Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Diskusjon i stua

Diskusjon i stua #1470825 22/08/2012 21:42
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 586
paala Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 586
Sitter å diskuterer trening og form med en kompis her.

Vi syklet idag en bakke på 1,1 km asfalt, med snitthelling 8,1%. Han syklet på racersykkel(6 kg) på tiden 4:27, mens jeg syklet på 4:33 med mtb sykkel (10 kg) med knastedekk klare til birken.

Hvem av oss er i realiteten i best form om vi hadde stilt med likt utstyr? Hvor stor vil dere si forskjellen på racer og mtb er opp en slik bakke?

Må også legge til at begge ga absolutt alt, så de tidene er mer eller mindre hva vi er gode for idag.


Kapitalismen uten konkurser ville være som kristendom uten helvete.
Re: Diskusjon i stua [Re: paala] #1470842 22/08/2012 22:01
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 7,504
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 7,504
Du!

Re: Diskusjon i stua [Re: Oddefa] #1470847 22/08/2012 22:06
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 586
paala Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 586
Sitat: oddefa
Du!
Svaret jeg håpet på:) Hvor stor er forskjellen på de syklene da? Aldri prøvd racer.... Hvor mye tid ville det vært å hente på en sånn bakke, eller evt sette slicksdekk på mtb'n?


Kapitalismen uten konkurser ville være som kristendom uten helvete.
Re: Diskusjon i stua [Re: paala] #1470850 22/08/2012 22:14
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 2,499
Mortens Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 2,499
Lett å finne ut CA hvor mye forskjell det er på 6kg og 10kg sykkel.

Du med 4:33 har hatt 292 watt i snitt om du veier 70kg og har 10kg sykkel + 1kg utstyr

Det tilsvarer 4:21 for 6kg sykkel


Så ja du har et lite forsprang :), og dette er uten å ta dekk og rullemotstand med ICON_TONGUE


Strava
Cervélo R5 Red 2011
Cervélo S3 Ult Di2 2017
Canyon Speedmax CF 105 2018
Tacx NEO - Powertap - Vector 2
Re: Diskusjon i stua [Re: paala] #1470853 22/08/2012 22:17
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 2,499
Mortens Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 2,499
Men det bør vel også nevnes at om han låg først så vil du tjene litt mentalt på å ligge bak.

Jeg klarer iværtfall å gi MYE mer om jeg ser noen litt foran meg som jeg vil holde tritt med eller ta igjen.


Strava
Cervélo R5 Red 2011
Cervélo S3 Ult Di2 2017
Canyon Speedmax CF 105 2018
Tacx NEO - Powertap - Vector 2
Re: Diskusjon i stua [Re: Mortens] #1470855 22/08/2012 22:21
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 586
paala Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 586
Sitat: Mortens
Men det bør vel også nevnes at om han låg først så vil du tjene litt mentalt på å ligge bak.

Jeg klarer iværtfall å gi MYE mer om jeg ser noen litt foran meg som jeg vil holde tritt med eller ta igjen.
han veier 85 og jeg 80. Og vi syklet ikke bakken samtidig så ingen har hatt noe hengefordel.


Kapitalismen uten konkurser ville være som kristendom uten helvete.
Re: Diskusjon i stua [Re: paala] #1470859 22/08/2012 22:24
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 2,499
Mortens Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 2,499
Du er iværtfall best på bakker ICON_WINK. Og det er vel ofte der det blir avgjort i ritt?


Strava
Cervélo R5 Red 2011
Cervélo S3 Ult Di2 2017
Canyon Speedmax CF 105 2018
Tacx NEO - Powertap - Vector 2
Re: Diskusjon i stua [Re: Mortens] #1470860 22/08/2012 22:27
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 586
paala Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 586
Sitat: Mortens
Du er iværtfall best på bakker ICON_WINK. Og det er vel ofte der det blir avgjort i ritt?
har jo ikke sjans på flata mot han nå:) han påstår forskjellen på syklene ikke er så stor og dermed ikke gir store utslag i tid. Jeg mener motsatt og bestemt at jeg har rett idet. Selv om jeg aldri har satt skinke på en racer:)


Kapitalismen uten konkurser ville være som kristendom uten helvete.
Re: Diskusjon i stua [Re: paala] #1470863 22/08/2012 22:30
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 2,499
Mortens Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 2,499
Oppover er det mindre forskjell, der er det de 12sekundene i favør til han pga vekta + den forskjellen i rullemotstand på dekka (om dette telles i hundredel eller sekunder skal jeg ikke si noe på).

Ellers er det SINNSYK forskjell mellom racer og mtb på flatene!


Strava
Cervélo R5 Red 2011
Cervélo S3 Ult Di2 2017
Canyon Speedmax CF 105 2018
Tacx NEO - Powertap - Vector 2
Re: Diskusjon i stua [Re: Mortens] #1470880 22/08/2012 23:47
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,399
T
trondmm Offline
Veteran
Offline
Veteran
T
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,399
Sitat: Mortens
Oppover er det mindre forskjell, der er det de 12sekundene i favør til han pga vekta + den forskjellen i rullemotstand på dekka (om dette telles i hundredel eller sekunder skal jeg ikke si noe på).

Ellers er det SINNSYK forskjell mellom racer og mtb på flatene!


Tja, Jeg kjøpte meg racer i mai, og på første turen min opp Gjelleråsbakken (ca. 2,5km), slo jeg hybridsykkelpersen min med ett minutt. Mulig jeg var ekstra ivrig på første turen, for det er fortsatt persen min, men jeg er fortsatt godt og vel 45 sekunder raskere enn jeg pleide å være på hybridsykkelen.

Men, der jeg virkelig merker forskjell er i de litt slakke motbakkene. Som f.eks. bakken opp mot Rommen langs Trondheimsveien (retning Oslo). Det raskeste jeg syklet denne bakken på hybridsykkel var 3 uker før jeg kjøpte raceren. Da holdt jeg 22,4km/t. Første tur med racer gikk det i 27,4km/t. Uken senere holdt jeg 29,6km/t. Alle gangene (unntatt en) jeg har syklet her med racer har vært raskere enn raskeste tur med hybridsykkel.

Riktignok har jeg ikke prøvd hybriden i noen av disse bakkene etter jeg kjøpte racer, så for alt jeg vet kan det jo hende jeg ville holdt følge med hybriden i dag. Men, mitt inntrykk er i hvert fall at vekt og/eller type sykkel har veldig mye å si også i oppoverbakker.

Re: Diskusjon i stua [Re: trondmm] #1470983 23/08/2012 07:28
Registrert: Jan 2006
Innlegg: 3,531
K
KenR Offline
Besatt
Offline
Besatt
K
Registrert: Jan 2006
Innlegg: 3,531
Du er nok litt sterkere i bakkene enn kompisen, dvs trår noe mer watt per kg. Dette korresponderer sånn rimelig med maxO2-opptak. Ettersom kompisen kjører fra deg på flatene, så tyder det på at han har en høyere terskelwatt enn deg. Gitt at dere er ca like aerodynamiske.
Jeg har tidligere kikket litt på mine tider i diverse bakker jeg har syklet, og for meg er det svært ofte en differanse på ca 10 sekunder per 3. minutt syklet mellom racer (ca 7 kg) og MTB (ca 9 kg).

Re: Diskusjon i stua [Re: paala] #1471256 23/08/2012 12:50
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 14,817
EgilS Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 14,817
Sitat: paala
Og vi syklet ikke bakken samtidig så ingen har hatt noe hengefordel.


Hvilket vil si at du ikke kan si noe om hvem som er i best form. Et bittelite vinddrag den ene eller andre retningen vil gjøre at det ikke er sammenlignbart.

Re: Diskusjon i stua [Re: paala] #1471386 23/08/2012 17:02
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 1,009
A
anderssb Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
A
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 1,009
Det er da bare en måte å finne ut dette på: kjøp deg en racer og test selv!

:-)

Re: Diskusjon i stua [Re: paala] #1471556 23/08/2012 21:18
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 2,187
L
Lillosti29 Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
L
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 2,187
Nja, han kan jo be kameraten kjøpe terrengsykkel.


Del stien, skru av Strava
Re: Diskusjon i stua [Re: Lillosti29] #1471595 23/08/2012 23:52
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 586
paala Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 586
Sitat: Jo_Inge
Nja, han kan jo be kameraten kjøpe terrengsykkel.
han prater om birken neste år, så får lage mos av han der fishwhack


Kapitalismen uten konkurser ville være som kristendom uten helvete.
Re: Diskusjon i stua [Re: paala] #1471599 24/08/2012 04:59
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 36
G
gæmlis Offline
Fersking
Offline
Fersking
G
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 36
Personen på terrengsykkel (du) kan sitte på pøbben og hevde å være sterkere i bakker. Det er ikke bare vekta som utgjør en forskjell, dempegaffel og vekt på hjul er avgjørende. En dempegaffel kan "stjele" mye av kraften du prøver å trykke ned i bakken, selv om du sikkert låser den. Vekta på hjula er viktig opp bakker pga mange mindre akselerasjoner (tviler på at du klarer å sykle med helt jevn fart opp 8%). Lån deg en racersykkel og prøv en dag selv, du merker fort forskjellen


Stopp en halv - bli hel
Re: Diskusjon i stua [Re: gæmlis] #1471651 24/08/2012 06:44
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 1,706
M
mroek Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
M
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 1,706
Sitat: gæmlis
Vekta på hjula er viktig opp bakker pga mange mindre akselerasjoner (tviler på at du klarer å sykle med helt jevn fart opp 8%).

Vekten på hjulene er ikke mer viktig enn vekt på andre deler, dette er en seiglivet myte. Akselerasjonen(e) man har på en sykkel er aldri i en slik størrelsesorden at hjulets treghetsmoment får noe annet enn en infinitesimal innvirkning. Kan trygt sees bort fra.

Re: Diskusjon i stua [Re: mroek] #1471710 24/08/2012 07:51
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 36
G
gæmlis Offline
Fersking
Offline
Fersking
G
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 36
Sitat: mroek
Sitat: gæmlis
Vekta på hjula er viktig opp bakker pga mange mindre akselerasjoner (tviler på at du klarer å sykle med helt jevn fart opp 8%).

Vekten på hjulene er ikke mer viktig enn vekt på andre deler, dette er en seiglivet myte. Akselerasjonen(e) man har på en sykkel er aldri i en slik størrelsesorden at hjulets treghetsmoment får noe annet enn en infinitesimal innvirkning. Kan trygt sees bort fra.



Inrømmer at jeg ikke har sett på mattematikken, men har prøvd med forskjellige hjul og dekk. Jeg opplever en så klar forskjell at jeg avskriver psykologiske faktorer. Det samme gjelder også betydningen av vekt på sykkel sammenlignet med vekt på rytter. Igjen har jeg ikke vurdert mattematikken, men de fleste har erfaringer vedr dette og støtter påstanden at reduksjon av vekta på sykkel er viktigere enn reduksjon av ryttervekt. Er selvfølgelig en liten åpning for at jeg tar feil

Noen matematikere der ute som kjeder seg?


Stopp en halv - bli hel
Re: Diskusjon i stua [Re: ] #1471720 24/08/2012 07:56
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 36
G
gæmlis Offline
Fersking
Offline
Fersking
G
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 36
Sitat: pedaIglipp
Sitat: gæmlis
Vekta på hjula er viktig opp bakker pga mange mindre akselerasjoner (tviler på at du klarer å sykle med helt jevn fart opp 8%).


Hvorfor er vekten på hjula viktig av den grunn? Ønsker du å sykle i veldig jevn fart, er det bare å ha blytunge hjul. De har da stort moment som bidrar til å opprettholde farta mellom tråkkene.

Momentet du putter inn i hjulene får du jo igjen i framdrift omtrent 100%.


Ikke logisk. Med tyngre hjul oppnår du jevnere fart, men mer vekt som er tyngre å akselerere og flytte oppover. Du vil sykle saktere oppover, men fortere nedover, totalt saktere


Stopp en halv - bli hel
Re: Diskusjon i stua [Re: gæmlis] #1471818 24/08/2012 09:54
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 259
G
goatmxx Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
G
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 259
Sitat: gæmlis
Sitat: mroek
Sitat: gæmlis
Vekta på hjula er viktig opp bakker pga mange mindre akselerasjoner (tviler på at du klarer å sykle med helt jevn fart opp 8%).

Vekten på hjulene er ikke mer viktig enn vekt på andre deler, dette er en seiglivet myte. Akselerasjonen(e) man har på en sykkel er aldri i en slik størrelsesorden at hjulets treghetsmoment får noe annet enn en infinitesimal innvirkning. Kan trygt sees bort fra.



Inrømmer at jeg ikke har sett på mattematikken, men har prøvd med forskjellige hjul og dekk. Jeg opplever en så klar forskjell at jeg avskriver psykologiske faktorer. Det samme gjelder også betydningen av vekt på sykkel sammenlignet med vekt på rytter. Igjen har jeg ikke vurdert mattematikken, men de fleste har erfaringer vedr dette og støtter påstanden at reduksjon av vekta på sykkel er viktigere enn reduksjon av ryttervekt. Er selvfølgelig en liten åpning for at jeg tar feil

Noen matematikere der ute som kjeder seg?


Ikke at jeg skal ta mattedelen av det, for det leste jeg om i en annen trår her forrige uke (husker ikke hvilken i farta).. Men en tyngre rytter, har kanksje mer muskler enn en som er lettere. Slik at makswatt muligens er høyere. Kombinerer du dette slik at totalvekt (rytter + sykkel) er lik for begge vil jeg tro at den tyngste rytteren gjør det best. Men det er bare en tanke..


Sykkelfjas - Sjekk ut gruppa på facebook for mer fjas ICON_SMILE
Re: Diskusjon i stua [Re: gæmlis] #1471850 24/08/2012 10:31
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 1,706
M
mroek Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
M
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 1,706
Sitat: gæmlis
Inrømmer at jeg ikke har sett på mattematikken, men har prøvd med forskjellige hjul og dekk. Jeg opplever en så klar forskjell at jeg avskriver psykologiske faktorer. Det samme gjelder også betydningen av vekt på sykkel sammenlignet med vekt på rytter. Igjen har jeg ikke vurdert mattematikken, men de fleste har erfaringer vedr dette og støtter påstanden at reduksjon av vekta på sykkel er viktigere enn reduksjon av ryttervekt. Er selvfølgelig en liten åpning for at jeg tar feil

Noen matematikere der ute som kjeder seg?

Ta deg en sving innom analyticcycling.com, der kan du leke deg med tallene og se effekten av ting du gjør. Ellers er det også diskutert mange ganger her på forumet, f.eks i denne tråden:

http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=659755&page=1

Effekten er så liten at for vanlige dødelige er det neglisjerbart.

Re: Diskusjon i stua [Re: paala] #1472117 24/08/2012 18:56
Registrert: Nov 2008
Innlegg: 874
H
Hardcore Old-schooler Offline
formerly known as Erik Angvik
Offline
formerly known as Erik Angvik
H
Registrert: Nov 2008
Innlegg: 874
Kan jeg spøre hvem som er best til og kjøre nedover?

Erik.


In a world of compromise, some don't.


Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå