Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

fersking trenger råd ang ny sykkel / oppdatering

fersking trenger råd ang ny sykkel / oppdatering #1526637 27/11/2012 08:26
W
westre Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
W
Hei
Nå har jeg en gary fischer x-caliber 2008 mod.
demperen er en Fox F80RL 29. Shimano M485 disc brakes. x9 skiftere, x9 fremgir, x7 bakgir. Bontrager Rhythm 29 disc hjulsett.

x9 fremskifterene begynner å bli slitne, men varer nok en stund til. x7 bakgiren begynner å bli litt slakk i fjøra, men fungerer godt en sesong til.

Jeg synes sykkelen triller godt, men er litt tung. Vekten klarer jeg ikke finne ut av. Jeg sykler stort sett på grusveier og lett terreng, mens det blir langturer på asfalt med små grusveier innimellom. Sykler noen småløp i løpet av sesongen. Disse løpene foregår på grus/ lett terreng.

Det jeg lurer på nå er om jeg skal oppdatere sykkelen, eller selge den for så å kjøpe ny.
Hvor mye lettere kan jeg få den med å feks skifte til en karbon gaffel, hva er prisen på noe sånn?
dersom jeg vil oppgradere den må jeg ha nye skiftere x.o(ca 600kr) bakskifter x9 (650kr) og kanskje ny kassett, kjede og da også kanskje klinger?

Hva kan jeg evt få for den som sånn den er nå?

Har forøvrig en vinter sykkel som er en merida birkebeiner, med en dart 3 demper hvor locouten er ødelagt. Her kunne jeg og tenkt meg en carbongaffel. på denne står noen customfelger med xt nav, xt bakskifter og deore fremskifter og deore hendler. v brems.

Ble mange spørsmål dette, men håper noen kan hjelpe meg. Vil gjerne perse på løp i sesongen som kommer og kommer til å trene betydelig mer.

Re: fersking trenger råd ang ny sykkel / oppdatering [Re: westre] #1526662 27/11/2012 09:04
sindrer Offline
Besatt
Besatt
Hvis det var meg ville jeg solgt GF x-caliber for rundt regnet 3.500-5.000, hva du får for den er vanskelig å si uten å ha sett den, hvor pen/slitt osv.

Så ville jeg forhåndsbestilt en ny sykkel, evt kjøpt en ganske ny en på bruktmarkedet med 2x10 delt gir. Ser daglig gode kjøp på bruktmarkedet her og på finn.no i prisområdet 8000-20.000.

Sindre R.

Re: fersking trenger råd ang ny sykkel / oppdatering [Re: westre] #1526743 27/11/2012 11:47
W
westre Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
W
økonomisk sett tror jeg kanskje ikke jeg har råd til å kjøpe den sykkelen jeg vil, så derfor tenker jeg det kan være lurt å spare og kjøpe ny sykkel etter kommende sesong. ideel sett burde jeg kjøpt ny nå, men....

Re: fersking trenger råd ang ny sykkel / oppdatering [Re: westre] #1526893 27/11/2012 14:31
knut77 Offline
Besatt
Besatt
X7 bakveksleren har vel en skrue helt øverst, den tynne svarte skruen rett under ubracoskruen som fester bakgiret til ramma. Denne vil stramme fjæra/bakgiret.
http://i41.tinypic.com/35370oy.jpg

Ellers er det ikke noe i veien for å oppgradere litt deler nå. Kjøp i såfall ting du får brukt på din nye sykkel. Kjøp et fint hjulsett om du planlegger å holde deg til 29er, pass på å få et som kan bygges om til å passe de forskjellige aksling-standardene (qr, x12, 15mm, osv). Eller kanskje et nytt og lett styre.

Moderator  support