Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

O2 opptak vs kjørestyrke

O2 opptak vs kjørestyrke #1591452 21/04/2013 21:30
P
Playboy75 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
P
Har alltid fasinert meg at det skal være så stor forskjell på forskjellig type motstand når man sykler. Bytter man ut litt tyngdekraft (les oppoverbakker) med luftmotstand (flatt) så skal det plutselig være vanskeligere.
Hittil i år har jeg ligget ca 2km/t over minimum på flate drag med racer ift i fjor samme tid.
I fjor hadde jeg to runder av 39km/t som intervall i en flat 5.5km rund løype som "pers" hittil i sesongen, mens i år holder jeg 40km/t med betraktelig flere høydemeter i profilen opp og ned og med 11km/t effektiv mot/med vind i et tur retur segment på 20km i et strekk, eller 41km/t på litt flatere og mindre vindfult 20min drag. Samme sykkel.
Da jeg her om dagen skulle kjøre bakke drag 4x4 med offroad oppdaget jeg at tidene var nøyaktig like dårlig/bra som i fjor samme dato.
Er det virkelig slik at det nesten bare er o2 opptaket som virker i oppoverbakkene bare de er jevne på 5-6% og over, og at o2 opptaket blir SÅ lite påvirket av de lange dragene som øker kjørestyrken så formidabelt???? Skulle tro det var to forskjellige idretter!!
Håper det da virker slik at jeg kan legge det økte o2 opptaket som kommer de neste to mnd til på flatdragene så blir det jo bra til slutt.
Kom med morsomme og nyttige betraktninger ICON_SMILE.

Re: O2 opptak vs kjørestyrke [Re: Playboy75] #1591457 21/04/2013 21:37
H
hnastrup Offline
Ivrig
Ivrig
H
Det hjelper etter noen økter til. Kroppen er litt "rusten" under de første øktene med VO2 maks arbeid.

Re: O2 opptak vs kjørestyrke [Re: Playboy75] #1594671 26/04/2013 01:16
OnATop Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
To forskjellige idretter? Ja, dette har jeg lurt mye på også. Som den relativt lette mannen jeg er (67kg, 178cm) er det i motbakkene jeg ruler, mens på flatene har jeg ikke sjans mot de 'feite' muskelbuntene. Regnet litt på W/kg en gang og fant ut av sammenhengen mellom maxwatt, watt/kg, stigningsprosent. Jeg yter ca 270W på anaerob terskel, og dette holder til å gjøre det godt i klatringer, men jeg kommer til kort på flat vei mot folk som trolig ikke yter mer terskelwatt, men som har mye høyere maxwatt. Derfor har jeg prioritert trening for å øke maxwatt (mere styrketrening) i håp om et bedre landeveisliv i 2013:-)

En gang var jeg forut for min tid.....
Re: O2 opptak vs kjørestyrke [Re: OnATop] #1594695 26/04/2013 06:17
I
imag Offline
Ivrig
Ivrig
I
"Maxwatt" hjelper deg kun i en spurt, for høy fart på flaten er det akkurat det samme som i bakkene som gjelder, nemlig høy aerob kapasitet. Du har ca 4 W/kg på terskel, hvis du da sykler fortere enn en kar på 80 som f.eks. har 3.8 W/kg, yter han fortsatt 304 W mot dine 270 W. Ergo vil han sykle fortere på flatene, eventuelt med en liten korrigering for forskjell i frontareal mellom dere to.

Meget spent på hvilke utregninger som gjorde at du "fant ut av sammenhengen mellom maxwatt, watt/kg, stigningsprosent".

Re: O2 opptak vs kjørestyrke [Re: Playboy75] #1594757 26/04/2013 07:35
S
sigmund1 Offline
Ivrig
Ivrig
S
Det er nesten bare o2 opptaket som virker på de flate dragenen også. Ergo er forskjellen å finne andre steder.

Har du lagt på deg et par kg siden ifjor? Var forholdene helt like? HAr du fått ny og mer aero sykkel, hjelm eller hjul? Har du endret sittestilling slik at du er litt mer aero nå enn ifjor?

Formen er den samme enten du sykler oppover eller flatt, men som du ser av oppramsingen overfor kan andre variabler spille inn.

Re: O2 opptak vs kjørestyrke [Re: OnATop] #1594851 26/04/2013 09:01
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: OnATop
To forskjellige idretter? Ja, dette har jeg lurt mye på også. Som den relativt lette mannen jeg er (67kg, 178cm) er det i motbakkene jeg ruler, mens på flatene har jeg ikke sjans mot de 'feite' muskelbuntene. Regnet litt på W/kg en gang og fant ut av sammenhengen mellom maxwatt, watt/kg, stigningsprosent. Jeg yter ca 270W på anaerob terskel, og dette holder til å gjøre det godt i klatringer, men jeg kommer til kort på flat vei mot folk som trolig ikke yter mer terskelwatt, men som har mye høyere maxwatt. Derfor har jeg prioritert trening for å øke maxwatt (mere styrketrening) i håp om et bedre landeveisliv i 2013:-)

Her tenker du litt feil.
Det er forholdet mellom vekt og effekt som avgjør forskjellen mellom deg og "de feite muskelbuntene"

270 watt på 67 kilo gir 4,03 w/kg som er fine greier i oppoverbakker. Veier kompinsen din f.eks 90 kilo og yter 300 watt har han 3,3 watt/kg og blir grusa av deg i bakkene som du sier. På flatene derimot kan du nesten se bort fra vekta og kompisen har rundt 12% mer kraft tilgjengelig og kan derfor gi deg en hard tørn.

Maxwatt spiller mindre rolle her som Sigmund sier.
Din sjanse ligger i å enten få mer watt på teskel, bli mer aereodynamisk eller bli smartere.

LarsB

Re: O2 opptak vs kjørestyrke [Re: larsb] #1594860 26/04/2013 09:14
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sitat: larsb
Sitat: OnATop

Her tenker du litt feil.
Det er forholdet mellom vekt og effekt som avgjør forskjellen mellom deg og "de feite muskelbuntene"

270 watt på 67 kilo gir 4,03 w/kg som er fine greier i oppoverbakker. Veier kompinsen din f.eks 90 kilo og yter 300 watt har han 3,3 watt/kg og blir grusa av deg i bakkene som du sier. På flatene derimot kan du nesten se bort fra vekta og kompisen har rundt 12% mer kraft tilgjengelig og kan derfor gi deg en hard tørn.

Maxwatt spiller mindre rolle her som Sigmund sier.
Din sjanse ligger i å enten få mer watt på teskel, bli mer aereodynamisk eller bli smartere.

LarsB

Og dette kan jeg bekrefte etter felles trening med sykkeklubben i går. Jeg er en tung kar, ble litt etter i motbakke intervallene, men var uten tvil "selve lokomotivet" på de lange tunge føringene på flatene hvor vi kjørte 10km drag hvor vi lå opp mot 45-48 km/t, da kjørte jeg faktisk så hardt i front at en del av "klatrer" gutta rett og slett måtte slippe gruppa/halen. Men jeg har ikke sjangs til å være på hjulet dems når det bikker over 4% stigning.

Re: O2 opptak vs kjørestyrke [Re: Lurifax] #1595316 26/04/2013 21:26
M
MKH Offline
Fersking
Fersking
M
Hvordan skal man trene for å få opp terskelwatt/makswatt da ?

Re: O2 opptak vs kjørestyrke [Re: Playboy75] #1595342 26/04/2013 23:13
A
AdIoS Offline
Entusiast
Entusiast
A
Trene på terskel. Skal du bli flink til å kjøre fort på flater, tren på å kjøre fort på flater ICON_WINK
Lange intervaller fungerer hvertfall for meg. Kjører 10-15 min intervaller på flater uten å bygge syre, og har økt hastigheten og tidsrommet jeg klarer å holde høy fart veldig!

Re: O2 opptak vs kjørestyrke [Re: Playboy75] #1595350 27/04/2013 05:30
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Jepp, er mye i det Eggen skrev i boka si, tren på det du vil bli god på.

Re: O2 opptak vs kjørestyrke [Re: Lurifax] #1595419 27/04/2013 08:55
M
MKH Offline
Fersking
Fersking
M
Hva tror dere om å trene styrke på bein for å få opp watt'en?

Utholdende eller maksstyrke i så fall

Re: O2 opptak vs kjørestyrke [Re: MKH] #1595472 27/04/2013 11:10
B
Bellatrix Offline
Medlem
Medlem
B
Sitat: MKH
Hva tror dere om å trene styrke på bein for å få opp watt'en?

Utholdende eller maksstyrke i så fall

Dette er det mange forskjellige meninger om, og er hyppig debatert i enkelte tråder her på forumet.

Banesyklister trener mye styrke, primært knebøy. Tenker da på sprinterne. Men utifra det jeg har lest og til dels erfart selv, er at tung styrketrening på beina først og fremst vil hjelpe deg hvis farten er lav og girene tunge, type "standing starts" og akselerasjoner fra lav hastighet som man ofte ser i banesprint. For en landeveissyklist vil farten når man skal spurte i 95% av tilfellene være høy, og man vil kline til fra rundt 100 rpm. Da er ikke kraften (antall kg) på pedalene spesielt stor, selv ikke ved 1500 watt.

Jeg vil sammenligne det litt med 100 meter sprint, tung knebøy - beinstyrke vil hjelpe i startfasen, kanskje de første 10-30m ut av blokken, men ikke direkte på toppfarten. For å forbedre toppfart må man trene i toppfart, så enkelt er det.

Når det er sagt, skal du først trene styrke på bein, tren maksstyrke IMHO.

Re: O2 opptak vs kjørestyrke [Re: MKH] #1595536 27/04/2013 14:42
M
Mks Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
M
http://exerscience.co.za/?p=284

Maksstyrke!

"The strength training intervention required the cyclists to perform 4 sets of 4RM (the maximum weight that one can lift 4 consecutive reps) half-squats, divided by 3 minutes of rest between each set, 3 days a week. Every time a cyclist could manage to perform 5 repetitions during a set, 2.5 kg were added for the next set. This ensured that the progression of the resistance training programme over the 8 weeks was well controlled. Each session took 20 minutes. Compared to a control group that continued with the same cycling programme without any strength training, the strength training group demonstrated an increase in their maximal squat strength by 14%, cycling efficiency and economy by 5-7% and time to exhaustion by 17%. Importantly, there was no change in body weight or VO2max, demonstrating that the strength training programme did not reduce maximal endurance capacity and did not cause an excessive increase in muscle mass."

Re: O2 opptak vs kjørestyrke [Re: Playboy75] #1595624 27/04/2013 17:30
B
BjKj Offline
Ringrev
Ringrev
B
På sti MÅ da maksstyrke ha en del å si? Blir "muskelsliten" på en helt annen måte etter stiøkt (er dog ikke så erfaren)

Mvh

Re: O2 opptak vs kjørestyrke [Re: Playboy75] #1595647 27/04/2013 18:08
P
Playboy75 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
P
Har samme sykkel, eksakt samme sittestilling. Kan jo hende jeg klarer å sitte noe dypere i bukken, men ikke noe merkbart. Jeg trodde (før jeg begynte å kjøre flatt i år) at jeg ikke var så mye bedre enn i fjor fordi vintertreninga ble så som så , men ble positivt overrasket. Da jeg var tilbake i bakken ble jeg negativt overrasket fordi jeg trodde jeg var bedre. Men har nok jørt noen flere flate drag i år og det gjør kanskje utslaget.

Re: O2 opptak vs kjørestyrke [Re: imag] #1595791 27/04/2013 23:53
OnATop Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Ja, fant ut og fant ut.... Det er vel ikke rett å si at jeg oppdaget 'den evige sannhet'. Jeg moret meg bare med litt fysikk, bl.a energien som kreves for å løfte en masse oppover, la inn terskelwatten min og fant tiden det tok etc. Så litt på hvor bratt det måtte være før jeg var 'even' med personer med høyere watt og vekt. For klatringer over en viss %, er jo luftmotstand ikke av betydning, og rullemotstanden er ca lik for alle, så da blir det enklere å regne. Jeg er forøvrig enig i ditt ressonnement (også bekreftet av andre) - det eneste som hjelper er å øke terskelwatt. Og det trener jeg på:-)

En gang var jeg forut for min tid.....
Re: O2 opptak vs kjørestyrke [Re: Playboy75] #1595869 28/04/2013 09:18
O
Open 1.0 Offline
Ivrig
Ivrig
O
På flatene og i stigninger under 4-5% er det terskelwatt som er viktigst og tyngden på syklisten er av mindre betydning (så lenge vi holder oss innenfor det normale). En syklist på 90 kg med terskelwatt på 340 vil derfor normalt kunne holde høyere fart på i flatt terreng enn en syklist på 60-70 kg med 280 som terskelwatt.

Ved stigninger på mer enn 4-5% og varighet på mer enn 3-4 minutter så er det watt pr kg som primært avgjør hvem som kommer først opp bakken og små/lette syklister vil da normalt ha en fordel. 90 kg og 340 i terskelwatt gir 3,77 watt/kg, mens 70 kg og 280 i terskel gir 4 watt/kg.

Min personlige erfaring er at terskelwatt økes mest ved langintervall, dvs 10-20 minutter, med en intensitet på ca 90% av terskelwatt. 2 til 8 repitisjoner avhengig av lengden på dragene. Det er en stor fordel å kjøre øktene med wattmåler ettersom pulsen stiger utover i dragene uten at watten øker tilsvarende. Denne typen intervall har også god virkning på O2-opptaket.

Moderator  support