Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Pulsen øker under konstant belastning. Hvorfor?

Pulsen øker under konstant belastning. Hvorfor? #1544385 14/01/2013 13:34
L
Lille Lance Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
L
Jeg varmer opp ca 15-20 min på rulla med 150W belastning. Så går jeg opp til 270W, cadens 95 og pulsen stabiliserer seg på 145. Holder deretter watt og cadens stabil, men pulsen går sakte men sikkert oppover. 20-30 min senere er pulsen 12-15 slag høyere.

Hva kommer dette av? ...

Re: Pulsen øker under konstant belastning. Hvorfor? [Re: Lille Lance] #1544395 14/01/2013 13:41
Snorre 1967 Offline
Entusiast
Entusiast
Dette er vel det som betegnes som drift i pulsen og har som regel årsak med temperatur og vesketap.

Dette er som regel også mer markert inne enn ute.

Re: Pulsen øker under konstant belastning. Hvorfor? [Re: Lille Lance] #1544403 14/01/2013 13:46
Laplace Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Lille Lance
Jeg varmer opp ca 15-20 min på rulla med 150W belastning. Så går jeg opp til 270W, cadens 95 og pulsen stabiliserer seg på 145. Holder deretter watt og cadens stabil, men pulsen går sakte men sikkert oppover. 20-30 min senere er pulsen 12-15 slag høyere.

Hva kommer dette av? ...

1.) Kroppstemperaturen stiger. Blodsirkulasjon øker for å kjøle ned kroppen -> pulsen stiger.

2. ) Dehydrering

3.) Muskeleffektiviteten avtar, spesielt ved lange arbeidsperioder

Til musklerne kæmper i kramper
Re: Pulsen øker under konstant belastning. Hvorfor? [Re: Lille Lance] #1544409 14/01/2013 13:51
L
Lille Lance Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
L
Vil denne pulsøkningen medføre at man f.eks kommer inn i melkesyreområdet dersom man starter rundt terskel? Hvis man starter på terskel og får 10-15 slag høyere etterhvert så er man pulsmessig langt inne i syreområdet .... eller? ...

Re: Pulsen øker under konstant belastning. Hvorfor? [Re: Lille Lance] #1544416 14/01/2013 14:00
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Vil denne pulsøkningen medføre at man f.eks kommer inn i melkesyreområdet dersom man starter rundt terskel? Hvis man starter på terskel og får 10-15 slag høyere etterhvert så er man pulsmessig langt inne i syreområdet .... eller? ...

Pulsen kan ikke brukes til å se om en ligger over eller under terskel, det finnes ingen direkte sammenheng mellom puls og terskel. Den "terskelpulsen" en har funnet/målt/fastsatt er kun et øyeblikksbilde, og bl.a. den pulsdriften vi her diskuterer viser hvor uegnet puls er som mål på terskel.

Re: Pulsen øker under konstant belastning. Hvorfor? [Re: Lille Lance] #1544442 14/01/2013 14:34
S
stag Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
S
Når jeg kjører lav terskeldrag (OLT S 3 - 85 %-95 % FTP), eks. 5 x 10 min. er ofte pulsen på avslutningen av det første draget lav sone 3, dvs. pulsen har i store deler av dette draget vært i sone 2. Andelen av puls sone 3 stiger for hvert drag. Siste draget avsluttes ofte i høy puls sone 3 (87 % maks puls), av og til også i lav puls sone 4. Og gjerne da 10 slag høyere enn første draget. Tror dette er en vanlig pulsutvikling når man trener men utg. punkt i watt FTP og ikke puls..

Train, rest, sleep and repeat....
Re: Pulsen øker under konstant belastning. Hvorfor? [Re: stag] #1544460 14/01/2013 15:14
L
loik Offline
Ringrev
Ringrev
L
Kjører man konstant watt, så vil det bli mer/mer anstrengende over tid å holde denne watten.

Re: Pulsen øker under konstant belastning. Hvorfor? [Re: loik] #1544479 14/01/2013 16:30
jan erik Offline
Besatt
Besatt
Eller,kjør med konstant puls og observer at watten synker... Uungålig!
Men man kan altså trene opp evnen. Hold deg lenge i sone 3 feks. Eller drag av 15-20 min i sone 3

Re: Pulsen øker under konstant belastning. Hvorfor? [Re: stag] #1544492 14/01/2013 17:17
thomassen Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: stag
Når jeg kjører lav terskeldrag (OLT S 3 - 85 %-95 % FTP), eks. 5 x 10 min. er ofte pulsen på avslutningen av det første draget lav sone 3, dvs. pulsen har i store deler av dette draget vært i sone 2. Andelen av puls sone 3 stiger for hvert drag. Siste draget avsluttes ofte i høy puls sone 3 (87 % maks puls), av og til også i lav puls sone 4. Og gjerne da 10 slag høyere enn første draget. Tror dette er en vanlig pulsutvikling når man trener men utg. punkt i watt FTP og ikke puls..

Ved dårlig/lite oppvarming kommer man ikke så fort opp i puls på første drag. Kjører man like hardt i drag 2 og 3, blir pulsen høyere.
Min erfaring er å legge inn noen små drag i oppvarmingen, evt lengre oppvarming.
Det beste er at det siste draget er det beste og hardeste.

-Sykkelverksted, hjulbygging, sykkelreparasjoner.
-Ibis forhandler på sørlandet. Ripmo som demosykler.
http://sykkelsor.no
Re: Pulsen øker under konstant belastning. Hvorfor? [Re: alfred] #1544545 14/01/2013 19:29
T
Torlog Offline
Avhengig
Avhengig
T
Sitat: alfred

Pulsen kan ikke brukes til å se om en ligger over eller under terskel, det finnes ingen direkte sammenheng mellom puls og terskel. Den "terskelpulsen" en har funnet/målt/fastsatt er kun et øyeblikksbilde, og bl.a. den pulsdriften vi her diskuterer viser hvor uegnet puls er som mål på terskel.

Ble litt forvirret her...Ingen sammenheng mellom puls og terskel. Om en tar en laktat-test så vil en få pulsintervallet for terskelpulsen. Terskelpuls er pulsen din på den anaerob terskel....

Redigert av Torlog; 14/01/2013 19:30.
Re: Pulsen øker under konstant belastning. Hvorfor? [Re: Lille Lance] #1544557 14/01/2013 19:48
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Ja, en finner "terskelpulsen" under en slik test. Og tar en samme test en uke senere under nøyaktig samme forhold, på samme tid på døgnet og en er like uthvilt får en nesten samme verdi.
Men, går en ut i virkeligheten - trener på en annen sykkel, annet terreng, temperatur, annen dagsform - eller lenger uti økten (ref de øverste innleggene), og får tatt en måling da vil 'terskelpulsen' vise et annet tall. "Terskel" har med lokale forhold i de arbeidende muskler og dette har ikke direkte kobling til hjerterytmen.
"Terskelpuls" gir en grei indikasjon under relativt like forhold - men er langt fra en 'fasit'. Er ikke uten grunn olympiatoppens artikkel om intensitetssoner har flere avsnitt om hvorfor en IKKE skal styre treningen kun etter puls.

Re: Pulsen øker under konstant belastning. Hvorfor? [Re: alfred] #1544581 14/01/2013 20:42
P
Playboy75 Offline
Entusiast
Entusiast
P
Har nesten samme FTP nå om vinteren som om sommeren, men pulsen min kryper fortere nå. Regner med det er fordi jeg kjører færre lange økter om vinteren fordi det blir mye rulle, og derav blir utholdenheten dårligere og pulsen kryper fortere.

Re: Pulsen øker under konstant belastning. Hvorfor? [Re: alfred] #1544626 14/01/2013 23:06
T
Torlog Offline
Avhengig
Avhengig
T
Sitat: alfred
Ja, en finner "terskelpulsen" under en slik test. Og tar en samme test en uke senere under nøyaktig samme forhold, på samme tid på døgnet og en er like uthvilt får en nesten samme verdi.
Men, går en ut i virkeligheten - trener på en annen sykkel, annet terreng, temperatur, annen dagsform - eller lenger uti økten (ref de øverste innleggene), og får tatt en måling da vil 'terskelpulsen' vise et annet tall. "Terskel" har med lokale forhold i de arbeidende muskler og dette har ikke direkte kobling til hjerterytmen.
"Terskelpuls" gir en grei indikasjon under relativt like forhold - men er langt fra en 'fasit'. Er ikke uten grunn olympiatoppens artikkel om intensitetssoner har flere avsnitt om hvorfor en IKKE skal styre treningen kun etter puls.
Ja enig i at det ikke er noe fasit med terskelpuls, men gir en veldig grei indikasjon på tersker intervallet. Selv har jeg test meg flere ganger og fått den samme terskelpulsen hver gang. Dvs ikke et bestemt tall, men et intervall mellom 163-168 (maxpuls 190) - Stemmer bra for meg og følger dette ganske slavisk, men benytter watt på rulla i tillegg som alternativ 2.

Re: Pulsen øker under konstant belastning. Hvorfor? [Re: Lille Lance] #1544659 15/01/2013 08:09
S
stag Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
S
For min del er den funksjonelle terskelpulsen ca. den gjennomsnitt pulsen jeg har på maraton ritt, for min del er dette fra 87 % til 90 % , det vil ca. OLT sone 4.

" Laktat terskelpulsen " som ofte blir brukt på terskeltester på NIMI etc ca. 2,5 i laktat ligger på ca.82-83 % av makspuls.

Jeg syns det er mest ryddig å dele terskel inn i Lavterskel (Laktat ca 2,5-4) Korrelerer med OLT sone 3. Høyterskel Laktat ca 4-6 laktat. I sone 3 trener man mest UTH på terskel (Stayer), i sone 4 trener man fart på fart på terskel.(mer utviklende trening)

Train, rest, sleep and repeat....
Re: Pulsen øker under konstant belastning. Hvorfor? [Re: Lille Lance] #1544809 15/01/2013 11:19
O
Open 1.0 Offline
Ivrig
Ivrig
O
Pulsen stiger mye underveis i en treningsøkt pga det som er påpekt ovenfor. Jeg sykler mye intervall på rulla for tiden og i en helt normal økt med 4x10 min intervaller 10-15 watt under terskelwatten vil snittpulsen typisk vare 159 i snitt første draget, 165 andre draget, 167 tredje draget og 171 siste draget. I den siste arbeidsperioden kan jeg ofte ligge 8-9 minutter over terskelpuls, men belastningsmessig er jeg fortsatt under terskel og det er således ingen problemer å gjennomføre arbeidsperioden. Hvis jeg hadde styrt arbeidsbelastningen ut fra pulsen ville jeg allerede i det andre draget måttet gå betydelig ned i motstand for å holde pulsen nede og dette ville gitt lavere treningsutbytte.

Re: Pulsen øker under konstant belastning. Hvorfor? [Re: Open 1.0] #1545406 16/01/2013 11:59
L
Lille Lance Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
L
Sitat: Open 1.0
Pulsen stiger mye underveis i en treningsøkt pga det som er påpekt ovenfor. Jeg sykler mye intervall på rulla for tiden og i en helt normal økt med 4x10 min intervaller 10-15 watt under terskelwatten vil snittpulsen typisk vare 159 i snitt første draget, 165 andre draget, 167 tredje draget og 171 siste draget. I den siste arbeidsperioden kan jeg ofte ligge 8-9 minutter over terskelpuls, men belastningsmessig er jeg fortsatt under terskel og det er således ingen problemer å gjennomføre arbeidsperioden. Hvis jeg hadde styrt arbeidsbelastningen ut fra pulsen ville jeg allerede i det andre draget måttet gå betydelig ned i motstand for å holde pulsen nede og dette ville gitt lavere treningsutbytte.

Kjørte selv terskel intervall igår, 270W 3x10 min. Etter første intervall puls på 140, etter 3dje var puls 155. Min "terskelpuls" ligger midt i mellom men jeg hadde ikke syreangrep på slutten av 3dje drag. Det betyr at "terskelpuls" øker i løpet av økta?

Re: Pulsen øker under konstant belastning. Hvorfor? [Re: Lille Lance] #1545443 16/01/2013 13:06
A
arildb Offline
Entusiast
Entusiast
A
Tror det gjelder alle ,du arbeider deg opp litt syre hele tiden ,og så slår jo total belastningen inn sakte men sikkert .

Re: Pulsen øker under konstant belastning. Hvorfor? [Re: Lille Lance] #1562036 25/02/2013 13:33
esb Offline
Fersking
Fersking
det krever mer oksygen for å forbrenne fett fremfor karbohydrater, så etter å ha trent jevnt en stund og kroppen går over til å forbrenne mer og mer fra fett kontra karbohydrater, som gjerne skjer litt uti treningen når lagrene blir litt tommere.
Det finnes også de som hevder at underveis i treningen så utvider blodårene seg, og det krever da flere slag for å dytte like mye blod rundt i kroppen.

--
esben
Re: Pulsen øker under konstant belastning. Hvorfor? [Re: Open 1.0] #1562051 25/02/2013 13:55
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Open 1.0

Er slikt som dette testet ut med laktatmåler? altså vet du at du ikke ligger over laktat terskel? Jeg tror mange trener med mer laktat enn de er klar over - om dette i seg selv virker negativt skal jeg ikke synse om.

Re: Pulsen øker under konstant belastning. Hvorfor? [Re: Lille Lance] #1562057 25/02/2013 14:00
Mortens Offline
Ivrig
Ivrig
Iom at han ikke nevner laktat, men watt i draga vil "terskel" som regel være terskelwatt. Og da er det bare til å se på watt talla om man ligger over ICON_SMILE.

Redigert av Mortens; 25/02/2013 14:07.

Strava
Cervélo R5 Red 2011
Cervélo S3 Ult Di2 2017
Canyon Speedmax CF 105 2018
Tacx NEO - Powertap - Vector 2
Re: Pulsen øker under konstant belastning. Hvorfor? [Re: Lille Lance] #1562272 25/02/2013 20:39
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Jeg forstår poenget med watt trening, altså at man kan styre intensitet etter en gitt motstand om man vil. Men når man leser en del om trening så refereres det ofte til at man ikke skal trene med laktat, av den grunn at man da venner kroppen til å tåle laktat til en viss grad, men det hevdes at man også kan få laktat raskere også om man trener med for mye laktat.

Noe av dette er ganske forvirrende innimellom synes jeg, og sikkert mange med meg :-)

Re: Pulsen øker under konstant belastning. Hvorfor? [Re: Lille Lance] #1562358 25/02/2013 23:23
Mortens Offline
Ivrig
Ivrig
Det er veeeldig mange treningsmetoder, men tror de aller fleste på lavere nivå vil få bra fremgang uansett bare så lenge de trener endel.

Man må nesten bare begynne å lese, få tips og teste selv så finner man ut ting som fungerer for seg, økter man liker osv osv.

http://www.dn.no/dnaktiv/article2563752.ece

Jeg er i den tro slik som det skrives om her, at lange intervaller mellom 90-105% er det som gir meg mest nå på vinterhalvåret i lag med sone 1-2 langøkter. Det er da terskelwatt og subterskel der man får mellom lite til en del laktat. Laktat frie økter får være langøktene ICON_SMILE.
Var også i en test mnd i des med 4x4 og VO2Maks bolk. Men eg følte eg fekk mer igjen for fokus Sone 1(litt 2) + Sone 3/4(skillet).

Strava
Cervélo R5 Red 2011
Cervélo S3 Ult Di2 2017
Canyon Speedmax CF 105 2018
Tacx NEO - Powertap - Vector 2
Re: Pulsen øker under konstant belastning. Hvorfor? [Re: Lille Lance] #1562395 26/02/2013 07:27
ØyNe Offline
Veteran
Veteran
Det er lett i begynnelsen fordi man er utvhilt, har overskudd og fullt energilagre, og så blir man sliten etter hvert. Det er vel derfor vi driver med utholdenhetstrening, for å bli mer utholdende, altså å klare å holde ut med samme belastning over lengre tid.

Jeg har ikke wattutstyr, så jeg bruker pulsklokke, men prøver å "simulere" wattintervaller ved å starte med lav puls og ha gradvis stigende puls gjennom draget.

Re: Pulsen øker under konstant belastning. Hvorfor? [Re: ØyNe] #1562418 26/02/2013 08:18
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sitat: ØyNe
Det er lett i begynnelsen fordi man er utvhilt, har overskudd og fullt energilagre, og så blir man sliten etter hvert. Det er vel derfor vi driver med utholdenhetstrening, for å bli mer utholdende, altså å klare å holde ut med samme belastning over lengre tid.

Jeg har ikke wattutstyr, så jeg bruker pulsklokke, men prøver å "simulere" wattintervaller ved å starte med lav puls og ha gradvis stigende puls gjennom draget.

Dette er slik jeg selv forsøker å kjøre intervallene også, ga full gass for et par tre år siden, da ble det mye syre gjennom store deler av intervall øktene. Føltes veldig feil, og ga også sure lår tidlig i ritt. Etter at jeg la om dette og passet på å ikke overdrive første drag så har dette blitt veldig bra. Kjørte rett og slett for hardt på dragene.
Dette gjaldt da motbakke intervaller - som jeg tror veldig mange andre også bruker, all den tid det er enkleste måte å presse seg opp i høy sone.

Tempo trening på landeveissykkel sammen med en del andre fra klubben ble en skikkelig aha opplevelse for min del. De øktene fikk jeg godt utbytte av. Hang meg rett og slett på med folk som kjørte mye bedre enn meg. Klarte ikke bidra like mye som dem i front, men steike for noen knalløkter det ble. Da kjørte vi 10km (2 x 5 km) all out som drag i temporulle. Tror jeg er noe av den mest effektive treningen jeg har erfaring med. Ble 45-80 sekunder hvile ved vending på 5 km. 2 minutter hvile før neste drag ved 10 km.

3 slike på 15 minutter samt 25 minutter transport til og fra har blitt min nye favoritt økt.

Re: Pulsen øker under konstant belastning. Hvorfor? [Re: esb] #1562663 26/02/2013 17:02
bullet Offline
Besatt
Besatt
Sitat: esb
det krever mer oksygen for å forbrenne fett fremfor karbohydrater, så etter å ha trent jevnt en stund og kroppen går over til å forbrenne mer og mer fra fett kontra karbohydrater....

Tell me about it!

Har kuttet det meste av karbo en lang stund nå og jeg ligger 5-10% høyere i puls på rolige langturer. Bena føles like fine.

En god taper forblir en taper.

Carlberg Velo

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå