Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Titan

Titan #1444128 15/07/2012 19:52
K
kid loco Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
K
Hei!

Jeg kjøpte meg en Festina klokke etter å ha sett Richard Virenque sykle opp bakkene i tour de france i 97 med en Litespeed, med Peugeot stickers. Hadde ikke råd til litespeed da, men har hatt lyst på titan sykkel siden.

Dette er en stund siden, og carbon er jo nå enerådene i protour feltet. Likevel finnes jo små fabrikanter som lager lekre saker i titan enda, Seven, Ibis, Serotta, litespeed har etpar modelller, etc

Jeg leker litt med tanken på å kjøpe en titan ramme og bygge sykkelen jeg lenge har hatt lyst på i løpet av høsten/vinteren. Det jeg lurer på er om en high-end titanramme er helt utkonkurrert av high-end carbonrammer, og at prosjektet dermed bare blir dyrt og nostalgisk.

Håper noen finner det interessant å komme med synspunkter:-)

Redigert av kid loco; 15/07/2012 20:14. Rediger grunn: feil bokstav

"anybody who rides a bike is a friend of mine"
-gary fisher-
Re: Titan [Re: kid loco] #1444132 15/07/2012 19:58
anderz Offline
Besatt
Besatt
Sitat: kid loco
Det jeg lurer på er om en high-end titanramme er helt utkonkurrert av high-end carbonrammer, og at prosjektet dermed bare blir dyrt og nostalgisk.

Nei, hverken stål eller titan er falt av lasset når det gjeler å fabrikere highend-rammer. At markerdsføringen har gått i mot disse materialene gjør de ikke mindre aktuelle for det. Se for eksempel på hva Firefly får til eller på Indepenent Fabrication sin TiFLW-ramme så ser du eksempel på moderne, lette og stive rammer med alle egenskapen en forventer av en moderne racer.
Det finnes en god håndfull rammebyggere utenom de helt opplagte så man ikke kjøpe Lynskey om man ikke har lyst.

Re: Titan [Re: kid loco] #1444133 15/07/2012 19:58
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Her finner du et ganske bra utvalg av både rammer og hele sykler i titan:
http://www.fatbirds.co.uk/

Jeg planlegger selv å kjøpe meg en Van Nicholas Euros ramme når jeg skal oppgradere racer. Jeg gjør det fordi jeg vil ha en komfortabel sykkel og noe som ikke alle har. I tillegg er det livstidsgaranti på rammene dems, så jeg kan bare oppgradere utstyr etter hvert.

Har titan mtb-hardtail nå. Mest behagelige sykkel jeg har hatt. Spiser opp vibrasjoner.

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Titan [Re: kid loco] #1444136 15/07/2012 20:02
K
kid loco Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
K
Independent Fabrication er absolutt et av merkene jeg har sett på og vurderer:-)
Det å ha noe relativt unik er helt klart et pluss.

Van Nicholas kjenner jeg ikke til, så det skal jeg sjekke ut nå, takk for svar så langt:-)

-gary fisher-
Re: Titan [Re: kid loco] #1444205 15/07/2012 21:47
frodes00 Offline
Entusiast
Entusiast
Bl.a. en artikkel i tyske Bike sammenlignet rammer av stål, alu, titgan og carbon. Carbon kommer ut best på alle parametre: Stivhet, comfort, vekt, ... Det er ikke tilfeldig at hele feltet i Tdf og Giroen sykler på carbon-rammer...

Re: Titan [Re: kid loco] #1444288 16/07/2012 07:37
anderz Offline
Besatt
Besatt
Hele feltet i enhvert proffrittsykler på det sponsoren bestemmer. For sykkelprodusenter innbyr titanrammer til mange untfordringer: lav tilgjengelighet på rør til sykkelrammet da flyindustrien tar 99% av all produksjon, kompliserte sveisemetoder som er kostbare, liten mulighet til å manipulere ramme og rørform mm.
Det siste er jo en krise for markedsføringen da det tydeligvis kreves at rammer går ut på dato etter maks to sesonger for å bli avløst av en ny modell som er 8.2% stivere og 3.7% mer aero og ikke minst " stiff yet compliant".

Tyskere er flink med analytisk tilnerming men det følelsesmessige aspektet mangler de desverre målefaktor på. Setter man journalister som sykler stort sett hele tiden på karbonsykler vil en forkledd karbonsykkel være det nærmeste de kommer det de forventer av en ramme og de vil oppleve en titan eller stålsykkel som mange kompromisser på dette.
En analog er jo vårklassikerne der proffsyklstene nå går helt bort fra lavprofilfelger da de ikke gir den stive, ukompromiterende kjørefølelsen karbonhjul gir. Lavprofilhjula blir rett og slett for komfortable. Og du kan nok tro at hjulprodusentene er lei seg ICON_WINK (bort sett fra Ambrosio da, som antageligvis bare kommer til å levere til oss gamle nisser nå som proff-stempelet visner hen)
Hovedpoenget å ta med videre er at det finnes gode og dårlige sykler og hva rammematerialet er er likegyldig så lengenden som fabrikerer ramma vet hva de holde på med. At ramma er i karbon er heller ingen garanti til at du får en lik sykkel det det proffene stiller på.

Re: Titan [Re: kid loco] #1444329 16/07/2012 09:14
M
morta Offline
Avhengig
Avhengig
M
Mmmm, titan..
Skaff deg en slik, så får du i allefall den lekreste sykkeln i gata.

Redigert av morta; 16/07/2012 09:15.
Re: Titan [Re: morta] #1444371 16/07/2012 10:55
K
kid loco Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
K
Den var lekker!

-gary fisher-

Moderator  support, Valentino