Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Skøyter til treåring

Skøyter til treåring #1529774 04/12/2012 12:24
Øyvind V Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Etter som det er mangel på snø og skiføre i Trøndelag for tida tenkte jeg å ta med guttungen på skøyter. Men da må han ha seg skøyter først. Men hva bør man velge? Type hockey-skøyte som må snøres på (som ser ut som en voksenhockeyskøyte), eller en sånn plast-greie med mulighet for å justere størrelse, og med klikk-spenner for stramming?

Det aner meg at en eller annen på forumet har erfaring på (også) dette feltet.

Re: Skøyter til treåring [Re: Øyvind V] #1529790 04/12/2012 12:59
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Øyvind V
Etter som det er mangel på snø og skiføre i Trøndelag for tida tenkte jeg å ta med guttungen på skøyter. Men da må han ha seg skøyter først. Men hva bør man velge? Type hockey-skøyte som må snøres på (som ser ut som en voksenhockeyskøyte), eller en sånn plast-greie med mulighet for å justere størrelse, og med klikk-spenner for stramming?

Det aner meg at en eller annen på forumet har erfaring på (også) dette feltet.

Med tre (eller 2,5) hockeyspillere i heimen, så har jeg litt erfaring på området.

Snøring eller spenner spiller mindre rolle, det viktigste er at den passer, og er slipt. Som første skøyte hadde jeg gått for en hvor jernet stikker litt ut bak. Det gir litt mer stabilitet bakover. Bytt så til vanlige skøyter når de går greit på dem.

Noen andre tips:

Det er vanlig å begynne å gå med en bruskasse (1,5 l). Hvis du ønsker å spare ryggen så bygg et stativ hvor du kan gå å dytte kassa uten å bøye deg for mye, tro meg du kommer til å dytte mye. Så bl.a. en som hadde tatt håndtakene fra en spark.

Tips nr 2, når jr kan komme seg opp på skøytene selv så meld han på en hockeyskole.

Re: Skøyter til treåring [Re: Øyvind V] #1530135 05/12/2012 08:29
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hos oss startet storesøster med bruskasse, mens lillesøster bare ville holde i hånden (ved 3,5 år). Begge deler ser ut til å ha fungert bra. Hun yngste er ingen kløpper, men ihvertfall selvstendig på isen (4,5 år nå).

Hockeyskole er sikkert knallbra. Stikkordet er uansett lek og moro, da tenker de ikke på at de går på skøyter, og ferdighetene kommer av seg selv. Det beste trikset er å ta med seg jevnaldrende venner når dere skal på skøyter. Lek sisten eller følg gåsa, så løper de rundt på no time.

Vi startet med slike skøyter som kan utvides til å dekke flere størrelser. Kanskje det er tilfeldig, men når eldstejenta hadde vokst ut av disse og fikk "ordentlige" skøyter, så begynte hun raskt å gå mye bedre. Som Dexter nevner, få de slipt med en gang.

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Skøyter til treåring [Re: Øyvind V] #1530208 05/12/2012 11:08
pmh Offline
Vi prøvde også bruskassetrikset, men syntes ikke det fungerte noe særlig.
Synes heller at det å holde i hånda eller en hockeykølle fungerte bedre.

Vi har forresten ett par små skøyter, en kort kølle og en hjelm å selge.

Husker ikke akkurat str, men det kan sjekke opp ved interesse.

Pål
Re: Skøyter til treåring [Re: Øyvind V] #1530311 05/12/2012 15:04
SKT1 Offline
Medlem
Medlem
Er med og arrangerer skøyteskole i regi Trondheim Kortbaneklubb i Leangen Ishall. Vi har med barn fra 3-9 år og låner ut lengdeløpsskøyter av typen Viking Unlimited. En del bruker også kunstløpskøyter eller ishockeyskøyter. De aller fleste barna lærer seg å gå og reise seg opp selv etter 2-3 ganger på isen selv uten å ha hatt skøyter på beina før. Hurtigløpsskøytene er mye stødigere da de stikker ut litt både foran og bak og har flatere bue. Ny runde med skøyteskole starter opp rett etter nyttår og da er lån av skøyter i hele perioden på 8 uker inkludert i prisen på kr 700. Info kommer snart på kortbane.no.
Hvis du skal kjøpe skøyter selv til en 3 åring ville jeg gått for hockeyskøyter med spenner/regulerbar fordi de er billige og stive. Til litt eldre barn vil jeg selvsagt anbefale å heller kjøpe hurtigløpsskøyter fremfor hockeyskøyter :-)

Moderator  support