Hei,
jeg har vært i Tokyo fire ganger, og her er mine favoritter:
Shopping:
Kniver fra union commerse på
http://en.wikipedia.org/wiki/Kappabashi-doriElektronikk: Ydoabashi eller Laox i Akhiabara
Parker:
Gå til Ueno fra Kappabashi-dori, eller sjekk ut keiser-hagen ved Tokyo-stasjonen/marnuchi.
Ginza:
Kjedelig shopping-område/forretningsbygg. Ta en snartur i Sony-bygget. Mulig det er noe arkitektur her hvis du liker kontor-bygg-arkitektur.
Shibuya:
Besøk etter at det er mørkt for å se alle lysene. Fin plass å finne seg Izakaya. Det finnes en Starbucks elns med fin-fin oversikt over krysset. Jeg tar også turen innom Imperial records når jeg er der. Det er også mulig å ta turen om love-hotel hill når du er der for noen merkelige syn.
Harajuku:
Ta en titt en søndag. Det er noen som har kledd seg ut, men 95% har ikke det.
Roppongi Hills:
Mori Tower. Jeg ville kanskje heller tatt turen til det nye tokyo-tårnet for å få overblikk.
Ikebukuro:
I likhet med Shijuku er det masse natteliv. En del jazzklubber som kan være bra.
Transport:
Skaff deg Pasmo-kort og bruk det. Prøv å ikke tenk på hvor enkelt transport kan være (og har vært i mange år) når du returnerer til norge.
Glem planene med noen dager her, noen dager et annet sted - metroen er veldig effektiv.
Det skal vistnok være veldig enkelt å navigere Tokyo med sykkel (jeg har ikke prøvd, men har gått og funnet fine oversiktskart mange steder).
Templer etc:
Jeg anbfaler å ta shinkansen til Kyoto. Glem templene - se hagene. Hvis du på død og liv må se templer i Kyoto - dra til Nara og bli ferdig en gang for alle. For templer i nærheten av Tokyo anbefaler jeg Nikko over Kamakura.
Museum:
Vi lærte en del på edo-tokyo-museet. Ellers har du Odaiba som er nokså kommers.
Nattklubb:
Jeg er usikker på om du kommer inn på noen kule som enslig vestlig. Prøv evt. den i foten på Mori-tower, Roppongi Hills, hvis den fremdeles er der (masse ex-pats fra ambassadedistriktet og japanske som synes det er eksotisk)
Spising:
Prøv å finn en Izakaya, tempura, yakatori, okonomiyaki, ramen, bento-box på tog, Sushi ved Tsukiji om morgenen.
Maten er det kuleste med Japan - Prøv alt!