|
Hvilken type/hvilken stisykkel til mitt bruk?
|
Hvilken type/hvilken stisykkel til mitt bruk?
03/11/2012 18:46
|
skihc
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Som alle lignende tråder med dette utgangspunktet så har sikkert dette blitt svart på før, men til alle dere forumnisser eller sykkelnisser som er villige til å gi noen tips:
Det er omtrent 10 år siden jeg kjøpte min forrige terrengsykkel. Det som da var innenfor den helt nye all-mountain kategorien - noe ganske annet enn det som finnes der i dag.
Jeg bor i Oslo, og sykler både lange og korte turer i nord- og østmarka - på sti. Jeg liker både flyt og fart, men også "knotesykling" i mer utfordrende terreng. Jeg ønsker en lett, leken og rask sykkel som også fungerer bra nedover, men mer mot den lettere siden enn den tunge. Det jeg har prøvd av sykler med 160mm vandring har selv om det har klatret bra vært alt for "dorskt" for meg, og jeg har savnet snert og sprut.
Jeg har skjønt at om man legger veldig mye penger på bordet får man sjangeroverskridende verstingsykler som gir veldig mye i alle retninger. Siden jeg ivrig praktiserer fenomenet "å bo seg ihjel" så ønsker jeg meg en sykkel som gir mye for pengene, og da er disse dessverre ute av bildet.
Det jeg har tenkt er at kanskje en 120mm som heller mer mot sti enn ritt kan være greia, da det gir mye for pengene og vil fungere bra. Så er jeg imidlertid redd for at jeg vil savne nedoveregenskaper som jeg får med mer vandring. Men mer vandring blir fort dyrt igjenn. I det siste har jeg begynt å tenke at en fulldempet 29er kan være tingen, men jeg har kjørt meg litt fast i usikkerheten. Sykler jeg har tenkt på har vært Canyon Nerve hvor innstegsmodellen er veldig rimelig, Rose Jabba Wood, og på Ibis Mojo Special Blend (litt dyrere).
Tanker, tips og innspill til både hvilken type sykkel, og gjerne også tips til sykkelmodell tas imot med stor takk.
|
|
|
Re: Hvilken type/hvilken stisykkel til mitt bruk?
[Re: skihc]
04/11/2012 06:38
|
sindrer
Besatt
|
Besatt
Jeg var litt i samme bås her for 3-4 uker siden. Jeg ønsket meg i utgangspunktet en lett stisykkel for flate østfoldstier 26" hjul og 120-140mm vandring, maks rundt 12kg. Så på bl.a Santa Cruz Blur LT, Ibis Mojo, Yeti 575, Canyon Nerve. På de tre første prøvde jeg å få tak i noe brukt, Canyon Nerve (i forskjellige varianter) var "redningsplanken". Budsjettet mitt var ca 15-25k. Men så dukket Cube Stereo 29 HPC 140mm opp med god foråndsbestillingsrabatt, så da ble det den. Nå har riktignok dette tilbudet gått ut. En annen kandidat er Scott Genius 700 serien som det fortsatt er rabatt på forhåndsbestilling (så vidt jeg vet) Tråd her2013 modellene av Specialized har begynt å dukke opp i butikkene, disse var overraskende lette og rimelige.
Sindre R.
|
|
|
04/11/2012 07:46
|
MHH
Ringrev
|
Ringrev
Jeg skulle til å anbefale deg de samme to selv, Genius-serien er etter alt jeg har lest(mye siden jeg har bestilt slik sykkel) litt som et kinderegg. Rask og stiv på grus, kvikk og rask oppover ved å aktivere twinlock-bryteren på styret(endrer blant annet styrevinkel) og full åpen med slakk styrevinkel og 150mm vandring når pila peker nedover. Intersport på Ryen fikset senest for et par dager siden forhåndsbestillinger av denne, men tipper du må forte deg. Alternativt, som vel blir noe billigere(men også enklere) er Specialized Camber. Den har 120mm og har fått masse skryt av blant annet redaksjonen for å være en super skogssykkel. Ergo passe bruken din godt.
Når det gjelder 29" hjul så må vel prisen opp i ganske friske høyder for at den skal bli utpreget leken? Det er mer aim and shoot - pløyer over alt..
|
|
|
04/11/2012 08:12
|
MHH
Ringrev
|
Ringrev
Dersom Genius 700(som har 27.5"/650b hjulstørrelse) er aktuel ville jeg styrt unna enkleste modell(740) pga den ikke har vandringsbegrenser/geometriendrer Tipper 730 kommer på rett i overkant av kr 26.000,- med 30% rabatt. Da har du feet sykkel i mange år og den nye hjulstørrelsen mange tror kommer til å overta for 26" på dyrere sykler
|
|
|
04/11/2012 08:29
|
Espen
More than words
|
More than words
Litt samme situasjon her også, men tenker på ett og annet gritt i tillegg. Først og fremst Bukkerittet, men kanskje andre også. Jeg har bestilt en 100mm 29" maratonsykkel. CUBE AMS 100 29. Spent på hvordan den blir, men endel vet jeg. Den blir lett, rask og anvennelig. Setter man på store dekk, blir det grovt nok for min del. Nordmarka er ikke så kuppert heller. Canyon har forøvrig en ny 120mm 29" her: Tror du bør teste et par sykler i forskjellige kateorier, så får du litt mer å bygge beslutningen på. e
|
|
|
04/11/2012 09:09
|
Bioroboten
Medlem
|
Medlem
Som alle lignende tråder med dette utgangspunktet så har sikkert dette blitt svart på før, men til alle dere forumnisser eller sykkelnisser som er villige til å gi noen tips:
Det er omtrent 10 år siden jeg kjøpte min forrige terrengsykkel. Det som da var innenfor den helt nye all-mountain kategorien - noe ganske annet enn det som finnes der i dag.
Jeg bor i Oslo, og sykler både lange og korte turer i nord- og østmarka - på sti. Jeg liker både flyt og fart, men også "knotesykling" i mer utfordrende terreng. Jeg ønsker en lett, leken og rask sykkel som også fungerer bra nedover, men mer mot den lettere siden enn den tunge. Det jeg har prøvd av sykler med 160mm vandring har selv om det har klatret bra vært alt for "dorskt" for meg, og jeg har savnet snert og sprut.
Jeg har skjønt at om man legger veldig mye penger på bordet får man sjangeroverskridende verstingsykler som gir veldig mye i alle retninger. Siden jeg ivrig praktiserer fenomenet "å bo seg ihjel" så ønsker jeg meg en sykkel som gir mye for pengene, og da er disse dessverre ute av bildet.
Det jeg har tenkt er at kanskje en 120mm som heller mer mot sti enn ritt kan være greia, da det gir mye for pengene og vil fungere bra. Så er jeg imidlertid redd for at jeg vil savne nedoveregenskaper som jeg får med mer vandring. Men mer vandring blir fort dyrt igjenn. I det siste har jeg begynt å tenke at en fulldempet 29er kan være tingen, men jeg har kjørt meg litt fast i usikkerheten. Sykler jeg har tenkt på har vært Canyon Nerve hvor innstegsmodellen er veldig rimelig, Rose Jabba Wood, og på Ibis Mojo Special Blend (litt dyrere).
Tanker, tips og innspill til både hvilken type sykkel, og gjerne også tips til sykkelmodell tas imot med stor takk. Kjære trådstarter. Du er en blåkopi av meg. Jeg hadde samme 120- vs mer vandring-kvaler. Jeg har tidligere bare lånt fulldempa i en rittsesong. Sykkærn min kom i hus denne uka, og jeg valgte dvorskere enn jeg kanskje ville ha gjort om det ikke var for at jeg nå har et bevisst ønske om overkill for å bli bedre på sti. Onde tunger vil si skulderoperert etter sti, men hysj .... Jeg har fått prøve en snutt her og der med fulldempa på sti siste året. Det jeg kan si, er at forskjellen fra hardtail til 120mm i hekken er helt enorm, spesielt bakenden. Jeg tror ikke at sykkelen ville begrenset meg på noe som helst i Østmarka, fra Losby til skytten, trulsrunden, dødsbakken, fra østmarkskapellet til skullerudbakken, over slettfjell + lille ekstrasnutten - muuuuligens ned over sarabråten fra branntårnet. Jeg valgte allikevel en 150mm vandring, og tung sykkel, fordi folk bruker sånn sykkel her hvor jeg er nå. Jeg har også skral økonomi. Jeg har også titta på 29 sykler, og der får du også snacks, f.eks på chainreaction - der har de en commencal i hvitt som kommer på rundt 30 lapper med toll. Jeg husker en viss Mørstad kjøpte seg en specialized for å leke på sti. Den forsvant rimelig kjapt, det ble for mye å dra meg seg rundt i østmarka. Når du er teknisk finslepen, så er det rimelig døvt å drasse rundt på en jævla traktor på kremstier. Jeg ville valgt en 120mm vandringssykkel, og siden du er mer stiorientert, så ville jeg tatt en titt på denne her: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=78877Hver gang jeg er på sida, så begynner jeg å second-guesse meg selv, lol. Kanskje kommer det et blått uvær på bruktsida neste sesong.
|
|
|
[Re: Espen]
04/11/2012 16:23
|
sindrer
Besatt
|
Besatt
..snipp... Canyon har forøvrig en ny 120mm 29" her: Tror du bør teste et par sykler i forskjellige kateorier, så får du litt mer å bygge beslutningen på. e Har ikke denne 110mm vandring foran og bak?
Sindre R.
|
|
|
04/11/2012 16:56
|
Espen
More than words
|
More than words
Det har du kanskje rett i ja!
Enda bedre i så fall!
e
|
|
|
04/11/2012 20:53
|
dokhan
Entusiast
|
Entusiast
Dersom du både sykler grus og sti vil jeg råde deg til å kjøpe en sykkel med 100-120 mm vandring. Canyon Nerve er et godt og rimelig valg. Om du ønsker 29" eller 26" blir et personlig valg, men en fulldempet 29er med forholdsvis kort vandring er ypperlig både på grus, lett sti og grovere sti.
Jeg sykler forøvrig på en Specialized Camber med 29" hjul og 110 mm vandring foran og bak, den passer bra både til stisykling og grus.
|
|
|
|
|