Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Haldex vs mekanisk senterdiff, merkes forskjell?

Haldex vs mekanisk senterdiff, merkes forskjell? #1520244 14/11/2012 11:01
S
SturlaA Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
S
Er det slik at nyere versjoner av Haldex med alskens sensorer i praksis fungerer like godt som f.eks. Subaru sitt system med mekanisk 4wd?

Tenker da primært bruk på glatt småbratt vintervei, ev. litt ruglete grusvei.

Re: Haldex vs mekanisk senterdiff, merkes forskjell? [Re: SturlaA] #1520464 14/11/2012 17:00
B
biffo Offline
Entusiast
Entusiast
B
Du merker definitivt forskjell, men det kommer jo an på bruksområde og også generasjon på haldex. Første generasjon CR-V er vel kjent for at bakhjula ikke begynte å trekke før du omtrent hadde satt deg fast, men haldexene har jo stadig kommet i nye generasjoner som har blitt mer og mer intelligente.

Om behovet bare er en "kneik" i ny og ne så er uansett haldex mer enn nok, men om behovet er stadige turer på snødekt landevei så er det ingenting som matcher den følelsen av å kjøre på skinner som konstant 4wd gir deg. Merk at mange biler med haldex nå kan "låse" haldexen, ukjent med hvor godt dette egentlig fungerer.

-og før noen kommer med den vanlige kommentaren om at bilen ikke stopper noe fortere - den gjør selvfølgelig ikke det, MEN du har motorbrems på alle hjul i bratte nedoverbakker og du har i tillegg en mer forustigbar manøvrerbarhet som gjør at du i enkelte situasjoner kan velge å gi gass og kjøre deg ut av en situasjon istedenfor å stoppe, har selv unngått en frontkollisjon slik.

biffo

Re: Haldex vs mekanisk senterdiff, merkes forskjell? [Re: SturlaA] #1520511 14/11/2012 18:29
RaymondJ Offline
Veteran
Veteran
Moderne Haldex fungerer veldig bra! Enkelt og greit. Til vanlig vintervei/hyttekneik kjøring tror jeg 99.9% av de som har behov for 4x4 klarer seg helt fint med Haldex.

Og nå er det bare å lene seg tilbake og vente på motargument fra SilverWRX :-D

Jeg lukker et øye og ser halvt, jeg lukker begge og ser alt!
Re: Haldex vs mekanisk senterdiff, merkes forskjell? [Re: SturlaA] #1520532 14/11/2012 18:55
E
erik e Offline
Avhengig
Avhengig
E
Spør Petter Solberg.Han ble Verdensmester for 10 år siden i Subaru. Helt mekanisk 4wd er nok "gått ut på dato". Nytt er best.
Mvh. Gammeldags Bilmann.

Re: Haldex vs mekanisk senterdiff, merkes forskjell? [Re: SturlaA] #1520555 14/11/2012 19:24
Espen Offline
More than words
More than words
Nytt er best, hvis nytt er gjort så godt som dagens teknologi tillater.

Enkelte av dagens løsninger, er ikke i nærheten av hva Subaru var for 10 år siden.

e

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Haldex vs mekanisk senterdiff, merkes forskjell? [Re: erik e] #1520559 14/11/2012 19:28
S
SturlaA Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
S
Har en nabo som har vært misfornøyd med sin 2010 xtrail. Mister midlertidig motorkraft ved vanskelige forhold og spinner på ett hjul ved knipetak. Ny verden med ny x3 sier han.

Hva gjør egentlig en diffsperre på Haldex mon tro?

Re: Haldex vs mekanisk senterdiff, merkes forskjell? [Re: SturlaA] #1520569 14/11/2012 19:46
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
O
Sitat: SturlaA
Har en nabo som har vært misfornøyd med sin 2010 xtrail. Mister midlertidig motorkraft ved vanskelige forhold og spinner på ett hjul ved knipetak. Ny verden med ny x3 sier han.

Jeg har kjørt X-trail siden 2007 og den gamper fint rundt fremdeles. Den opplever få utfordringer, men har alltid vært pålitelig når det kniper.

X3 er jo en helt annen bil, men jeg ville likevel heller hatt Nissan enn BMW de siste metrene opp til hytteparkeringa.

Re: Haldex vs mekanisk senterdiff, merkes forskjell? [Re: SturlaA] #1520703 15/11/2012 05:57
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Jeg kjenner forskjell på subarus automat og manuelle. Kjenner og forskjell på ikke bare senterdiff, men og for og bakdiffer på hvor gode de er (LSD/Suretrack mfl). Haldexen kjennes og ut som en 2wd. Subaruen som en bmw bakhjulstrekker med konstant drift foran i tillegg (forklart enkelt). Superkjørbart før, på og langt over grensen.

Permanent mekanisk senterdiff gir mye mer stabilitet. Du kjenner det mekaniske grepet, og slippet er linært og 100% forutsigbart. Og en haldex kjennes ikke slik ut. De er ikke like lett å kjøre heller. Gjør meg til en "dårligere" sjåfør. Så bilens 4wd har alt å si.

Til og fra butikken på bart føre kjenner du knapt at du har 4wd. På glatt føre derimot, der du står i en rundkjøring, skal ta løs raskt på glatt føre venter på en luke, har litt styreutslag, responderer haldex helt annerledes enn subarus 4wd. Samme med vannplaning på ene hjulparet. Subaruen durer stabilt igjennom, haldexen gir vridningsfølelse og følelsen av at bilen snurrer med retningsendring og styrekorreksjon. I ren fremkommelighet er det og stor forskjell.

Jeg kan aldri ha en on demand 4wd, uansett hvor raskt den reagerer.

Permanente 4wd løsninger må overdimensjoneres, tykkere drivakslinger og bakdiff og blir noen kilo tyngre i bilvekt. Eneste ulempen. Økt fuel pga vekt.

Haldex funker greit og er en helt grei 4wd, men det finnes bedre løsninger!

Re: Haldex vs mekanisk senterdiff, merkes forskjell? [Re: SturlaA] #1520729 15/11/2012 08:05
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Sitat: SturlaA
Er det slik at nyere versjoner av Haldex med alskens sensorer i praksis fungerer like godt som f.eks. Subaru sitt system med mekanisk 4wd?

Svaret er helt klart NEI!

Bratt bakke. En haldexsensor må registrere hjulspinn før den låser. I realiteten så vil du da med haldexbilen ikke få like mye krefter ned i alle 4hjul, kun for mye i de fremre 2. Resultatet er mindre fremdrift. Jo mindre fremdrift du har, jo mer problemer har haldex. Fra 2008 fikk du proaktiv haldex, men i realiteten så er ikke dette systemet synstk. Det ser ikke vannplaning som kommer. Kjapp akselrasjon uten hjulspinn går og for tregt. Jeg hadde jo og 2011 Contryman All4 med nyeste haldex, og det var greit, men begredelig som hardcore 4wd system. Selv mot en 14år gammel subaru.

Dette kan jeg i praksis se hver påske. Vi har hytte ved Hegra festning i Trøndelag. En meget utfordrende vei og bakker. Bratt ubrøytet vei med scooterspor og traktorspor. Kjører opp hvert år med subaruen, mens mors CRV ståer fast lenger ned sammen med Audi quattro og en outlander står parkert i bunn, de blir hentet med scooter. Slektnings Hilux står på toppen med vår. Har og kjørt CRV og det blir latterlig å gå fra den ene til den andre. Foraksel drar seg mye mer sidelengs for den driver for mye foran. Må ratte som en gal, og kommer ikke opp. I år har mutter suabru. Fatter har x1 xdrive (hadde audi). Vi får se i påsken hvem i familien og slekt og hyttefolk hvem som kommer opp..

Denne er vel vist før, men viser en grei sammenligning. Merk at dette er AUTOkasse Subaruene som har DÅRLIGERE fremkommelighet enn de med DCCD-A.
http://www.youtube.com/watch?v=Q7dVFY5CxT0

Haldex er FWD fremhjulstrekker inntil det blir registrert hjulspinn. Selv med Haldex4 som er proaktivt(kan låse diffen før spinnet, men det systemet er ikke synsk mhp igangstart og vannplaning m.m)
http://www.youtube.com/watch?v=nWjYBJMBE9Q

Audi quattro kommer best ut her (Selvfølgelig har de glemt å invitere en subaru...)
http://www.youtube.com/watch?v=EyKstZ6a5ag

Jeg er vel en Audioman som har blitt stuck med subaru. Nettopp pga 4wd og "rallysegmentet" wrx sti, ser helt forferdelig uit. Siste 2013 RS4 skal være epic.

Re: Haldex vs mekanisk senterdiff, merkes forskjell? [Re: silverwrx] #1520750 15/11/2012 08:24
magic Offline
Besatt
Besatt
Riktignok noen år siden disse bilene var nye, men illustrerer forskjellen ganske bra:

Hilsen Lars

"It's like deja-vu, all over again"
Re: Haldex vs mekanisk senterdiff, merkes forskjell? [Re: SturlaA] #1520775 15/11/2012 08:58
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
All honnør til Saab. Før de "døde" lanserte de XWD. sannsynligvis det mest førerorienterte 4wd systemet i en produksjonsbil i familiesegmentet (GTR/Evo/WRX sti er ikke helt familiesegmentet). Dog noe usikker på ekstrem fremkommeligheten i praksis, men ingeniørmessig så var det en fresh rethink!

For det ultimate systemet er vist i Prodrive P2. Og det samme systemet finner man i subarus dccd-a (fom 2005+2008 SI drive) som du får i wrx sti(aktiv senterdiff), men uten den bakre AKTIVE bakdiffen. Dccd/Si drive fra subaru i wrx sti 2008+ er helrå. Utfordringen er å få en subaru til å svinge, fra 2005+ så løste de det problemet. P2 er en 4wd tanke ENDA ett steg videre. 2008 implementerte deler av systemet i wrx sti, som svinger som aldri før. Kjøpte likegodt en i 2009, dyr norsk affære (subaru til 980.000.- ex vinterhjul var drøyt, fem registrerte biler perioden 2008+2009 så ganske sjelden pga norske avgifter). Her er P2 http://www.youtube.com/watch?v=ONVZ8QFTnb4

Differ er gøy! Nok haleluja-snakk.

Re: Haldex vs mekanisk senterdiff, merkes forskjell? [Re: SturlaA] #1520905 15/11/2012 11:36
MHH Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg vil føye til at for et par år siden hadde Auto Motor og Sport en test av de fleste typene 4x4-systemer fra dyre BMW`er til billig Daihatsu tror jeg det var.
Konklusjonen der var at framkommeligheten var overraskende lik på de billige og de dyre systemene.
DinSide hadde også en test av Haldex 4 for noen år siden hvor de påsto dette nå fungerte så bra at man kunne kalle det et fulltime 4x4-system.

Når det er sagt er det absolutt forskjell på dem, jeg tror bare ikke mannen i gata(som tross alt de fleste bilførere er) merker noe særlig forskjell. Det samme hevder disse kjente magasinene.

Re: Haldex vs mekanisk senterdiff, merkes forskjell? [Re: SturlaA] #1520953 15/11/2012 13:28
S
Starwars Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
S
To typer av Haldex 4 mot X-drive

http://www.youtube.com/watch?v=XVGcHClUBys

Frank
Re: Haldex vs mekanisk senterdiff, merkes forskjell? [Re: SturlaA] #1520982 15/11/2012 14:16
F
Flylow Offline
Medlem
Medlem
F
Hvordan er MBs 4Matic system? Er det permanent 4WD eller i prinsippet som Haldex?

Re: Haldex vs mekanisk senterdiff, merkes forskjell? [Re: MHH] #1520985 15/11/2012 14:31
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Enig i at det skal mye til for å kjenne forskjell mellom de forskjellige systemene av 4wd on demand. Det klarer ikke mannen i gata selv på glatt føre

Men man kjenner forskjellen mellom mekanisk senterdiff og Haldex på glatt føre. Som trådstarter spør om.

Som i videoene, jo vanskelige kjøreforhold, jo mer merkes forskjellene i fremkommelighet.

Joda, jeg har sett (tyske) Auto Motor Sport kjørte jo tester, mellom forskjellige biler, med biler levert med håpløse vinterdekktyper i håpløs dekkdimensjon og kjører mot klokka, der "billigbiler med billige 4wd systemer" med strikkmotor med smale dekk gjorde det like bra som de dyre tyske overklassebiler, og sportsegmentet og. På rundetider med klokke har dekkutrustning mye å si. At dekk har mye å si vet vi i norge.

Re: Haldex vs mekanisk senterdiff, merkes forskjell? [Re: Flylow] #1520995 15/11/2012 15:00
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Flylow
Hvordan er MBs 4Matic system? Er det permanent 4WD eller i prinsippet som Haldex?

4Matic er permanent, med sperre. Som Subaru.

Ikke 50/50, men noe mer trekk på bakhjul, ikke så mye, vel 45front/55bak. Safe oppsett.

Sånn er jo 50/50 supersafe. Det fine med permanent 50/50 er balansen. Går du av gass, så bremser alle 4 hjul likt. Går du av gass på en ikke permanent, så bremser forhjulene (eller bakhjulene bmw). Står begge hjulparet i vannplaning så trekker 2(3) hjul fortsatt. Drar ikke i rattet. Derav ikke så stort behov for ESP. Subaru så aldri det behovet for ESP...fakta.. men klart nå kan man jo redde inn for høy fart inn i sving med ESP. I 06 kom alle nye modell lanseringer med ESP. Derav kunne de kutte kostnader i bakdiffen. Utrolig lettkjørt. Utrolig konservativt, veldig gammeldags og veldig enkelt og veldig slitesterkt (du sliter alle 4 drivakslinger likt). Ulemper er at for og bakdekk par må være veldig lik rulleomkrets, ellers får du varmgang i senterdiff.

I vinter blir det isbane for vanlige biler (ikke noe gatebil-ræl)i Sigdal, Trysil og Sverige. Om noen subaruister vil kjøre så send en PM. Vi har leid bane to helger alene.

Redigert av silverwrx; 15/11/2012 15:26.
Re: Haldex vs mekanisk senterdiff, merkes forskjell? [Re: SturlaA] #1521005 15/11/2012 15:16
RaymondJ Offline
Veteran
Veteran
Akkurat den videoen magic har lagt ut er veldig omdiskutert, finner ikke igjen artikkelen til den nå men der ble det hevdet at det var direkte feil på Volvoen. I tillegg har Haldex kontuniuerlig videreutviklet teknologien så man kan ikke sammenligne en viskosekobling fra 2000 med dagens svært avanserte konstruksjoner. Men selfølgelig, like kontant og mekansik forbindelse som Subaru sitt system vil du uansett ikke ha følelsen av å ha. CRV sitt system var en ren viskosekobling hvis jeg ikke husker feil, og har svært lite til felles med en moderne haldexkobling.

Jeg lukker et øye og ser halvt, jeg lukker begge og ser alt!
Re: Haldex vs mekanisk senterdiff, merkes forskjell? [Re: SturlaA] #1521021 15/11/2012 15:43
Espen Offline
More than words
More than words
På en lørdag for noen år siden, testet jeg flere biler i folke-SUV-segmentet.

- Forrester
- X-trail
- CRV
- Outlander

Kjøring i dyp snø på veien (E18)
Rælling på humpete parkeringsplassen nedenfor Grefsenkollen
Bakkestart og knot opp innkjøringen til huset (bratt kjip bakke)

Forskjellen mellom Forrester og de andre var formidabel under alle forholdene.

Verst var nesten CRV.
På rælletesten, kunne man miste kontrollen over bilen på et øyeblikk. Bakhjula kom og gikk, og bilen var massivt understyrt.

Forrestern var nesten ikke mulig å bringe ut av kontroll, selv ved skikkelige provokasjoner.

Bytte fil på E18 i 70km, forsering av svær slapsekant. Tror en lett forhjulstrekker ville taklet det mye bedre enn CRV. Fikk følelsen av at dette kan gå galt hvis du ikke er bestemt.

Forrestern pløyde gjennom, kjente det såvidt litt i rattet, men retningstabiliteten var overhode ikke påvirket.

Bakkestart, Forrester i egen klasse også her.
De andre var ikke merkbart bedre enn Mazda 626 jeg hadde på den tiden.

CRV var bilen som hadde klart best kvalitetsfølelse, men kjøreegenskapene under vanskelige sto overhode ikke i forhold.

e

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Haldex vs mekanisk senterdiff, merkes forskjell? [Re: Espen] #1521037 15/11/2012 16:16
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Eksempel på dårlig CRV-handling (ca 1:00 og utover)

En eller annen gang til neste år satser jeg kanskje på en el-motor på hver aksling. Det tror jeg det blir god firehjulsdrift av.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Haldex vs mekanisk senterdiff, merkes forskjell? [Re: runermm] #1521052 15/11/2012 16:46
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: runermm

X3 er jo en helt annen bil, men jeg ville likevel heller hatt Nissan enn BMW de siste metrene opp til hytteparkeringa.

Altså: BMW den lengste veien og opp de bratteste kneikene til hytta, men så bytte bil de siste få meterne fordi det ikke er politisk korrekt å kjøre BMW der du har hytte?

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Haldex vs mekanisk senterdiff, merkes forskjell? [Re: tmork] #1521072 15/11/2012 17:41
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Også verdt å merke seg:
http://www.youtube.com/watch?v=PfcIt7L6hY0

ESP er en medvirkende årsak til at tester på youtube tilsynelatende kan gå i favør den ene eller andre bilen. Hvordan ESP så er implementert på de enkelte modellen kan da gi ulike utslag på fremkommelighet som eksempelet viser.

Skal systemet testes skikkelig bør en tydeligvis slå av ESP for å stille likt mellom de ulike systemene. Det er uansett tydelig at for de siste meterne opp til hytta så bør en slå av ESP uansett hvilken variant av ESP en har på bilen.

Redigert av tmork; 15/11/2012 17:42.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Haldex vs mekanisk senterdiff, merkes forskjell? [Re: tmork] #1521144 15/11/2012 19:48
Jomar Henriksen Offline
Ringrev
Ringrev
Subaru knasker kløtsj med det systemet. Særlig med diesel, har jeg hørt - og erfart.

I sommer gikk kløtsj + svinghjul på min Legacy 08 diesel på 75 000 km. Jeg har aldri kjørt/rygget med henger og bor i distrikstnorge (mao. få lyskryss og null kø). Jeg trodde først at det var forrige eier som hadde brukt bilen feil, helt til litt googling viste meg at dette ikke var uvanlig på subaru med diesel.

Symmetrical-AWD fungerer som juling, men kløtsj er dyrt. Mulig det blir passat neste gang.

Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Re: Haldex vs mekanisk senterdiff, merkes forskjell? [Re: Jomar Henriksen] #1521342 16/11/2012 07:38
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Jomar Henriksen
Subaru knasker kløtsj med det systemet. Særlig med diesel, har jeg hørt - og erfart.

I sommer gikk kløtsj + svinghjul på min Legacy 08 diesel på 75 000 km. Jeg har aldri kjørt/rygget med henger og bor i distrikstnorge (mao. få lyskryss og null kø). Jeg trodde først at det var forrige eier som hadde brukt bilen feil, helt til litt googling viste meg at dette ikke var uvanlig på subaru med diesel.

Symmetrical-AWD fungerer som juling, men kløtsj er dyrt. Mulig det blir passat neste gang.
Jeg har byttet clutch på 60.000km før jeg på en WRX i 20001, men det var med meget inspirert kjøring, meg som eier fra ny.

Varigheten på boxerdiesel clutchen er egentlig tilsvarende 2,0bensinturbo(som er mest nærliggende å sammenligne med). Flere kjører 150K+ med samme clutch, noen 75K. Så det er litt individuelt. Jeg er en clutch sliter. Alltid vært. Girer mykt og liker launch. Kjørte fint 50K med vår 2,0D. Jo mer du tar vare på drivverket, jo mer clutch bruker du. Det er imidlertid en 4 timers garasjejobb for undertegnede å bytte, og en delekostnad på 3.000.-, så det er en pen andel netto fortjeneste på norsk verksteder, for å si det pent.

Sliter ikke noe mer clutch med mekanisk senterdiff. Lykke til med Passat etter å ha kjørt AWD. Forsøkte overgang fra 07Legacy2,0R til 08 A4 Quattro, men klarte det ikke, bilen ble solgt, ny subaru handlet inn (09 STi i sort), så en 2,0D til en 06sti+01sti+forester turbo som er current gårdsplass setup, derav en burde selges (men klarer det ikke).

Re: Haldex vs mekanisk senterdiff, merkes forskjell? [Re: tmork] #1521348 16/11/2012 07:57
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Sitat: tmork
Også verdt å merke seg:
http://www.youtube.com/watch?v=PfcIt7L6hY0

ESP er en medvirkende årsak til at tester på youtube tilsynelatende kan gå i favør den ene eller andre bilen. Hvordan ESP så er implementert på de enkelte modellen kan da gi ulike utslag på fremkommelighet som eksempelet viser.

Skal systemet testes skikkelig bør en tydeligvis slå av ESP for å stille likt mellom de ulike systemene. Det er uansett tydelig at for de siste meterne opp til hytta så bør en slå av ESP uansett hvilken variant av ESP en har på bilen.

ESP er gammeldags..

Når subaru kom med ESP, så la de på like godt til VTD. Mye ref Prodrive wrc satsing, og gruppeN rally kunnskap med bruk av differ og styring av dette og maks grep..

Subaru har VTD på autokassene i feks 2,0R. Variabel momentfordeling. Dette sammen med senterdiff ECU, Gsensor, styreutslagsensor, yaw sensor, og ABS sensorer. Har kan man låse diffene (senter) eller ett og ett hjul ved hjelp av bremsene. Slik kan man få fremdrift selv om kun ETT hjul/få hjul har grep ICON_WINK Et mye mer personbilrelatert styring, uten bruk av offroad luftstyrte og elektriske sperrer. Virker kun i lav fart, men gir en ekstrem bakkestart og fremkommelighet.

Re: Haldex vs mekanisk senterdiff, merkes forskjell? [Re: GeirK] #1521349 16/11/2012 07:57
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: GeirK
Eksempel på dårlig CRV-handling

Er du seriøs, eller? Denne videoen har lite å gjøre med verken firehjulstrekk eller CR-Vens kjøregenskaper. Dette er snakk om at en førerfeil gjør at bakhjulet hekter i curben og bilen ruller. Jeg har også kjørt Nürburgring med mange forskjellige biler, og kjenner også denne bane-seksjonen godt. CR-V er en SUV og langt fra en sportsbil, men så dårlige kjøreegenskaper har den heller ikke. Jeg har erfaring med alle generasjoner av CR-V, og har også vært kritisk til firehjulstrekksystemet (endret på 2013-utgaven, som også kan låses). Men kjøreegenskapene har aldri vært noe problem sett i forhold bilens bruksområde.

Audi har brukt navnet Quattro om biler som A3 med tverrstilt motor og Haldex. Den originale Quattro var en torsen-diff som satt på drivlinjen til modellene med langsgående motor. Det er viktig å skille epler og pærer. Både nyere Torsen og Haldex kan forsåvidt chippes og overstyres manuelt, men det blir aldri noen tradisjonell senterdiff ut av Haldex.

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Haldex vs mekanisk senterdiff, merkes forskjell? [Re: GeirK] #1521370 16/11/2012 08:22
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Sitat: GeirK
Eksempel på dårlig CRV-handling (ca 1:00 og utover)

En eller annen gang til neste år satser jeg kanskje på en el-motor på hver aksling. Det tror jeg det blir god firehjulsdrift av.

Nurburgring er nådeløs. cerbsene er DRITHØYE og skarpe. Kjenner og godt det partiet der.. Ingen marginer for feil. Sto en bil ved apex, føreren ble litt ukonsentrert av den, går av gass, minker da trykk på bakaksel, får så sladd (crven har ikke samme balanse og er 2wd her) og hekter så bahjulet utenfor. "When in doubt, flat out" hadde faktisk funket her. Imponert over at han misser rekkverket. Rekkverket må man betale meget dyrt for, så "flaks" i uhell. Av samme grunn, bruk gjerne IKKE hjelm i 3punkt, en halv til kilo mer på hodet og slike sideveis rullinger med hjelm uten HANS (head and neck strain device) kan være veldig farlig. Uten hjelm og sidekollisjonsputer/gardiner er ofte bedre.. just a tips.

Gleder meg og til Tesla Model X (elektrisk 4wd med 4 el motorer). Selv handlingmessig med usymmetrisk drift kan jo få bilen til å svinge noe vanvittig! Du har ESP/VTD osv og ALT. 48mil allerede og og bedrende batterikapasitet kan gi en meget pen 4wd til OK pris i avgifts-norge.

Re: Haldex vs mekanisk senterdiff, merkes forskjell? [Re: SturlaA] #1521382 16/11/2012 08:40
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Så hvorfor lager ikke alle fabrikanter 4wd som er permanent? Det er jo åpenbart at det er bedre med tanke på fremkommelighet (balanse, grep).

Jo, akilleshælen med permanent drift er at det gir enorm "momentan" belastning på girkassa. Da selve tannhjulene i girkassa. Ingen av de 4 hjulene river seg løs, feste er for godt.. Spinner det, spinner alle 4 hjulene i de fleste tilfeller . Manuell kasse som tåler slikt moment ved igangstarting og giring krever girdrev som er ekstremt sterke. På snø/is.: Ingen/mindre problemer, temperaturen er lav og gir god kjøling. De fleste merker/biler ser mye asfalt i sin levetid. 4 dekk med 235 dekkbredde (eller mer) på varm og fin asfalt. I tillegg får du dekk som gir enormt mye mer feste enn de dekkene du har på en vanlig bi. Du har Rdekk og slicks som kan drepe en underdimensjonert drivlinje. Kraftig motor. Rivstart. Hva gir seg? Motoren, drivlinjen eller dekkene. Som regel dekkene... Så kassen må være MYE sterkere. Det lar seg gjøre, men drevene (cryobehandling etc), kjølingen, smøringen i kassa må være optimal. Det koster penger. Det funker dårlig med serieproduksjon. Det gir en tung girkasse som gir en stor girkasse. Derfor går man for en løsning som ikke er permanent (haldex). Eller at det først spinner bak, og så foran, eller motsatt. Det gir ikke den momentane belastningen, og legger på temperatursensorer. Kjører du så litt friskt med de, så blir diffene varme(ikke dimensjonert).

I tillegg så er det jo avveiningen over hvor mye fremkommelig trenger man i en SUV/4wd for veibruk.

Her er Subaru kompromissløs og gir dimensjonerte systemer som varer.

Haldex er som en fulldempet sykkel med lockout. Det blir aldri riktig som en Hardtail ICON_WINK Men nesten. Sier en med Scalpel FS.

Re: Haldex vs mekanisk senterdiff, merkes forskjell? [Re: simenf] #1521395 16/11/2012 08:51
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: simenf

Er du seriøs, eller?

Nei, ikke i det hele tatt!

- Robert Green Ingersoll
Re: Haldex vs mekanisk senterdiff, merkes forskjell? [Re: silverwrx] #1521401 16/11/2012 08:57
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: silverwrx
føreren ble litt ukonsentrert av den, går av gass, minker da trykk på bakaksel, får så sladd

Nemlig. I følge de som har greie på det, er det årsak til de fleste nybegynner-crash på nordsløyfa.

Understyring - panikk-slipp av gassen - vektskifte - forhjulene, som allerede er dreid mer enn de skal, tar tak mens bakhjulene slipper...

... og før du kan si "overstyring" har du kjøpt deg en suvernir som IKKE blir med hjem, i form av rekkverk til 20000 kroner.

- Robert Green Ingersoll
Re: Haldex vs mekanisk senterdiff, merkes forskjell? [Re: silverwrx] #1521404 16/11/2012 09:00
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: silverwrx
Så hvorfor lager ikke alle fabrikanter 4wd som er permanent? Det er jo åpenbart at det er bedre med tanke på fremkommelighet (balanse, grep).

Forbruk/økomnomi er jo et annet moment. For de av oss som er uten 4wd-behov i 99% av kjøringa er Haldex en langt rimeligere løsning. Merkostnaden ved permanent 4wd er langtfra neglisjerbar når du kjører 30' km i året....

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå