Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Landevei #8, hva synes leserne?

Landevei #8, hva synes leserne? #1561940 25/02/2013 10:52
Alpers Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Landevei #8 har nå begynt å dukke opp hos abonnenter, og vil være tilgjengelig i bladhandelen mot slutten av uken. Vi har gjort litt endringer i både innhold og grafisk presentasjon, og er spente på hva leserne måtte mene.

Så hva synes folket om bladet? Her er dere velkomne til å si deres mening!

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Landevei #8, hva synes leserne? [Re: Alpers] #1561966 25/02/2013 11:34
Espen E Offline
Ivrig
Ivrig
Fikk det her på jobb rett før helgen og slukte det rått :-) Jeg liker spesiellt turreportasjene, denne gangen både fra Norge og Italia og det er ikke umulig at San Remo blir besøkt i løpet av året. God artikkel om Taylor Phinney. Pga utgivelsestakt havnet dere et stykke bak i nyhetskøen om Armstrong men lagde en bra oppsummering og reportasje sett i lys av det. Artikler om denne herren bør i fremtiden allikevel bringe nye og interessante momenter om det skal skape interesse. Faren for drøvtygging her begynner å bli stor om man ikke tilfører noe nytt. Tester er alltid bra, og jeg er typen som gjerne leser Ferraritester og har glede av det selv om jeg kjører Saab. Derfor er det moro med test i den helt spisse enden, så lenge man er tilbake nærmere jorda i neste nummer. Her er det fint med variasjon slik dere gjorde i fjor. Produktnytt og info er også alltid spennende. Alt i alt fornøyd med det meste og gleder meg til neste nummer allerede.

- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg....
2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International
http://instagram.com/esp1e/
Re: Landevei #8, hva synes leserne? [Re: Alpers] #1561994 25/02/2013 12:10
Gjaevert Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg syntes selve grafiske prestasjonen er helt nydelig, midt i blinken for meg ihvertfall.
Ikke lest alt innholdet enda, men syntes det ser veldig interessant ut.
Likte særlig delene om Geiranger og Mallorca, det at dere inkluderte flere turer satt jeg veldig pris på.

Den bakerste delen om utstyrstips kunne jeg godt hatt enda mer av, hvem liker vel ikke utstyr!

Cannondale CAAD13 2020
Re: Landevei #8, hva synes leserne? [Re: Alpers] #1562225 25/02/2013 19:45
Spartacus! Offline
Ringrev
Ringrev
Bra laget. Likte artikkelen om sokker!

Re: Landevei #8, hva synes leserne? [Re: Alpers] #1562251 25/02/2013 20:16
T
traktoregg Offline
Besatt
Besatt
T
Mye bra.
Flott visuelt, med unntak av en del reklamer, men det styrer dere vel ikke... Forsiden har blitt pen(ere).
Flotte bilder fra Geiranger-området, men teksten gir meg ikke særlig mye, og blir bortimot overflødig.
Nyheter fra proffsirkuset har en tendens til å bli gamle før et blad som kommer så sjelden når leseren. Da er det mye mer interessant å lese artikler som den om Phinney.
Oppsummeringen av Armstrong-saken: Er ikke folk lei den nå?

Re: Landevei #8, hva synes leserne? [Re: Alpers] #1562360 25/02/2013 23:34
Z
ziggi Offline
Entusiast
Entusiast
Z
Får litt følelsen av "sykkelmagasinet" med fancy bilder. Hvorfor ikke skrive mer om de stedene dere besøker? Summa summarum, fine bilder, men lite innhold.

Re: Landevei #8, hva synes leserne? [Re: ziggi] #1562362 25/02/2013 23:49
xakire Offline
Entusiast
Entusiast
Kunne gjerne ønsket at endel av bildene fra tur reportasjene som ikke blir med i bladet kunne vært postet på nettet istedet.

Alltid gøy med bilder, både bra og de mindre bra, og vil jo tro dere sitter inne med en god del blinkskudd som det desverre ikke blir plass til i bladet.

Re: Landevei #8, hva synes leserne? [Re: xakire] #1562373 26/02/2013 06:27
M
mpe Offline
Avhengig
Avhengig
M
Sitat: xakire
Kunne gjerne ønsket at endel av bildene fra tur reportasjene som ikke blir med i bladet kunne vært postet på nettet istedet.

Alltid gøy med bilder, både bra og de mindre bra, og vil jo tro dere sitter inne med en god del blinkskudd som det desverre ikke blir plass til i bladet.

God idé. Støtter denne

Re: Landevei #8, hva synes leserne? [Re: mpe] #1562391 26/02/2013 07:21
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Selger proffrittbilder på forsiden bedre enn "turbilder"?
Jeg synes at mange av turbildene deres holder vel så god kvalitet som de bildene dere har brukt som forside til nå. Og de inspirerer meg mer også. Kan ha noe med alderen min å gjøre, selvfølgelig. martini

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Landevei #8, hva synes leserne? [Re: Valentino] #1562426 26/02/2013 08:24
Alpers Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Valentino
Selger proffrittbilder på forsiden bedre enn "turbilder"?

Det har vi faktisk ikke målinger på. Vi har dog vurdert det dithen at vi liker bilder fra historiske øyeblikk blant proffene. Vi vurderte et par egne bilder denne gangen, men falt til slutt på Matthew Goss' historiske spurt i Sanremo 2011.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Landevei #8, hva synes leserne? [Re: Alpers] #1562453 26/02/2013 09:30
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Veldig bra igjen, digger å få landevei i posten. Når jeg kjøper sykkelblad (eller skiblad for den slags skyld) er tur/reise reportasjer det jeg setter mest pris på, både for inspirasjon og underholdning. Når jeg etter å ha lest en reportasje ønsker å dra dit storyen omhandler sporentreks, har det vært en god reportasje.
Og jeg synes at reisereportasjene til Landevei (og TS/FF) holde høgt nivå, med engasjerende leseing og gode bilder. En god reise reportasje er 70 % ord og 30 % bilder syntes jeg.
Ønske: Kart som vider ruten(e) er med å få et bilde av turen en sykler, for da går det ann å se litt på kartet, mens en leser, av typen "der syklet de ja". Kart referanser gjennom gpslink er supert, men kart ala stiturene i TS, dog mindre detaljert selvsagt hadde jeg satt pris på som leser.

Ellers flott blanding om proff sykling, ustyr/stasj og tester. Og humor. Men var da veldig mye skrivefeil i den ene rubrikken rundt Lance sin tidstråd he he.

Re: Landevei #8, hva synes leserne? [Re: Oddefa] #1562467 26/02/2013 09:57
Alpers Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: oddefa

Ønske: Kart som vider ruten(e) er med å få et bilde av turen en sykler, for da går det ann å se litt på kartet, mens en leser, av typen "der syklet de ja". Kart referanser gjennom gpslink er supert, men kart ala stiturene i TS, dog mindre detaljert selvsagt hadde jeg satt pris på som leser.

Det har vi også tatt opp på interne evalueringer. Kartutsnittet er stort, og vi valgte et oversiktsbilde over Geiranger i stedet. Vi burde hatt fler kart, og høydekurver fra Geirangerturen. Det kommer neste gang ICON_SMILE

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Landevei #8, hva synes leserne? [Re: Alpers] #1562470 26/02/2013 10:06
M
Marw Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
M
Har ikke lest hele enda, men er meg et fornøyd så langt! Som noen over her nevner syns jeg bladet visuelt sett har blitt finere. Også enig med det som blir nevnt om skrivefeil. Artig bruk av "I forhold til" noen steder.

Kunne også tenke meg mer om utstyr og en liten nerdespalte med ting for spesielt interesserte!

Stå på videre! Alltid en glede å få Landevei i posten.

Re: Landevei #8, hva synes leserne? [Re: Marw] #1562475 26/02/2013 10:21
Alpers Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Marw
Artig bruk av "I forhold til" noen steder.

Har du eksempler? Vi hater å bruke dette feil, så om vi har gjort det, tar vi gjerne i mot tilbakemeldinger!

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Landevei #8, hva synes leserne? [Re: Alpers] #1562490 26/02/2013 10:51
Snorre 1967 Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Alpers

Det har vi også tatt opp på interne evalueringer. Kartutsnittet er stort, og vi valgte et oversiktsbilde over Geiranger i stedet. Vi burde hatt fler kart, og høydekurver fra Geirangerturen. Det kommer neste gang ICON_SMILE

Kunne det være mulig å lage bedre kart over anbefalte sykkelturer som vedlegg/instikk i bladet slik noen utenlandske blader gjør !?

Re: Landevei #8, hva synes leserne? [Re: Alpers] #1562492 26/02/2013 10:52
Redgarden Offline
Avhengig
Avhengig
" i forhold til" brukes jo stort sett feil av hele befolkningen. Skal såvidt jeg har lært av min norsklærer-mor kun brukes når du faktisk sammenligner to ting. Ellers skal man heller bruke f.eks "med hensyn på".

Jeg synes forøvrig at bladet var toppers, og tegnet abonnement med én gang! Veldig bra artikler om han Phinney (var det det han het?) og interessant om Armstrong. Synes absolutt denne saken sto seg fint selv om det har gått litt tid siden innrømmelsen.

Reise-reportasjene kunne godt vært litt mer håndfast info om stedene, kart, reise til/fra osv slik at de kan brukes til å gjenskape turene. Synes det ble litt mye bøyde gafler, bulkete kjeler og annen informasjon som strengt tatt ikke var så nødvendig.

Redigert av Redgarden; 26/02/2013 10:53.
Re: Landevei #8, hva synes leserne? [Re: Redgarden] #1562497 26/02/2013 10:59
Alpers Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Redgarden
" i forhold til" brukes jo stort sett feil av hele befolkningen.

Vi etterstreber å skrive korrekt, og å bruke så mye norske ord som mulig. At alle gjør feil gjør det jo ikke riktig, selv om mange tenker det.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Landevei #8, hva synes leserne? [Re: Alpers] #1562498 26/02/2013 11:01
F
Frawol Offline
Medlem
Medlem
F
Veldig bra.

Syns reisereportasjene er knall. Steder som man normalt ikke besøker ellers. Kunne godt vært flere ruteforslag og tips til overnatting også, spesielt i middelhavsområdet.

Re: Landevei #8, hva synes leserne? [Re: Alpers] #1562499 26/02/2013 11:05
Redgarden Offline
Avhengig
Avhengig
Hva var forresten korrekt sokk-lengde? ;-) Artig sak, men konklusjonen forsvant for meg...

Re: Landevei #8, hva synes leserne? [Re: Oddefa] #1562518 26/02/2013 11:45
Dan Offline
More than words
More than words
Men var da veldig mye skrivefeil i den ene rubrikken rundt Lance sin tidstråd he he.

Jeg noterte en god del korrekturfeil også i den ene artikkelen jeg har fått lest så langt. Men korrekturlesing har jeg jo etterlyst helt siden første utgave av Terrengsykkel-bladet. ICON_SMILE Kanskje på tide å få satt opp et enkelt kvalitetssikringssystem:
1. Artikkel skrives.
2. Artikkel gjennomleses for innhold og første utluking av skrivfeil.
3. Artikkel ferdigstilles.
4. Artikkel låses.
5. Artikkel korrekturleses.
6. Artikkel låses opp, rettes og låses på nytt.
7. Artikkel korrekturleses i henhold til rettelser.
(8. Artikkel låses opp, endres/oppdateres og låses på nytt.)
Repeat punkt 6-7 til korrekturen er godkjent. Artikkel leveres til trykk kun hvis den står i ro, godkjent, på punkt 7.

Re: Landevei #8, hva synes leserne? [Re: Redgarden] #1562519 26/02/2013 11:47
Alpers Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Redgarden
Hva var forresten korrekt sokk-lengde? ;-) Artig sak, men konklusjonen forsvant for meg...

Godt. Det finnes ingen fasit. Noen har bare stil, andre ikke.. Uansett hvor lang eller kort sokken måtte være.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Landevei #8, hva synes leserne? [Re: Dan] #1562521 26/02/2013 11:49
Alpers Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Dan
Men var da veldig mye skrivefeil i den ene rubrikken rundt Lance sin tidstråd he he.

Jeg noterte en god del korrekturfeil også i den ene artikkelen jeg har fått lest så langt. Men korrekturlesing har jeg jo etterlyst helt siden første utgave av Terrengsykkel-bladet. ICON_SMILE Kanskje på tide å få satt opp et enkelt kvalitetssikringssystem:
1. Artikkel skrives.
2. Artikkel gjennomleses for innhold og første utluking av skrivfeil.
3. Artikkel ferdigstilles.
4. Artikkel låses.
5. Artikkel korrekturleses.
6. Artikkel låses opp, rettes og låses på nytt.
7. Artikkel korrekturleses i henhold til rettelser.
(8. Artikkel låses opp, endres/oppdateres og låses på nytt.)
Repeat punkt 6-7 til korrekturen er godkjent. Artikkel leveres til trykk kun hvis den står i ro, godkjent, på punkt 7.

Korrekturfeil er tilnærmet lik umulig å unngå, desverre. Hvor mange ganger vi leser korrektur aner jeg ikke, men det er mange runder, både på skjerm, så på papir, retting av andre journalister, ny retting på skjerm, ferdig blad..

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Landevei #8, hva synes leserne? [Re: Alpers] #1562525 26/02/2013 11:55
A
audungk Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
A
Bladet er veldig, veldig bra. Forsåvidt litt enig med Redgarden, men både Henrik og Øyvind skriver såpass godt at det sklir under radaren min.

Men: Er det jeg som fulgte dårlig med i fjor, eller var det TV2 som retusjerte bort Øystein Stake-Laengen fra Milan-Sanremo? For når står i Landevei at han syklet, så må det jo være sant? ICON_WINK

Re: Landevei #8, hva synes leserne? [Re: Alpers] #1562532 26/02/2013 12:01
Alpers Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Det var vel helst Vegard som kjørte, ajaj! Har vært for mye rundt broren ser det ut til..

Litt som med Velits-familien. Eller vent. De er jo proffer begge to.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Landevei #8, hva synes leserne? [Re: Alpers] #1562539 26/02/2013 12:07
Dan Offline
More than words
More than words
Korrekturfeil er tilnærmet lik umulig å unngå, desverre. Hvor mange ganger vi leser korrektur aner jeg ikke, men det er mange runder, både på skjerm, så på papir, retting av andre journalister, ny retting på skjerm, ferdig blad..

Det er jeg smertelig klar over, siden jeg også jobber med trykkede produkter og noen ganger må bite i det utrolig sure eplet det er å sende til omtrykk. Men etter at vi ble striktere på å følge sjekklister så har vi fått ned feilprosenten vesentlig.

Akkurat den feilen jeg tenker på, hvor alle bildetekstene er kastet om etter at man sannsynligvis bestemte seg for å bytte ut ett av bildene og flytte rundt de andre, ville ha kunnet unngås hvis man hadde hatt en regel som sa at i og med at du har "låst opp" artikkelen for å endre den så må den korrekturleses på nytt. Denne "opplåsingen" kan være så enkel som en magnet på en whiteboard som blir flyttet fra "ferdig" til "endret".

Re: Landevei #8, hva synes leserne? [Re: Snorre 1967] #1562551 26/02/2013 12:53
O
oct Offline
Fersking
Fersking
O
Sitat: Snorre 1967

Kunne det være mulig å lage bedre kart over anbefalte sykkelturer som vedlegg/instikk i bladet slik noen utenlandske blader gjør !?

Fersk eier av Garmin 800, og har ikke helt oversikt ennå. Hadde det vært en mulighet å legge ut "Garmin spor" på turene deres som så kan lastes over på egne Garmin enheter?

Re: Landevei #8, hva synes leserne? [Re: oct] #1562557 26/02/2013 13:16
Snorre 1967 Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: oct
Sitat: Snorre 1967

Fersk eier av Garmin 800, og har ikke helt oversikt ennå. Hadde det vært en mulighet å legge ut "Garmin spor" på turene deres som så kan lastes over på egne Garmin enheter?

Og kart for de som ikke har moderne teknologi !

Re: Landevei #8, hva synes leserne? [Re: Alpers] #1564002 01/03/2013 11:46
Nire Offline
Entusiast
Entusiast
Flott blad!
For min del kunne dere gjerne gjort om litt på sykkeltestene. Synes det blir litt mye synsing, men forstår at det ikke er gratis å kjøre laboratorietesting (à la Tour).

Litt mer mekking?

Liker godt sokkeartikler og annet stil-stoff.

PS til de som vil ha spor; det er ikke helt umulig å finne ut hvor Landevei har syklet hvis man leter på Strava.

Re: Landevei #8, hva synes leserne? [Re: Nire] #1564042 01/03/2013 13:24
thasle Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Nire
Flott blad!
For min del kunne dere gjerne gjort om litt på sykkeltestene. Synes det blir litt mye synsing, men forstår at det ikke er gratis å kjøre laboratorietesting (à la Tour).

Litt mer mekking?

Takk for tilbakemeldingar!

Fleire etterspør testing og teknisk stoff, og Landevei kjem til å levere meir av det framover. Så langt har dette delvis vore spørsmål om prioritering/plass (faktisk antal sider til rådighet) i bladet.

Laboratorietesting er ikkje gjennomførbart av ein miniredaksjon som vår, og sjølv om det kan vera nyttig informasjon er ikkje nødvendigvis "toppresultater" i testbenk overførbart til gladfølelse på tørr asfalt. Korleis Tour kodar og vektar resultat frå dei ulike deltestane (laboratorieverdiar og subjektiv testing) er jo også med på å vri resultatet i ein retning.

Det er klart det vil bli synsing i utstyrstestar, men eg ser det som vårt mål å formidla særpreg med den enkelte sykkel. Alle protoursyklane held høgt nivå, men me må få fram sjel og spisskompetanse i kvart oppsett. Å skilja mellom snørr og barter er likevel ikkje alltid så lett - Me køyrer med fast luftrykk og "normert" plassering av styret. Likevel er for eksempel komfort avhengig av svært mange parametre, og om hjulsettet på ein av syklane er ekstremt lite ettergivande er det med å forma inntrykket av den sykkelen (ramma). Me ettergår slike ting med for eksempel å skifta hjulsett, men må likevel forholda oss til dei hjula som blir levert med sykkelen.

I protourtesten var for eksempel notatene til testarane (overraskande) samstemte om kva som var bra og dårleg med dei forskjellige syklane.

Tore Haslemo
Hjelperytter for Landevei og landevei.no
Landevei på facebook
@landevei
Re: Landevei #8, hva synes leserne? [Re: thasle] #1564093 01/03/2013 15:13
*Erlend* Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: thasle
Sitat: Nire
Flott blad!

Litt mer mekking?

Takk for tilbakemeldingar!

Fleire etterspør testing og teknisk stoff, og Landevei kjem til å levere meir av det framover. Så langt har dette delvis vore spørsmål om prioritering/plass (faktisk antal sider til rådighet) i bladet.

Laboratorietesting er ikkje gjennomførbart av ein miniredaksjon som vår, og sjølv om det kan vera nyttig informasjon er ikkje nødvendigvis "toppresultater" i testbenk overførbart til gladfølelse på tørr asfalt. Korleis Tour kodar og vektar resultat frå dei ulike deltestane (laboratorieverdiar og subjektiv testing) er jo også med på å vri resultatet i ein retning.

Det er klart det vil bli synsing i utstyrstestar, men eg ser det som vårt mål å formidla særpreg med den enkelte sykkel. Alle protoursyklane held høgt nivå, men me må få fram sjel og spisskompetanse i kvart oppsett. Å skilja mellom snørr og barter er likevel ikkje alltid så lett - Me køyrer med fast luftrykk og "normert" plassering av styret. Likevel er for eksempel komfort avhengig av svært mange parametre, og om hjulsettet på ein av syklane er ekstremt lite ettergivande er det med å forma inntrykket av den sykkelen (ramma). Me ettergår slike ting med for eksempel å skifta hjulsett, men må likevel forholda oss til dei hjula som blir levert med sykkelen.

I protourtesten var for eksempel notatene til testarane (overraskande) samstemte om kva som var bra og dårleg med dei forskjellige syklane.

Men da kan dere ansette meg? ICON_WINK hvis man ser bort ifra att jeg er under 18, men en sommerjobb hadde jo vært fint! ICON_GRIN

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå