett kjede. Dyrt å levere den inn på verksted for å bytte dette…

Takk for gode innspill!! yes

Re: "Enkel" oppgradering fra Tiagra til 105? [Re: SidMeier2000] #1599035 02/05/2013 13:06
schnappi Offline
Krokoknøtt
Krokoknøtt
Sitat: SidMeier2000

Jeg kunne tenke meg å gjøre dette:
- Bytte shifters til 105
- Bytte bakgir til 105
- Bytte kassett til 10 delt, f eks 105

Bytt skiftere (hendlene) til 105 (5700), bytt kassett og kjede (fordi du må). Resten kan du beholde.

Quote:

1. MÅ jeg også bytte front-gir og krank i samme slengen?

Nei. *Krank* trenger du iallfall ikke bytte ut. Drevene foran kan du bytte ut, hvis de er slitte. Ikke ellers.

Quote:

2. Hvor vanskelig kan det være å bytte tingene selv?

Ikke. Parktool.com har en rekke fine bruksanvisninger.

For å bytte hendlene trenger du bare en unbrako (4 eller 5mm, husker ikke hvilken). For å bytte kassett, må du ha egnet verktøy for å skru ut kassettlåseringen og en kjedepisk. For å bytte kjede trenger du en kjedekutter (jeg vil dog anbefale å bruke et slikt fint gjenbrukbart ledd for å skjøte det nye kjedet sammen igjen).

Det kan også være lurt å bytte gir/bremsewire og strømpene i samme slengen (de er av mest betydning for å problemfrie girskift). Da trenger du noe for å kutte wire og strømpene med.

Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
Re: "Enkel" oppgradering fra Tiagra til 105? [Re: schnappi] #1599049 02/05/2013 13:20
extol Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: schnappi

Bytt skiftere (hendlene) til 105 (5700), bytt kassett og kjede (fordi du må). Resten kan du beholde.

Må vel strengt tatt bytte bakgir også for å få 10-delt

Runde hjul triller best
Re: "Enkel" oppgradering fra Tiagra til 105? [Re: SidMeier2000] #1599072 02/05/2013 13:50
vim Offline
Avhengig
Avhengig
Og så kan vel jeg bidra med å påstå at jeg heller ville gått for Ultegra. Mer presist/lett/gøy og ikke særlig mye dyrere. Bruktmarkedet er din venn - her er det masse, nesten ubrukt, fra folk som bare måtte ha D.A., 11-delt eller Di2...

Verktøy har du jo fått svar på, men OBS! hvis du har en verktøy fetisj som enkelte av oss her. Da kan det fort ende opp med å gå sport i innkjøp av spesialverktøy ICON_SMILE

Ikke så rask, men veldig lite utholden.
Re: "Enkel" oppgradering fra Tiagra til 105? [Re: extol] #1599091 02/05/2013 14:07
Totte Offline
Unionstøysekopp
Unionstøysekopp
Quote:

Nei, fordi indekseringen sitter i hendlene. Strengt tatt fungerer det fint med 9-delt kjede også, så det er bare hendler og kassett som byttes samtidig, men et kjede er ikke så mange kroner sammenlignet med resten.

- Dette er en situasjon som jeg er ansvarlig for, og det beklager jeg.
(Byggmester Harald Langemyhr)
Re: "Enkel" oppgradering fra Tiagra til 105? [Re: vim] #1599132 02/05/2013 15:38
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: vim
Og så kan vel jeg bidra med å påstå at jeg heller ville gått for Ultegra. Mer presist/lett/gøy og ikke særlig mye dyrere. Bruktmarkedet er din venn - her er det masse, nesten ubrukt, fra folk som bare måtte ha D.A., 11-delt eller Di2...

Verktøy har du jo fått svar på, men OBS! hvis du har en verktøy fetisj som enkelte av oss her. Da kan det fort ende opp med å gå sport i innkjøp av spesialverktøy ICON_SMILE

Det er ikke noe galt med Ultegra, men at det er mer presist er i beste fall upresist(sic), det er lettere, men med mindre du skal vinne ritt er det tilnærmelsesvis uinteressant.
Vil du ha Ultegra er det selvsagt bare å gønne på, men det er ikke gøyere å gire med Ultegra, og i den grad det er forskjell er den av ren akademisk interesse.

Til info, jeg har 105 på cyclocrossen og DA på raceren, det er en forskjell og det er mer kontant følelse med DA, men det er ikke akkurat som at jeg sitter og gråter på Cyclocrossen over de "elendige" 105-girene!

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: "Enkel" oppgradering fra Tiagra til 105? [Re: gare] #1599143 02/05/2013 15:52
vim Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: gare

Det er ikke noe galt med Ultegra, men at det er mer presist er i beste fall upresist(sic), det er lettere, men med mindre du skal vinne ritt er det tilnærmelsesvis uinteressant.
Vil du ha Ultegra er det selvsagt bare å gønne på, men det er ikke gøyere å gire med Ultegra, og i den grad det er forskjell er den av ren akademisk interesse.

Til info, jeg har 105 på cyclocrossen og DA på raceren, det er en forskjell og det er mer kontant følelse med DA, men det er ikke akkurat som at jeg sitter og gråter på Cyclocrossen over de "elendige" 105-girene!

Enig i det, men det er den kontante følelsen jeg savner i 105 og kanskje misvisende kalte "presist". Ultegra synes jeg ligger veldig, veldig nære DA derimot. Poenget er at det nesten ikke er prisforskjell mellom 105 og Ultegra (og særlig hvis man leter blant "nesten nytt til salgs", mens det opp til DA er stor prisforskjell.

Re: "Enkel" oppgradering fra Tiagra til 105? [Re: extol] #1599150 02/05/2013 16:12
schnappi Offline
Krokoknøtt
Krokoknøtt
Sitat: extol

Ifølge Shimano sine tech-manualer -- ja. I praksis -- nei. Jeg har et Sora-bakgir som fungerer brillefint med 105-hendlene.

Re: "Enkel" oppgradering fra Tiagra til 105? [Re: vim] #1599151 02/05/2013 16:14
schnappi Offline
Krokoknøtt
Krokoknøtt
Poenget er at det nesten ikke er prisforskjell mellom 105 og Ultegra

135 vs 203GBP hos wiggle, f.eks. "nesten ikke"? Tja.

Re: "Enkel" oppgradering fra Tiagra til 105? [Re: schnappi] #1599203 02/05/2013 18:00
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: schnappi
Poenget er at det nesten ikke er prisforskjell mellom 105 og Ultegra

135 vs 203GBP hos wiggle, f.eks. "nesten ikke"? Tja.

50% er da vel ingenting å mase om.

Re: "Enkel" oppgradering fra Tiagra til 105? [Re: SidMeier2000] #1599456 02/05/2013 22:14
vim Offline
Avhengig
Avhengig
Se på hva han skal bytte ut da - ikke hel gruppe.
Ca. 300,- i forskjell på hendler hos Bikeshop. En hundrelapp omtrent for framgir osv... Dessuten nevnte jeg brukt.

Re: "Enkel" oppgradering fra Tiagra til 105? [Re: SidMeier2000] #1599500 03/05/2013 06:28
T
Trillebår Offline
Ivrig
Ivrig
T
men for og setta på 10delt krans på ett hjulsett som kanskje er laget for 9delt kan jo by på problemer?

-Sverre-
http://duckcityadventureteam.net/ fatbike, fluefiske og vinter morro
Rule #5 // Harden The Fuck Up
http://www.velominati.com/the-rules/
Re: "Enkel" oppgradering fra Tiagra til 105? [Re: Trillebår] #1599519 03/05/2013 06:52
I
imag Offline
Ivrig
Ivrig
I
Nei. Vet du noe om dette siden du velger å uttale deg?

Re: "Enkel" oppgradering fra Tiagra til 105? [Re: SidMeier2000] #1599554 03/05/2013 07:23
S
SidMeier2000 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Hei!
Fantastisk respons allerede! For et forum!

Veldig kjekt å høre at oppgradering kan gjøres enkelt, billig, og mest sannsynlig av meg selv (kanskje med litt hjelp av noen gode mekke-kyndige naboer!).

Da forstår jeg det altså slik at:
Taigra bakgiret mitt takler en 10-delt krans? Taigra kom året etter med 10-deling, men det gjaldt altså egentlig bare selve shifteren? Det er altså shifteren som er nøkkelen til ANTALL gir, ikke selve giret? Dette strider jo litt mot det et verksted fortalte; "Nei, hvis du skal opp til 10-deling må du skifte alt. Det koster fra 5000 kr og oppover...".....

Isåfall har jeg jo uendelig med enkle muligheter! Fra minimum å skifte shiftere, kassett og kjede (det siste er jo svært billig, så det gjør jeg selvsagt).

Tanken på Ultegra er fin! Uansett hva som er fasitsvaret på kvalitetsforskjellen er det jo også litt psykologi ute og går, altså at man kanskje kan føle seg litt sterkere når man er bedre skodd. Og, de små hundrelappene i mellom spiller mindre rolle. Det er jo timebetalingen på et verksted jeg slipper unna nå. Samtidig må jeg ikke stikke under en stol at dette er en Trek 1.5, en innstegsmodell, som kanskje ikke "fortjener" Ultegra. Og at jeg maks sykler Bergen-Voss en gang i året. Forøvrig treninger alene eller sammen med kompiser. Det kan endre seg, men noen konkurransesyklist er jeg ikke. Jeg konkurrerer bare mot meg selv.

Men, nytt spørsmål:
Hva er "minste felles mulitplum" ift. et Ultegra bakgir? Det vil si: kan jeg ha 105 shiftere, og Ultegra bakgir, eller får man da ikke ut potensialet til bakgiret? (mest interessant av akademisk interesse?)

Hjulsettet mitt er Shimano R-501 (forøvrig veldig mye bedre enn det originale Bontrager settet som fulgte med sykkelen). Det kan hende at jeg må skifte såkalt "hub" ifm. overgang til 10-delt? Selve hjulet takler det, men det kommer an på hvilken "hub" som ble satt på det? (jeg vet ikke hvilket)

Strålende forum dette! Jeg har flere spørsmål om andre ting. Her blir det mange nye innlegg fremover! :-)

Re: "Enkel" oppgradering fra Tiagra til 105? [Re: SidMeier2000] #1599584 03/05/2013 07:51
J
jankar Offline
Medlem
Medlem
J
Selve stifterene er forholdsvis dyre. Er vel det dyreste du må skifte?

Re: "Enkel" oppgradering fra Tiagra til 105? [Re: gare] #1599632 03/05/2013 08:42
Myrulv Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: gare

Jeg kjører også DA, og deler din oppfatning. DA er fint, men neppe verd prisen. 105 gjør jobben og vel så det.

Re: "Enkel" oppgradering fra Tiagra til 105? [Re: SidMeier2000] #1599821 03/05/2013 12:52
schnappi Offline
Krokoknøtt
Krokoknøtt
Sitat: SidMeier2000

Taigra bakgiret mitt takler en 10-delt krans?

Tiagra bakgiret ditt takler en 10-delt kassett og kjede, ja.

Quote:

Taigra kom året etter med 10-deling, men det gjaldt altså egentlig bare selve shifteren? Det er altså shifteren som er nøkkelen til ANTALL gir, ikke selve giret?

En sannhet med modifikasjoner. Men i det aktuelle scenarioet holder det med å bytte hendlene (ST-5700).

Shimano har i utgangspunktet en kompatibilitetsmanual som forteller hvilke kombinasjoner er garantert til å virke. Praksis er imidlertid litt annerledes og viser at flere kombinasjoner fungerer fint.

Quote:

Dette strider jo litt mot det et verksted fortalte; "Nei, hvis du skal opp til 10-deling må du skifte alt. Det koster fra 5000 kr og oppover...".....

Verkstedet enten slo opp kun i Shimano-manualen eller direkte løy for å tjene litt mer penger.

Quote:

Isåfall har jeg jo uendelig med enkle muligheter! Fra minimum å skifte shiftere, kassett og kjede (det siste er jo svært billig, så det gjør jeg selvsagt).

1600NOK for ST-5700, 300NOK for CS-5700 og 170NOK for CN-5701. I tillegg koster det vel rundt 40-50NOK for en slik gjenbrukbar 10-delt kjedelås.

Quote:

Tanken på Ultegra er fin!

Siden du er på et budsjett -- 105 holder *massevis*. Nøkkelen til smidig og presis skifting er nye strømper og kabler, ikke Dura-Ace.

Quote:

Men, nytt spørsmål:
Hva er "minste felles mulitplum" ift. et Ultegra bakgir? Det vil si: kan jeg ha 105 shiftere, og Ultegra bakgir, eller får man da ikke ut potensialet til bakgiret? (mest interessant av akademisk interesse?)

Det er ikke noe "potensial" å snakke om her. RD-6700 er litt lettere enn RD-5700. Det eneste å passe på ved kassettvalget er at bakgiret har stor nok kapasitet (det kan du slå opp for Tiagra-bakgiret ditt), hvis du velger en kassett med et stort intervall mellom største og minste drev (si, f.eks., 11-28).

Quote:

Det kan hende at jeg må skifte såkalt "hub" ifm. overgang til 10-delt? Selve hjulet takler det, men det kommer an på hvilken "hub" som ble satt på det? (jeg vet ikke hvilket)

"hub" heter "nav" på norsk. De aller fleste (alle?) baknav som tar en 9-delt kassett greier også en 10-delt kassett (den sistnevnte er smalere). Dog, det er mest sannsynlig nødvendig med en liten spacer/skive. Denne selges sammen med 10-delte kassetter. Noen hjul krever 2 slike spacere (mine Mavic aksium hjul ser ut til å kreve det). Uansett, det koster neppe mer enn 20-30NOK i en sykkelbutikk.

Moderator  support, Valentino